handdator

Visa fullständig version : Godis istället för malto?


Sidor : [1] 2 3 4

paatrik
2012-03-13, 08:28
Tar ibland malto innan träningen för bättre prestation. Det smakar varken gott/äckligt men fyller sin funktion. Men hur är det med godis? Skiljer sig de kolhydraterna jämfört med malto? Förstår att det kan föreligga skillnader (godis emellan) men överlag, skulle det fungera lika bra med dumle? Visst får man tryck, men är malto "bättre" för kroppen alt. mer lämpligt innan träning? Eller är produkten att likställa med godis?
Är väl främst ute efter diverse hälsoeffekter, om daglig sockerkonsumtion (om än en låg sådan) skadar mer än samma mängd malto.

Thanks!

mysglenn
2012-03-13, 08:29
fruktos i socker, malto är bara glukos

Bjern
2012-03-13, 08:37
Sagt det förut, gör en sticky om fruktos snälla Gud här på forumet.

Men, fruktos är negativt först när levern redan är fylld (efter en större måltid med kolhydrater), men när det gått några timmar sen måltid eller om du tränar direkt på morgonen (fastande mage) ska det inte vara någon större fara. Just dumle innehåller ju en del annat än bara kolhydrater också (fett), tror skumgodis är bättre i ändamålet. Fast fruktosen kanske inte hinner lagras in om du förbränner det direkt.

EDIT: Sniggel hann före

Sniggel
2012-03-13, 08:38
Om man dock ska träna direkt efter kanske man förbränner all fruktos och då kommer det inte ha någon negativ hälsopåverkan. Speciellt inte om det även finns lite plats över i levern.

mysglenn
2012-03-13, 08:45
skillnad för tandhälsan då? Äta 100gram lösgodis eller dricka 100g malto?

Perramja
2012-03-13, 08:48
Tar ibland malto innan träningen för bättre prestation. Det smakar varken gott/äckligt men fyller sin funktion. Men hur är det med godis? Skiljer sig de kolhydraterna jämfört med malto? Förstår att det kan föreligga skillnader (godis emellan) men överlag, skulle det fungera lika bra med dumle? Visst får man tryck, men är malto "bättre" för kroppen alt. mer lämpligt innan träning? Eller är produkten att likställa med godis?
Är väl främst ute efter diverse hälsoeffekter, om daglig sockerkonsumtion (om än en låg sådan) skadar mer än samma mängd malto.

Thanks!

Tänk på att godis överlag inte bara innehåller kolhydrater utan en jävla massa tillsatser mm vilket du också får i dig. Hade hållt mig till malto

King Grub
2012-03-13, 11:59
Jag skulle inte använda maltodextrin efter träning, när det finns godis.

Sniggel
2012-03-13, 12:08
Jag skulle inte använda maltodextrin efter träning, när det finns godis.

Malto är billigare (29kr hektot) och kan intas i stora mängder utan att man riskerar att få i sig för mycket fruktos. Givetvis beror detta på aktivitetsgrad och andra faktorer, samt att man såklart ser en extra vinst i att äta något man tycker om.

Jag hade själv kunnat tänka mig sockerbaserat godis efter träning om jag inte hade resonerat om kilo-pris (jag är fruktansvärt snål bör nämnas).

King Grub
2012-03-13, 12:09
Ovanstående är irrelevant för mig.

Holabandola
2012-03-13, 12:23
Helt bisarrt att ni käkar malto.
Ingetdeta är något att ha imo.

Käka havre innan. GI över 100. Näring, gratis-proteiner, fina fetter
....malto...godis...suck.

Nutrid
2012-03-13, 13:03
Helt bisarrt att ni käkar malto.
Ingetdeta är något att ha imo.

Käka havre innan. GI över 100. Näring, gratis-proteiner, fina fetter
....malto...godis...suck.

Och varför skulle inte malto vara ett alternativ om det fungerar bra för andra än du själv?

Morty
2012-03-13, 13:34
Jag kommer att använda malto för att ladda inför långa lopp i sommar. Att glykogenladda med godis är dumt, det blir för stora mängder fruktos. Havre, som holabandola nämnde, är dessutom en höjdare. Mixa med mjölk (eller vegatabilisk mjölk) och lite proteinpulver för en najs gainer. Bra mycket mer näring än malto.

paatrik
2012-03-13, 20:32
Jag skulle inte använda maltodextrin efter träning, när det finns godis.

Hur skulle du göra innan träning?

Sniggel
2012-03-13, 23:26
Helt bisarrt att ni käkar malto.
Ingetdeta är något att ha imo.

Käka havre innan. GI över 100. Näring, gratis-proteiner, fina fetter
....malto...godis...suck.

Beror på vad för anledningar man har till det. Jag har inte berättat alla mina och de är fler än de jag räknat upp.

Grotesk
2012-03-13, 23:42
Nu är kanske inte detta något vetenskapligt svar men glöm fan inte hur jävla gott godis är. Optinoja är väl möjligt opti i träningsammanhang men ack så tråkigt. Fler borde unna sig lite gottis också. Jag mår iaf jävligt bra av det, trots att det inte intas regelbundet.

Kischen
2012-03-13, 23:50
fruktos i socker, malto är bara glukos

Jag brukar köpa colaflaskor efter träningen. Glukossirap som första ingrediens följt av socker. Relativt fettfritt också.

krubkungen
2012-03-14, 00:00
Jag brukar köpa colaflaskor efter träningen. Glukossirap som första ingrediens följt av socker. Relativt fettfritt också.

Alltså knappt någon fruktos? 2-3bananer kanske vore något ifos, är ju inte så mycket fruktos i frukt har jag för mig (jämfört med godis)

Kischen
2012-03-14, 00:11
Alltså knappt någon fruktos? 2-3bananer kanske vore något ifos, är ju inte så mycket fruktos i frukt har jag för mig (jämfört med godis)

Ptja, socker står som #2 på innehållsförteckningen och 50% av det är fruktos. De är goda dock.

Sheogorath
2012-03-14, 06:08
Alltså knappt någon fruktos? 2-3bananer kanske vore något ifos, är ju inte så mycket fruktos i frukt har jag för mig (jämfört med godis)

Står glukos(sirap) som första ingrediens följer det automatiskt att max 25% av kolhydraterna är fruktos. 75/25 är en perfekt sammansättning post-workout för att snabbt fylla på. Bananer och frukt i allmänhet har så mycket vatten och fibrer att antalet gram fruktos knappast blir ett problem trots att sammansättningen är typ som vanligt socker. Men att det är så lite kolydrat / 100 g är ju också anledningen till att ett par frukter efter träning inte duger. Jag käkar frukt efter styrketräning men fyller sen på ytterligare med bröd och pasta. Då blir mängderna mer rimliga.

Sheogorath
2012-03-14, 06:13
Ptja, socker står som #2 på innehållsförteckningen och 50% av det är fruktos. De är goda dock.

Står socker som andra ingrediens får det inte vara mer socker är glukossirap i produkten, och eftersom bara 50% av sockret utgörs av fruktos kommer max 25% av det totala innehåller kolhydrat att vara fruktos. Det är sannolikt perfekt post-workout. Det blir lagom mycket fruktos för att snabbt fylla på levern, men inte för mycket, och glukoset går främst till musklernas återhämtning. Samma mängd ren glukos hade sannolikt inte varit sämre fysiologiskt men du behöver i vart fall inte oroa dig för att det skulle bli för mycket fruktos. Uppskattningsvis borde allt under 300 g colaflaskor i en sittning vara lugnt post-workout, tycker jag.

Kischen
2012-03-14, 06:46
Står socker som andra ingrediens får det inte vara mer socker är glukossirap i produkten, och eftersom bara 50% av sockret utgörs av fruktos kommer max 25% av det totala innehåller kolhydrat att vara fruktos. Det är sannolikt perfekt post-workout. Det blir lagom mycket fruktos för att snabbt fylla på levern, men inte för mycket, och glukoset går främst till musklernas återhämtning. Samma mängd ren glukos hade sannolikt inte varit sämre fysiologiskt men du behöver i vart fall inte oroa dig för att det skulle bli för mycket fruktos. Uppskattningsvis borde allt under 300 g colaflaskor i en sittning vara lugnt post-workout, tycker jag.

Cool, jag föredrar colaflaskorna av den anledningen plus att de inte innehåller gelatin och ganska lite fett (bara nån vegetabilisk olja som låg långt ner på innehållsförteckningen) eftersom jag på träningsdagar försöker ligga lågt på fett och högt på kolhydrater och vice versa på vilodagar *popcorn*

Kischen
2012-03-14, 06:47
http://webshop.gottelisa.se/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/M/I/MIX_Colaflaskor_01_4.jpg

Ingredienser: glukos-fruktossirap, socker, majsstärkelse, syra (citronsyra), vegetabilisk olja, aromer, färgämne (E150c), ytbehandlingsmedel (bivax).

Ser nu att de står fruktossirap.. hm, minns inte att det stog irl men det kanske heller inte är just dessa flaskor som hemköp säljer i lösvikt.

Sheogorath
2012-03-14, 06:53
Then you are truly fucked ;) Nej men skämt åsido så finns det ju bättre val än colaflaskor då. Mjukt gélegodis (grodor etc) och mjukt skum (de flesta marshmallows) och faktiskt Dumle innehåller alla mest glukos.

Jag har faktiskt sett Malacos cola-flaskorna angivna med mest socker, mest glukossirap och mest glukos-fruktossirap. Så min tolkning är att de felmärker eller har inte koll. Eftersom de inte har samma konsistens som "glukosgodis" så stämmer det nog att det är mer socker i dem.

Ironbabe
2012-03-14, 06:54
Jag skulle inte använda maltodextrin efter träning, när det finns godis.

This

Kischen
2012-03-14, 07:02
Vi borde ha en stor rekommendera godistråd. Mitt kriteria att ha störst del stärkelsebaserat och lågt på fett är inte jättevanligt och att stressa efter passet med pwo i huvudet och läsa innehållsförteckningen går sådär :/

Fredrik_S
2012-03-14, 07:12
Nu pratar vi ju om innan passet, och jag tycker ca 30 gram maltodextrin är riktigt bra pwo.

Att äta så lite som 30 gram godis är nog helt omöjligt för mig. Tror mitt rekord neråt ligger på ca 500 gram och det är först vid den mängden godis har nått syfte.
Godis är till för att man ska ligga i fosterställning på badrumsgolvet med ångest och euforikänsla blandat på samma gång, inte för att bara trigga igång godisfrossarreflexen innan träning. (tycker jag)

Albin Eriksson
2012-03-14, 15:39
"Brum brum" (Dvs Willys egna bilar) = Glukossirap och ganska så goda dessutom.

Sheogorath
2012-03-14, 16:18
"Brum brum" (Dvs Willys egna bilar) = Glukossirap och ganska så goda dessutom.

Hittade en sida här som angav förstaingrediensen i "Brum Brum" som socker. Tillverkarna verkar slarviga med hur de anger. Först Colaflaskorna och nu Brum Brum. :(

RassK
2012-03-14, 16:25
Glukosbaserat godis ftw. Kör på vissa marshmallowmärken, annat skumgodis eller gelegodis.

Sheogorath
2012-03-14, 16:42
Glukosbaserat godis ftw. Kör på vissa marshmallowmärken, annat skumgodis eller gelegodis.

Fo sho! :thumbup:

Lidl har något fruktskum och geléfrukter som ser ganska smarriga ut. Små påsar av samma märke. Blir till att ersätta Dumle med t.ex. dom när jag måste dra ner på fettet. Någon får gärna lämna in en recension så att jag slipper köpa dessa dyra lyxkonfektyrer i onödan. :D

vicarious
2012-03-14, 16:48
Om man nu ska opti-onanera så vore väl kanske skumgodis att föredra före Dumle då de innehåller 21g fett per 100g.

Sheogorath
2012-03-14, 16:54
Om man nu ska opti-onanera så vore väl kanske skumgodis att föredra före Dumle då de innehåller 21g fett per 100g.

Och fett är dåligt post-workout eftersom...?

vicarious
2012-03-14, 16:57
Och fett är dåligt post-workout eftersom...?

Njae, dåligt är det väl inte. Syftade inte på post-workout utan även pre. Men långsammare tömning av magsäcken. Inte glykogeninlagring på samma vis. Som sagt, opti-onani på hög nivå men eftersom tråden redan var full av det så tänkte jag why not.

Bjern
2012-03-14, 16:57
Och fett är dåligt post-workout eftersom...?

Rätta mig om jag har fel, men är det inte så att man rekommenderar minimalt med fett i måltiden direkt post-workout? Tror att det saktar ner tömning av magsäcken?

Sheogorath
2012-03-14, 17:04
Att det skulle ha någon som helst relevans för hur effektivt glykogenet lagras in? Om Grub ser det här får han gärna verifiera eller dementera, men jag minns ett abstract där man undersökt detta där man INTE funnit någon skillnad i effektiv glykogeninlagring vid samtidigt intag av fett. Och om någon hittat något om det motsatta så är det ju bra med källor, som alltid.

