handdator

Visa fullständig version : Proteindrink dagarna man inte tränar?


Winternal
2004-01-18, 21:17
Hej på er!
Sökte lite i forumet men hittade inget bra svar på detta, så jag frågar helt enkelt: "Ska" man ta sig en proteindrink även de dagar man inte tränar?

Kör med vassleprotein och tar när jag har tränat (ca 3ggr/vecka) en proteindrink efteråt. Men dagarna jag inte tränar brukar jag inte ta något extra, utan då äter jag bara vanlig mat osv. Undrar nu om jag gör "fel" i det, om jag kanske skulle nå bättre resultat om jag tog en proteindrink även de dagar jag inte tränar? Hur gör ni andra?

Behöver musklerna extra mkt protein om man har tränat, låt oss säga, dagen innan?

/Winternal

King Grub
2004-01-18, 21:21
Du behöver protein lika ofta på vilodagarna, men proteinrik mat som kött, fisk, fågel och liknande fungerar minst lika bra som pulver.

Winternal
2004-01-18, 21:50
OK, och det är ungefär var 3-4:e timme man behöver någon form av protein för att det ska vara optimalt va?

Men kanske ska man ta en lite mindre drink de dagar man inte tränar?

Svårt att veta hur mkt man ska slösa på det där dyra pulvret.. :(

King Grub
2004-01-18, 21:54
Originally posted by Winternal
OK, och det är ungefär var 3-4:e timme man behöver någon form av protein för att det ska vara optimalt va?

Men kanske ska man ta en lite mindre drink de dagar man inte tränar?

Svårt att veta hur mkt man ska slösa på det där dyra pulvret.. :(

Ja, 3-4 timmar är lagom med tid mellan målen, men inte bara vad gäller proteinet, utan allt.

Äter du någon form av proteinrik mat de målen kan du spara pulvret till efter träningspassen.

Winternal
2004-01-18, 22:03
OK.. tack ska du ha, mighty Grub! :hbang:

MunsöHustla
2004-01-19, 16:28
Originally posted by Winternal

Svårt att veta hur mkt man ska slösa på det där dyra pulvret.. :(

Exell vassle måste väl vara en av de billigaste proteinkällorna man kan få?

aliquis
2004-01-19, 16:52
Originally posted by MunsöHustla
Exell vassle måste väl vara en av de billigaste proteinkällorna man kan få?

Bara för att det är billigt för att vara protein behöver det ju inte betyda att det är ekonomiskt, kolhydrater och fett är mycket billigare.

Sojabönor är ju säkert mest prisvärda dock, massa protein, bra fett och kolhydrater med väldigt lågt gi.

herr_Arne
2004-01-19, 17:00
Originally posted by aliquis
Sojabönor är ju säkert mest prisvärda dock, massa protein, bra fett och kolhydrater med väldigt lågt gi.

...och åtminstone för mig (ja, jag har varit många saker genom tiderna, även vegeterian...) en fullkomligt sanslös gasutveckling. Oberoende av tillagningssätt...

MunsöHustla
2004-01-19, 18:09
Originally posted by aliquis


Bara för att det är billigt för att vara protein behöver det ju inte betyda att det är ekonomiskt, kolhydrater och fett är mycket billigare.

Sojabönor är ju säkert mest prisvärda dock, massa protein, bra fett och kolhydrater med väldigt lågt gi.

"Soy Conspiracy Update

I just got off the phone with Agent Mulder. He reported that at least here in the U.S., the populace is still not being told about the potential downsides of high soy intake or the use of soy supplements.

However, Mulder did tell me that the Foods Standards Agency of the United Kingdom (www.foodstandards.gov.uk) recently released a report denoting that phytoestrogens as found in soy (and in other foods/supplements) do indeed have estrogenic effects on estrogen receptors and thus in some females may increase the risk of hormone sensitive cancers. The report also said that infants fed soy formulas are exposed to the greatest concentrations of phytoestrogens (isoflavones). Finally, the report noted that soy can interrupt and disrupt thyroid function and activity in infants by inhibiting the enzyme thyroid peroxidase.

These findings have led the U.K. government to recommend that physicians monitor thyroid function in infants fed soy-based formulas. The agency (FSA) also noted that soy altered reproductive health in some animal studies (ala the soy-boy).

The report should also make many rethink their vegan or strict vegetarian ways.

The FSA believes the high soy intakes in these groups have an even greater estrogenic potential and thus people who eat this way may eventually accrue a mountain of possible negative health side effects.

Also, the FSA strongly stated that individuals with hypothyroidism who take thyroid replacement while on a high soy diet run the risk of inactivating their medications since the phytoestrogens in soy can disrupt thyroxine activity.

To summarize, while us in the "T-know crew" know much of the aforementioned, many people in our society do not. Soy supplementation may just be the antithesis of a supplement for the bodybuilder or powerlifter. However, if you eat soy every now and then, there should be no worries. It's the aspect of soy disrupting thyroid function in infants, hypothyroid people on replacement, and perhaps even the dieter that give me concern. Couple this with the fact that soy may not be good for the female with breast cancer or at risk for breast cancer and we have evidence of a misinformation campaign that’s been played on the U.S. public.

In short, soy sucks."

saxat från t-mag

abjorn
2004-01-19, 19:47
Originally posted by MunsöHustla


I just got off the phone with Agent Mulder.

:hbang: