handdator

Visa fullständig version : Sjukskriven ca 6mån = utomlands?


Akerhage
2012-03-13, 16:52
Svårt sätta en bra rubrik på detta,

Den 28 mars skall jag operera mig, skall göra min ledpanna bredare i axeln, samt spänna åt ledbanden. Detta i sin tur leder till att jag kommer vara sjukskriven i 6 månader ungefär.

I min depression jag kommer få av detta (All träning hittills förstörd, dålig tajming inför sommaren, rastlöshet, inte kunna träna under tiden osv) funderar jag på om jag kan dra utomlands under tiden?

Jag kommer få ut ca 12.500kr av försäkringskassan varje månad, om jag hyr ut min lägenhet (mitt rum i lägenheten) för 5.000kr/mån får jag ut ca 17.500kr/månaden.

För 17.500kr i månaden skulle jag kunna dra iväg på en långresa och upptäcka världen. Kanske under 3-4 månader då den första månaden kommer gå bort helt. Har planer på att dra runt i Asien kanske, upptäcka Australien osv. Helt enkelt passa på att göra något av min lediga tid jag troligtvis ALDRIG kommer kunna få igen inom en lång tidsram.

Får man göra såhär? ...alltså vara sjukskriven men åka utomlands och "göra saker", eller kommer försäkringskassan (A.K.A ryska maffian) att kräva mig tillbaks på pengarna? Självklart kommer jag ju inte dra iväg och göra saker jag inte hade gjort här hemma. Men miljöombyte samt att forsätta rehabträna som jag hade gjort i Sverige.

Om inte detta är möjligt tack vare något tråkig lag eller nåt...vad ska jag göra isf? - Vet det är fotbolls-EM, OS och allt sådant där - samt sommar, vilket gör jag kan vara ute och njuta i solen osv. Men jag klättrar på väggarna av 2-3 dagar utan saker att göra.

mela
2012-03-13, 17:03
Du kan inte jobba, men du kan backpacka?
Vad är det för jobb du har?

Akerhage
2012-03-13, 17:11
Ungefär den typen av frågor jag anade skulle komma med. Och backpacka kanske är fel ord. Jag tänkte mig mer se mig om. Kanske stanna på något ställe och hänga lite där. Ta det lugnt och koppla av mer.
Jag jobbar som väktare, rent fysiskt hade jag väl kunnat jobba såvida något inte händer. Men skulle något hända måste jag ju kunna ingripa vilket jag inte kommer kunna göra med en arm. Och detta gör jag kommer bli borta ca 6 månader då.

Det är mer som att jag kan ju likagärna vara någon annan stans än hemma när jag ändå är sjuk

Morty
2012-03-13, 17:14
Klart att du ska resa bort. Det hjälper ditt sinne. Att bara sitta hemma och sitta av tid är ju som upplagt för psykisk ohälsa.

mela
2012-03-13, 17:14
Ungefär den typen av frågor jag anade skulle komma med. Och backpacka kanske är fel ord. Jag tänkte mig mer se mig om. Kanske stanna på något ställe och hänga lite där. Ta det lugnt och koppla av mer.
Jag jobbar som väktare, rent fysiskt hade jag väl kunnat jobba såvida något inte händer. Men skulle något hända måste jag ju kunna ingripa vilket jag inte kommer kunna göra med en arm.

Ok, hade du haft ett kontorsjobb så hade det varit en annan femma.

Jag vet inte hur det funkar i Sverige, men i Norge måste man vistas i Norge när man är sjukskriven. Annars hittade jag ingenting på försäkringskassans hemsida.

slwannabe
2012-03-13, 17:16
Rent spontant känns det väldigt fel att jag genom att betala skatt ska finansiera ditt resande.

Om inte arbetsgivaren kan tillse du får ett jobb du trots din skada klarar av, kan ju staten gå in med någon sysselsättning du klarar av om du ska få statens pengar.

Annars kan du ju jobba ideellt och betala tillbaka till samhället som ger dig möjlighet att vara hemma med 80% betalt utan motprestation.

Akerhage
2012-03-13, 17:16
Klart att du ska resa bort. Det hjälper ditt sinne. Att bara sitta hemma och sitta av tid är ju som upplagt för psykisk ohälsa.

Ja precis, är ju såhär jag tänker med. Men rädd det finns någon elak klausul för detta, allt för att främja ohälsan!