Sweety87
2012-03-14, 17:41
Malto är billigare (29kr hektot) Vad för godis köper du som är dyrare än 29 kr hektot? *screwy*

Bjern
2012-03-14, 17:46
Vad för godis köper du som är dyrare än 29 kr hektot? *screwy*

Han menar med all sannolikhet per kilo.

begt
2012-03-14, 18:38
Fruktsallad är nästan lika gott som godis och mycket billigare.

paatrik
2012-03-14, 20:47
Uppskattar era svar, särskilt dina Sheo. Kul att se ditt engagemang för alla oss som söker något gott och fördelaktigt :) Vilket som börjar man fundera lite då man häller i sig rena, snabba kolhydrater. Jag menar, ett alternativ från godishyllan som inte är uselt borde gå och finna.

Sheogorath
2012-03-14, 20:55
Uppskattar era svar, särskilt dina Sheo. Kul att se ditt engagemang för alla oss som söker något gott och fördelaktigt :) Vilket som börjar man fundera lite då man häller i sig rena, snabba kolhydrater. Jag menar, ett alternativ från godishyllan som inte är uselt borde gå och finna.

Det finns som sagt massor. Gelégrodor och marshmallows kanske inte är det smarrigaste men det finns ju många andra sorters mjukt godis, typ krokodiler, sega råttor, bläckfiskar och annat kul. Tyvärr så är ju många riktigt goda grejor i huvudsak sockerbaserade (ferrarribilar, tennisracketar, colaflaskor (?) mm) men letar man hittar man säkert något man gillar på glukossidan. Om man inte har fettfobi är ju Dumle klockrent. :thumbup:

regus
2012-03-14, 20:56
Är inte ahlgrens bilar baserat på glukossirap som "socker"källa?

vicarious
2012-03-14, 21:15
Att det skulle ha någon som helst relevans för hur effektivt glykogenet lagras in? Om Grub ser det här får han gärna verifiera eller dementera, men jag minns ett abstract där man undersökt detta där man INTE funnit någon skillnad i effektiv glykogeninlagring vid samtidigt intag av fett. Och om någon hittat något om det motsatta så är det ju bra med källor, som alltid.

Ingen aning, kanske inte. Men skadad som man är kan jag inte undvika att känna mig mer tillfreds mentalt om jag äter skumgodis istället för choklad efter träningen :D

Sheogorath
2012-03-14, 21:16
Är inte ahlgrens bilar baserat på glukossirap som "socker"källa?

Nope.

regus
2012-03-14, 21:29
Nope.

En sorgens dag, Sheogorath.

Sheogorath
2012-03-14, 21:36
Dom här är sjukt goda och glukosbaserade.

"Krokodiller" :D

http://2.bp.blogspot.com/_D280FTHhk0s/Sb7UJwRKCPI/AAAAAAAAAFE/acOwB8om0PM/S240/krokodillegodteri.jpg

Har sett bläckfiskliknande saker som ser ut att vara av samma slags geléskum också.

Zizou
2012-03-14, 22:02
Hittar många som det står "Glukos-fruktossirap" som första ingrediens. Ska det bara heta glukossirap?

T.ex hallonlakritsskallar *drool*

Glukos-fruktossirap, socker, majsstärkelse, vatten, ammoniumklorid, surhetsreglerande medel (äppelsyra), lakrits, salt, ytbehandlingsmedel (vegetabilisk olja, karnaubavax)

Sheogorath
2012-03-14, 22:04
Hittar många som det står "Glukos-fruktossirap" som första ingrediens. Ska det bara heta glukossirap?

T.ex hallonlakritsskallar *drool*

Glukos-fruktossirap, socker, majsstärkelse, vatten, ammoniumklorid, surhetsreglerande medel (äppelsyra), lakrits, salt, ytbehandlingsmedel (vegetabilisk olja, karnaubavax)

Ja, det ska stå antingen "glukossirap", "stärkelsesirap" eller "majsstärkelse" som första ingrediens. Glukos-fruktos-sirap är identiskt med vanligt socker på alla sätt och vis som har med mänsklig fysiologi att göra.

Zizou
2012-03-14, 22:34
Ja, det ska stå antingen "glukossirap", "stärkelsesirap" eller "majsstärkelse" som första ingrediens. Glukos-fruktos-sirap är identiskt med vanligt socker på alla sätt och vis som har med mänsklig fysiologi att göra.

Okej, då förstår jag :) Tack!

Sweety87
2012-03-27, 10:28
Nope. Alhgrens bilar köpta på 7/Eleven är baserade på glukossirap. Enligt förpackningen.

Sheogorath
2012-03-27, 10:32
Alhgrens bilar köpta på 7/Eleven är baserade på glukossirap. Enligt förpackningen.

Inte glukos-fruktos-sirap då? Det stod på deras hemsida när jag kollade.

Bjern
2012-03-27, 10:38
Om nu lakrits har en testo-sänkande effekt, skulle sämsta möjliga tillfället vara post-workout då? Är nämligen galen i hallon/lakrits-skallarna.

Popliteus
2012-03-27, 10:48
Dom här är sjukt goda och glukosbaserade.

"Krokodiller" :D

http://2.bp.blogspot.com/_D280FTHhk0s/Sb7UJwRKCPI/AAAAAAAAAFE/acOwB8om0PM/S240/krokodillegodteri.jpg

Har sett bläckfiskliknande saker som ser ut att vara av samma slags geléskum också.

Hmmm hoppas det gäller för dom där blå hajarna/valarna med vitt skum på magen också.

Popliteus
2012-03-27, 10:52
Aaaah hittade dom på google! Stärkelsesirap som första ingrediens. WIN

Sheogorath
2012-03-27, 11:06
Aaaah hittade dom på google! Stärkelsesirap som första ingrediens. WIN

Totally! :D

Popliteus
2012-03-27, 11:37
Då var det bar surisar kvar med den typen av näringsinehåll för att göra min påse complete. Förslag ngn?

Sheogorath
2012-03-27, 12:09
Då var det bar surisar kvar med den typen av näringsinehåll för att göra min påse complete. Förslag ngn?

1:3 fruktos:glukos var inte sämre för att återställa muskelglykogen än ren glukos i en studie så ett fåtal socker-baserade godisbitar lär inte vara något problem. I värsta fall. ;)

Fishtank
2012-03-27, 12:18
Såna här trådar är anledningen att jag älskar att läsa på kolozzeum.
Vi har alltså nu tagit fram den optimala träningsgodispåsen.

Bjern
2012-03-27, 12:27
Såna här trådar är anledningen att jag älskar att läsa på kolozzeum.
Vi har alltså nu tagit fram den optimala träningsgodispåsen.

It's the little things :D

Gober
2012-03-27, 12:51
Jag som trodde sockerbitar var opti men dom är nog sockerbaserade?

paatrik
2012-03-27, 12:51
Någon som kör dessa:

http://www.matdirekt.se/index.php?action=show_product&id=4787&cid=163
http://www.matdirekt.se/index.php?action=show_product&id=4813&cid=163

50 g ger ändå en fin mängd godis (visst, alla uppskattar inte marshmallows) och 38,5 g kolhydrater. Nu ser jag iofs att det står glukos-fruktossirap, produkter med enbart glukossirap som första ingrediens är kanske att föredra?

Sweety87
2012-03-27, 12:57
Ja, det ska stå antingen "glukossirap", "stärkelsesirap" eller "majsstärkelse" som första ingrediens. Glukos-fruktos-sirap är identiskt med vanligt socker på alla sätt och vis som har med mänsklig fysiologi att göra.
Enliigt deras hemsida är 55 g av 81 socker. De andra grammen är inte sockeralkoholer så man kan ta för givet att 26 gram är stärkelse. Då är max 55/2 = 27,5 g fruktos vilket ger dig rätt i att dt måste vara socker och ej glukosbaserat

http://www.leafsweden.se/index.php?action=item-view&item-action=view&item-hash=011e8dc44ed60d49dacb46c71b8e0cca

men några kan man nog äta o lyckas fyla på glykogen!!!

Nebuchadnezzar
2012-03-27, 13:00
Nu ser jag iofs att det står glukos-fruktossirap, produkter med enbart glukossirap som första ingrediens är kanske att föredra?

Ja, alltså, som Sheo sa så är ju glukos-fruktossirap samma sak som socker i de avseenden vi talar om här. Så det är inte så att glukos-fruktossirap är "nästan samma sak" - fruktosen är ju just den "detalj" som tipsen i tråden handlar om att undvika.

För vi hatar fruktos.

LunaSpice
2012-03-27, 13:11
Fruktsallad är nästan lika gott som godis och mycket billigare.

Jag tar det med russin med keso/kesella till. Superbra postworkout mål!

smalis
2012-03-27, 13:13
http://www.mediabanken.se/ICA/ICAHandelWS/image.aspx?opvno=lqlpSWMayLXKYIcsz6sI9g%3D%3D&itype=jpg300p
Trodde de skulle innehålla mestadels glukossirap men det gjorde de...
Nomnomnomnom

http://haribo.com/planet/se/info/core/index.php?page=products&sub=2&channel_id=1&product_id=197

Popliteus
2012-03-27, 13:14
1:3 fruktos:glukos var inte sämre för att återställa muskelglykogen än ren glukos i en studie så ett fåtal socker-baserade godisbitar lär inte vara något problem. I värsta fall. ;)

Some fizzy bubblizz it eeeez

begt
2012-03-27, 13:18
Jag tar det med russin med keso/kesella till. Superbra postworkout mål!

Riktigt bra kombo där. Russin + frukt (t.ex. apelsin, äpple) och keso/kvarg till det är riktigt najs.

Popliteus
2012-03-27, 13:26
Riktigt bra kombo där. Russin + frukt (t.ex. apelsin, äpple) och keso/kvarg till det är riktigt najs.

Kanel är det enda som saknas ;)

Nebuchadnezzar
2012-03-27, 13:28
Vet inte riktigt vad som har nämnts specifikt, men för de som vill ha fler specifika exempel så ska Bassett's vingummin vara primärt baserade på glukossirap, och dom är det väl ingen som inte gillar i alla fall nån färg av. I värsta fall kan man ju vara arslet som pillar i lösgodislådan och lämnar bakom sig en hemsk ratio mellan genomskinliga + andra dåliga smaker och de populära färgerna.

Det är det övervakningskamerorna borde vara till för. Arslen.

Popliteus
2012-03-27, 13:29
Vet inte riktigt vad som har nämnts specifikt, men för de som vill ha fler specifika exempel så ska Bassett's vingummin vara primärt baserade på glukossirap, och dom är det väl ingen som inte gillar i alla fall nån färg av. I värsta fall kan man ju vara arslet som pillar i lösgodislådan och lämnar bakom sig en hemsk ratio mellan genomskinliga och andra dåliga smaker och de populära färgerna.

Det är där övervakningskamerorna borde filma. Arslen.

Skyldig till pilliplock av röda och svarta :em:

Nebuchadnezzar
2012-03-27, 13:32
Jag med... :hbang:



Men det blir ju så jävla svårt när alla andra gör det.

gQLLe
2012-03-27, 13:47
Skyldig till pilliplock av röda och svarta :em:

Jag också... :D efter det kommer vita och gröna

Dreas
2012-03-27, 13:51
Gula, oranga och röda vingummin, om nom nom!

Silveta
2012-03-27, 14:16
Alla vingummin är goda vingummin, så länge det är originalet från Bassets. Men som sheo sagt tidigare så är det få saker som slår dumle postworkout :)

Sheogorath
2012-03-27, 14:21
Alla vingummin är goda vingummin, så länge det är originalet från Bassets. Men som sheo sagt tidigare så är det få saker som slår dumle postworkout :)

Synd bara att man typ måste svälta sig hela dagen (snackar deff nu...) för att få plats med Dumle-kalorier post-workout men det får det fan vara värt. :thumbup:

Silveta
2012-03-27, 14:27
Synd bara att man typ måste svälta sig hela dagen (snackar deff nu...) för att få plats med Dumle-kalorier post-workout men det får det fan vara värt. :thumbup:

Värt varenda kalori :)

Jag hade iofs inga större problem att få med 100g dumle med EAA som dryck till i min kaloribudget under deff. Fick helt enkelt dra ner lite på min älskade gräddfilssås.

Kan för övrigt också tipsa om Rollokolor, fantastiskt goda.

Innehåll: Stärkelsesirap, socker, sockerkondenserad skummjölk, härdad veg.olja, smör, salt, emulgeringsmedel (sojalecitin), aromer. Kan innehålla spår av mandel och nötter.

Popliteus
2012-03-27, 15:26
Fler ex är:

stekta ägg, apskallar (apan chippo), löständer, hemkola, sådan mintkaramell med seg kola inutti (mintolux), colamaskar, colanappar, geléhallon, jättenappar, gelékörssbär.

