handdator

Visa fullständig version : Fett: fleromättat, godare och mer smärtstillande.


samsam
2012-03-12, 17:34
Förutsatt att vi har samma receptorer för smak som råttor så är fett godare ju mer komplext (fleromättat, long-chain fatty acids).
Förklaringen till detta är att det stimulerar opioid och dopamin receptorer i större utsträckning.
Det vill säga, det ger en starkare känsla av eufori och har en mer smärtstillande och lugnande verkan.
Jävligt intressant om du frågar mig :)

Subsequently, ingested oil is not only digested and absorbed in the gastrointestinal tract, but also sends signals to the brain through an unknown mechanism. The information from orosensory receptors and peripheral tissue is integrated in the brain, resulting in a strong appetite for fatty foods (Figure 10.7).
It remains unclear whether the dopaminergic system also plays a role in the appetite for corn oil. It is possible that both the opioid and dopaminergic systems cooperate to elicit a strong appetite for oil.

Polyunsaturated long-chain fatty acids (PUFAs), which are preferred by mice, are strong ligands for GPR120 (Hirasawa et al., 2005), suggesting that GPR120 on the tongue is also a possible fat recognition receptor.

In support of these data, CD36-null mice showed an attenuated preference for a linoleic acid solution.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK53543/

Slutsats: fleromättat fett som är rikare på omega 3 är inte bara godare, utan också nyttigare.
Vidare finns det ytterligare studier som pekar mot att alla kroppens funktioner, från kognition och blodtryck till din kroppsomsättning, mår bättre av högre intag av komplexa (fleromättade) fetter.
http://www.ergo-log.com/fishoil.html

Tips: Linfröolja, som består till 50% av omega-3 är den hittills billigaste källan för omega-3 jag har hittat: 30 kr för 250 gram omega-3.

http://static.mathem.se/shared/images/products/medium/linfroolja-0_5l-zeta.jpg

Sniggel
2012-03-13, 06:34
Ja och linfröolja är ju ett typexempel på en riktigt smaskig olja!
:D

Eddie Vedder
2012-03-13, 06:43
Ja och linfröolja är ju ett typexempel på en riktigt smaskig olja!
:D

Ja den är verkligen ingen höjdare. Vill man ha moega-3 är fet fisk bättre. Och jag tycker verkligen inte att fettkällor med mycket fleromättat är godare överlag, tvärtom.

LunaSpice
2012-03-13, 10:22
Linfröolja är enligt mitt tycke en av de få oljor jag kan ha i min morgondrink utan att ge bismak/eftersmak. Kör med ekologisk olja, kanske är det som är skillnaden. Sen får man se till förhållandet billigt, äckligt, gott och dyrt.

Sniggel
2012-03-13, 10:38
Och jag tycker verkligen inte att fettkällor med mycket fleromättat är godare överlag, tvärtom.

+1
Finns det någon som gör det?
Jämför t ex mjölkfett (grädde ost och smör) med olivolja (i sallad eller raffinerad i majonnäs).
Fleromättat fett känns mer funktionellt (iaf när det gäller som olja) än optimalt för smaken. T ex för att få ett tillägg av EFA. Dock är ju majonnäs gott det kan jag ju inte förneka. Fast det beror ju nog mer på vad man tillsätter för smakämnen (jag föredrar senap, svartpeppar och salt) för man väljer ju en så smakfri olja som möjligt.

samsam
2012-03-13, 19:40
Antar att vi inte har samma smakreceptorer som de där råttorna då ;)
Att dricka den rå är helt vidrigt och helt värdelöst, blanda ut den med kvarg, gröt, eller något av liknande konsistens så förstärker det bara smaken, gör upptaget saktare, och ger dig en oerhört mängd omega-3.
I kvargen fungerar det helt suveränt.

Och kilopriset på lax eller makrill är inte att leka med för en student, inte om man vill ha i sig större mängder omega-3.

Eddie Vedder
2012-03-13, 19:43
Och kilopriset på lax eller makrill är inte att leka med för en student, inte om man vill ha i sig större mängder omega-3.

Räkna på EPA och DHA istället. Så upptäcker du att det inte alls är dyrt. Jag äter sill varenda dag och ofta makrill i tomatsås, det är inte dyrt.

Antar att vi inte har samma smakreceptorer som de där råttorna då ;)

Du vet väl själv vilka fettkällor du tycker smakar bäst? Jag kollade lite i artikeln och jag kunde inte hitta jämförelserna med mättat fett dock. Bara att de föredrar fet mat och att fettet varit fleromättat.

Sverker
2012-03-13, 20:12
Att ta linolja känns onödigt. Det blir massor av fleromättat fett. Större risk att vi istället belastar kroppen med fria radikaler pga härsken olja. En olja som härsknar lätt är linoljan*spy*.

Bättre att äta fet fisk eller ta fiskolja. Det totala intaget av fleromättat fett blir mycket mindre.