handdator

Visa fullständig version : Pro-Anas på Kolozzeum


Morty
2012-03-12, 15:55
På senaste tiden har en del sk. Pro-Anas (anorektiska personer, nästintill alltid kvinnor) registrerat sig på Kolozzeum och startat en del trådar om hur man går ner i vikt genom att äta bullar och hur de ska kunna dieta bort sig själva och försvinna.

Dessa personer har en så underlig syn på hur man ska se ut att de inte tas på något som helt allvar och varenda tråd ballar ur totalt. Kulturkrocken med "de vanliga" medlemmarna, som såklart inte är någon homogen massa, är ganska kraftig och det leder mest till att trådskaparen blir förvirrad över råd såsom "ät mer, träna styrketräning". Det tar oftast bara några inlägg innan ungefär varenda medlem som är online måste skriva "TROLL?!?!?" i tråden.

Anledningen till att jag startar denna tråd är för att försöka få fram en diskussion om hur vi kan hantera trådarna och pro-anas. Allt eftersom forumet växer, desto fler hittar hit genom generella träningsrelaterade googlesökningar och desto fler pro-anas kommera att registrera sig.

Personligen så tycker jag att bemötandet bör vara sakligt med begränsat ifrågasättande. Dvs, om de undrar hur man går ner i vikt så tycker jag att man länkar till Deffguiden men kanske understryker att det är väldigt korkat att tänka på viktnedgång med ett BMI under undervikt.

Framför allt tycker jag att det är riktigt tråkigt med de ständigt återkommande troll-anklagelserna och larviga motfrågor. Om man har riktigt tur så kanske forumet kan hjälpa till med att få dessa personer på bättre tankar, så länge vi klarar av att vara tillmötesgående.

tl;dr
Vi beter oss dissigt mot de jobbiga anorektiska personerna som reggat sig på sistone. Är det opti?

tjabon
2012-03-12, 16:05
Pro-anas bör verkligen tas på allvar och inte dissas.
Vi har ju ett stort underlag av kunniga personer här på forumet.

Ge gärna exempel på någon tråd ..??

Loke
2012-03-12, 16:23
Bra tråd, också tänkt på detta. Jag tycker det vore bra med någon form av handlingsplan för fall som dessa. Inte då något som moderatorer etc beslutar, utan snarare något som vi medlemmar finner lämpligt.

Jag har själv ingen aning. Det jag själv gör när jag ser dessa trådar är att helt enkelt undvika dem, men jag är inte alls säker på att det är smart.

tossefar
2012-03-12, 16:23
Jag har inte märkt av några sådana trådar. De flesta trådar tycks startas av normalviktiga tjejer som vill bli av med fett.

BelowAverage
2012-03-12, 16:34
När folk enträget vägrar ta in informationen de på ett snällt och lättförståeligt sätt erbjuds bara för att det inte överenstämmer med eras egen uppfattning så blir det svårt att ta dem på allvar. Tycker flertalet av dessa trådskapare redan i förväg har bestämt sig för vad de vill höra och inte lyssnar till något annat.
Med andra ord, om folk är för lata för att själva hitta information och är för enkelspåriga för att ta till sig information som erbjuds så får de skylla sig själva. De första svaren i trådarna brukar ofta vara bra, sedan spårar det allteftersom TS ger uttryck för mer och mer inskränkta tankebanor. Och ofta tillråga på det blir arga på människorna som tar sig tid att svara på deras frågor, eftersom det inte är de svar de vill ha.

I övrigt håller jag med dig om att man borde svara mer tillmötesgående och kanske lite mindre extremt, undvika typiska kolosvar som "du är späd och blekfet, ät 3000kcal om dan och träna hårt 5x5".

Och har man ätstörningar kan man rimligtvis inte vänta sig professionell hjälp som anonym på ett nätforum bland andra anonyma. Även om man kanske kan få en spark i ändan att uppsöka läkare.

Victuhh
2012-03-12, 16:35
Märkt av vad du menar, ser ingen lösning.
Som senaste tjejen vars middag var en morot och fick ångest om hon åt en kaka, dagsintaget låg på snitt 1000 kcal om dagen, de liksom ber om det.

filmjölk
2012-03-12, 16:37
"Ät mer, träna styrketräning!" är väl inte ett så felaktigt svar? Med det säger man ju ifrån.

