handdator

Visa fullständig version : Basera sin kost på skräpmat i kaloribalans.


smeklol
2012-03-13, 10:51
Jag funderar på en sak.
Vad händer om man under en lång tid (år) nästan uteslutande baserar sin kost på näringsfattiga livsmedel som skräpmat och godis, samtidigt som man ligger i kaloribalans?

Vilka konsekvenser kan man vänta sig att den här kosten ger kroppen i det långa loppet?

dizzle
2012-03-13, 10:59
Uteblivna resultat? (Styrketräning). Ökad mängd kroppsfett?

Fishtank
2012-03-13, 11:01
Ökat visceralt fett och uteblivna resultat är vad jag spontant tänker på.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

clavain
2012-03-13, 11:03
Beroende lite på hur skräpig mat du väljer så kan du väl få en mängd olika resultat. Om du tex enbart skulle välja att leva på godis lär du dra på dig alla möjliga typer av näringsbrister. Typ allt från B-vitaminbrist till C-vitamin, du kan alltså förvänta dig nedsatta mentala förmågor och tappade tänder...Hillbilly diet :)

Väljer du istället att leva på cheeseburgare, fries och milkshake klarar du dig förmodligen rätt ok...

smeklol
2012-03-13, 11:21
Tänkte främst på 'en vanlig svensson' som inte styrketränar med målet att öka i muskelmassa..

Vilka konsekvenser kan man vänta sig att den här kosten ger en vuxen människa som har ett ganska stillasittande arbete, och som inte motionerar på fritiden annat än någon promenad i veckan..
Vi kan tänka oss att personen är medveten om att h*n inte får i sig nog med vitaminer genom kosten och kompletterar därför detta med en multivitamintablett om dagen.

Fishtank
2012-03-13, 11:27
Då är det inlagringen av visceralt fett.

smeklol
2012-03-13, 11:35
Då är det inlagringen av visceralt fett.

Ökad inlagring av fett kan väl knappast vara det enda problemet..
Cancerrisken lär ju också öka på grund av att man bara äter processad mat.

Men vad händer med saker som blodtryck, kolesterolvärde, koncentrationsförmåga, diabetesrisk mm...?

clavain
2012-03-13, 11:53
Ökad inlagring av fett kan väl knappast vara det enda problemet..
Cancerrisken lär ju också öka på grund av att man bara äter processad mat.

Men vad händer med saker som blodtryck, kolesterolvärde, koncentrationsförmåga, diabetesrisk mm...?

Givet förutsättningarna lär man se ökad inlagring av fett och förlust av muskelmassa oavsett diet.

Kolesterolvärdet kan öka eller förbli oförändrat beroende på vilken skräpmat du äter, detsamma gäller oavsett diet. Nu får nån superinsatt rätta mig om jag har fel men min uppfattning är att kolesterolinttaget är för de allra flesta oväsentligt för kolesterolvärdena. Det är bara om du är känslig för dietärt kolesterol (minoriteten) som värdena påverkas.

Risken för att utveckla diabetes borde inte påverkas allt för mycket om du är nomalviktig och ligger på balans.

smeklol
2012-03-14, 12:43
Så ni menar alltså att om jag uteslutande baserar min kost på saker som romerska bågar, skumtomtar, hamburgare, kebab, friterade strips och en multivitamintablett om dagen under flera års tid, så kommer inlagringen av fett och minskad muskelmassa att vara den största konsekvensen?

Effekter i vardagen som trötthet, huvudvärk, sänkt immunförsvar, sömnproblem, koncentrationssvårigheter, samt ökad risk för diabetes, cancer, och hjärt- och kärlsjukdomar är alltså inget man direkt behöver oroa sig över?

J.V
2012-03-14, 13:02
Du kan inte ställa en sådan från på Kolozzeum, alla svarar bara "BIKEP KRYMPER OCH SEXPACKET FÖRSVINNER!" och struntar i hur kroppen mår i övrigt.

ChrisDEFC
2012-03-14, 13:05
Om man istället ligger på ett litet överskott, tränar på skapligt hårt men baserar sin kost på skräpmat, godis och dricka men kompletterar med c-vitamin, d-vitamin, omega-3 och multivitamin? Vad kan man då förvänta sig för hälsonackdelar kontra en mer hälsosam kosthållning med samma kalloriöverskott och träning?