Detta enligt Godispanatets hemsida.

gQLLe
2012-03-27, 17:18
Ungefär hur mycket är optimalt att äta då? Låt oss säga av marsmallows.

AdrianP
2012-03-27, 17:20
Så att du får antalet kcal du vill

mikeni
2012-03-27, 17:29
Bananaskids :eating:

gQLLe
2012-03-27, 17:30
Så att du får antalet kcal du vill

Jaha, så om jag vill få i mig marsmallows för 5000 kalorier, så är det alltså positivare för återhämtningen än om jag skulle få i mig marsmallows för 2000 kalorier? var inte så dryg och svara bara om du har nåt vettigt att komma med.

King Grub
2012-03-27, 17:32
Det var inte ett drygt svar, utan ett fullständigt korrekt. Det finns inget gramsvar som passar alla oavsett status och aktivitet under alla förutsättningar.

gQLLe
2012-03-27, 17:42
Ja men låt oss säga att inte kcal spelar någon roll då, hur mycket räcker (ungefär) för mig, 72kg, 17 år, 177cm lång efter ett medeltungt gympass? Räcker två-tre bitar? En näve? Alltså hur mycket behöver jag för att få tillräckligt med kolhydrater in till musklerna.

difeddy
2012-03-27, 17:51
Sheo säger att om det under 300g så borde det vara lugnt. Nu ska man inte övertolka det in absurdum men det börjar nog bli lite onödigt utöver det, förutsatt att man inte elitidrottar el. dyl.

RassK
2012-03-27, 17:51
De flesta av Haribo's småpåsar är glukosbaserade f.ö.
Har en hel hög här hemma redo i post-wo syfte :)

Eddie Vedder
2012-03-27, 17:55
Alltså hur mycket behöver jag för att få tillräckligt med kolhydrater in till musklerna.

Vad är tillräckligt för dig då?

gQLLe
2012-03-27, 18:04
Sheo säger att om det under 300g så borde det vara lugnt. Nu ska man inte övertolka det in absurdum men det börjar nog bli lite onödigt utöver det, förutsatt att man inte elitidrottar el. dyl.

Tack så mycket!

Colanappar, fruktnappar, körsbär, fladdermössvampyrer, pesetos, jelly beans, s-märken (icke skum), fox citronkolor, kicks lakritskola (visserligen o-opti för oss grabbar), milkdrops, pulverfyld padda, pulvertwist, salta bildäck (också o-opti) är några andra som verkar okej att käka! :)

gQLLe
2012-03-27, 18:05
Vad är tillräckligt för dig då?

Så att jag är pigg till nästa pass :)

juulia_
2012-03-27, 18:18
Haha, skönaste tråden på länge! :D

Fredriiik
2012-03-27, 18:18
Vad är tillräckligt för dig då?

antagligen för att kunna fylla hans depåer.

8-10 gram/kg kroppsvikt behövs för att fylla om man har tömt lagrena helt.
Så efter ett medeltungt pass kanske upp till 2-4gram/kg kroppsvikt.

Popliteus
2012-03-27, 18:31
antagligen för att kunna fylla hans depåer.

8-10 gram/kg kroppsvikt behövs för att fylla om man har tömt lagrena helt.
Så efter ett medeltungt pass kanske upp till 2-4gram/kg kroppsvikt.

Ungefär tillräckligt för att man ska kunna känna att man har fått käka lite godis men samtidigt inte tillräckligt mkt för att man ska bli godisbakis och må som en röv.

gQLLe
2012-03-27, 18:31
antagligen för att kunna fylla hans depåer.

8-10 gram/kg kroppsvikt behövs för att fylla om man har tömt lagrena helt.
Så efter ett medeltungt pass kanske upp till 2-4gram/kg kroppsvikt.

Tack så mycket, det var precis ett sånt svar jag sökte!

vicarious
2012-03-27, 18:32
Så att jag är pigg till nästa pass :)

Det beror också på vad du har planerat att äta resten av dagen. Är godiset den enda kolhydratskällan du får i dig efter passet så kan du säkert ha nytta av lite mer godis än om du t ex äter 200g pasta när du kommer hem också.

Sen beror det på vilken typ av träning du utför, den kan vara glykogentömmande i olika utsträckning.

Sheogorath
2012-03-27, 18:52
Sheo säger att om det under 300g så borde det vara lugnt. Nu ska man inte övertolka det in absurdum men det börjar nog bli lite onödigt utöver det, förutsatt att man inte elitidrottar el. dyl.

"Sheo säger" :D Vilken status man fått då. ;)

Nej det där handlade inte om vad som var opti för muskelglykogeninlagring utan var bara en väldigt grov höftning av vad som kan anses säkert för att inte få i sig för mycket fruktos vid ett och samma tillfälle. 300 g glukosbaserat godis kommer ändå ge ungefär 60 g fruktos och antar vi att levern aldrig är helt tömd, ens efter träning, och en del glukos kommer gå till att ta upp plats i levern om man smackar på med de mängderna kanske man ska hålla sig däromkring.

I de studier där man tittat på maximal glykogeninlagring (Grub eller Eddie eller nån får rätta mig nu om jag minns fel) har man använt sig av en metod med kroppsvikt i kg x 1,2 g kolhydrat direkt efter träning och sedan en gång i timmen i väldigt många omgångar. Så det kan vara en bra strategi, och hur många omgångar man fyller på får ju avgöras av ens kaloribudget.

Kul förresten att det börjar trilla in massa konkreta tips på godissorter. Mer sånt! :thumbup:

gQLLe
2012-03-27, 19:01
"Sheo säger" :D Vilken status man fått då. ;)

Nej det där handlade inte om vad som var opti för muskelglykogeninlagring utan var bara en väldigt grov höftning av vad som kan anses säkert för att inte få i sig för mycket fruktos vid ett och samma tillfälle. 300 g glukosbaserat godis kommer ändå ge ungefär 60 g fruktos och antar vi att levern aldrig är helt tömd, ens efter träning, och en del glukos kommer gå till att ta upp plats i levern om man smackar på med de mängderna kanske man ska hålla sig däromkring.

I de studier där man tittat på maximal glykogeninlagring (Grub eller Eddie eller nån får rätta mig nu om jag minns fel) har man använt sig av en metod med kroppsvikt i kg x 1,2 g kolhydrat direkt efter träning och sedan en gång i timmen i väldigt många omgångar. Så det kan vara en bra strategi, och hur många omgångar man fyller på får ju avgöras av ens kaloribudget.



Kul förresten att det börjar trilla in massa konkreta tips på godissorter. Mer sånt! :thumbup:

Så knappt 100g glykosbaserat godis efter träning, sedan utökar jag med pasta/ris/quinoa, you name it senare på kvällen/dagen (när jag nu har tränat) borde vara schyst för bra återhämtning? :)

Sheogorath
2012-03-27, 19:04
Så knappt 100g glykosbaserat godis efter träning, sedan utökar jag med pasta/ris/quinoa, you name it senare på kvällen/dagen (när jag nu har tränat) borde vara schyst för bra återhämtning? :)

Absolut. Men kanske närmare 110 g godis för dig (72,4 kg?) eftersom de ofta inte är mer än 80% kolhydrat.

cero
2012-03-27, 19:09
Hur illa är det att hälla i sig malto/godis efter varje konditionspass (flera per vecka) när det gäller tandhälsa?

begt
2012-03-27, 19:24
Beror ju helt på hur väl du tar hand om dina tänder. Använder du eltandborste och tandtråd flitigt så ska du ha låg salivproduktion eller liknande för att få hål i tänderna.

gQLLe
2012-03-27, 20:19
Absolut. Men kanske närmare 110 g godis för dig (72,4 kg?) eftersom de ofta inte är mer än 80% kolhydrat.

Okej, tack så mycket! :D

Zizou
2012-03-27, 20:49
Beror ju helt på hur väl du tar hand om dina tänder. Använder du eltandborste och tandtråd flitigt så ska du ha låg salivproduktion eller liknande för att få hål i tänderna.

Men om man använder vanlig tandborste då kommer hålen? :D

Gober
2012-03-27, 20:49
Vore gött om man sammanställde den optimala påsen med tex 10 sorter.

cero
2012-03-27, 21:09
Beror ju helt på hur väl du tar hand om dina tänder. Använder du eltandborste och tandtråd flitigt så ska du ha låg salivproduktion eller liknande för att få hål i tänderna.

Oroar mig inte så mycket för hål, utan allmänt tandhälsa bara. Undvika mycket frätning osv. Kanske inte är några problem kortsiktigt, men med åren så.

difeddy
2012-03-27, 21:13
- Fizzy shots
- Krokodiler/bläckfiskar
- Sura nappar (haribo)
- Nappar
- Geléråttor
- Löständer
- Marshmallows
- Dumle eller liknande choklad
- Skumbananer
- Vingummi

Det är vad jag brukar ta iaf. :)

Gober
2012-03-27, 21:34
Marshmallows finns ju dock inte i lösvikt.

Popliteus
2012-03-27, 21:47
-Dumle
-Blå hajar
-geléhallon
-vinegummi
-jättenappar
-hemkola
-rollokola
-colanappar
-sura haribonappar

Sniggel
2012-03-27, 21:53
antagligen för att kunna fylla hans depåer.

8-10 gram/kg kroppsvikt behövs för att fylla om man har tömt lagrena helt.
Så efter ett medeltungt pass kanske upp till 2-4gram/kg kroppsvikt.

Men vi har ju ingen aning om hur han lever sitt liv i övrigt. Svårt att sia om hur mycket glykogen han tenderar att förbruka om dagarna och därmed kunna gissa glykogenstatus före träningen (samt hur mycket som förbrukas under).

Men om man vill sikta på att ersätta kalorierna man förbrukat med samma mängd från kolhydrat kanske man kan sikta på 75g kolhydrat (ungefär lika med 75g sockerbaserat godis) per timme utövad styrketräning.
Det är ju inte direkt några mängder som går åt.

paatrik
2012-03-27, 22:01
Man känner sig däremot lite skadad i jakten på den optimala påsen :D. Noterar dock att de flesta talar om post-workout, ingen som använder godis innan? Samt, är fördelarna (återhämtning, livskvalité, etc etc) större än nackdelarna (kontinuerligt intag av godis bör väl ge något på minussidan, även vid bra kost i övrigt osv osv)?
I övrigt älskar jag engagemanget!

difeddy
2012-03-27, 22:01
Marshmallows finns ju dock inte i lösvikt.

Ah, menade de där sockerbitarna, har för mig att det är glukossirap i dem också. :) (Kan ha fel, dock!)

Fredriiik
2012-03-27, 22:04
Men vi har ju ingen aning om hur han lever sitt liv i övrigt. Svårt att sia om hur mycket glykogen han tenderar att förbruka om dagarna och därmed kunna gissa glykogenstatus före träningen (samt hur mycket som förbrukas under).

Men om man vill sikta på att ersätta kalorierna man förbrukat med samma mängd från kolhydrat kanske man kan sikta på 75g kolhydrat (ungefär lika med 75g sockerbaserat godis) per timme utövad styrketräning.
Det är ju inte direkt några mängder som går åt.

de har du helt rätt i :)
Jag gav han dock bara siffrorna som är faktiska, men klart det blir olika beroende på hur mycket han gör av med om dagen osv.

mountain
2012-03-27, 22:12
Varför pratar alla om godis o liknande efter träning? Visst det är bra för att det tas upp snabbt det förstår jag. Men ska man inte köra med mest protein efter att ha tränat hårt? Folk brukar ju alltid prata om att gainers innehåller för mycket energi osv...

paatrik
2012-03-27, 22:56
Varför pratar alla om godis o liknande efter träning? Visst det är bra för att det tas upp snabbt det förstår jag. Men ska man inte köra med mest protein efter att ha tränat hårt? Folk brukar ju alltid prata om att gainers innehåller för mycket energi osv...

Var till viss del inne på samma spår, trodde godis främst lämpade sig för uthållighetsidrott (men att de som satsar på styrketräning nyttjar det som pre-workout). Annars lockar väl godis då det smakar gott och hela debatten kring dess ev. fördelar är ett sätt att legitimera sin konsumiton :)

Sheogorath
2012-03-28, 05:13
Var till viss del inne på samma spår, trodde godis främst lämpade sig för uthållighetsidrott (men att de som satsar på styrketräning nyttjar det som pre-workout). Annars lockar väl godis då det smakar gott och hela debatten kring dess ev. fördelar är ett sätt att legitimera sin konsumiton :)

Det är inte på något vis negativt att inta mycket kolhydrater efter styrketräning om man har kalorier till det. Efter styrketräning äter inte jag godis eftersom jag vill prioritera mer vanlig mat, men efter konditionsträning energikompenserar jag hela förlusten och vill verkligen ladda på ordentligt. Då blir två omgångar godis (med BCAA resp. protein) följt av kolhydratrik mat (några skivor bröd samt pasta med ketchup och riven ost) och rejält med nattprotein innan sängen.

