handdator

Visa fullständig version : 17 år och behöver guidning


cheesepuck
2012-03-12, 19:54
Hejsan

lite snabb info;
vikt: 73
längd: 175
ålder: 18
tränat i: 1 år, till och från. men är nu trött på inte få några större resultat.
mitt mål: att bli så stor som möjligt fram till sommaren, men samtidigt gå ner cirka 2 kilon runt magen.

jag kör det klassiska schemat;
mån: triceps, bröst, mage
tis: biceps, rygg, mage
onsdag: ben, axlar, mage
torsdag: triceps, bröst mage
fredag: rygg, biceps, mage

och jag har även under den senaste veckan lagt till lite kvällslöpning mån-torsdag i 20 minuter, ca 10-16 km/h.

men jag har även fått höra att när man löper (speciellt samma dag som man styrketränat) bryter man ned musklerna. detta tyckte jag var lite segt så frågade en personlig tränare på gymmet och han sa; "ät ordentligt under dagen, sen äter du en kraftig middag och sen går du ut och kör intervaller. för det är endast när kroppen inte har några kolhydrater eller liknande i sig som den börjar bryta ned musklerna".

vad tycker ni? bäst att powerwalka eller jogga/ springa för att gå ned runt magen men samtidigt inte bryta ned några muskler.

lite om matschema:
frukost: ca 2 knäckermackor/ annat bröd + lite juice eller mjölk
mellanmål: skolmat (undviker att äta mer pasta osv än kött, kyckling och dylikt) + sallad
styrketräning: jack3d innan supergainer pro efter
lunch: vanlig kesella med lite jordgubbar i + mjölk/ saft
middag: husmanskost (undviker samma grejer som i skolan)
lite löpning
kvällsmål: kesella, en banan/ apelsin och lite vatten.

lite bilder som är tagna för 2 veckor sedan;
http://imageshack.us/g/571/dsalq.jpg/


skulle uppskattas ENORMT om ni kunde komma med tips och ändringar på hur jag på snabbast och bästa sätt skall uppnå mitt mål!

tack på förhand! :)

mattoys
2012-03-12, 19:57
Ät inte gainer om du vill gå ner i vikt.

312
2012-03-12, 19:58
Gå ner i vikt genom kosten istället, enligt mig. Om du vill springa, så gör det en annan dag. Jag tror inte det är nedbrytning som gäller, utan muskelväxthämmande vad gäller löpning etc.

Gainer på deff? Gainer är ju framförallt till för att lägga på sig vikt, så det skulle jag verkligen skippa. Byt ut mot proteinpulver istället.

Jag skulle inte träna så ofta på kaloriunderskott, jag tror inte du hinner återhämta dig.

Har du läst deffguiden? Om inte, här är den: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

cheesepuck
2012-03-12, 20:04
Ät inte gainer om du vill gå ner i vikt.

Gå ner i vikt genom kosten istället, enligt mig. Om du vill springa, så gör det en annan dag. Jag tror inte det är nedbrytning som gäller, utan muskelväxthämmande vad gäller löpning etc.

Gainer på deff? Gainer är ju framförallt till för att lägga på sig vikt, så det skulle jag verkligen skippa. Byt ut mot proteinpulver istället.

Jag skulle inte träna så ofta på kaloriunderskott, jag tror inte du hinner återhämta dig.

Har du läst deffguiden? Om inte, här är den: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881


det var en personlig tränare som tipsade om dem båda, personligt för mig då jag berättade vad jag ville uppnå och hur.

angående återhämtningen så sa även denne PT att om jag t ex kör på TUNGT (maxar 5x5) på måndagen så kan jag köra lite enklare på torsdagen (kanske 3x12), då musklerna behöver vila 72 timmar efter ett stenhårt pass.

nej, ska läsa den nu :)

312
2012-03-12, 20:08
det var en personlig tränare som tipsade om dem båda, personligt för mig då jag berättade vad jag ville uppnå och hur.

angående återhämtningen så sa även denne PT att om jag t ex kör på TUNGT (maxar 5x5) på måndagen så kan jag köra lite enklare på torsdagen (kanske 3x12), då musklerna behöver vila 72 timmar efter ett stenhårt pass.

nej, ska läsa den nu :)

Tipsade om båda? Vad båda? Löpning, gainer, schemat?

cheesepuck
2012-03-12, 20:12
Tipsade om båda? Vad båda? Löpning, gainer, schemat?

menade både jack3d och supergainer prom, men även godkände han schemat.

kottovic
2012-03-12, 20:13
När ska dina stackars axlar och kaggen vila?

cheesepuck
2012-03-12, 20:21
När ska dina stackars axlar och kaggen vila?

under helgen :)

kottovic
2012-03-12, 20:23
under helgen :)

