handdator

Visa fullständig version : Småhål i klinkerfog


patanga
2012-03-12, 18:41
Hej,

Jag är relativt nyinflyttad i en lägenhet. I badrummet är klinkerfogen väldigt dålig, det är små hål på vissa ställen, ganska urgröpt och svart på vissa ställen (gäller bara över ett område om ca 1m2). Är detta farligt på något sätt? Kan det bli fuktskador enklare, måste man åtgärda? Hur? Gröpa ur och lägga ny fog?

Tacksam för svar!

patanga
2012-03-13, 15:25
Ingen?

anaticula
2012-03-13, 15:39
Nu är jag ingen expert, men...

Klinkersfogen i sig tätar inte mot fukt. Tätar gör fuktspärren som klinkersen limmas mot. Därav gissar jag att det inte blir någon skillnad i fuktskador.

Däremot kan jag tänka mig att det eventuellt bli en grogrund för mögel och annat otrevligt om man har öppna fickor.

Jag hade (om det varit en köpt lägenhet) skrapat loss och fogat om, förmodligen mest för att jag stört mig på att det ser illa ut. Se bara till att inte skrapa ner i fuktspärren. Är du mindre händig, hyr in någon.

Är det en hyreslägenhet, säg till hyresvärden.

BigSpawn
2012-03-13, 15:42
Det som är viktigt är att det är rätt gjort bakom klinkerplattorna och det kan du ju inte veta. Klinkerfog är inte på nått sätt tät och fukten går igenom den i vilket fall som helst.
edit: pucktvåa

Yip_man
2012-03-13, 16:16
Vanlig problem , kratsa ur och foga om tänk på att det kan bli färgskillnad i fogen

Degpekka
2012-03-13, 17:12
Seriöst, vad skulle man gjort utan kolozzeum?! :)

patanga
2012-03-13, 18:16
Tack! Låter det vara tills jag orkar/har råd att betala någon att göra det