handdator

Visa fullständig version : Vegetarisk mat gör dig lugn och glad.


grondahl
2012-03-13, 12:23
Hm

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vegetarianer-mar-battre

Sniggel
2012-03-13, 12:29
http://www.huffingtonpost.com/2012/03/11/vegetarianism-stress-happiness-_n_1335664.html

Studien:
http://www.nutritionj.com/content/pdf/1475-2891-11-9.pdf

Abstrakt:

Abstract
Background: Omnivorous diets are high in arachidonic acid (AA) compared to vegetarian diets. Research shows that high intakes of AA promote changes in brain that can disturb mood. Omnivores who eat fish regularly increase their intakes of eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA), fats that oppose the negative effects of AA in vivo. In a recent cross-sectional study, omnivores reported significantly worse mood than
vegetarians despite higher intakes of EPA and DHA. This study investigated the impact of restricting meat, fish, and poultry on mood.
Findings: Thirty-nine omnivores were randomly assigned to a control group consuming meat, fish, and poultry daily (OMN); a group consuming fish 3-4 times weekly but avoiding meat and poultry (FISH), or a vegetarian group
avoiding meat, fish, and poultry (VEG). At baseline and after two weeks, participants completed a food frequency questionnaire, the Profile of Mood States questionnaire and the Depression Anxiety and Stress Scales. After the diet intervention, VEG participants reduced their EPA, DHA, and AA intakes, while FISH participants increased their EPA and DHA intakes. Mood scores were unchanged for OMN or FISH participants, but several mood scores for VEG participants improved significantly after two weeks.
Conclusions: Restricting meat, fish, and poultry improved some domains of short-term mood state in modern omnivores. To our knowledge, this is the first trial to examine the impact of restricting meat, fish, and poultry on
mood state in omnivores.

Det handlar ju om korttidseliminering av kött. Vad som händer på längre sikt kan ju vara intressant. Exempelvis så minskade ju bl EPA och DHA i VEG-gruppen. Vilket kan få negativa konsekvenser men på lång sikt. Finns nog många andra faktorer man kan ta med som kan vara intressanta.
Det är ju även möjligt att en uteslutning av kött bidrar till ett lägre kaloriintag och med tanke på hur många som överäter i dagens samhälle kan ju ett lägre kaloriintag göra en mer harmonisk.

Det här var också intressant att nämna:

VEG participants were directed to avoid all animal foods except dairy for the 2-wk trial
period

Knatcharn
2012-03-13, 12:47
Rent spontant ser jag detta som negativt vid träning? Man vill ju inte somna mitt i passet direkt, hehe.

Morty
2012-03-13, 13:39
Jag mår psykiskt bra av att inte äta djur. Men det är en logiskt konsekvens av att jag tycker att det är fel att äta djur. Undrar om det är samma orsaker som får studiedeltagarna att "improved some domains of short-term mood state in modern omnivores. "

Zorgus
2012-03-13, 14:17
Spontant känns det som om Dagens Nyheter har en agenda, och den är inte pro-kött.