Nejdu min son det där blir för tufft. Varför inte kika på något vettigt program istället?

mysglenn
2012-03-12, 20:26
under helgen :)

behöver inte dina muskler, som alla andras, vila minst 48h timmar?

cheesepuck
2012-03-12, 20:26
Nejdu min son det där blir för tufft. Varför inte kika på något vettigt program istället?

exempelvis? :)

Nisseg
2012-03-12, 20:27
Vad är det för klassiskt schema du menar? Det kändes rörigt och som sagt tidigare kör du vissa muskelgrupper flera dagar i rad. Kör du tex. bröst är det ju omöjligt att inte involvera axlarna. Sedan varför så mycket mage? För att få fram "magrutorna" är lågt bf det viktigaste...

Sedan måste du bestämma dig vad du vill göra. Bli större (genom att bulka) eller att gå ned i vikt (genom att deffa)? Du kan inte få både och.

Röda Björnen
2012-03-12, 20:27
Lyssna på de andra.

Ditt schema suger, både kost och träning.

du behöver äta för att bygga muskler, ät pasta MYCKET! ät bara allt du får tag i, du är allt för ung för att noja. Ditt träningsschema är katastrof, du måste vila mellan passen annars bryter du bara ner och låter inte musklerna vila, att bryta ner dem i 5 dagar och vila 2 är inte optimalt eller ens bra.

Dag 1:
Bänkpress
Hantelpress
Militärpress
Smal Bänkpress

Dag 2:
Marklyft
Skivstångsrodd
Drag till hakan
Bicepscurl

Dag 3:
Knäböj
Benpress
Vadpress

Dag 4: Vila

Dag 5: Börja om

Kostschema.

Bara ät, mycket mat. Mycket pasta, mycke kött, ät mat!

MVH

cheesepuck
2012-03-12, 20:28
behöver inte dina muskler, som alla andras, vila minst 48h timmar?

eftersom han godkände det så har jag inte tänkte så mycket på det, för att vara ärlig.
men kan det inte vara så att eftersom jag inte kör mina axlar fullt ut på varken bröst- eller ryggpassen så är det lugnt.
är det inte lite som att jämföra löpning med ett benpass? du tränar benen under konditionsövningar men inte alls på samma sätt som när du kör en strikt muskelgrupp.

kan vara ute och cykla, bara lite spekulationer :)

kottovic
2012-03-12, 20:29
exempelvis? :)

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Du kommer bli grov som Karl-Alfred

cheesepuck
2012-03-12, 20:29
Vad är det för klassiskt schema du menar? Det kändes rörigt och som sagt tidigare kör du vissa muskelgrupper flera dagar i rad. Kör du tex. bröst är det ju omöjligt att inte involvera axlarna. Sedan varför så mycket mage? För att få fram "magrutorna" är lågt bf det viktigaste...

Sedan måste du bestämma dig vad du vill göra. Bli större (genom att bulka) eller att gå ned i vikt (genom att deffa)? Du kan inte få både och.

utgick mest från
bröst triceps
rygg biceps
ben axlar

när jag sa klassiska

cheesepuck
2012-03-12, 20:33
Sedan måste du bestämma dig vad du vill göra. Bli större (genom att bulka) eller att gå ned i vikt (genom att deffa)? Du kan inte få både och.

ber om ursäkt om jag var lite otydligt, men har väldigt många olika åsikter i mitt huvud just nu. allt från polare till personliga tränare gällande allt från proteinpulver till fettförbränning.

det var just det som var mitt mål med tråden (angående bulk eller deff)
har själv varit inne på tankebanorna att jag inte kan få dem magrutorna jag har i huvudet om jag på samma sätt ska bygga så mycket muskler som möjligt.

men rent generellt, vad tycker du?
bulk eller deff?

Röda Björnen
2012-03-12, 20:35
eftersom han godkände det så har jag inte tänkte så mycket på det, för att vara ärlig.
men kan det inte vara så att eftersom jag inte kör mina axlar fullt ut på varken bröst- eller ryggpassen så är det lugnt.
är det inte lite som att jämföra löpning med ett benpass? du tränar benen under konditionsövningar men inte alls på samma sätt som när du kör en strikt muskelgrupp.

kan vara ute och cykla, bara lite spekulationer :)

Du är ute och cyklar, även om löpning kan ge träningsvärk i benen så får du inte särskilt starka ben av långdistanslöpning.

MVH

speedy83
2012-03-12, 23:29
försök att lyssna på personer som vet vad de pratar om, inte alltid så lätt att veta vem som gör det men det finns många här som har ganska bra koll. Att lyssna på div. kompisar osv kan vara vanskligt och att lyssna på en "PT" som rekommenderar gainer när du ska gå ner i vikt och ett träningsschema som ger dig minimalt med vila ska man nog också vara lite restriktiv med.