Och ja jag pratar delvis om mig själv : )

FrankDrebin
2012-03-14, 13:05
För mycket av både dålig och bra kost har säkerligen sin charm men enbart skräpmat låter inte som det mest effektiva om du vill slippa sjukdomar och annat gott.

Fredrik_S
2012-03-14, 13:08
Minskad muskelmassa lär du inte råka ut för. Den är betydligt mycket mer beroende av träningen än av maten. Kaloriöverskott och tillräckligt med protein får du nog från skräpmaten.

clavain
2012-03-14, 13:11
Så ni menar alltså att om jag uteslutande baserar min kost på saker som romerska bågar, skumtomtar, hamburgare, kebab, friterade strips och en multivitamintablett om dagen under flera års tid, så kommer inlagringen av fett och minskad muskelmassa att vara den största konsekvensen?

Effekter i vardagen som trötthet, huvudvärk, sänkt immunförsvar, sömnproblem, koncentrationssvårigheter, samt ökad risk för diabetes, cancer, och hjärt- och kärlsjukdomar är alltså inget man direkt behöver oroa sig över?

Om du hade ställt din fråga som ovan hade du fått ett annat svar men du frågade efter hur kroppen mår av att äta skräpmat, ett relativt subjektivt begrepp. Skulle utan problem kunna äta på mdconalds varenda dag i åratal utan att få kostrelaterade hälsoproblem.

Om du uteslutande äter romerska bågar, skumtomtar, hamburgare, kebab, friterade strips och vitamintabletter får du förmodligen i dig rätt mycket mättat fett vilket skulle kunna tänkas påverka ditt kolesterolvärde.

Du får förmodligen i dig rätt mycket salt vilket skulle kunna påverka ditt blodtryck.

Du äter rött kött varje dag vilket påverkar risken för en del cancerformer, ett enstaka år med skräpmat borde inte spela någon roll men om du lever så hela livet tar du en större risk.

Trötthet, huvudvärk och koncentrationssvårigheter är svårt att sia om...

Men frågan är vad du jämför med, en nisse som käkar gammal hederlig husmanskost löper fömodligen ungefär samma hälsorisker som skräpmatsätaren...

Fredrik_S
2012-03-14, 13:13
Om man istället ligger på ett litet överskott, tränar på skapligt hårt men baserar sin kost på skräpmat, godis och dricka men kompletterar med c-vitamin, d-vitamin, omega-3 och multivitamin? Vad kan man då förvänta sig för hälsonackdelar kontra en mer hälsosam kosthållning med samma kalloriöverskott och träning?

Och ja jag pratar delvis om mig själv : )

I teorin, svårt att säga, men i praktiken lär du gå runt jävligt hungrig bland annat för att kalori/fiberballansen är totalfuckad i skräpmat. Vilket antagligen kommer leda till att du äter betydligt mer än du behöver och således blir fet!

En av de viktigaste egenskaperna med grönsaker och frukt utöver vitaminerna och mineralerna är dom bra fibrerna som hjälper till att kalibrera hungern efter behovet. Det finns inte i godis läsk och skräpmat.

Perramja
2012-03-14, 13:13
Så ni menar alltså att om jag uteslutande baserar min kost på saker som romerska bågar, skumtomtar, hamburgare, kebab, friterade strips och en multivitamintablett om dagen under flera års tid, så kommer inlagringen av fett och minskad muskelmassa att vara den största konsekvensen?

Effekter i vardagen som trötthet, huvudvärk, sänkt immunförsvar, sömnproblem, koncentrationssvårigheter, samt ökad risk för diabetes, cancer, och hjärt- och kärlsjukdomar är alltså inget man direkt behöver oroa sig över?

Jo säkerligen, skulle inte ens rekommendera ovanstående kost till min värsta fiende. Har svårt att tänka mig att den mängden processad mat med alla dess tillsatser inte skulle ge en negativ påverkan i det långa loppet.

Oxe
2012-03-14, 15:53
Jag tyckte ett sånt upplägg funkade ypperligt med kosttillskott och skräpmat, levde så under nåt år, har bättrat mig nu men långt ifrån bra...

Jag hade lite dåliga triglycerid värden och kolestrolet var inte helt 100% men visuellt såg det bra ut