Mela: nej, jag har inte sett något heller, så är lite kluven vad som gäller. Man vill ju inte riskera att bli återbetalningsskyldig för att man åker iväg. Och frågar man dem kanske de blir retade och nekar mig eller nåt.

Akerhage
2012-03-13, 17:20
Rent spontant känns det väldigt fel att jag genom att betala skatt ska finansiera ditt resande.


Sant, förstår detta...kan vara en anledning att detta inte är ok.

Morty
2012-03-13, 17:20
Tycker att "KNEGA FÖR FAN" är en väldigt tråkig inställning. Alla förtjänar fritid och lugn och ro. Speciellt efter en operation i axeln med lång rehab framför sig.

Morty
2012-03-13, 17:21
Rent spontant känns det väldigt fel att jag genom att betala skatt ska finansiera ditt resande.


Han får X pengar av f-kassan. Vad han gör med dem är ju helt upp till honom. Haters gonna hate.

Akerhage
2012-03-13, 17:22
Jag gillar ditt tänk här Morty, jag håller också med om detta. Men kan det kanske vara att det ändå är såhär det är tänkt. För jag förstår folk kommer tycka det är dumt att jag drar iväg och är sjukskriven. "jasså, resa det kan han, men inte jobba" osv. Men är det OK att göra så, så bryr jag mig inte vad folket säger =)

hahavaffan
2012-03-13, 17:23
Sant, förstår detta...kan vara en anledning att detta inte är ok.Skit i honom. Klart att det sticker i ögonen på kreti och pleti att du vill ha det gött under din sjukskrivning, när de själva tvingas flippa burgare.


Tänker även som du att försäkringskassan snear om du ringer och frågar om just ditt ärende, men du kan ju slå dem en pling och fråga lite allmänt vilka krav det finns under sjukskrivningstiden på att befinna sig i Sverige.

Jens.Andersson
2012-03-13, 17:24
Tycker att "KNEGA FÖR FAN" är en väldigt tråkig inställning. Alla förtjänar fritid och lugn och ro. Speciellt efter en operation i axeln med lång rehab framför sig.

Det är väl ingen som säger emot. Att försäkringspengarna däremot inte går
till att betala uppehälle och mat utan finansierar en backpackingresa är väl
det folk skulle ha åsikter om i s f.

Akerhage
2012-03-13, 17:25
Skit i honom. Klart att det sticker i ögonen på kreti och pleti att du vill ha det gött under din sjukskrivning, när de själva tvingas flippa burgare.


Tänker även som du att försäkringskassan snear om du ringer och frågar om just ditt ärende, men du kan ju slå dem en pling och fråga lite allmänt vilka krav det finns under sjukskrivningstiden på att befinna sig i Sverige.

Man kanske kan ringa lite anonymt ändå och kika läget, precis, det är klart många kanske avundas mig då om jag sticker, vilket jag förstår. Men är väldigt sugen på att passa på att göra något sådant här när man väl har tid över. Och för mitt välbefinnande hade det nog gjort susen med under omständigheterna.

Akerhage
2012-03-13, 17:27
Det är väl ingen som säger emot. Att försäkringspengarna däremot inte går
till att betala uppehälle och mat utan finansierar en backpackingresa är väl
det folk skulle ha åsikter om i s f.

Dock så kommer ju pengarna att gå till i stort sett samma sak, mat, hyra(bostad) och uppehälle. Enda skillnaden är att jag inte behöver sitta i min lägenhet och ruttna.

Jens.Andersson
2012-03-13, 17:28
Min flickvän jobbar på försäkringskassan, jag kan ge dig hennes nummer så kan du ju prata
med henne imorn. Hon trodde nu spontant att det inte skulle vara något problem men hon
kan kolla upp det mer noggrant imorn.

Och ja, hon kommer inte bussa hundarna på dig om du säger som det är, du kan ringa
helt anonymt om det får dig att känna dig mer trygg.

slwannabe
2012-03-13, 17:29
Tycker att "KNEGA FÖR FAN" är en väldigt tråkig inställning. Alla förtjänar fritid och lugn och ro. Speciellt efter en operation i axeln med lång rehab framför sig.

Har inget emot att människor gör något annat i 6 månader men då kan de ju själva stå för fiolerna & inte belasta staten med de kostnaderna om de är förmögna att arbeta med något annat , så spenderar vi pengarna på något viktigare än att bidra till någons resa efter en inte alltför farliga axeloperation och konvalescensperiod. No hate.