Sheogorath
2012-03-28, 05:15
Ah, menade de där sockerbitarna, har för mig att det är glukossirap i dem också. :) (Kan ha fel, dock!)

Hårt skum som sockerbitar och tomtar är baserat på socker eller glukos-fruktos-sirap. Om det ska vara glukosbaserat ska det vara mjukt skum som marshmallows.

paatrik
2012-03-28, 08:35
Det är inte på något vis negativt att inta mycket kolhydrater efter styrketräning om man har kalorier till det.

Hur är det med socker då? Även om man håller sig inom kcal-budget och låter socker utgöra en låg andel kan väl daglig konsumtion medföra nackdelar? Eller är sockret och dess negativa effekter främst knutet till överkonsumtion och följaktligen övervikt? Samt till den grupp som, inom kcal-budget, överkonsumerar?

Sheogorath
2012-03-28, 10:40
Hur är det med socker då? Även om man håller sig inom kcal-budget och låter socker utgöra en låg andel kan väl daglig konsumtion medföra nackdelar? Eller är sockret och dess negativa effekter främst knutet till överkonsumtion och följaktligen övervikt? Samt till den grupp som, inom kcal-budget, överkonsumerar?

Det handlar om när, var och hur. Har skrivit om det mycket i trådar som handlar om socker och fruktos. Sök! I all korthet: efter exempelvis en brakmåltid med mycket kolhydrat när levern är proppfull av glykogen är "allt socker för mycket socker" eftersom all fruktos som tillförs i det läget blir fettbildande i levern. Detta oavsett var i kaloribudgeten du befinner dig. Fettförbränningen kommer pågå som vanligt och man kan alltså tänka sig en successiv omfördelning från perifer till central fetma vid intag av fruktos under omständigheten när levern inte klarar av att omsätta det till leverglykogen.

Sniggel
2012-03-28, 13:34
Varför pratar alla om godis o liknande efter träning?

För att tråden handlar om just vilka kolhydrater man kan välja vid träning (om man har för avsikt att inta sådana kring träning). Proteinintag är en annan diskussion och diskuteras i jättemånga andra trådar.

Sniggel
2012-03-28, 13:37
Det handlar om när, var och hur. Har skrivit om det mycket i trådar som handlar om socker och fruktos. Sök! I all korthet: efter exempelvis en brakmåltid med mycket kolhydrat när levern är proppfull av glykogen är "allt socker för mycket socker" eftersom all fruktos som tillförs i det läget blir fettbildande i levern. Detta oavsett var i kaloribudgeten du befinner dig. Fettförbränningen kommer pågå som vanligt och man kan alltså tänka sig en successiv omfördelning från perifer till central fetma vid intag av fruktos under omständigheten när levern inte klarar av att omsätta det till leverglykogen.

Men är det inte också så att visceralt fett är lättare att bränna än subkutan?
Är man aktiv så kanske "DNL-fettet" som bildas vid överätning av fruktos förbränns efter hand och ju mer visceralt fett man har desto högre andel fett kommer att förbrännas just från denna vävnad kontra de subkutana lagrena.
Vilket i slutändan leder till homeostas där det bildas lika mycket visceralt fett som förbränns.

Just amatör-hypotesizin'

cero
2012-03-28, 13:47
Varför pratar alla om godis o liknande efter träning?

Gissar på att det är främst i samband med konditionsträning. Protein direkt efter styrketräning brukar vara standard, även om detta är bra efter konditionsträning också.

gQLLe
2012-03-28, 13:55
Gissar på att det är främst i samband med konditionsträning. Protein direkt efter styrketräning brukar vara standard, även om detta är bra efter konditionsträning också.

man bör inta både protein (eller åtminstone essentiella aminosyror) och kolhydrater, direkt efter styrketräning.

*Sheo, Eddie Vedder, Grub eller någon annan kunnig, rätta mig om jag har fel.*

cero
2012-03-28, 14:06
Rekommendationerna brukar väl vara protein direkt efter träning, och sedan vanlig mat inom 1-2 timmar?

Sheogorath
2012-03-28, 14:17
Rekommendationerna brukar väl vara protein direkt efter träning, och sedan vanlig mat inom 1-2 timmar?

Ja, men det finns ju absolut inget negativt med kolhydrater direkt efter passet om man nu känner för det/har kalorier till det eller whatever. Ju fler gånger man hinner fylla på desto bättre tänker jag, särskilt om man kört väldigt krävande träning som typ eller långt, tungt benpass eller något. Jag äter aldrig kolhydrater direkt efter styrketräning utan kanske 30 min senare när jag kommer hem. Efter konditionsträning är jag desto noggrannare med att det ska gå snabbt, särskilt eftersom jag alltid kör ben när jag kör styrka, och kör styrka dagen efter kondition.

z_bumbi
2012-03-28, 14:27
Rekommendationerna brukar väl vara protein direkt efter träning, och sedan vanlig mat inom 1-2 timmar?

Jag skulle inte få för mig att utesluta kolhydrater efter styrkepass som är lite mer än att gå in och mysa på gymmet så mina rekommendationer är att få i sig kolhydrater i majoriteten av fallen.
Myser man bara så spelar det ingen roll med protein heller.

Sniggel
2012-03-28, 14:48
Myser man bara så spelar det ingen roll med protein heller.

:thumbup:


OnT: Äter man kolhydrater öht så kan man ju lika gärna äta det efter träning.
Skulle man resonera som så att man kollar på en enskild tidpunkt och ställer frågan "är det nödvändigt att äta kolhydrater nu?" så kvittar det vilken tidpunkt man väljer, svaret kommer alltid att vara "nej, för jag kan äta det vid ett senare tillfälle".
Någon gång ska man ju äta kolhydrater (om man inte är någon LCHFare) och varför inte utnyttja fönstret efter träning när man är extra insulinkänslig?

paatrik
2012-03-28, 15:47
:thumbup:


OnT: Äter man kolhydrater öht så kan man ju lika gärna äta det efter träning.

Någon gång ska man ju äta kolhydrater (om man inte är någon LCHFare) och varför inte utnyttja fönstret efter träning när man är extra insulinkänslig?

Jag vill ha så mycket mat som möjligt vid matbordet, inte i en shaker på gymet. Om inte hade jag kunnat mixa ner havregryn, banan och allt möjligt, men återigen, vill inte komma hem och ha 300 kcal kvar att äta. Nu menade du kanske inom 1h men man vet aldrig, diskussionen handlar ju om direkt efter.

Sheo, angående det du skrev om socker då man är fylld. Ska läsa på lite mer men hur ser det ut om man vänder på intaget. Dvs, du äter socker på tom mage, för att sedan fylla på med 1-2k kcal? Är det enbart tänka godis först, eller är ett fönster på 30min-1h rekommenderat?

11.00 Avslutad träning
11.05 Godis!
11.15 Mat i mängder (alternativt denna punkt vid 12.00).

Sheogorath
2012-03-28, 16:58
Jag vill ha så mycket mat som möjligt vid matbordet, inte i en shaker på gymet. Om inte hade jag kunnat mixa ner havregryn, banan och allt möjligt, men återigen, vill inte komma hem och ha 300 kcal kvar att äta. Nu menade du kanske inom 1h men man vet aldrig, diskussionen handlar ju om direkt efter.

Sheo, angående det du skrev om socker då man är fylld. Ska läsa på lite mer men hur ser det ut om man vänder på intaget. Dvs, du äter socker på tom mage, för att sedan fylla på med 1-2k kcal? Är det enbart tänka godis först, eller är ett fönster på 30min-1h rekommenderat?

11.00 Avslutad träning
11.05 Godis!
11.15 Mat i mängder (alternativt denna punkt vid 12.00).

Jag kan inte svara för hur snabbt sockret bryts ner till glukos och fruktos och hur snabbt fruktosen i sin tur når levern (bör ju gå att hitta i någon slags litteratur), men jag väntar nog minst 30 min efter att jag ätit socker post-workout innan jag äter igen, för att säkerställa att glykogenet i levern kommit på plats innan jag pangar på med exempelvis bröd och pasta. Jag vill inte riskera att levern fylls på innan fruktosen hunnit komma dit. Då går hela poängen med att tillåta sig äta socker post-workout (eller på tom mage i övrigt) förlorad.

Jag skulle tro att ditt exempel är helt safe egentligen (eftersom socker faktiskt tas upp ganska snabbt i jämförelse med många sorters riktig mat, och kroppen prioriterar att bilda muskelglykogen framför leverglykogen enligt vad jag läst här på Kolo) men jag chansar inte. Så bråttom har jag inte att äta. :)

Sheogorath
2012-03-28, 17:03
Men är det inte också så att visceralt fett är lättare att bränna än subkutan?
Är man aktiv så kanske "DNL-fettet" som bildas vid överätning av fruktos förbränns efter hand och ju mer visceralt fett man har desto högre andel fett kommer att förbrännas just från denna vävnad kontra de subkutana lagrena.
Vilket i slutändan leder till homeostas där det bildas lika mycket visceralt fett som förbränns.

Just amatör-hypotesizin'

"Hypotesizin'" är allt vi kan göra eftersom de här sakerna inte är undersökta i normalviktiga tränande individer under de förutsättningar vi diskuterar här. Jag tror också att man som fysiskt aktiv är bättre rustad mot visceral fettinlagring av överkonsumtion av fruktos, däremot känns det inte sannolikt att det automatiskt skulle bli +0. Kanske blir det svårt eller omöjligt att nå patologiska nivåer, men det skulle faktiskt inte förvåna mig ett dugg om det gick. Vi måste avvakta vidare studier, tyvärr. Blir jag ekonomiskt oberoende tänker jag finansiera den här typen av undersökingar. :D

Sheogorath
2012-03-28, 17:06
Förresten fyllda jag precis på mitt post-spinning-Dumle-förråd. Såg nu på kvittot att jag fick 0,5 kg Dumle för 40 öre. Några decimaler måste hoppat fel vid vägningen. :D

Bjern
2012-03-28, 17:15
Förresten fyllda jag precis på mitt post-spinning-Dumle-förråd. Såg nu på kvittot att jag fick 0,5 kg Dumle för 40 öre. Några decimaler måste hoppat fel vid vägningen. :D

Vad väger en dumlekola? Noterade att en påse ligger på 120g. :)

Sheogorath
2012-03-28, 17:19
Vad väger en dumlekola? Noterade att en påse ligger på 120g. :)

Jag köper såklart i lösvikt. Blir billigare. Vägde en kola med papper på nu och den väger 8 g. Så 37-38 kcal per bit. :D

r0ddan
2012-03-28, 17:36
Alltid intressant att läsa dina kommentarer sheo :thumbup:

Gober
2012-03-28, 17:40
Nu var jag nere och kollade på dom där sockerbitarna (cloetta) och det står glukossirap som första ingrediens, kan vi nu ge grönt ljus en gång för alla på dessa ljuvliga små fyrkantiga bitar? :D



edit, fast nu ser jag att på någon sida på nätet står det glukos-fruktos-sirap, och på någon står det stärkelsesirap, och på någon glukossurap. Jag läste det på lådorna på lösvikten.....

Cloettas egen sida säger Glukos-fruktossirap : (

difeddy
2012-03-28, 17:46
Nu var jag nere och kollade på dom där sockerbitarna (cloetta) och det står glukossirap som första ingrediens, kan vi nu ge grönt ljus en gång för alla på dessa ljuvliga små fyrkantiga bitar? :D



edit, fast nu ser jag att på någon sida på nätet står det glukos-fruktos-sirap, och på någon står det stärkelsesirap, och på någon glukossurap. Jag läste det på lådorna på lösvikten.....

Nu hann jag inte före din edit men jag tittade lite här:

http://www.torebrings.se/butik/Sockerbitar+Original+Cloetta?artnr=635622

Och där står det stärkelsesirap som första ingrediens, kanske är det så att det beror på märket? :)

Sheogorath
2012-03-28, 17:47
Nu var jag nere och kollade på dom där sockerbitarna (cloetta) och det står glukossirap som första ingrediens, kan vi nu ge grönt ljus en gång för alla på dessa ljuvliga små fyrkantiga bitar? :D

Jag noterade faktiskt också det idag. Småskummade (haha) webben nu och ser olika angivelser för Cloettas original (stärkelsesirap) och deras bitar med jordgubbssmak (glukos-fruktos-sirap). Malacos Cola-flaskor anges olika på olika ställen. Jag tror att om man vill vara på den säkra sidan så håller man sig till mjukt skum och mjukt gelé eftersom de (nästan) konsekvent har varit märkta med någon glukoskälla som förstaingrediens när jag gjort stickprov. :D

Gober
2012-03-28, 17:49
http://www.mediabanken.se/CloettaProdList/default.aspx?control=showproducts&showproducts.action=showsearchresult

Sheogorath
2012-03-28, 17:52
Tack! På Cloettas egen sida anges även originalet som innehållandes främst glukos-fruktos-sirap.

