handdator

Visa fullständig version : Ramlar tillbaka till onyttigheter, vad gör man?


Tobias5511
2012-03-13, 17:23
Som min rubrik, om man ständigt ramlar tillbaka till onyttigheter, eller äter för mycket under en deff. Vad gör man?

vicarious
2012-03-13, 17:25
Skärper sig. Ligg inte på för stort kaloriunderskott.

Fordon
2012-03-13, 17:25
Då kompenserar man genom att röra på sig mer eller skärper sig till sig såklart.

Tobias5511
2012-03-13, 17:30
Skärper sig. Ligg inte på för stort kaloriunderskott.

Då kompenserar man genom att röra på sig mer eller skärper sig till sig såklart.

Tänkte det för 2 dagarsen, man skärper till sig är vad man gör.
Slutade med att igår käkade jag 3 hamburgare till middag (var med flickvännen), varav ca 600kcal. plus frukost musli o fil & kvällsmat 3 knäckemackor.

Idag har jag käkat 3 pannkakor, 2 crepez, spaghetti o köttfärssås.

Det går inte. Det funkar inte längre. :furious:

Och om man nu ställer sig på crosstrainern o bränner 500kcal, är det inte sagt att det tar mycket på musklerna?

majak0vskij
2012-03-13, 17:39
Nu påpekade ju vicarious att det kunde röra sig om ett för stort underskott också. Värt att lägga märke till, det blir jättesvårt att hålla en diet som är baserad på ett större underskott. Personlig erfarenhet som talar.

Har du räknat på ditt kcal behov, tagit reda på hur stort underskott du teoretiskt ligger på? Fördelning av makronutrienter?
En del upplever större mättnad på en proteinrik kost t ex.Din kost för dagen ser ju inte så väldigt proteinrik ut, om du inte åt massor av köttfärssås.
Kläm in mat som ger mycket för lite kcal också, broccoli, kål, fluff etc etc drick cola light om du blir sötsugen.
Gör det lite lättare för dig.

Fordon
2012-03-13, 17:39
500Kcal är inte mer än en timme i lugnt ansträngande tempo. Det förstör inte musklerna.
Använd dig mycket av vardagsmotion och välj vatten/fun light i största möjliga mål som dryck till måltiderna.

Och vill du gå ned i vikt, men inte lyckas, ta dig i kragen och ta reda på varför du inte kan äta mindre än du gör. Ett sätt kan ju vara att skriva ned svart på vitt fördelar/nackdelar med mycket mat och mer vikt kontra mindre mat och lägre vikt.

annars så är 3 pannkakor, 2 crepez, spaghetti o köttfärssås inte jättemycket mat för en dag. Om du nu inte småäter eller kommer äta mer senare.

Tobias5511
2012-03-13, 17:49
Nu påpekade ju vicarious att det kunde röra sig om ett för stort underskott också. Värt att lägga märke till, det blir jättesvårt att hålla en diet som är baserad på ett större underskott. Personlig erfarenhet som talar.

Har du räknat på ditt kcal behov, tagit reda på hur stort underskott du teoretiskt ligger på? Fördelning av makronutrienter?
En del upplever större mättnad på en proteinrik kost t ex.Din kost för dagen ser ju inte så väldigt proteinrik ut, om du inte åt massor av köttfärssås.
Kläm in mat som ger mycket för lite kcal också, broccoli, kål, fluff etc etc drick cola light om du blir sötsugen.
Gör det lite lättare för dig.



Skulle du kunna länka något bra fluff?
Mitt dagsbehov ligger på cirkus 2150kcal, och jag försöker hamna på runt 1400 per dag.
Oftast går det ju en bit över det, nu det senaste iaf. Då jag gått ner från 85-76.5kg från januari till nu har det gått åthelvete de sista veckorna eftersom att sötsuget börjat trilla in. Inte rört mig nånstans på vikten på 3 veckor, så söt&matsuget har ju drabbat mig väldigt mycket.

Proteinrik mat är jag väldigt usel på, när jag tänker på proteinrik måltid så är det enda jag kommer på typ.. kycklingbröstfilé med ris som tillägg, med självklart broccoli, som är jättegott men mättar ungefär någon halvtimme. Som all annan mat jag stoppar i mig. Jag blir hungrig efter en 15-30minuter, där ligger det största problemet.