Akerhage
2012-03-13, 17:30
Min flickvän jobbar på försäkringskassan, jag kan ge dig hennes nummer så kan du ju prata
med henne imorn. Hon trodde nu spontant att det inte skulle vara något problem men hon
kan kolla upp det mer noggrant imorn.

Och ja, hon kommer inte bussa hundarna på dig om du säger som det är, du kan ringa
helt anonymt om det får dig att känna dig mer trygg.

Absolut! Hade varit jättesnällt om hon ville kika upp det och i anonymitet isf från min sida! Skicka ett PM med nummer kan jag ju höra av mig till henne i slutet av veckan och fråga kanske?

Akerhage
2012-03-13, 17:37
...efter en inte alltför farliga axeloperation och konvalescensperiod. No hate.

Dock är det faktiskt en ganska stor operation, med ganska lång rehabperiod. Arm i mitella 1-2 månader efteråt samt ca 1-2 års rehabträning för att vara normalt återställd. (om den lyckas)

Jag förstår ditt tänk helt och vet att många tänker som dig, det är också just av sådana här tankesätt som jag kanske tror att det inte är ok från försäkringskassans regler med. Klart det sticker i ögonen på folk!

Själva resan finansierar jag ju med mina pengar (min lön), dock maten osv kommer ju gå av de andra pengarna, men de pengarna hade jag ju spenderat på mat i Sverige likväl?

pellep
2012-03-13, 17:42
finns det inget annat du kan göra på jobbet? sitta på kontoret o se upptagen ut?

Akerhage
2012-03-13, 17:43
finns det inget annat du kan göra på jobbet? sitta på kontoret o se upptagen ut?

Nej, finns inget annat jag kan göra där, så det är uteslutet

Xtronal
2012-03-13, 17:44
Jag skulle resa och upptäcka världen, är du skadad kan du väll ändå inte träna?

Kör hårt!

RandomC
2012-03-13, 17:44
Utan att exakta veta vad för operation du ska genomgå bör du nog vara beredd på att det finns en risk att det dröjer flera månader innan du ens är i skick att göra en sådan resa och även kunna njuta av den. Tänk på att planera in hur du ska klara av rehab och liknande bestyr efter operation också

slwannabe
2012-03-13, 17:45
Äh jag vet inte vad jag ska tycka när man inte vet hela historien eller varför reglerna är som det är, om du har familj som är beroende av din försörjning osv. Kände bara rent spontant att planera långresa med hjälp av skattepengar när man är sjukskriven känns "fel".

Akerhage
2012-03-13, 17:47
@Xtronal - nej precis, träning går ju ändå inte, så måste ju ha annat att göra istället.

@RandomC - Jo precis, men kanske 6-10v efter operationen som jag kan göra detta. Rehab bör jag ju kunna utföra utomlands med, säkert gummibandsträning, rotatorcuffsträning osv vilket inte kräver några direkt avancerade saker.

@slwannabe - no family "forever alone" kör jag på. §

_slipknot1_
2012-03-13, 17:59
Flasha inte för mycket "aktiva" bilder få facebook bara, folk har ju åkt dit på liknande grejer tidigare! Om de inte kan erbjuda dig en kontorstjänst på firman och om det är okej från FK så är det ju bara att dra iväg och njuta!
Att jobba som väktare med en användbar hand är ju inte ens tänkbart, har jobbat som det tidigare så vet hur arbetsuppgifterna kan se ut.

Akerhage
2012-03-13, 18:02
@_Slipknot1_ - kommer isf givetvis hålla en väldigt låg profil, höra av mig till mina närmsta i princip. Skippa facebookandet helt och njuta av en lugn tillvaro och värme =)

Mart|n
2012-03-13, 18:15
Absolut! Hade varit jättesnällt om hon ville kika upp det och i anonymitet isf från min sida! Skicka ett PM med nummer kan jag ju höra av mig till henne i slutet av veckan och fråga kanske?