Kvinnor har någon slags idé om att det är attraktivt att vara tunn som en pinne, när "vi" presenterar ett annat ideal, fysiskt starka kvinnor med svällande muskler och kurvor istället för svaga pinnfysiker är det en bra sak.

Då kanske någon av dessa damer tänker till lite "Vem vill jag attrahera genom att se ut som en pinne? Andra kvinnor? Det här är något som inte stämmer här... jag vill ju attrahera riktiga karlar, och riktiga karlar gillar inte när jag ser ut som en pinne! Varför skall jag då se ut som en pinne? kanske skall äta 4000 kcal om dagen, träna tung styrketräning och skaffa jättesillisar istället för att svälta mig?"

Så hamnar bollen i rullning, och vi bidrar till att skapa ett sunt vackert kvinnoideal istället för ett sjukt och fult.

TREX
2012-03-12, 16:39
de liksom ber om det.

Ber om vad? Mat?

Jag ser inte problemet, så länge inte personer utsätter sig för fara som kan ta livet ifrån denna ska vi ge blanka fan i vad folk gör med sina kroppar (Om ens då, men givetvis vill jag inte att någon här ska sitta och titta på när någon utsätter sig för livshotande fara).

Från 55 kg till 45 kg? Inga problem.

Från 45 kg till 35 kg? Nej.

Och vi ska även ta och ge fan i vad folk anser som attraktivt, vad deras målbilder är eller hur de vill se ut. Det är DERAS syn på attraktion, DERAS MÅLBILDER, och DERAS SYN PÅ HUR DE VILL SE UT, ingen annans.

Sen när blev det här ett forum för tjocka lyftare?

Victuhh
2012-03-12, 16:46
Ber om vad? Mat?

Jag ser inte problemet, så länge inte personer utsätter sig för fara som kan ta livet ifrån denna ska vi ge blanka fan i vad folk gör med sina kroppar (Om ens då, men givetvis vill jag inte att någon här ska sitta och titta på när någon utsätter sig för livshotande fara).

Från 55 kg till 45 kg? Inga problem.

Från 45 kg till 35 kg? Nej.

Och vi ska även ta och ge fan i vad folk anser som attraktivt, vad deras målbilder är eller hur de vill se ut. Det är DERAS syn på attraktion, DERAS MÅLBILDER, och DERAS SYN PÅ HUR DE VILL SE UT, ingen annans.

Sen när blev det här ett forum för tjocka lyftare?

När en tjej kommer in och snackar som hon vet saker om diet kost och träning när hon i själva verket misshandlar sin kropp kommer det att väcka reaktioner, det är det jag menar.

TREX
2012-03-12, 16:49
När en tjej kommer in och snackar som hon vet saker om diet kost och träning när hon i själva verket misshandlar sin kropp kommer det att väcka reaktioner, det är det jag menar.

Jag kollade upp en av dessa damer som knappt äter nått och förvånades över hur städat allt verkade, hon gör ju till och med läkarundersökningar.

Mer än vad jag gör för min egna hälsa med andra ord.

Misshandlar sin kropp eller följer en FÖR DIG annorlunda diet? Vad är vad? Vem är du vem är jag? Levande charader!

Owe
2012-03-12, 17:13
På senaste tiden har en del sk. Pro-Anas (anorektiska personer, nästintill alltid kvinnor) registrerat sig på Kolozzeum och startat en del trådar om hur man går ner i vikt genom att äta bullar och hur de ska kunna dieta bort sig själva och försvinna.

Dessa personer har en så underlig syn på hur man ska se ut att de inte tas på något som helt allvar och varenda tråd ballar ur totalt. Kulturkrocken med "de vanliga" medlemmarna, som såklart inte är någon homogen massa, är ganska kraftig och det leder mest till att trådskaparen blir förvirrad över råd såsom "ät mer, träna styrketräning". Det tar oftast bara några inlägg innan ungefär varenda medlem som är online måste skriva "TROLL?!?!?" i tråden.

Anledningen till att jag startar denna tråd är för att försöka få fram en diskussion om hur vi kan hantera trådarna och pro-anas. Allt eftersom forumet växer, desto fler hittar hit genom generella träningsrelaterade googlesökningar och desto fler pro-anas kommera att registrera sig.

