handdator

Visa fullständig version : Träning ger kcal


Meanmug
2012-03-13, 08:03
Hej!

Deffar för tillfället och ligger på 2300 kcal, min fråga är nog väldigt dum men känner att jag måste få ett svar på den.

Om jag tränar styrketräning 1 h ska jag räkna med det i mina beräkningar och "få" fler kalorier att äta.

Typ en 20 min promenad i medel tempo ger 95 kalorier kan jag då äta för 2395 kcal?

vicarious
2012-03-13, 08:14
Ja, det stämmer men det beror lite på hur du kommit fram till siffran 2300 kcal. Är det din basala energiförbrukning eller din totala? Oftast uppskattar man sin totala och då brukar alla aktiviteter vara inräknade redan.

Meanmug
2012-03-13, 08:20
Ja, det stämmer men det beror lite på hur du kommit fram till siffran 2300 kcal. Är det din basala energiförbrukning eller din totala? Oftast uppskattar man sin totala och då brukar alla aktiviteter vara inräknade redan.

Ja det är beräknat på min basala energiförbrukning utan någon aktivitetsnivå, vad är bäst enligt dig?

vicarious
2012-03-13, 08:24
Ja det är beräknat på min basala energiförbrukning utan någon aktivitetsnivå, vad är bäst enligt dig?

Spelar egentligen ingen roll. Det är såpass svårt att beräkna sin exakta förbrukning ändå. Oftast får man testa sig fram.

Meanmug
2012-03-13, 08:26
Jag tackar ödmjukast för dina givande svar! :)

Reaper123
2012-03-13, 08:40
Utan att veta vikt, längd & ålder samt aktivitetsnivå så tycker jag att 2300 kcal IN per dag i snitt låter som en rätt rimlig nivå för en normal deff. Enklast är ju att köra på det varje dag, för att sedan utvärdera om siffran behöver justeras! :)

Skulle du få hybris och springa 10km extra en dag så kan du såklart unnan dig något, men 30-60mins promenad/gym eller annan lågintensiv träning gör inte så stor skillnad på totalen gällande kcal ut!