Om nu ditt nick är väldigt snarlikt ditt efternamn, och om du bor i Göteborg, samt det i kombination med beskrivningen av din operation så är det ganska svårt att vara anonym på internet. ;)

Akerhage
2012-03-13, 18:22
Om nu ditt nick är väldigt snarlikt ditt efternamn, och om du bor i Göteborg, samt det i kombination med beskrivningen av din operation så är det ganska svårt att vara anonym på internet. ;)

True that! Kanske var dumt att starta en tråd om det då ;p
Iof kommer jag ju inte att chansa och åka om det nu inte är "lagligt"...då står jag mitt kast och försöker njuta av den svenska sommaren...hell yeah, regn och blåst!

mrt4
2012-03-13, 18:26
Hade varit skillnad om du gick på bidrag och söp upp pengarna, sånt gillar jag inte!

Men en resa för din ersättning+att du hyr ut lägenheten är enligt mig helt okej!

Mart|n
2012-03-13, 18:29
True that! Kanske var dumt att starta en tråd om det då ;p
Iof kommer jag ju inte att chansa och åka om det nu inte är "lagligt"...då står jag mitt kast och försöker njuta av den svenska sommaren...hell yeah, regn och blåst!

Mmm... Du får börja med: "Hej Bullen! En kompis till mig...". :) Man är ju inte särskilt anonym på internet. Jag hade t.ex. en bögegyptier efter mig ett tag som skickade diverse bilder till mig, och försökte även ringa hem till mig. Allt detta tack vare internet!

Förhoppningsvis ska det inte vara några problem, sålänge man inte fuskar.

Loka
2012-03-13, 18:35
Klart du ska åka! Sålänge du tar det lugnt och gör din rehab så du blir helt återställd så tycker jag du kan göra vad fan du vill. Spelar ingen roll om du gör allt det i asien, USA eller Sverige. Vart du betalar din hyra och handlar din mat ska andra inte bry sig i!
Men om du skadar dig för att du hoppar bungejump eller dyl. så hoppas jag verkligen att det inte täcks på samma sätt!

Kassler
2012-03-13, 18:47
Har inget emot att människor gör något annat i 6 månader men då kan de ju själva stå för fiolerna & inte belasta staten med de kostnaderna om de är förmögna att arbeta med något annat , så spenderar vi pengarna på något viktigare än att bidra till någons resa efter en inte alltför farliga axeloperation och konvalescensperiod. No hate.

Precis den typ av ogenomtänkta kommentarer jag räknade med att TS skulle få. Så klart du skall åka om det är ok med fk. Jag skulle då inte vilja byta med dig. Frågan är hur länge du kommer ha riktigt ont, längre än du tror gissar jag. Köp inga biljetter förrän det börjar kännas bättre.

filmjölk
2012-03-13, 19:07
Mmm... Du får börja med: "Hej Bullen! En kompis till mig...". :) Man är ju inte särskilt anonym på internet. Jag hade t.ex. en bögegyptier efter mig ett tag som skickade diverse bilder till mig, och försökte även ringa hem till mig. Allt detta tack vare internet!
Förhoppningsvis ska det inte vara några problem, sålänge man inte fuskar.


hahahaha berätta mer!

filmjölk
2012-03-13, 19:21
Givetvis skall du åka om du vill. Du har arbetat för de här pengarna, det är precis sådant här du skattar för, att folk skall få kunna vara sjuka och läka.

Bourgarna tvingar dig till att jobba tills du ligger i graven, och vältrar sig själva i pengar, resterna strösslar de ut på folk som vägrar att jobba, och det är du som tvingas jobba och slita för att betala hela kalaset utan att få ta del av det. Om de hade haft absolut makt hade du tvingats på ett annat jobb från sekunden operationen är klar, eller inte fått någon operation alls och bara fortsatt jobba tills du faller död ner. Ta chansen och lev!

Du är värd den här resan.

Akerhage
2012-03-13, 19:42
Jag hade t.ex. en bögegyptier efter mig ett tag som skickade diverse bilder till mig, och försökte även ringa hem till mig. Allt detta tack vare internet!


Haha, låter onekligen lite halvjobbigt!

Inte alls tänka fuska och har givetvis inte tänkt bungyjumpa eller paddla kajak och supa mig full på full moon partys utan jag tänkte se det som en rekreationsresa.

@ Filmjölk, tackar....känns som jag med betalt tillräckligt med skatt för att få äta lite mat utomlands istället. :)

@Kassler, nej, givetvis köper jag mina biljetter först när jag känner mig såpass ok att jag kan ta mig iväg!

Madame
2012-03-13, 19:45
Jag har en bror som gjort exakt denna operation, byggt på en kant på ledpannan och kortat av ledband.

