handdator

Visa fullständig version : 1000 kcal per dag. Är det för lite?


IntenZe
2012-03-13, 14:43
Har ju hängt här på forumet ett tag men jag har mest hållit till i träningsdelen så deff och viktminskning är inte min starka sida.
Min sambo har fött barn i november och har precis slutat amma så nu är hon sugen på att gå ner i vikt. Hon är 175cm lång och väger kring 80kg.
Hon har tydligen bestämt sig för att ligga på 1200kcal per dag i början och sen gå ner mot 1000kcal per dag när hon närmar sig 70kg, hennes målvikt är 60kg.

Min fråga till er är ifall det är rimligt eller om det är lite för lite mat? Hon äter rätt så bra mat oftast något kött, sen byter hon ut pastan/riset etc mot keso och grönsaker.

Har för mig att jag läst på forumet nåt tag sen att man kan få en sämre kropp tseendemässigt ifall man går ner i vikt för fort, stämmer det?

Popliteus
2012-03-13, 14:50
För snabb viktnedgång orsakar ofta större muskelförlust.. Muskler är snyggt på tjejer.

z_bumbi
2012-03-13, 14:59
Steg ett är annars att komma igång med träningen fullt ut efter avslutad amning.
Sen börjar man peta i kaloriintaget och precis som för alla andra så utgår man från ett verkligt intag när man bestämmer nivån som kan vara rimlig dvs räkna först och ändra sen.

IntenZe
2012-03-13, 15:09
Att hon började träna skulle ju vara bäst jo, men hon tycker inte om att styrketräna. :(

z_bumbi
2012-03-13, 15:22
Att hon började träna skulle ju vara bäst jo, men hon tycker inte om att styrketräna. :(

Och det finns ingen annan träning än styrketräning?

Exdiaq
2012-03-13, 15:22
Att hon började träna skulle ju vara bäst jo, men hon tycker inte om att styrketräna. :(

Om det med styrketräning menas att någon på SATS Friskis sätter upp ett program så kan jag säga att jag inte heller gillar styrketräning i så fall.

Mitt tips: se om någon RKC-instruktör bor i närheten. Kontakta och se vad denna erbjuder för tjänster. http://www.dragondoor.com/instructors/rkc_instructors/?q=search&F_Country=SE&F_Certification=1

IntenZe
2012-03-13, 16:07
Och det finns ingen annan träning än styrketräning?

Eh jo det vet du väl att det gör? Men jag trodde du syftade på muskelbyggande träning. Vad syftade du på för sorts träning?
Finns varken sats eller rkc instruktörer här vi bor.

majak0vskij
2012-03-13, 17:32
Inte styrka med kroppsvikten heller? Alltså som armhävningar etc. Tar inte mycket tid att komplettera en joggingtur med eller vad hon nu vill ha som huvudträning.

IntenZe
2012-03-13, 19:37
Hon simmar så nån träning utför hon ju iaf. Kan ju skriva ihop några övnigar åt henne som hon kan utföra hemma.

Kristoffno
2012-03-14, 08:01
Utför hon bara någon typ av motion är det för lite! 2000 är mer rimligt om hon rör på sig på dagarna. Det är vad kroppen förbrännar utan någon aktivitet alls.

Popliteus
2012-03-14, 08:39
Hon simmar så nån träning utför hon ju iaf. Kan ju skriva ihop några övnigar åt henne som hon kan utföra hemma.

Simning får man också muskler av, det tar bara längre tid än styrketräning.

tigerofsweden
2012-03-14, 09:42
Det är vad kroppen förbrännar utan någon aktivitet alls.

Din, min, hennes, eller vem syftar du på?!

z_bumbi
2012-03-14, 09:53
Eh jo det vet du väl att det gör? Men jag trodde du syftade på muskelbyggande träning. Vad syftade du på för sorts träning?
Finns varken sats eller rkc instruktörer här vi bor.

Den träning hon tycker är kul och som hon kommer att fortsätta med några gånger i veckan (behöver inte vara samma aktivitet alla tillfällena).

Kischen
2012-03-14, 10:06
Utför hon bara någon typ av motion är det för lite! 2000 är mer rimligt om hon rör på sig på dagarna. Det är vad kroppen förbrännar utan någon aktivitet alls.

2000 för en tjej som simmar lite? Jag tror du uppskattar för högt och att det där snarare är balans. 1700 tror jag mer på.

Kischen
2012-03-14, 10:07
Simning får man också muskler av, det tar bara längre tid än styrketräning.

I början kanske det ger en liten ökning men motståndet är för litet för att göra skillnad.

Popliteus
2012-03-14, 11:59
I början kanske det ger en liten ökning men motståndet är för litet för att göra skillnad.

I vatten är motståndet hastighetsberoende, ju snabbare hon simmar desto mer motstånd. Men jag menade heller inte att hon kmr få en särskillt stor muskelökning. I samband med att mer kalorier bränns och en viss muskelutveckling kommer hon få en mer definerad kropp - ser därför mer muskulös ut.