Gober
2012-03-28, 17:55
Nåja, ett par bitar socketbit ihop med dumle kan inte skada ;-) Synd bara att man har så liten budget på dieten.

difeddy
2012-03-28, 17:55
"Sockerbitar Original

Produktbeskrivning:
Cloettas klassiska sockerbitar. Härligt skum med vaniljsmak.

Innehållsdeklaration:
Glukos-fruktossirap, ..."

EDIT: Pucktvåa :P

Sniggel
2012-03-28, 17:59
Jag vill ha så mycket mat som möjligt vid matbordet, inte i en shaker på gymet. Om inte hade jag kunnat mixa ner havregryn, banan och allt möjligt, men återigen, vill inte komma hem och ha 300 kcal kvar att äta. Nu menade du kanske inom 1h men man vet aldrig, diskussionen handlar ju om direkt efter.


Jag syftar väl på att diskussionen handlar om huruvida godis är ett bra kolhydratsalternativ att inta (mer eller mindre direkt) efter träning, ffa i jämförelse med malto.
Om man inte brukar inta kolhydrater direkt efter träning pga t ex de anledningar du nämner så är kanske inte godis så smart nej.

Sheogorath
2012-03-28, 18:01
Nåja, ett par bitar socketbit ihop med dumle kan inte skada ;-) Synd bara att man har så liten budget på dieten.

Absolut inte. Jag dricker Red Bull till mina 'smallows med gott samvete. Det är mest socker i Red Bull. Dumle är som "sämst" 1:4 fruktos:glukos (enkel matte) och åtminstone 1:3 har ju visat sig vara lika bra som ren glukos. Så käka du lite sockerbitar med gott samvete. :thumbup:

Sniggel
2012-03-28, 18:35
Kan ju nämna om intresse finns (den berömda "klubben" kanske läser tråden) att jag förbrukar en jäkla massa strösocker numera. Har ett (frys)lagerjobb som jag pendlar till 1+1 timme med cykel (intensivt tempo) och försöker ersätta kalorierna jag spenderar med bl a en drös kolhydrater.
Mitt upplägg är följande:

03:30 - 04:30 Cykling
Efter det -> 60g sackaros + 60g maltodextrin + 30g proteinpulver
05:00 Börjar jobba
6:30 - 6:45 - värmepaus
På pausen -> 60g sackaros + 60g maltodextrin + 30g proteinpulver
8:15 - 8:30 Frukost
1 kg risgrynsgröt (rätt mycket socker här i också har jag för mig) + 50g jordnötter

11:45 - 12:30 Lunch
Mat (försumbara mängder socker)

+ några grädde und kvargdrinkar for the calories under några av värmepauserna

16:00 slutar jobba -> 60g sackaros + 60g maltodextrin + 30g proteinpulver
Cyklar hem
Äter mat och sånt.

Tränar jag så blir det fler kolhydratsdrinkar eftersom jag även cyklar till gymmet (20-25 minuter + 20-25 minuter)

Jag tycker att det har börjat hjälpa till med återhämtningen. Tidigare fick jag i mig på tok för lite kalorier och märkte att vikten började dala rätt snabbt. 2000 kcal spenderad på cykelturerna fram och tillbaka till jobbet är nog realistiskt tänkt och kolhydratsdrinkarna är på ca 600 kcal vardera.

Ska hålla på med detta nu ett tag och kan ju utvärdera senare ifall jag märker någon påverkan på min form.

Fredriiik
2012-03-28, 18:49
Kan ju nämna om intresse finns (den berömda "klubben" kanske läser tråden) att jag förbrukar en jäkla massa strösocker numera. Har ett (frys)lagerjobb som jag pendlar till 1+1 timme med cykel (intensivt tempo) och försöker ersätta kalorierna jag spenderar med bl a en drös kolhydrater.
Mitt upplägg är följande:

03:30 - 04:30 Cykling
Efter det -> 60g sackaros + 60g maltodextrin + 30g proteinpulver
05:00 Börjar jobba
6:30 - 6:45 - värmepaus
På pausen -> 60g sackaros + 60g maltodextrin + 30g proteinpulver
8:15 - 8:30 Frukost
1 kg risgrynsgröt (rätt mycket socker här i också har jag för mig) + 50g jordnötter

11:45 - 12:30 Lunch
Mat (försumbara mängder socker)

+ några grädde und kvargdrinkar for the calories under några av värmepauserna

16:00 slutar jobba -> 60g sackaros + 60g maltodextrin + 30g proteinpulver
Cyklar hem
Äter mat och sånt.

Tränar jag så blir det fler kolhydratsdrinkar eftersom jag även cyklar till gymmet (20-25 minuter + 20-25 minuter)

Jag tycker att det har börjat hjälpa till med återhämtningen. Tidigare fick jag i mig på tok för lite kalorier och märkte att vikten började dala rätt snabbt. 2000 kcal spenderad på cykelturerna fram och tillbaka till jobbet är nog realistiskt tänkt och kolhydratsdrinkarna är på ca 600 kcal vardera.

Ska hålla på med detta nu ett tag och kan ju utvärdera senare ifall jag märker någon påverkan på min form.

hur gör du för tandhälsan? Kör du flourtabletter om dagarna?
Du känner dig inte typ "addicted" av allt socker? Om jag drar flera liter cola på en helg + ett kg godis så kan jag må halvtaskigt på måndagen eller tisdagen å typ sukta satan efter socker ;P

Sniggel
2012-03-28, 18:56
Tandhälsan är jag lite orolig för och jag känner av en större påfrestning när det gäller belägningar. Jag sköljer alltid munnen efter en kolhydratsdrink med rent vatten men jag ska nog börja ta med mig dentan eller flourtabletter.

Nej cravings får jag inte. Jag har inte längre aptit att få i mig tillräckligt med kalorier och upplägget jag har nu är planerat och över "ad libitum". Skulle jag känna för att äta en snickers på kvällen eller så så gör jag det. Det är ändå så lite kalorier i en snickers i förhållande till vad jag misstänker att jag förbrukar en jobbdag nu för tiden (åtminstone 5000 kcal).

Det är skillnad att dra "några liter cola" när man redan ätit de kalorierna man förbrukat och att få i sig socker för kalorier/glykogen man redan spenderat. Det märker jag också i hur jag mår. Att halsa sockerlösning på 120g kolhydrat efter 1 timmes intensiv cykling är inget som får mig att må illa. Men om jag gjort det en ledig dag klockan 05:00 så hade det nog fått mig att må illa efter ett tag.

TheIsh
2012-03-28, 19:23
Då var det bar surisar kvar med den typen av näringsinehåll för att göra min påse complete. Förslag ngn?

Fizzy bubblizz
http://www.torebrings.se/bilder/artikelbilder/153857.jpg

sura cola nappar
http://godistoppen.se/public/images/products/2.jpg

sura körsbär
http://gotterian.se/bb0d5a0c-6ef3-4e19-994d-206a4d45efbe_~200x200xThumbpicture

sura persikor
https://sockerbit.com/usrfiles/image/sura_presikor1.jpg

sura winegum
http://gotterian.se/ce17c655-e38b-4bd8-b39b-ffaf7fbe8214_~200x200xThumbpicture

gQLLe
2012-03-28, 19:27
Tror inte dessa har skrivits innan, men det kan hända. Fizzy flaskor (rosa och blåa flaskor) och hjärnor (geléaktigt godis). Även såna där fruktkolor, finns t.ex. citron, apelsin och blåbär

Haha, medan jag skrev mitt inlägg hann TheIsh före... Sura Colanappar har ju dock socker som första ingrediens? Har även för mig att när jag var i affären så såg jag att sura vinegum också har socker som första. :)

mountain
2012-03-28, 19:30
För att tråden handlar om just vilka kolhydrater man kan välja vid träning (om man har för avsikt att inta sådana kring träning). Proteinintag är en annan diskussion och diskuteras i jättemånga andra trådar.

Nu tog du det lite ur sammanhanget, jag förstod inte varför denna typ av kolhydrater skulle vara så bra. Och det kändes fel att starta en ny tråd om det, så därför skrev jag vidare i denna. Hittade ingen FAQ/Guide om kolhydrater efter träningen när jag kollade...

Rekommendationerna brukar väl vara protein direkt efter träning, och sedan vanlig mat inom 1-2 timmar?

Det är vad jag har förstått det som förut...

Sniggel
2012-03-28, 19:41
Nu tog du det lite ur sammanhanget, jag förstod inte varför denna typ av kolhydrater skulle vara så bra. Och det kändes fel att starta en ny tråd om det, så därför skrev jag vidare i denna. Hittade ingen FAQ/Guide om kolhydrater efter träningen när jag kollade...

Hmm, kanske missförstår dig.

Men saken är den att om man vill ha 100g kolhydrater efter träning - så funkar godis ofta väldigt bra, förmodligen precis lika bra som vilken annan kolhydratsort som helst (ris, pasta, corn flakes, potatis, maltodextrin). Eventuellt om man är orolig för fruktoset (pga den anledningar som Sheo nämnt) så kan man välja glukosrikt godis.

Att vissa klagar på att gainers innehåller för mycket energi är för att de personligen inte ser någon nytta i de kolhydrater man får på köpet i en "dos" gainer. I denna tråden ser folk nytta med en viss mängd enkla kolhydrater. Alla har olika behov och ser man ett behov i att lägga till en viss mängd kolhydrater efter träning, så kanske man vill kunna välja godis eftersom det är mer intressant att äta än maltodextrin eller havregryn.

Har man problem med att få i sig för mycket kalorier så kanske man inte kan unna sig godis efter träning, men då lär man ju heller inte ta maltodextrin/gainers.

Det finns liksom inga "standardregler" för vad som är "bra" efter träning. Behoven är olika och de som har plats för godis kan göras uppmärksamma på att de (ofta) fungerar utmärkt att inta efter träning (vi tackar Sheo för det jobb han gör i denna fråga ;)). Dessa personer kommer att samlas och diskutera i denna tråden. De personer som anser sig ha lätt för äta för mycket kalorier kommer inte dras till denna tråd i lika stor utsträckning.

Fredriiik
2012-03-28, 19:48
Fizzy bubblizz
http://www.torebrings.se/bilder/artikelbilder/153857.jpg

sura cola nappar
http://godistoppen.se/public/images/products/2.jpg

sura körsbär
http://gotterian.se/bb0d5a0c-6ef3-4e19-994d-206a4d45efbe_~200x200xThumbpicture

sura persikor
https://sockerbit.com/usrfiles/image/sura_presikor1.jpg



du skämtar?! Fan en jävla massa gotte där!!!

Är de där glukosbaserade?!
Fyfan paradis för min godispåse asså!!

Har kollat några av dem och det är tyvärr socker som första(mesta) ingrediens, inte glukossirap :(

mountain
2012-03-28, 19:51
Hmm, kanske missförstår dig.

Men saken är den att om man vill ha 100g kolhydrater efter träning - så funkar godis ofta väldigt bra, förmodligen precis lika bra som vilken annan kolhydratsort som helst (ris, pasta, corn flakes, potatis, maltodextrin). Eventuellt om man är orolig för fruktoset (pga den anledningar som Sheo nämnt) så kan man välja glukosrikt godis.

Att vissa klagar på att gainers innehåller för mycket energi är för att de personligen inte ser någon nytta i de kolhydrater man får på köpet i en "dos" gainer. I denna tråden ser folk nytta med en viss mängd enkla kolhydrater. Alla har olika behov och ser man ett behov i att lägga till en viss mängd kolhydrater efter träning, så kanske man vill kunna välja godis eftersom det är mer intressant att äta än maltodextrin eller havregryn.

Har man problem med att få i sig för mycket kalorier så kanske man inte kan unna sig godis efter träning, men då lär man ju heller inte ta maltodextrin/gainers.

Det finns liksom inga "standardregler" för vad som är "bra" efter träning. Behoven är olika och de som har plats för godis kan göras uppmärksamma på att de (ofta) fungerar utmärkt att inta efter träning (vi tackar Sheo för det jobb han gör i denna fråga ;)). Dessa personer kommer att samlas och diskutera i denna tråden. De personer som anser sig ha lätt för äta för mycket kalorier kommer inte dras till denna tråd i lika stor utsträckning.

Jag förstår precis vad du menar nu, och denna tråden är nog inget för mig isåfall, iallfall inte just nu blir nog lite mer aktuell om ett par månader :)

Popliteus
2012-03-28, 19:51
du skämtar?! Fan en jävla massa gotte där!!!

Är de där glukosbaserade?!
Fyfan paradis för min godispåse asså!!

Sist jag kollade var ingen av dem glukosbaserade på det sättet vi vill :P. Socker som första ingrediens. Men som nämnts tidigare e de lugnt sålänge resten 2/3 av påsen inte har socker som första.

gQLLe
2012-03-28, 20:08
Sist jag kollade var ingen av dem glukosbaserade på det sättet vi vill :P. Socker som första ingrediens. Men som nämnts tidigare e de lugnt sålänge resten 2/3 av påsen inte har socker som första.