Efteråt fick han ha en ställning kring axeln och armen som höll armen å allt på plats i en bra position så det skulle läka bra i rätt position, under den första kritiska tiden på ett par veckor.

Han hade rätt jobbigt trots att läkningen gick fint utan komplikationer i den opererade axeln. Det är inte bara som att man är helt som vanligt fast en arm mindre, bara å använda andra. Han hade mycket värk under läkningen, blev trött lätt, sov dåligt och fick ont i kroppen då han inte kunde ligga ner hursomhelst, fick problem med ryggen och inflammation i andra axeln av att börja använda den sidan till precis allt. Och då var han ändå hemma och inte ute å reste med väskor att bära. Ett projekt att klä sig, duscha osv. Varje dag. Vet inte hur de kommer göra av din arm, men får du likadant som brorsan så får du en ställning som håller fast överarmen mot kroppen och med stöd för underarmen som den kan vila på i en vinkel 90° från kroppen, så man blir ju lite skrymmande med en robotarm som hela tiden sticker frammåt, rätt jobbigt i folksamlingar då det gör rätt ont om nån stöter till osv.



Jag skulle nog vara rätt försiktig med att göra upp alltför mycket planer såhär innan operationen är genomförd. Även om open går bra så kommer det vara jobbigt. Är också bra att kunna komma in till läkaren med jämna mellanrum för uppföljning och förändringar om det inte läker som det borde, rehaben inte ger den önskade utvecklingen osv.

Observera att jag inte är emot att sjukskrivna ska få resa osv, det är väl bra att inte gå hemma å mögla om man har möjlighet att resa bort. Men jag tycker du ska vänta och se hur det hela ter sig, ha respekt för din axel och att detta är ett ganska stort ingrepp, och låt axeln komma i första hand :)

Akerhage
2012-03-13, 19:56
text

Tack för all den info. Låter ju precis som den operation jag skall göra, visste dock inte att jag skulle få någon sådan, trodde på vanlig mitella. Har opererat mina ledband 2004, så vet det är en ganska seg återhämtning.

Givetvis har jag inga planer på att boka en resa i förväg utan allt kommer ju ske sen när jag är opererad och min rehab har börjat. Så det är bara planer än så länge och ville mest kolla möjligheterna då ifall jag väl bestämmer mig för att åka.

Väldigt bra info, och bra att ha detta att förbereda mig inför!

stålrasta
2012-03-13, 20:08
Tack för all den info. Låter ju precis som den operation jag skall göra, visste dock inte att jag skulle få någon sådan, trodde på vanlig mitella. Har opererat mina ledband 2004, så vet det är en ganska seg återhämtning.

Givetvis har jag inga planer på att boka en resa i förväg utan allt kommer ju ske sen när jag är opererad och min rehab har börjat. Så det är bara planer än så länge och ville mest kolla möjligheterna då ifall jag väl bestämmer mig för att åka.

Väldigt bra info, och bra att ha detta att förbereda mig inför!

Hej har gjort en operation i höger axel som låter precis som din. Måste instämma på allt madame skriver. Är inte som att man kan leva ett vanligt liv fast med en arm. Gjorde väldigt ont och den där robbot armen hon beskriver gör dig väldigt otymplig och stöter någon till den är de mindre skönt.
Som andra sagt köp inga biljetter än, vänta lite, gärna till robbot ställningen är borta.
Gillar iden ja sj hade mått bättre av att vara i väg och få lite mer intryck än lägenhetens krympande väggar.

Akerhage
2012-03-13, 20:14
@Stålrasta - thanks! Kommer invänta biljettköp absolut tills jag känner mig såpass återställd att kunna ens vara iväg :) - Låter dock som det kommer bli ett helvete ett tag framåt :(

Mart|n
2012-03-13, 20:25
hahahaha berätta mer!

Hehe, jag ska ska se om jag kan skriva ihop något i framtiden. :)

stålrasta
2012-03-13, 20:27
@Stålrasta - thanks! Kommer invänta biljettköp absolut tills jag känner mig såpass återställd att kunna ens vara iväg :) - Låter dock som det kommer bli ett helvete ett tag framåt :(

jo vänta dig ett litet min helvete ett tag, men det va lätt värt de för min del
har en mkt bättre axel nu och den har funkat i tio år nu. som sagt din plan är bra du kan säkert åka när de värsta är över. En liten parantes är att du kommer se ut lite som ett mongo, för ställningen får du aldrig ta av så du måste ha den under kläderna. Vilket innebär sjukt stora kläder med en helt fixerad arm under som sticker rakt ut. Fick frågan av en unge som sprang fram till mig när ja gick utanför ett dagis
-är du cp skadad?