500Kcal är inte mer än en timme i lugnt ansträngande tempo. Det förstör inte musklerna.
Använd dig mycket av vardagsmotion och välj vatten/fun light i största möjliga mål som dryck till måltiderna.

Och vill du gå ned i vikt, men inte lyckas, ta dig i kragen och ta reda på varför du inte kan äta mindre än du gör. Ett sätt kan ju vara att skriva ned svart på vitt fördelar/nackdelar med mycket mat och mer vikt kontra mindre mat och lägre vikt.

annars så är 3 pannkakor, 2 crepez, spaghetti o köttfärssås inte jättemycket mat för en dag. Om du nu inte småäter eller kommer äta mer senare.

Problemet med mig och att motionera på en crosstrainer är inte att det är tungt eller jobbigt.
Problemet är att jag blir rastlös, det är så otroligt tråkigt. Inte ens med musik fungerar det längre än 15minuter. (nu blev jag påmind om att ladda ner ny musik, heheh)

ChewChew
2012-03-13, 17:56
Skulle du kunna länka något bra fluff?
Mitt dagsbehov ligger på cirkus 2150kcal, och jag försöker hamna på runt 1400 per dag.
Oftast går det ju en bit över det, nu det senaste iaf. Då jag gått ner från 85-76.5kg från januari till nu har det gått åthelvete de sista veckorna eftersom att sötsuget börjat trilla in. Inte rört mig nånstans på vikten på 3 veckor, så söt&matsuget har ju drabbat mig väldigt mycket.

Proteinrik mat är jag väldigt usel på, när jag tänker på proteinrik måltid så är det enda jag kommer på typ.. kycklingbröstfilé med ris som tillägg, med självklart broccoli, som är jättegott men mättar ungefär någon halvtimme. Som all annan mat jag stoppar i mig. Jag blir hungrig efter en 15-30minuter, där ligger det största problemet.







Problemet med mig och att motionera på en crosstrainer är inte att det är tungt eller jobbigt.
Problemet är att jag blir rastlös, det är så otroligt tråkigt. Inte ens med musik fungerar det längre än 15minuter. (nu blev jag påmind om att ladda ner ny musik, heheh)

Skippa riset och ta mer broccoli istället, det har jag livnärt mig på i snart 2v. För mig har det funkat galant, sett till mättnadskänsla.

Stor Hård Ådrig
2012-03-13, 18:57
Ät dig proppmätt på havregryn eller kvarg så borde suget försvinna. Om jag blir sugen på onyttigheter beror det oftast på hunger och mättar man den försvinner det. :-)

jokem
2012-03-13, 20:16
Man skaffar självdisciplin och står över, rör sig extra mycket, dricker vatten etc.

Rusk
2012-03-13, 20:23
Kan du absolut inte hålla dig borta från det så rekommenderar jag chokladpudding, hur kalorisnålt som helst och stillar garanterat ditt sug.
2 portioner (60g pulver och 2.5Dl 2.5% mjölk) ger 184,5Kcal och 9,6g protein.

Fordon
2012-03-13, 20:38
Problemet är att jag blir rastlös, det är så otroligt tråkigt. Inte ens med musik fungerar det längre än 15minuter. (nu blev jag påmind om att ladda ner ny musik, heheh)

Om detta är problemet så är du helt enkelt alldeles för lat för dina mål. Shape up eller acceptera ditt öde som soffpotät :whipped:

Nisseg
2012-03-13, 20:46
Som sagt tidigare, proteinrik mat gör att jag hittills klarat deffen utan problem, visserligen har jag inte kört länge, men att gå på diet har aldrig varit så enkelt. Det blir mycket kyckling, tonfisk, torsk och annat magert kött. Brukar fördela det hela på ca 250g proteinkälla och 100g ris/pasta. Mättar väldigt bra och innehåller lite kcal vilket gör att man kan kunna sig något gott på eftermiddag/kvällen och ändå ligga på 500-1000 kcal i underskott.

abstract
2012-03-13, 21:39
Kan du absolut inte hålla dig borta från det så rekommenderar jag chokladpudding, hur kalorisnålt som helst och stillar garanterat ditt sug.
2 portioner (60g pulver och 2.5Dl 2.5% mjölk) ger 184,5Kcal och 9,6g protein.