åtminstone fizzyflaskorna är glykosbaserade i alla fall :D det enligt innehållsförtäckningen på hemköp och även ifrån hemsidan godispanatet.

Sheogorath
2012-03-28, 20:12
Lidl har jävligt goda sockrade persiko-ringar (röda och gula) i påse som har glukos som första. :thumbup:

Edit: min sambo minns att dom är sura. Hon sa det spontant utan att jag tagit upp (smak)ämnet så det stämmer nog :D Är vita på ena sidan och gul/röda på andra. Jag kan köpa en påse någon dag och lägga upp bild om jag inte hittar på Teh Nät.

Sheogorath
2012-03-28, 20:17
Så svårt var det: :D

http://villagecandy.biz/images/P/12831.jpg

Finns i äpple också (gröna).

difeddy
2012-03-28, 20:24
Brotip: Är det för bra för att vara sant, är det inte sant. Såg sockerfritt godis i en affär på Drottninggatan och trodde jag var i himlen en stund; fick revidera mina tankar en timme senare på toaletten. Hade världens rännskita, går inte ens att beskriva med ord hur illa det var :)

Sheogorath
2012-03-28, 20:25
Sockerfritt godis är skit (som i magknip och diarré). Dessutom ganska mycket kalorier. Definitivt för mycket för att vara värt besväret.

gQLLe
2012-03-28, 20:26
Lidl har jävligt goda sockrade persiko-ringar (röda och gula) i påse som har glukos som första. :thumbup:

Edit: min sambo minns att dom är sura. Hon sa det spontant utan att jag tagit upp (smak)ämnet så det stämmer nog :D Är vita på ena sidan och gul/röda på andra. Jag kan köpa en påse någon dag och lägga upp bild om jag inte hittar på Teh Nät.


fick med mig en sådan i påsen idag! :D Haha, jag är extra taggad för ett redigt kardiopass imorgon, eftersom jag ska äta godis erfter! :thumbup:

det tär lite på psyket att behöva vänta med att äta godiset, när man köpt på sig för att ha efter träningspassen... men det blir selleri och kasein för min del ikväll ;)

Sheogorath
2012-03-28, 20:40
fick med mig en sådan i påsen idag! :D Haha, jag är extra taggad för ett redigt kardiopass imorgon, eftersom jag ska äta godis erfter! :thumbup:

det tär lite på psyket att behöva vänta med att äta godiset, när man köpt på sig för att ha efter träningspassen... men det blir selleri och kasein för min del ikväll ;)

Man lär sig. Förr i världen kunde jag inte ha godis hemma. Nu när jag "får" (nej, ska!) äta godis en gång i veckan (kör kardio en gång i veckan) så håller jag mig till det.

paatrik
2012-03-28, 20:46
De personer som anser sig ha lätt för äta för mycket kalorier kommer inte dras till denna tråd i lika stor utsträckning.

Godis är gott, helt enkelt. Kan man då finna en lite mer "hälsosam" konsumtion är det win. För mig är syftet inte att "fylla ut", får nästan hålla igen.

gQLLe
2012-03-29, 12:10
Blev att trycka lite godis efter kardion idag! :D kunde dock inte äta 110g (deff-optinoja) men det blev iaf 45g och jag blev faktiskt belåten på det, suktade inte efter mer osv. Har i princip aldrig ätit kolhydrater efter träning för än nu, och jag känner absolut att man blir piggare!

Sheogorath
2012-03-29, 12:15
Blev att trycka lite godis efter kardion idag! :D kunde dock inte äta 110g (deff-optinoja) men det blev iaf 45g och jag blev faktiskt belåten på det, suktade inte efter mer osv. Har i princip aldrig ätit kolhydrater efter träning för än nu, och jag känner absolut att man blir piggare!

Att äta den här sortens godis efter kardio är så opti det kan bli så du kan släppa dina föreställningar om vad som är "deffopti". Men grattis till ett litet steg över en tramsig tröskel. ;)

Ristretto
2012-03-29, 13:38
Hur många gram kolhydrat satsar drar ni i er i form av godis mellan passet och efter-tränings-måltiden?

Sheogorath
2012-03-29, 13:48
Efter styrketräning är jag inte så noga med mängden direkt efteråt, eftersom jag äter mer än tillräckligt över ett antal timmar. Efter konditionsträning kör jag två omgångar (den första direkt efter och den andra en timme senare) med kv x 1,2 g kolhydrat. Ytterligare en timme senare vanlig mat som nog innehåller mer än detta. Så tre påfyllnader med en ganska rejäl mängd blir det.

TheIsh
2012-03-29, 14:16
Sist jag kollade var ingen av dem glukosbaserade på det sättet vi vill :P. Socker som första ingrediens. Men som nämnts tidigare e de lugnt sålänge resten 2/3 av påsen inte har socker som första.

Ber om ursäkt, jag missuppfattade vad ni var ute efter :smash:
Fast hur mycket optinojja kan man ha egentligen.

Knatcharn
2012-03-29, 14:40
Ber om ursäkt, jag missuppfattade vad ni var ute efter :smash:
Fast hur mycket optinojja kan man ha egentligen.

Det finns väl ingen gräns? :)

OnT: Feeeen vad gott det var med en påse Dumle *drool*

Sheogorath
2012-03-29, 14:52
Ber om ursäkt, jag missuppfattade vad ni var ute efter :smash:
Fast hur mycket optinojja kan man ha egentligen.

Det här tycker jag verkligen inte är optinojja. Glukos kan användas för att bilda muskelglykogen, fruktos kan det inte. Så att välja rätt slags kolhydrat för att ladda med känns faktiskt helt grundläggande.

Fredriiik
2012-03-29, 15:03
Det här tycker jag verkligen inte är optinojja. Glukos kan användas för att bilda muskelglykogen, fruktos kan det inte. Så att välja rätt slags kolhydrat för att ladda med känns faktiskt helt grundläggande.

Fruktos kan väll visst bli muskelglykogen bara att det tar längre tid?

gQLLe
2012-03-29, 15:24
kan inte citera eftersom jag sitter på telefonen med nån slags applikation. Men sheo, det handlar inte om att jag har tramsat, det handlar om okunnighet och att jag läste om en undersökning i en bodytidning förra sommaren där de sa att kolhydrater efter träning inte var nödvändigt!

King Grub
2012-03-29, 15:26
Det är inte nödvändigt för akut nybildning av muskelprotein, men det betyder inte att det inte finns fördelar med kolhydratintag efter träning, allt från snabbare återhämtning till förbättrat immunförsvar.

Men kolhydrat är aldrig "nödvändigt". Du överlever utan problem utan kolhydrat. För idrottsmannen är dock ofta inte överlevnad det enda intag av ett näringsämne syftar till.

gQLLe
2012-03-29, 15:28
tack! på kolo lär man sig inte EN ny sak varje dag, man lär sig ungefär 10 :D

z_bumbi
2012-03-29, 15:30
Fruktos kan väll visst bli muskelglykogen bara att det tar längre tid?

Ja och om man inte äter några mer kolhydrater så får man en jämn utsöndring från levern, ska man ändå äta mer kolhydrater senare så kommer levern i alla fall att fyllas på så skillnaden bör bli marginell.

Så jag håller med om att det här bara handlar om optinoja eller i vissa fall antagigen försök att dölja sin fixering vid att äta nyttigt.

Sheogorath
2012-03-29, 15:39
Fruktos kan väll visst bli muskelglykogen bara att det tar längre tid?

Det måste först bilda glykogen i levern, sedan måste tillgängligt glukos i blodbanan tas upp för att bilda muskelglykogen. Som svar på det kommer glukos att frisättas från levern för att hålla blodsockret jämnt. Hur stor andel av muskelglykogenet som först ombildats till glukos i levern kan jag inte svara på.

Sheogorath
2012-03-29, 15:51
Ja och om man inte äter några mer kolhydrater så får man en jämn utsöndring från levern, ska man ändå äta mer kolhydrater senare så kommer levern i alla fall att fyllas på så skillnaden bör bli marginell.

Så jag håller med om att det här bara handlar om optinoja eller i vissa fall antagigen försök att dölja sin fixering vid att äta nyttigt.

Instämmer delvis. Rättare sagt beror det på vem och varför. Socker duger säkert utmärkt efter styrketräning när det inte är någon brådska med påfyllnaden och mängderna man intar inte behöver vara så stora att man riskerar att överbelasta levern. Har man däremot kört hård kondition och vill maximera inlagringen för att man exempelvis ska köra ben dagen efter, eller mer kondition, är det mer relevant att se över fördelningen kan jag tycka.

difeddy
2012-03-29, 16:00
Jag ser inte felet med att man väljer glukosbaserat godis framför det andra, själv brukar jag förknippa optinojja med att äta torr och proteinrik mat och näringstajma allting in absurdum. Det är snarare en avslappnad inställning till mat. Visst, man försöker ju vara "optimal" när man utesluter fruktos i godispåsen men man kanske inser att det går bra att variera sin kost och äta både "onyttig" och "nyttig" mat när man väljer godis före t.ex. kvarg.

gQLLe
2012-03-29, 16:00
Men alltså, bara för att klargöra nu. Det är alltså en hälsofara att smälla i sig en stor påse lösgodis en fredagskväll, flera timmar efter träning, efter en kolhydratsrik middag. Både på det sättet att man får ett högt kaloriöverskott vilket i längden kan leda till övervikt och att det kommer bildas fett i levern. Har jag förstått det rätt?

Isåfall, någon som har tips på nåt snacks/efterrättsliknande man kan äta om man vill lyxa till det, utan att det är dåligt för hälsan? :)

King Grub
2012-03-29, 16:05
Det är alltså en hälsofara att smälla i sig en stor påse lösgodis en fredagskväll

Om du är stillasittande och överätande i övrigt kanske.

Sheogorath
2012-03-29, 16:05
Men alltså, bara för att klargöra nu. Det är alltså en hälsofara att smälla i sig en stor påse lösgodis en fredagskväll, flera timmar efter träning, efter en kolhydratsrik middag. Både på det sättet att man får ett högt kaloriöverskott vilket i längden kan leda till övervikt och att det kommer bildas fett i levern. Har jag förstått det rätt?

Isåfall, någon som har tips på nåt snacks/efterrättsliknande man kan äta om man vill lyxa till det, utan att det är dåligt för hälsan? :)

Som sagt är det inte undersökt hur detta utvecklar sig i praktiken. Som vic. är inne på är det sannolikt att fysiskt aktiva är bättre rustade att hantera detta jämfört med folk som är väldigt stillasittande även vid samma energibalans (fysiskt aktivitet bränner mer visceralt fett jämfört med samma energiunderskott i vila). Men i teorin finns det utrymme för att det inte skulle vara bra i längden, nej, och i så fall skulle exempelvis chips eller popcorn (eller mina bakverk med druvsocker...) vara bättre vid samma kalorimängd. Åtminstone i hänseendet "fett i levern".

Röda Björnen
2012-03-29, 16:07
Byt ut mjölet i pannkakor mot Malto och lägg till Prottefluff med lite extra blåbär eller annat bär/frukt så har du opti pre och post workout :)

Fredriiik
2012-03-29, 16:09
Ja och om man inte äter några mer kolhydrater så får man en jämn utsöndring från levern, ska man ändå äta mer kolhydrater senare så kommer levern i alla fall att fyllas på så skillnaden bör bli marginell.

Så jag håller med om att det här bara handlar om optinoja eller i vissa fall antagigen försök att dölja sin fixering vid att äta nyttigt.
Jag ifrågasatte bara att fruktos inte kan bli till muskelglykogen, hajjar inte riktigt ditt svar...

Det måste först bilda glykogen i levern, sedan måste tillgängligt glukos i blodbanan tas upp för att bilda muskelglykogen. Som svar på det kommer glukos att frisättas från levern för att hålla blodsockret jämnt. Hur stor andel av muskelglykogenet som först ombildats till glukos i levern kan jag inte svara på.

ah, men det kan ju fortfarande ombildas till glykogen vilket var det jag undrade över :)

King Grub
2012-03-29, 16:12
http://www.edulife.com.br/dados%5CArtigos%5CNutricao%5CNutricao%20Esportiva% 20e%20Suplementacao%5CGlycogen%20synthesis%20durin g%20recovery.pdf

Sheogorath
2012-03-29, 16:13
Jag ifrågasatte bara att fruktos inte kan bli till muskelglykogen, hajjar inte riktigt ditt svar...



ah, men det kan ju fortfarande ombildas till glykogen vilket var det jag undrade över :)

Yes. Men inte direkt, som glukos (glukos -> muskelglykogen) men efter ombildning till glukos i levern och frisättning till blodbanan därefter.

King Grub
2012-03-29, 16:14
Antagligen direkt också.