Personligen så tycker jag att bemötandet bör vara sakligt med begränsat ifrågasättande. Dvs, om de undrar hur man går ner i vikt så tycker jag att man länkar till Deffguiden men kanske understryker att det är väldigt korkat att tänka på viktnedgång med ett BMI under undervikt.

Framför allt tycker jag att det är riktigt tråkigt med de ständigt återkommande troll-anklagelserna och larviga motfrågor. Om man har riktigt tur så kanske forumet kan hjälpa till med att få dessa personer på bättre tankar, så länge vi klarar av att vara tillmötesgående.

tl;dr
Vi beter oss dissigt mot de jobbiga anorektiska personerna som reggat sig på sistone. Är det opti?

Bra skrivet Morty!

Jag tillhör en av dom som flertalet gånger jobbat med anorektiska tjejer (ja för dom är som du skriver mest/endast tjejer, har ännu inte träffat på någon anorektiska kille, med det menar jag inte dom finns).

Av den erfarenhet jag har, så vill jag tro det är svårt att få in någon på "rätt väg" via ett forum, dock kan jag vara säker på att man kan förvärra tillståndet genom ge råd till dessa personer i sin okundskap av vad det innebär vara anorektiska.

När jag har jobbat med dessa tjejer har jag märkt att vara fysikt närvarade och kunna "läsa reaktioner" är väldigt viktigt!
Man måste hela tiden ha koll på personen i fråga, så dom "stegen" man går framåt är just i det tempot som personen klara av och känner sig trygg med.
Annas kan allt lika väl få en bakvänd efekt.

MVH
Owe

Owe
2012-03-12, 17:16
Jag kollade upp en av dessa damer som knappt äter nått och förvånades över hur städat allt verkade, hon gör ju till och med läkarundersökningar.



Ja det tillhör sjukdomsbilden. Att ha kontroll.


MVH
Owe

TREX
2012-03-12, 17:19
Ja det tillhör sjukdomsbilden. Att ha kontroll.


MVH
Owe

Men det här är ju en bra kontroll? Det är ju något positivt?

mattilainen
2012-03-12, 17:19
har alltid försökt behandla med respekt och få dom att inse att dom kanske borde ta sig en funderare. ALDRIG dissat någon men självklart har jag skrivit och frågat "trollar du nu?" för i mitt sinne är det otroligt mycket troll här inne och orka sitta och vara seriös till en sån? Då "vinner" dom ju.

Att säga till någon "Du har anorexia" efter två inlägg av personen är lite överdrivet. Jag försöker fråga "Varför känner du så här?" hur länge har du känt så här? Vad är det som du tycker är fel? etc etc.

Owe
2012-03-12, 17:28
Men det här är ju en bra kontroll? Det är ju något positivt?

För en "normalperson" kan kontroll många gånger medföra något positivt, men inte i många sjukdomsdiagnoser.

Enkelt exsepel på det är: ODC (listan kan göras längre)
Deras liv är så upptagna av kontroll att dom inte har något "normalt" liv.


MVH
Owe

Oxe
2012-03-12, 17:36
Skall vi börja hjälpa dom som vill bli smala (på gränsen till ohälsosamt) genom att få dom att inte vilja bli smala...

Medans man sitter och hejar på killar på 120-130-140-150kg ät bli ännu tyngre, det är inte hälsosamt att vara extremt stor heller...

Känns lite som nån dubbelmoral,

TREX
2012-03-12, 17:42
Skall vi börja hjälpa dom som vill bli smala (på gränsen till ohälsosamt) genom att få dom att inte vilja bli smala...

Medans man sitter och hejar på killar på 120-130-140-150kg ät bli ännu tyngre, det är inte hälsosamt att vara extremt stor heller...

Känns lite som nån dubbelmoral,

Håller med, sen när blev det ena okej men det andra inte?

Owe
2012-03-12, 17:44
Skall vi börja hjälpa dom som vill bli smala (på gränsen till ohälsosamt) genom att få dom att inte vilja bli smala...

Medans man sitter och hejar på killar på 120-130-140-150kg ät bli ännu tyngre, det är inte hälsosamt att vara extremt stor heller...

Känns lite som nån dubbelmoral,

Mjaaaa, det kan jag inte ricktigt hålla med om,,,
För när det pratas 120-150 kg personer, så rör ju det sig om tränade personer, eller?

En undernärd person möter som regel döden tidigare än en övernärd.