Jag tror vi kom fram till i en annan tråd att chokladpudding i den mängd du anger ligger på cirka det dubbla i kalorimängd? 190kcal/portion. Kan vara värt att kika upp, innan du går lös på det för friskt;)

Sportfiskaren
2012-03-13, 22:38
Jag tycker att LG-approachet hjälper lite under deff. Du behöver ju inte nödvändigtvis fasta hela dagen, men ät 80% av ditt dagliga kaloriintag till t.ex middag (det är väl generellt kvällen som folk brukar börja vilja småäta) så ska du se att du kan somna mätt.

Sedan måste jag tillägga att det är ju inte svårt att äta sig mätt på massiva mängder protein. Ändra lite på makrofördelningen.

majak0vskij
2012-03-13, 22:44
Skulle du kunna länka något bra fluff?
Mitt dagsbehov ligger på cirkus 2150kcal, och jag försöker hamna på runt 1400 per dag.
Oftast går det ju en bit över det, nu det senaste iaf. Då jag gått ner från 85-76.5kg från januari till nu har det gått åthelvete de sista veckorna eftersom att sötsuget börjat trilla in. Inte rört mig nånstans på vikten på 3 veckor, så söt&matsuget har ju drabbat mig väldigt mycket.

Proteinrik mat är jag väldigt usel på, när jag tänker på proteinrik måltid så är det enda jag kommer på typ.. kycklingbröstfilé med ris som tillägg, med självklart broccoli, som är jättegott men mättar ungefär någon halvtimme. Som all annan mat jag stoppar i mig. Jag blir hungrig efter en 15-30minuter, där ligger det största problemet.







Problemet med mig och att motionera på en crosstrainer är inte att det är tungt eller jobbigt.
Problemet är att jag blir rastlös, det är så otroligt tråkigt. Inte ens med musik fungerar det längre än 15minuter. (nu blev jag påmind om att ladda ner ny musik, heheh)

Du hittar både recept och fluff i matlagningsforumet.
Annars skit i crosstrainern, ut och spring eller promenera eller jympapass eller vad fanken som helst? Finns ju fler än ett sätt att flå en katt på. Eller om allt är grönjävligt och jättefel, ta en vecka på balans och fortsätt sedan?

312
2012-03-14, 00:11
Är du säker på att du ska äta så lite som 1400kcal? Körde själv på någon crashdiet-liknande grej förut, det fungerade i två dagar sen våldtog jag brutalt allt kaloririkt som fanns.

Rova
2012-03-14, 02:06
Jag kan rekommendera "usp labs oxyelite pro". Är en fettförbrännare, själv är jag skeptisk till sådana produkter, men den funkar skitbra för mig. Vet inte hur mycket fett den bränner, men den sänker aptiten rejält, har i princip aldrig varit hungrig när jag har käkat den.

Springer
2012-03-14, 08:31
Laga fisk! Torsk å andra vitfiskar är ju bara protetin i stort sett, lax även en del fett men ändå helt OK. Gör en sås med kesella och chilisås och klegga på fileerna. In i ugnen.

Ang. crosstrainer, för att jag skall stå ut måste jag se på film/video samtidigt, jag har den framför datorn och tankar lite TV-serier. En 40-50 min blir alldeles lagom. Om du har tid är ju promenader i skogen utanför stigarna en alldeles underbar sysselsättning så här års (där snön är borta).

Ju mindre fettprocent du har, desto svårare är det att ligga på underskott. Kroppen börjar bli nervös att du skall gå och svälta ihjäl... ;)

Pretorian
2012-03-14, 08:39
Det finns mängder med bra, men framför allt goda, proteinkällor. Tänk inte bara kyckling (även om man kan göra mängder med saker med kyckling också). Alla köttvarianter, entrecote, karré, köttfärs, eller fläskfilé. Grilla det med en bra marinad så det verkligen smakar och servera tillsammans med en riktigt god och smakrik sallad (glöm inte den hemmagjorda dressingen!!!). Fyll ut med andra grönsaker som ärtor och broccoli vilket du kan äta stora mängder av. Du måste tycka maten är god, det är extra viktigt under deff.

Popliteus
2012-03-14, 08:43
Cola zero, fluff, keso med frukt och kanel. Baka egen ostkaka. Detta är vad jag tar till när sötsuget bankar på mina smaklökars port.

abstract
2012-03-14, 09:40
Babooms proteinpannkakor med lite extra sötningsmedel i. Fluff på söta bär till, blåbär är divine. Det är som att äta godis. Jag älskar pannkakor. Jag vill gifta mig med pannkaka.