Akerhage
2012-03-13, 20:35
Haha! Får leta fram mina FuBu-kläder a´la Gangsta-hiphop-style nu då! Fan, blir inga tjejer den här sommaren då alltså! ;p

Jode
2012-03-13, 20:35
Tycker helt klart du ska dra ut och resa! Om du spenderar dina pengar på att betala hyra/mat hemma i Sverige eller om du gör det i något annat land tycker jag folk ska skita i. Anser inte att du mjölkar systemet eftersom du själv beskriver att du inte under denna period kan utföra ditt arbete.

Du väljer att resa och mata själen med nya intryck och upplevelser, andra sitter i soffan och kollar på Tv.

Du har min röst!

Akerhage
2012-03-13, 20:37
Du har min röst!

:thumbup: thanks bro!

Akerhage
2012-03-28, 05:28
Då var det dags! Operation om 20min! Lite lätt nervös. Sen blir det ringa FK efter detta och fixa med allt. Får hoppas man orkar hänga på kolozzeum nu här efteråt och få lite tid att döda :)

Mart|n
2012-03-28, 05:56
Lycka till!

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk

Manta
2012-03-28, 06:14
Bara en fråga, hur går din inkomstberäkning ihop? Du får 12 500 av FK, sedan 5 000 av att hyra ut din lägenhet, har du tänkt strunta i att betala hyra till hyresvärden sedan? Det känns ju som att en del av de där 5 000 måste gå till att betala fasta kostnader. Det går väl inte att räkna allt det som profit?

Tomas W
2012-03-28, 09:22
Lycka till idag! :)

Pepz
2012-03-28, 09:35
Bara en fråga, hur går din inkomstberäkning ihop? Du får 12 500 av FK, sedan 5 000 av att hyra ut din lägenhet, har du tänkt strunta i att betala hyra till hyresvärden sedan? Det känns ju som att en del av de där 5 000 måste gå till att betala fasta kostnader. Det går väl inte att räkna allt det som profit?

kanske bor hemma hos mamma och hyr ut pojkrummet för 5k

Grahn
2012-03-28, 10:03
Sjukskriven 6 månader utan återbesök, rehab utan bara förvisad till att sitta hemma?

Märkligt, tror säkert det finns tid för ngn resa men det måste väl ändå ske något mer än väntan under de 6 månaderna?

bigtraps
2012-03-28, 10:31
Jag har själv gjort en axeloperation i december. Rehaben går trögt, är ännu sjukskriven.
Kör sjukgymnastik 2gg/dag och besöker sjukgymnast var tredje vecka.

Skulle inte ha klarat av att göra en långresa

Akerhage
2012-03-29, 08:10
Bara en fråga, hur går din inkomstberäkning ihop? Du får 12 500 av FK, sedan 5 000 av att hyra ut din lägenhet, har du tänkt strunta i att betala hyra till hyresvärden sedan? Det känns ju som att en del av de där 5 000 måste gå till att betala fasta kostnader. Det går väl inte att räkna allt det som profit?

Får ca 9k isf och betalar själv 6.5k, så går ju med vinst där isf.

För övrigt så verkar operationen gått bra, inväntar dock all information här. Tydligen var det ett stort ingrepp och ont som satan nu. Blir kanske ingen resa, men får se hur allt känns om några månader. Kanske kan ta mig till Kiev under EM iaf!

Juxta
2012-03-29, 08:24
Jag tycker enda gången det borde sticka i ögonen är om du faktiskt inte var sjuk, utan låtsades och sen åkte iväg. Nu har du ju rehab så passa på du, jag skulle verkligen ta vara på den här chansen. Se till att ta det lugnt bara, inga bungy jumps. :)
Jag tror läkeprocessen kommer te sig bättre i ett varmare land. Mår sinnet bra kommer kroppen följa efter.

loadout
2012-03-29, 09:22
Rent spontant känns det väldigt fel att jag genom att betala skatt ska finansiera ditt resande.

Är du seriös nu eller? Antar att du skojjade men endå.

slwannabe
2012-03-29, 10:02
Är du seriös nu eller? Antar att du skojjade men endå.