Lagom är bäst ;)

MVH
Owe

Oxe
2012-03-12, 17:52
Mjaaaa, det kan jag inte ricktigt hålla med om,,,
För när det pratas 120-150 kg personer, så rör ju det sig om tränade personer, eller?

En undernärd person möter som regel döden tidigare än en övernärd.

Lagom är bäst ;)

MVH
Owe

Tränade ja visst, men påfrestningen på tex hjärta är ju högre desto mer muskler man har...
Leder osv tar ju mer stryk destotyngre du blir...

Kollar man på att leva länge så är ju en lägre metbolism att föredra...

Lagom är det som är hälsosamast, men var skall man sätta gränserna för när det inte är ok, är det normalt eller en störning att vilja bli så stor som möjligt, är det normalt eller en störning att vilja vara smalare än snittet ?

Owe
2012-03-12, 18:07
Tränade ja visst, men påfrestningen på tex hjärta är ju högre desto mer muskler man har...
Leder osv tar ju mer stryk destotyngre du blir...

Kollar man på att leva länge så är ju en lägre metbolism att föredra...

Lagom är det som är hälsosamast, men var skall man sätta gränserna för när det inte är ok, är det normalt eller en störning att vilja bli så stor som möjligt, är det normalt eller en störning att vilja vara smalare än snittet ?

Nu kanske du läste lite slarvigt?

Jag skrev undernärd (tråden handlar ju om anorexia) och om man gämför nä en anorektier dör av sin undernärdhet (inte ovanligt med självmord inna detta sker) så blir dom sällan 40-50 år som en person som är extremt överviktig kan bli.

Sen håller jag med dig i "sak" att man lever länger om man inte är överviktig, titta bara på alla som blivet 100 år eller mer, så är dom som regel smala.

Störning inom detta blir det ju, när det är ohälsosamt.
När jag har föreläst om kost, brukar jag säga så här: "ni får vara hur stora ni vill, så länge ni inte har bukfettma"

Lite tillspetsat men öppnar för dialog och när det gäller bukfetta och risker förknippat med detta finns det ju en heldel underbyggd foskning.

MVH
Owe

filmjölk
2012-03-12, 18:44
Ber om vad? Mat?

Jag ser inte problemet, så länge inte personer utsätter sig för fara som kan ta livet ifrån denna ska vi ge blanka fan i vad folk gör med sina kroppar (Om ens då, men givetvis vill jag inte att någon här ska sitta och titta på när någon utsätter sig för livshotande fara).

Från 55 kg till 45 kg? Inga problem.

Från 45 kg till 35 kg? Nej.

Och vi ska även ta och ge fan i vad folk anser som attraktivt, vad deras målbilder är eller hur de vill se ut. Det är DERAS syn på attraktion, DERAS MÅLBILDER, och DERAS SYN PÅ HUR DE VILL SE UT, ingen annans.

Sen när blev det här ett forum för tjocka lyftare?

Klart att vi inte skall ge blanka fan i vad folk gör med sina kroppar. Vad är du? Nån slags folkpartist eller?

Anorexia-ideal är tråkigt och väldigt osexigt. Givetvis skall vi försöka styra kvinnors fixering vid utseende till något som behagar oss, istället för något som behagar andra kvinnor och homosexuella män.

Ett skifte till ett sundare (och sexigare) ideal gynnar folkhälsan och mäns sexualitet.

Då Kolozzeum mfl liknande forum "fångar upp" kvinnor och tjejer som strävar efter att se bra ut, har vi ett guldläge att göra vår del i att ta kål på size-zero, heroin chic och klädhängarideal och byta det mot kurvor, muskler och stora rattar.

AhmedGrisen
2012-03-12, 19:03
Klart att vi inte skall ge blanka fan i vad folk gör med sina kroppar. Vad är du? Nån slags folkpartist eller?

Anorexia-ideal är tråkigt och väldigt osexigt. Givetvis skall vi försöka styra kvinnors fixering vid utseende till något som behagar oss, istället för något som behagar andra kvinnor och homosexuella män.

Ett skifte till ett sundare (och sexigare) ideal gynnar folkhälsan och mäns sexualitet.

Då Kolozzeum mfl liknande forum "fångar upp" kvinnor och tjejer som strävar efter att se bra ut, har vi ett guldläge att göra vår del i att ta kål på size-zero, heroin chic och klädhängarideal och byta det mot kurvor, muskler och stora rattar.