Fredriiik
2012-03-29, 16:14
Yes. Men inte direkt, som glukos (glukos -> muskelglykogen) men efter ombildning till glukos i levern och frisättning till blodbanan därefter.

ah i hear you!
Kul att du klargör så man förstår lätt, du kungen av socker ;)

Sheogorath
2012-03-29, 16:16
Antagligen direkt också.

Aha? Spännande. Om muskulaturen kan buffra fruktos hamnar mycket i ett helt annat ljus. Hur säker är man på att detta sker?

(ska läsa artikeln du länkade in)

Edit: and the fact that fructose requires conversion to glucose by the liver before it can be metabolised in the skeletal musresponding amounts of glucose.


Var kan man läsa om teorin kring att fruktos konverteras direkt till muskelglykogen?

Fredriiik
2012-03-29, 16:19
http://www.edulife.com.br/dados%5CArtigos%5CNutricao%5CNutricao%20Esportiva% 20e%20Suplementacao%5CGlycogen%20synthesis%20durin g%20recovery.pdf
riktigt intressant! Såg att den hade nio år på nacken. Stämmer den fortfarande överens med dagens forskning? Så man inte läser hela grejen å sen visar det sig att det kommit nya bättre skrifter :P
Antagligen direkt också.

Hur menar herrn nu? Kan fruktos omvandlas direkt?

King Grub
2012-03-29, 16:20
Although fructose probably can be transformed into glycogen in the skeletal muscle cell (4)

J Appl Physiol. 1996 Oct;81(4):1495-500.

4 är Synthesis of muscle glycogen in man after glucose and fructose infusion. Acta Med. Scand. 182:93–107.

King Grub
2012-03-29, 16:21
Såg att den hade nio år på nacken.

Ja, den är ny med andra ord. "Gammal" i sammanhanget är väl 1960 och tidigare.

Fredriiik
2012-03-29, 16:24
J Appl Physiol. 1996 Oct;81(4):1495-500.

4 är Synthesis of muscle glycogen in man after glucose and fructose infusion. Acta Med. Scand. 182:93–107.
intressant som satan!
Hittade ingen gratis version, men sammanfattningen var ju högst intressant!

The synthesis of liver and muscle glycogen was studied in healthy volunteers given glucose and fructose infusions. In the course of 4 hours 21 to 26 mmol sugar per kg body-weight was given. Before and after the infusion the glycogen content was determined in needle biopsy material from liver and muscle tissue. The mean increases of liver glycogen after fructose and glucose infusions were 274.6 ± 25.87 and 76.2 ± 9.92 mmol glucosyl units per kg wet weight liver tissue, respectively. In muscle tissue the increase of glycogen was of the same magnitude for both sugars, corresponding to 23.0 and 24.4 mmol glucosyl units per kg after fructose and glucose, respectively. A rough estimate concerning the distribution in the body of the sugar loads was also made. For both sugars it was calculated that more than half of the infused amount was stored as glycogen in liver and muscle tissue and less than 10 per cent could have been stored in fat tissue."
Ja, den är ny med andra ord. "Gammal" i sammanhanget är väl 1960 och tidigare.

hehe okej då blire till å läsa ;D tackar för länken!

Sheogorath
2012-03-29, 16:30
Ja, den är ny med andra ord. "Gammal" i sammanhanget är väl 1960 och tidigare.

Studien som talade om direkt syntes av muskelglykogen från fruktos är från 1967 ser jag nu på PubMed. Med tanke på vilken het potatis fruktos är, har man inte tittat mer på om detta sker och i så fall i vilken omfattning? Jag menar inte att du ska känna till det, men gör du det hade det varit spännande att få veta mer.

gQLLe
2012-03-29, 16:50
Som sagt är det inte undersökt hur detta utvecklar sig i praktiken. Som vic. är inne på är det sannolikt att fysiskt aktiva är bättre rustade att hantera detta jämfört med folk som är väldigt stillasittande även vid samma energibalans (fysiskt aktivitet bränner mer visceralt fett jämfört med samma energiunderskott i vila). Men i teorin finns det utrymme för att det inte skulle vara bra i längden, nej, och i så fall skulle exempelvis chips eller popcorn (eller mina bakverk med druvsocker...) vara bättre vid samma kalorimängd. Åtminstone i hänseendet "fett i levern".

Tack för alla svar, det roliga är att ju mer man vet om kost/träning (eller ja, allt egentligen) desto mer vet man att man egentligen knappt vet något. :D

Ska definitivt kolla upp dina bakverk förresten!

Gober
2012-03-29, 20:36
Hittat en ny sort som jag tyckte var god och har glukossirap

http://www.candyking.com/Candyking/templates/Candyking_productPage.aspx?id=5995&epslanguage=SV

Sheogorath
2012-03-29, 20:37
Hittat en ny sort som jag tyckte var god och har glukossirap

http://www.candyking.com/Candyking/templates/Candyking_productPage.aspx?id=5995&epslanguage=SV

Oh! Den ser grym ut. *drool*

Sniggel
2012-03-29, 20:38
Men alltså. Det är främst mjukt godis som grodor, råttor och ormar som brukar vara glukosbaserat. Har jag förstått rätt?
Dessa typer av godisar är ju helt klart godast oavsett vad ni andra påstår. Win-win.

Jag har rätt till min åsikt!

Sheogorath
2012-03-29, 21:02
Men alltså. Det är främst mjukt godis som grodor, råttor och ormar som brukar vara glukosbaserat. Har jag förstått rätt?
Dessa typer av godisar är ju helt klart godast oavsett vad ni andra påstår. Win-win.

Jag har rätt till min åsikt!

Ja.

Gober
2012-03-29, 21:11
Här finns bra bilder och ingredienser. Vet dock fortfarande inte om man kan lita på innehåll då man anger glukossirap på sockerbitarna här.

http://www.candyking.com/Candyking/templates/Candyking_StartPageLev2Col3.aspx?id=1357&epslanguage=SV

Popliteus
2012-03-29, 21:13
Överlägsen!

Gober
2012-03-29, 21:22
Puffar=glykos!

http://webshop.gottelisa.se/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/f/i/file_94_12.jpg
http://webshop.gottelisa.se/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/f/i/file_94_11.jpg

gQLLe
2012-03-29, 22:17
Gober: :drool:

TheIsh
2012-03-30, 11:31
Jag lånar tråden lite. Är tokig i lakrits, mer specifikt smaken av salmiak. Finns det något vettigt man kan stoppa sig med salmiaksmak som inte hinnehåller lakrits? Vill minnas att det förstör testoproduktionen(?).
edit/ Hur goda är inte dessa då! Om de är dem jag tror det är, typ fingerlånga. Brukar doppa i kaffet xD
http://www.candyking.com/upload/Candyking/Products/452208_395x395.jpg

Sheogorath
2012-03-30, 11:44
http://www.candyking.com/upload/Candyking/Products/452208_395x395.jpg

Dom finns i både minivariant och riktigt stora och tjocka. :thumbup:

TheIsh
2012-03-30, 11:59
Japp, de är stora de jag tänker på. Väger dock ett ton, så det drar iväg om man köper många xD

Popliteus
2012-03-30, 12:03
Dom största godisarna e farligast. Man tänker äh fan jag käkar bara ett par stycken ju.. Men dom väger bly och de e roligast att käka allt på en gång....

gQLLe
2012-03-30, 21:36
Sen jag började med några godisbitar efter kardion så har jag mycket mer energi än innan... love it :D

Gober
2012-03-30, 23:35
Nu har jag Hittat något gött. Little Beckys marshmallow. Men det ska inte vara originalet utan den med olika fruktsmaker. Finns på mästerlivs i Malmö tex.

Sheogorath
2012-03-31, 05:38
Nu har jag Hittat något gött. Little Beckys marshmallow. Men det ska inte vara originalet utan den med olika fruktsmaker. Finns på mästerlivs i Malmö tex.

Yeeeey! Lidls "mallow cocktail" som jag kör med har inte riktigt den där karaktäristiska vaniljtonen som marshmallows ska ha, så jag letar alternativ. Tack för tipset! Dessa "Little Beckys" finns ju i original också om man vill variera sig, ser jag nu när jag söker.

Gober
2012-03-31, 08:22
Yeeeey! Lidls "mallow cocktail" som jag kör med har inte riktigt den där karaktäristiska vaniljtonen som marshmallows ska ha, så jag letar alternativ. Tack för tipset! Dessa "Little Beckys" finns ju i original också om man vill variera sig, ser jag nu när jag söker.

Little Beckys finns i fruitmallows, orginal marshmallows och sådana där minimallows :-), dom är alla goda och smakar inte så där konstigt som en del fake varianter kan göra.

Och om du gillar dom där puckarna jag länkade innan så finns dom i olika smaker på Gottelisa (har bra sortiment) som ligger mittemot Mästerlivs, engelbrektsgatan vid gustav :-)

Popliteus
2012-03-31, 08:42
MMh
Oh snap såg fel, sockerbaserad

gQLLe
2012-03-31, 09:24
omg!! dessa sagolika bestar är glukosbaserade *drool* *drool*

http://www.candyking.com/upload/Candyking/Products/403115_395x395.jpg

Gober
2012-03-31, 14:36
Dagens glukostips, Lidl har riktigt bra erbjudande på Mcennedys Marshmallows.

TheIsh
2012-03-31, 19:04
Dagens glukostips, Lidl har riktigt bra erbjudande på Mcennedys Marshmallows.

Sorbitol i skiten också *spy*

Gober
2012-03-31, 19:19
Sorbitol i skiten också *spy*

Du tänker på att man kan bli risig i magen? så mycket hade jag inte tänkt äta ;-)

Sniggel
2012-04-01, 10:52
Men alltså, ni har ju bara länkat tråkigt godis. Kolla här:


http://blogg.idg.se/piaplopp/files/2010/04/groda2.jpeg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f2/Big_rats.jpg/250px-Big_rats.jpg

Bjern
2012-04-01, 10:58
Jag lånar tråden lite. Är tokig i lakrits, mer specifikt smaken av salmiak. Finns det något vettigt man kan stoppa sig med salmiaksmak som inte hinnehåller lakrits? Vill minnas att det förstör testoproduktionen(?).


Bump på denna.

Spelar testot så stor roll runt styrketräningen? Isf, hur stor skillnad göra några gram lakrits?

Gober
2012-04-01, 12:35
Är ju inte ens äkta lakrits i lösgodis, mkt små mängder iaf. Hade verkligen inte oroat mig.

krubkungen
2012-04-01, 13:50
Ifall jag köper cola flaskor i lösvikt hur räknar jag energin på dem? 100g=360kcal
4g p 75-80g k 0g f typ?

Sheogorath
2012-04-01, 13:56
Ifall jag köper cola flaskor i lösvikt hur räknar jag energin på dem? 100g=360kcal
4g p 75-80g k 0g f typ?
Vilka flaskor menar du?

Bjern
2012-04-01, 14:01
Ifall jag köper cola flaskor i lösvikt hur räknar jag energin på dem? 100g=360kcal
4g p 75-80g k 0g f typ?

Ja det låter rimligt.

Popliteus
2012-04-01, 14:05
Sniggel du länkade nyss de tråkigaste godiset på marknaden :D. Tom tråkigare godis än mitt ex brukade köpa: Små kulor i bristande smak som låg i ngn plastförpackning och aldrig blev uppätna.

krubkungen
2012-04-01, 14:32
Vilka flaskor menar du?

Dem en sida bak där du nämner att dem finns i mini och i stor storlek. :)

paatrik
2012-04-01, 14:47
Har det nämnts hur mycket ni äter? Vore kul och höra.

Sheogorath
2012-04-01, 14:56
Har det nämnts hur mycket ni äter? Vore kul och höra.

Direkt efter spinning: 473 ml Red Bull (1 XL-burk), 61 g marshmallows, 10 g BCAA.
En timme senare: 141 g Dumle, 11 g Whey Fx, 200 g minikeso.

Ytterligare lite senare blir det riktig mat (bröd och pasta med tillbehör).

Kolhydratmängden i post-workout.omgång 1 och 2 är anpassat efter kroppsvikten (totalt x 1,2 g per tillfälle inräknat keson etc.)

Nebuchadnezzar
2012-04-01, 14:57
omg!! dessa sagolika bestar är glukosbaserade *drool* *drool*

http://www.candyking.com/upload/Candyking/Products/403115_395x395.jpg


Innehållsdeklaration:
socker, glukossirap, modifierad stärkelse, vetestärkelse, lakrits- extrakt, surhetsreglerande medel (E270, E325), salt, ammonium- klorid (salmiak), aromer, färgämnen (E153, E120, E141, E131, E160a)

isterbuk
2012-04-01, 15:08
Innehållsdeklaration:
socker, glukossirap, modifierad stärkelse, vetestärkelse, lakrits- extrakt, surhetsreglerande medel (E270, E325), salt, ammonium- klorid (salmiak), aromer, färgämnen (E153, E120, E141, E131, E160a)

Det står tvärtom på lösgodislådorna i butik :) alltså glukossirap först sen socker.