Jadå jag var seriös när jag skrev det även om jag gjorde vissa reservationer i ett senare skede. Jag tycker det finns bättre sätt att lägga skattepengar på (dvs bidrag från försäkringskassan) än någon som av oklar anledning (ex om det var självförvållat, i annat fall om det är statens fel får de stå för det, om arbetsgivarens fel, får de stå för det) tycker sej vara frisk nog att åka på långresa men inte frisk nog att på något sätt göra rätt för sej när han tillgodör sej bidrag. Hade hellre sett att han använde egna sparpengar, tecknat någon sjukförsäkring eller att staten erbjudit honom en tillfällig tjänst han klarar av och får därme "bidraget" i lön. Men så härstammar jag ju från Amerika också, så låt hatet hagla. Och trevlig resa. Och innan någon frågar, självklart skulle jag "ta vad jag får" i samma situation men i en bättre värld skulle de pengarna gott till bättre sjukvård, mer resurser till skolan, osv.

slwannabe
2012-03-29, 10:18
Å för att förtydliga ännu mer. En kompis var precis hemma ett halvår efter ha opererat båda knäna. Han gick på smärtstillande & rehab varje vardag. Självklart ska han inte gå under ekonomiskt för det & det är jag mer än gärna och betalar för.

Malone
2012-03-30, 17:54
Ungefär den typen av frågor jag anade skulle komma med. Och backpacka kanske är fel ord. Jag tänkte mig mer se mig om. Kanske stanna på något ställe och hänga lite där. Ta det lugnt och koppla av mer.
Jag jobbar som väktare, rent fysiskt hade jag väl kunnat jobba såvida något inte händer. Men skulle något hända måste jag ju kunna ingripa vilket jag inte kommer kunna göra med en arm. Och detta gör jag kommer bli borta ca 6 månader då.

Det är mer som att jag kan ju likagärna vara någon annan stans än hemma när jag ändå är sjuk

Du kan ju bygga på benen ;) Finns ju massor du kan göra utan en axel. Dessutom hur ofta har det hänt dig något på jobbet? Tror detta är en ursäkt för dig att få fara utomlands och inget egentligt hinder för ditt jobb eller träning förutom då för axlarna.

Malone
2012-03-30, 17:55
Tycker att "KNEGA FÖR FAN" är en väldigt tråkig inställning. Alla förtjänar fritid och lugn och ro. Speciellt efter en operation i axeln med lång rehab framför sig.

Jag har haft ont i ryggen i 3 år och rehabiliterar. Jag ska fan ha en miljon nu, på studs! Måste få ha frid och lugn och ro!!!

Ont: Så har jag ingen direkt åsikt om vad du gör eftersom jag inte riktigt vet vars pengarna kommer ifrån och om du ändå hade fått de där pengarna spelar det ju ingen roll vad du gör med dom.

Cilia
2012-04-01, 16:45
Jag är för lat för att läsa igenom tråden.

Jag tror du måste ha försäkringskassans godkännande för att få åka. Du kan ju åka ändå men riskera att bli ertappad och då vet jag inte vad som händer om det spelar roll att du inte anmält innan även om du hade fått ok.

grimfish
2012-04-01, 18:52
Skönt att operationen gick bra.

Om du har sjukpenning och ska frånvara mer än tre dagar från din hemadress så måste du kontakta Försäkringskassan och få ett godkännande därifrån. Om det skulle uppdagas att du har avvikt utan att meddela detta så riskerar du att bli av med sjukpenningen.

Akerhage
2012-04-02, 08:36
Skönt att operationen gick bra.

Om du har sjukpenning och ska frånvara mer än tre dagar från din hemadress så måste du kontakta Försäkringskassan och få ett godkännande därifrån. Om det skulle uppdagas att du har avvikt utan att meddela detta så riskerar du att bli av med sjukpenningen.

Tack tack, får hoppas rehaben går smidigt. Trycker i mig oxynorm, tramadol o panodil nu, knappt att det hjälper.
Blir givetvis ingen resa utan att först fått något godkännande. Så får se hur det känns efter någon månad här när mitellan skall av.

Fick inte gymma överkropp på 1år sa sjukgymnasten, lite surt, men kommer få bra ben sen iaf :)

Vortex76
2012-04-02, 09:20
Första träffen på googlesökning
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk/sjuk_langre_an_14_dagar/sjuk_och_resa_utomlands