Problemet ÄR fixeringen på utseende och inte hur fixeringen är riktad.

filmjölk
2012-03-12, 20:22
Problemet ÄR fixeringen på utseende och inte hur fixeringen är riktad.

Utseendefixering som sådan är något jag tror att vi inte kan göra så mycket åt, men ideal går att förändra, och jag tycker att själva idealet är oattraktivt - det är ett problem.

Angel
2012-03-12, 20:24
Tycker nog Kolo-killar har bättre ideal (väldigt generellt nu) än de flesta andra forum eller liknande jag kan komma på. Här är det muckliga armar, stora rumpor och fluffiga tuttar som föredras....

Morty
2012-03-13, 09:44
Anorexia-ideal är tråkigt och väldigt osexigt. Givetvis skall vi försöka styra kvinnors fixering vid utseende till något som behagar oss, istället för något som behagar andra kvinnor och homosexuella män.


Jag tror att denna inställning är en stor del av problemet. Att män anser sig ha rätten att bestämma hur kvinnors kroppar ska se ut. Det är då det lätt kan gå överstyr med ätstörningar som följd. Då det största målet med din kropp är att den ska behaga andra personer, istället för att tjäna ditt sinne.

Jag tror att det är viktigare att försöka odla en kultur där kroppen ska användas som ditt verktyg för hälsa och självförverkligande. Om det är genom styrketräning, muskelbyggande, konditionsträning och tävling eller något annat borde inte vara upp till någon annan att bestämma.

Jag menar, tänk om det funkar. Tänk om vi kan få en pro-ana att tycka att hennes kropp är äcklig, att hon måste ha mer muskler. Låt oss säga att hon under några år lever the kolozzeum way, med djupa knäböj till frukost. Att hon får muskler och bra lårsvep. Vad händer då när hon kommer in på nåt annat forum där andra ideal råder och reaktionen är "usch, för guds skull, du måste banta och färga håret rosa och blått". Hur ska personen reagera då? Influeras igen, ändra på sin kropp igen i syfte att behaga andra?

Som slutkläm måste jag dock säga att styrketräning borde rekommenderas alla kvinnor. Det är nyttigt och dessutom lär man sig att det är OK och önskvärt att ta i, se lite mongo ut och göra underliga ljud. Att det är OK att ta lite plats. I mina ögon är anorexia en konsekvens av en kultur där kvinnor inte ska ta plats.

Fast många tycker säkert att jag bara är en feminazist :(

mikaelj
2012-03-13, 09:53
Jag tror att denna inställning är en stor del av problemet. Att män anser sig ha rätten att bestämma hur kvinnors kroppar ska se ut.

De får de väl sluta vara så psykiskt svaga och inte bli påverkade? Jag följer inte omgivningens minsta nyck.

Fast många tycker säkert att jag bara är en feminazist :(

/ Djavulens advokat

Poxeman
2012-03-13, 10:11
De får de väl sluta vara så psykiskt svaga och inte bli påverkade? Jag följer inte omgivningens minsta nyck.

/ Djavulens advokat

Rätt så?

mysglenn
2012-03-13, 10:12
diet-bullar tråden


Behöver jag säga mer?

Morty
2012-03-13, 10:29
De får de väl sluta vara så psykiskt svaga och inte bli påverkade? Jag följer inte omgivningens minsta nyck.



/ Djavulens advokat

Jag är också ganska självständig, men jag förstår att jag liksom inte kan vara mall för alla människor. De finns de som är extremt lättpåverkade. En person jag kände förut kunde deppa ihop totalt om någon sa att personens nyckelben satt konstigt eller dylikt. Helt främmande för mig, men vissa personers verklighet.

Det var dietbullartråden som fick mig att skapa denna tråd, yes :P

Whoopie
2012-03-13, 10:50
Alla är vi olika, och tur är väl de. :)

Dock så har väldigt många unga tjejer eller kvinnor också för den delen ganska konstiga "mallar" eller idealer som dom vill se ut som.
Och självklart får man se ut som man vill, det är ens eget val DOCK så är många av dom här rent av farliga att se utsom, då många modeller svälter sig smala och är extremt undernärda.