Sniggel
2012-03-13, 06:32
Har två synpunkter:

mitt mål: att bli så stor som möjligt fram till sommaren, men samtidigt gå ner cirka 2 kilon runt magen.

Det är orimligt. I praktiken har du att välja mellan att deffa och kanske lägga på dig lite muskelmassa eller att "bli så stor som möjligt" utan att lägga på dig mycket fett alls, vilket knappast kommer att ta bort något från magen.

PTn du frågade, betalade du för hans åsikt? Annars kan jag tänka mig att han inte är speciellt engagerad i att ge ordentliga tips till någon som inte betalar. Har själv varit PT och har alltid i princip behövt 1 timmes utfrågning av klienten innan jag vill ge tips på ett helt upplägg.

Spetälsk
2012-03-14, 14:01
behöver inte dina muskler, som alla andras, vila minst 48h timmar?Är det inte 48 tim 22 min? den där siffran är individuell och träningsbar, man tränar upp kroppens förmåga att tåla träning.

Kör du tex. bröst är det ju omöjligt att inte involvera axlarna.och? det är omöjligt att inte involvera rygg och mage när man kör bröst.

men rent generellt, vad tycker du?
bulk eller deff?Deff, du är tjock. träna ordentligt och deffa ner dig så komemr du att se mycket muskulösare ut till sommaren. det verkar vara det du är ute efter.

fem dagar på raken är för mycket med din träningsbakgrund. Det är lätt att ta på sig ett överambitiöst program och köra det några veckor. Men sen tar det stopp (om du tränar på riktigt varje gång). pga att träningen bryter ner psykiskt och fysikst (överträning) med tiden eller skador. (för att fuckarounda på gymmet 5 dar i veckan krävs ingen träningsbakgrund alls). du får bättre resultat av ett helkroppschema eller 2-split, max 4 dar/v. märker du att du klarar mer så kan du öka efter 6 veckor.

Du är ute och cyklar, även om löpning kan ge träningsvärk i benen så får du inte särskilt starka ben av långdistanslöpning.du förstår inte vad han säger. han tänker helt rätt. långdistansarna visar hur mycket träning en muskelgrupp tål och att kravet på 48 tim "vila" är en gammal klyscha. vad sägs om 3 mil /d, 7 d/v, vecka efter vecka, år efter år? eller 4 mil? samma muskler tränas varje dag. långdistansare undviker hårda träningsdagar efter varandra. musklerna kräver inte total vila för återhämtningen.

zamuel96
2012-03-14, 15:09
om jag ska va ärlig så tror jag inte att 2 kilon kommer att göra så stor skillnad...

cheesepuck
2012-03-14, 17:54
tack så mycket för all respons, negativ som positiv!

har bestämt mig för att byta schema helt samt byta ut mina träningsprodukter.

hade tänkt att köra på någorlunda fram till sommaren och ett tag efter det, sen börja deffa och lära mig lite mer om, ja, allting i stort sett som gäller träning.

har inte pengar nu att köpa massa PT-timmar för att få lära mig massa (för har svårt att ta till mig mycket lärdom om träning endast via trådar) och min familjs ekonomi är inte den bästa för att köpa hem massa saker för min deff. (tycker det nämligen är VÄLDIGT strikt vad man äter och inte, när det kommer till att deffa seriöst, inget halvdant skit)

peeace!

stromming
2012-03-14, 17:57
tack så mycket för all respons, negativ som positiv!

har bestämt mig för att byta schema helt samt byta ut mina träningsprodukter.

hade tänkt att köra på någorlunda fram till sommaren och ett tag efter det, sen börja deffa och lära mig lite mer om, ja, allting i stort sett som gäller träning.

har inte pengar nu att köpa massa PT-timmar för att få lära mig massa (för har svårt att ta till mig mycket lärdom om träning endast via trådar) och min familjs ekonomi är inte den bästa för att köpa hem massa saker för min deff. (tycker det nämligen är VÄLDIGT strikt vad man äter och inte, när det kommer till att deffa seriöst, inget halvdant skit)

peeace!

Du klarar dig väldigt långt utan att vara petig. Ät mindre, få i dig mer protein, håll koll på vågen. Och PT-timmar ger nog ofta inte mer än att läsa på forum, beroende på vilken PT det är såklart.

spas
2012-03-14, 18:26
Du är fortfarande ung och nybörjare så det ska inte vara några problem att bygga upp lite mer muskler samtidigt som du kommer i bättre form. Nojja inte för mycket utan ät nyttigt och fortsätt träna hårt. Se över schemat och ge musklerna chans att återhämta sig så blir det kalas.

Börja enkelt med både träning och kost så kan du göra det mer avancerat efter hand om du tycker att det behövs.

Mvh

Spas