Sheogorath
2012-04-01, 15:08
Dem en sida bak där du nämner att dem finns i mini och i stor storlek. :)

De tillverkas visst också enfärgade också. De små heter "happy cola" och de stora "super cola bottles" (iaf på engelska) ger lite efterforskning... De finns tvåfärgade nappar som är i precis samma färg som de vanliga stora flaskorna och de har precis samma näringsvärde så de görs sannolikt av samma smet. Detta borde du kunna lita på:

http://www.torebrings.se/butik/Livsmedel/KONFEKTYR+GODIS+P%C3%85SE/Minip%C3%A5se+Happy+Cola+Haribo?artnr=173274

Ingredienser: Stärkelsesirap, socker, gelatin, surhetsreglerande medel (citronsyra), karamelliserat socker, aromämnen, vegetabilisk olja, ytbehandlingsmedel (bivax, karnaubavax).
Näringsvärde: Energi 1464kJ/350kcal, Protein 6.7 g, Kolhydrat 79 g, Fett 0.2 g

Sheogorath
2012-04-01, 15:11
Det står tvärtom på lösgodislådorna i butik :) alltså glukossirap först sen socker.

Och så är det ibland på vissa sorter (hårda colaflaskor t.ex.). Däremot är mjukt gelé alltid märkt med glukos först vad jag sett så där kan man vara "säker" tycker jag.

Nebuchadnezzar
2012-04-01, 15:47
Mitt var kopierat från Fazers hemsida iaf, om nån undrar.

Annars är det jävligt nice med tutti-ringar som lösgodis, då slipper man lakritsen.

igorr
2012-04-01, 16:23
När ni pratar om gelegodis tänker jag direkt på den billiga euroshopper varianten " Kids mix " som en del av mina snålare polare brukar köpa, där står glukossirap som första ingrediens. Ett tips på (vad jag har för mig ) lite billigare.

Fredriiik
2012-04-02, 11:57
En snäll tjej vid namn Ann på candyking mailade mig alla deras godissorter som innehåller glukossirap som största andel socker i deras godis ;D
Här är hela listan så vet vi :)

Mintolux
Geléhallon
Stora råttor
Sweethearts
Sockrade röda hjärtan
Smultronponny
Chocolux
Kärlek
Salmiakgrodor
Mini Bears
Winegum
Geléhallon
Stora råttor
Gröna grodor
Mexikanska Mango Grodor
Stora hjärtan
Sommarbär
Ljus smörkola
Chokoskumbanan
Mörk chokladkola
Arrakslimpa
Chokosvamp
Milk Shake Bottles
Skogsbär
Fizzy cherry cola
Mjölktänder
Krokodiler
Bubblizz
Bubblizz Cola
Mega Spider
Jordgubbar
Stekta ägg
EURO
Smileys
Körsbär
Fruktnappar
Syrlingar
Piratos
Salmingar
Colanappar
Hallon/lakritsskallar
Sheriffstjärna cola/lakrits
Röd Chili
Fruktovaler
Colanappar
Skogsbär
Stora bananer
Syrliga ringar
Colaflaskor
Jordgubbsmatta
Jumbolakrits
Baby winegum
Jättecolaflaska
Isbjörnar
Smiley´s frukt
Ananasklyftor
Vingummi
Sura vingummi
Gummibjörnar
Rollo
Cocosstång
Coco Ice
The King
Little Kitten
Golden toffee
Smörkola
Dumlekola
Dumle lakrits
Tutti Frutti Rings
Molle gräddkola
Jumbolakrits
Panda Pepe XXL Original
Panda Lakrits
Panda Salmiakkakel
Smiley´s frukt
New Refreshers
Sockerbitar
Matadormix
Pasta frutta
Stora colanappar
Fruity Frutti
Matadormix
Pasta basta jordgubb
Stora Colaflaskor
Fox
Choko ljus
T-mix marshmallows

Popliteus
2012-04-02, 11:58
1/2 sida text

Bravo! Bravo!

Sheogorath
2012-04-02, 11:59
:krampus :krampus :krampus

AWESOME!!! :bow:

Fredriiik
2012-04-02, 12:04
Bravo! Bravo!

:krampus :krampus :krampus

AWESOME!!! :bow:

Man bockar och buger!
Nu jävlar kan vi alla bli superopti *flex*

Sheogorath
2012-04-02, 12:04
JAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!

http://www.candyking.com/Candyking/templates/Candyking_productPage.aspx?id=5047&epslanguage=SV

Sheogorath
2012-04-02, 12:05
Man bockar och buger!
Nu jävlar kan vi alla bli superopti *flex*

The Mother of All Lists! :D

Fredriiik
2012-04-02, 12:07
The Mother of All Lists! :D

jomenvisst ;D Har allt i fint exceldokument =) Sticky huh? ;)

Hon skrev även såhär i svaret men hajjar inte riktigt vad hon menar:
"När jag tittar i recepten på våra produkter så är skillnaden mellan mängden socker-glukossirap ca 43%-23%, glukossirap-socker ungefär 44%-19%."

Kan det vara så att det är exempelvis 44% glukossirap och bara 19%socker i en godisbit med glukossirap som första ingrediens?

Popliteus
2012-04-02, 12:18
JAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!

http://www.candyking.com/Candyking/templates/Candyking_productPage.aspx?id=5047&epslanguage=SV

Andas.. Andas

Mouline
2012-04-02, 12:35
Waiit, back up a bit, Varför är Glukossirap så mycket bättre? :)

Sheogorath
2012-04-02, 12:39
Waiit, back up a bit, Varför är Glukossirap så mycket bättre? :)

För att glukos med enkelhet kan lagras in som muskelglykogen och inte är benäget att ombildas till visceralt fett i hög utsträckning så som fruktos är. Tillsatt socker är den främsta källan till fruktos i västvärlden. Trots att bara halva sockermolekylen är fruktos blir halterna lätt höga eftersom mängderna socker som med lätthet kan intas är väldigt stora. Godis, läsk, kakor, juicer, sylt etc.

z_bumbi
2012-04-02, 12:39
Waiit, back up a bit, Varför är Glukossirap så mycket bättre? :)

Det är det inte utom i vissa speciella fall, t ex om man tränar väldigt lite men i alla fall anser sig behöva fylla på med mer kolhydrater.

Sheogorath
2012-04-02, 12:51
Det är det inte utom i vissa speciella fall, t ex om man tränar väldigt lite men i alla fall anser sig behöva fylla på med mer kolhydrater.

Glukossirap är näringsfattiga kolhydrater men i en kost där behoven av makro- och mikronutrienter är tillgodosedd kan jag omöjligt anse att glukossirap skulle vara sämre än mer pasta, ris eller potatis. Det blir en fråga om energibalans enkom.

Flugan
2012-04-02, 13:33
Glukos är bättre än fruktos pga hur kroppen lagrar in glykogen?

Men hur är det med sackaros?

http://www.bt.se/nyheter/boras/professorn-valj-godis-med-socker(3214342).gm

Professorn menar att man skall undvika glukos och välja "socker" i sidnoten står det att med socker menas sackaros.

Sheogorath
2012-04-02, 13:37
Glukos är bättre än fruktos pga hur kroppen lagrar in glykogen?

Men hur är det med sackaros?

http://www.bt.se/nyheter/boras/professorn-valj-godis-med-socker(3214342).gm

Professorn menar att man skall undvika glukos och välja "socker" i sidnoten står det att med socker menas sackaros.

Ja, glukos ger en kraftigare och snabbare blodsockerstegring men det är så vitt jag vet inte visat att blodsockerstegringar är det som leder till diabetes typ II och det är VERKLIGEN ingenting en aktiv tränande individ som håller viken behöver oroa sig för. Diabetes typ II utvecklas hos inaktiva människor som äter sig feta.

Gober
2012-04-02, 13:50
Dagens post-tips. Grilla din postmallow över lågan på gasspisen för optiupptag i musklerna (med det menar jag optimalt gott för muskeln)


Tack för den där långa listan btw.

Zizou
2012-04-02, 15:47
Vill man ha det i flytande form, så slår jag ett slag för Coca cola Cherry / Vanilla & Root beer :) Stärkelsesirap som första ingrediens, sen vatten etc.
42g kolhydrat / burk

Fredriiik
2012-04-02, 16:36
Vill man ha det i flytande form, så slår jag ett slag för Coca cola Cherry / Vanilla & Root beer :) Stärkelsesirap som första ingrediens, sen vatten etc.
42g kolhydrat / burk

å helvette!!! De som är så jävulskt gott!!!

Gober
2012-04-02, 18:15
Nu ska ni få senaste tipset på post-godis.

http://www.pimpthatsnack.com/images/projects2/456/307514_10150407349493013_600178012_10123011_453988 331_n.jpg
http://www.pimpthatsnack.com/images/projects2/456/291960_10150418433388013_600178012_10191174_183818 7419_n.jpg
http://www.pimpthatsnack.com/images/projects2/456/305793_10150421284893013_600178012_10205752_240562 696_n(1).jpg

2L of Gummy Cola!

paatrik
2012-04-02, 21:09
jomenvisst ;D Har allt i fint exceldokument =) Sticky huh? ;)

Hon skrev även såhär i svaret men hajjar inte riktigt vad hon menar:
"När jag tittar i recepten på våra produkter så är skillnaden mellan mängden socker-glukossirap ca 43%-23%, glukossirap-socker ungefär 44%-19%."

Kan det vara så att det är exempelvis 44% glukossirap och bara 19%socker i en godisbit med glukossirap som första ingrediens?

Detta måste ju utredas vidare, jag menar, 19% är inte mycket i sammanhanget.

Sheogorath
2012-04-02, 21:18
Vill man ha det i flytande form, så slår jag ett slag för Coca cola Cherry / Vanilla & Root beer :) Stärkelsesirap som första ingrediens, sen vatten etc.
42g kolhydrat / burk

Fast då blir man ju lite misstänksam. Det är ju inte mer stärkelsesirap än vatten i produkten...?

BaKora
2012-04-02, 21:50
Först och främst, vad gör du Gober? Är du en galen kemist egentligen...? Måhända är det nyckeln till dina sjuka burgare.

Men, tutti frutti ringsen som varit uppe för någon sida en som har socker som första ingrediens på påsarna men glukossirap på lösvikten, kan det vara så att det faktiskt är olika? Dvs, godisföretagen är inte så kassa att dom skriver fel utan det görs på olika sätt. Att köpa dom på lösvikten är ju oftast billigare och jag tycker iallafall inte att dom smakar riktigt likadant..?

Gober
2012-04-02, 22:24
Hehe, det var verkligen inte jag som koka ihop den där skiten, tyckte bara det såg kul ut. Och äckligt.

Sheogorath
2012-04-03, 05:14
Först och främst, vad gör du Gober? Är du en galen kemist egentligen...? Måhända är det nyckeln till dina sjuka burgare.

Men, tutti frutti ringsen som varit uppe för någon sida en som har socker som första ingrediens på påsarna men glukossirap på lösvikten, kan det vara så att det faktiskt är olika? Dvs, godisföretagen är inte så kassa att dom skriver fel utan det görs på olika sätt. Att köpa dom på lösvikten är ju oftast billigare och jag tycker iallafall inte att dom smakar riktigt likadant..?

Ja. Det kanske har något med hållbarheten att göra: lösviktsgodiset kommer behöva utstå mycket mer. Men du kan annars köpa Lidls fruktringar i påse. Dom som finns i aprikos och äpple. Dom är mycket mjukare än tutti-frutti-ringarna och det borgar för att de helt säkert har största andelen glukossirap.

Zizou
2012-04-03, 06:24
Fast då blir man ju lite misstänksam. Det är ju inte mer stärkelsesirap än vatten i produkten...?

Skrev bara vad som stod på produkten :)

Edit; Gick och kollade på två andra burkar av mina cherry, där stod vatten först såklart, sen stärkelsesirap

TheIsh
2012-04-03, 10:53
Nu ska ni få senaste tipset på post-godis.
[..]Bilder[..]

2L of Gummy Cola!

Hehe, får mig att tänka på en påse nappar jag glömde i stridssäcken!

http://dl.dropbox.com/u/17840900/Skit/P1010069.JPG
http://dl.dropbox.com/u/17840900/Skit/P1010071.JPG

gQLLe
2012-04-03, 19:20
Var lite mindre nojig idag... lyckades trycka i mig 85g hemkola, dumle, jordnötsrutor och lite gräddkola. Det känns bara så fel att trycka i sig nästan hela potten man har förbrännt. Det är ju liksom största andelningen till att jag kör kardio ibland, för att förbränna fett. Någon som har något att tillägga? Kommer jag ändå få lite extra kalorier att använda, även fast jag äter upp det jag precis förbrännt, med "after burn-effekten" eller hur är det? :) Kanske helt enkelt får snåla lite med kalorierna och främst kolhydrater innan de passen jag kör kardio, så att jag kan få i mig det jag faktiskt behöver för att fylla depåerna, efter passet istället.