Bra tråd btw:)

filmjölk
2012-03-13, 10:51
Jag tror att denna inställning är en stor del av problemet. :(

Den inställningen är lösningen på problemet, gravt antifeministisk, javisst. Men det är knappast män (läs heterosexuella män) som har skapat det osunda idealet att kvinnor skall vara utmärglade och anorektiska.

Du var inne på att man själv bör få bestämma hur man vill se ut. Gott så, vacker tanke, men jag tror vi kan påverka mer om vi försöker påverka själva idealet än själva tanken om ideal öht.

Loke
2012-03-13, 12:03
Jag tror att denna inställning är en stor del av problemet. Att män anser sig ha rätten att bestämma hur kvinnors kroppar ska se ut. Det är då det lätt kan gå överstyr med ätstörningar som följd. Då det största målet med din kropp är att den ska behaga andra personer, istället för att tjäna ditt sinne.

Haha, du tror att idealen byggs upp av motsatta könet? Pff, du måste bo i nån alternativ verklighet. I min verklighet bryr sig inte tjejer ett skit om hur mycket muskler jag har, det är bara andra killar som bryr sig. I min verkliget bryr sig inte killar speciellt mycket om vems rumpa som ser stor ut i vilken klänning, det är bara tjejer som bryr sig.

Morty
2012-03-13, 13:44
Haha, du tror att idealen byggs upp av motsatta könet? Pff, du måste bo i nån alternativ verklighet. I min verklighet bryr sig inte tjejer ett skit om hur mycket muskler jag har, det är bara andra killar som bryr sig. I min verkliget bryr sig inte killar speciellt mycket om vems rumpa som ser stor ut i vilken klänning, det är bara tjejer som bryr sig.

Hur tycker du att du kan hjälpa pro-anorektiker här på forumet?

L2310
2012-03-13, 14:19
Haha, du tror att idealen byggs upp av motsatta könet? Pff, du måste bo i nån alternativ verklighet. I min verklighet bryr sig inte tjejer ett skit om hur mycket muskler jag har, det är bara andra killar som bryr sig. I min verkliget bryr sig inte killar speciellt mycket om vems rumpa som ser stor ut i vilken klänning, det är bara tjejer som bryr sig.

U kidding me? Tror du inte tjejer bryr sig om hur mycket muskler en kille har? Då skulle du höra våra diskussioner om dagarna :)

mikaelj
2012-03-13, 14:20
U kidding me? Tror du inte tjejer bryr sig om hur mycket muskler en kille har? Då skulle du höra våra diskussioner om dagarna :)

Muskler på ett smakligt sätt man får av lagom mycket träning + lågt kroppsfett, eller byggarvarianten av mängd muskelmassa? Stor skillnad där.

Hemi
2012-03-13, 15:29
Owe äger tråden tungt, tror jag. Att fokusera på mat och träning vare sig det är att gå upp i vikt eller bli "sundare" är bara den ytliga biten och kanske inte rätt sätt att peppa personen så att säga. Jag har inte detta som jobb men att det ligger på ett annat plan och att "kontroll" är ett nyckelord vet jag.

r3mpuh
2012-03-13, 15:41
Ack, så är det väldigt, väldigt svårt att ändra på unga flickors syn på kropps-ideal.

Spartansk
2012-03-13, 15:45
Ja, inte är det ett lätt ämne. Jag tror att det är olika för olika personer; vissa mår bra av en verbal örfil i form av "herrejävvlar, du måste gå upp i vikt", medan samma kommentar kanske för andra bara får en alienerande effekt, och personen går tillbaka till sitt pro-ana-forum och berättar vilken taskig attityd tjockisarna har.

I alla fall tror jag det är bra att vara saklig och inte överdriva åt något håll. Ta t ex debatten mot droger; många drogmotståndare argumenterar som om man dör av att testa droger en enda gång. När sedan folk får reda på att så inte är fallet, så tror de istället att droger är helt ofarliga, vilket naturligtvis inte heller stämmer (lite tillspetsat exempel, men i alla fall). Likaså tror jag det är viktigt att inte säga "går du inte upp två kilo så dör du inom en vecka" (återigen, lite tillspetsat). Saklighet är a och o.

TREX
2012-03-13, 15:48
Klart att vi inte skall ge blanka fan i vad folk gör med sina kroppar. Vad är du? Nån slags folkpartist eller?

Så länge det inte skadar individen tycker jag att vi ska skita i det, men blir det skadligt ska vi givetvis ingripa.

Hemi
2012-03-13, 15:48
Ack, så är det väldigt, väldigt svårt att ändra på unga flickors syn på kropps-ideal.

Det är inte nödvändigtvis grundproblemet heller men kan vara och ibland en del av det och gör det inte lättare. Att påpeka det för dem kan få direkt motsatt effekt. Det behöver inte finnas en bov i dramat eller någon skyldig som vissa filmer om ätstörningar visar för dramatikens skull, oftast krävande föräldrar men när man inte känner att man har någon kontroll över livet, börjar man omedvetet styra och kontrollera det ingen annan kan göra, som t ex att äta. Eller som mindre barn gör, undvika att gå på toaletten t ex.

Spartansk
2012-03-13, 15:52
Så länge det inte skadar individen tycker jag att vi ska skita i det, men blir det skadligt ska vi givetvis ingripa.

10 % av alla som diagnosticeras med anorexia dör av sjukdomen. Jag skulle säga att man lugnt kan säga att pro ana-individer skadar sig själva, eller löper stor risk att göra det.

majak0vskij
2012-03-13, 17:23
Jag tycker att det är bra att pro-ana trådarna uppmärksammas på detta sätt.
Håller med om att här finns tillfälle att påverka och att man skall göra det. Vissa i tråden resonerar som att detta faktiskt är en självvald livsstil, det håller jag inte med om. Det är en sjukdom, och hur rationellt är det att låta en dödlig sjukdom som kan botas härja fritt utan att göra bruk av den lilla chans som finns att pusha personen mot tilfrisknande och självinsikt? Jag menar det är ju inte som att kolo tvångsmatar pro anas utan helt enkelt presenterar ett alternativ. Det är ju fortfarande högst fritt för individen i fråga att välja att följa de råd som ges och inte.

Asdf
2012-03-13, 18:29
Jag undrar allt hur pro-ana tjejerna i trådarna reagerar när samtliga killar på brädan reagerar totalt tvärtemot deras egna bild. Blir de alienerade gentemot forumet och undrar vilka knäppisar som huserar här? Eller får de sig en tankeställare?

Grundförutsättningen är ju att de antagligen vill vara attraktiva för det egna och motsatta könet och tror det dessutom är ett normalt ideal de följer. Jag vet inte

TREX
2012-03-14, 11:37
10 % av alla som diagnosticeras med anorexia dör av sjukdomen. Jag skulle säga att man lugnt kan säga att pro ana-individer skadar sig själva, eller löper stor risk att göra det.

"Löper stor risk att göra det" och direkt skadar sig själva, är inte riktigt samma sak enligt mig.

De 10% som stryker med antar jag är de som lever hela sitt liv med livsfarlig undervikt, inte bara de som under några månader eller max 1 år väljer att äta lite soppor och köra lite crash-diet.

Kwon
2012-03-14, 11:40
I am Pro-Ananas
http://mygpo.net/webshop/images/ananas.jpg

TREX
2012-03-14, 11:45
I am Pro-Ananas
http://mygpo.net/webshop/images/ananas.jpg

+

http://www.siaglass.se/cms/images/products/resized/2140-250x300.jpg

=

Vinst!

Spartansk
2012-03-14, 12:01
"Löper stor risk att göra det" och direkt skadar sig själva, är inte riktigt samma sak enligt mig.

De 10% som stryker med antar jag är de som lever hela sitt liv med livsfarlig undervikt, inte bara de som under några månader eller max 1 år väljer att äta lite soppor och köra lite crash-diet.

De där 10 % börjar ju precis likadant som de som crash-dietar och äter soppor. Tänk om var tionde pro-ana som skriver här kommer dö av svält. Är inte det något att ta på allvar?

Asdf
2012-03-14, 12:07
I am Pro-Ananas
http://mygpo.net/webshop/images/ananas.jpg

+

http://www.siaglass.se/cms/images/products/resized/2140-250x300.jpg


+

http://files.g4tv.com/ImageDb3/288564_S/skyrim-alchemy-guide-the-potions-of-the-elder-scrolls-5.jpg

=

http://www.100gram.se/gefleortens-mejeri/g-ananas-vanilj/21788/produktbild
http://sannabakar.blogg.se/images/2009/smoothie-med-mango-ananas-och-vanilj_37824917.jpg