handdator

Visa fullständig version : Endast kosttillskott


shoulder87
2012-03-12, 15:02
Finns det några nackdelar rent teoretiskt med att 90% av all föda kommer från pulver/tabletter? Jag är jävligt trött på att känna ett behov att räkna allt jag stoppar i mig och jag har svårt att äta på ett sätt så att jag håller kalorierna relativt lågt samtidigt som proteinintaget är högt nog.

Jag tror ärligt att jag skulle må bättre om jag "slutar" med mat som ett inslag i min vardag. Ser inte riktigt vad jag får ut av det, självklart kommer jag kunna käka middag med vänner/familj vid speciella tillfällen men detta jag pratar om nu är den grå vardagen när det ändå blir tråkig jävla kyckling och ett glas vatten till middag.

Om jag då istället la ner detta och såg till att jag får i mig all näring protein/kolhydrater/fetter/vitaminer mm från tillskott. Skulle det göra mig sjuk, skulle mina organ ta skada, skulle jag få sämre resultat från min träning.

Jag gör inte detta för att jag har optinoja som det kanske låter som utan bara för att jag är rätt trött på mat som koncept. Är det rent av någon som testat på detta och kan komma med någon form av input.

Strand93
2012-03-12, 15:57
Kosttillskotten är INTE en ersättning av kosten. Detta står precis på alla kosttillskott och det är också sant, du ska enbart använda dom för att kompletera din dagliga kost för att få i dig ännu mer av det du vill (vitaminer, protein etc). Du måste ändå ha en bra kost, speciellt när du tränar.

Exakt hur dåligt det är för organen kan jag inte svara på men svar ja, dina organ kommer ta skada om du bara tar pulver och tabletter. Dessutom tar det ju på levern, så för all del använda tillskott om du känner för det men dissa inte maten. Mat är ju sjukt gott också

Doggeh
2012-03-12, 16:02
Klart det fungerar att "leva" på kosttillskott. Men den största "bieffekten" skulle vara att ha ont i magen pga. allt vassle. Så länge du får i dig alla nyttiga vitaminer & mineraler är det inte särskillt farligt (Skulle jag tro. Jag är ingen överlevnadsexpert) ^^

WHITEFOLKS
2012-03-12, 17:05
De måltidsersättare som är godkända som VLCD ska man ju kunna leva på så det är klart det går.

Långtidseffekter är svåra att förutsäga och det beror ju även på hur du äter i allmänhet.

Holabandola
2012-03-12, 18:50
Nee, ingen bra ide, låter dyrt också.

Däremot kan du ju göra din egen drink och dricka.

Havre, mjölk, banan, ägg, frusen- spenat, frusen morot, frusen broccoli, frusna bär, några mandlar eller mandelmjöl, lite raps eller olivolja, vassle, mixa och drick.
Borde fungera att äta 4 ggr om dagen.

Jag själv gör en liknande drink när jag inte orkar laga mat. Det blir tusen gånger nyttigare än korv och mos el dyl.
Smakar helt okej, bara grönsakerna och frukten är frusen så tar de inte mycket smak till drinken utan den dominerande smaken är banan,mjölk och bären.

Men att BARA dricka en sådan drink resten av livet vågar jag inte, även om det nog skulle funka väldigt bra.
...att kasta ner lax eller makrill i drinken ibland vore opti...men där går gränsen för vad som går att dricka hehe.

Oxe
2012-03-12, 19:24
Skall du gå igenom detta så rekomenderar jag dig att se till att få i dig fibrer...

Holabandola
2012-03-12, 19:56
..min drink är full med fibrer :-)
Men som du säger så är fibrer viktigt, för annars kan tarmen stänga av (slow transit) och det kan gå så illa att man aldrig mer kan äta fast föda (inte helt ovanligt för svåra anorektiker fall)

Kischen
2012-03-12, 19:57
Exakt hur dåligt det är för organen kan jag inte svara på men svar ja, dina organ kommer ta skada om du bara tar pulver och tabletter. Dessutom tar det ju på levern

Fakta eller tro?

mysglenn
2012-03-12, 20:03
Exakt hur dåligt det är för organen kan jag inte svara på men svar ja, dina organ kommer ta skada om du bara tar pulver och tabletter. Dessutom tar det ju på levern, så för all del använda tillskott om du känner för det men dissa inte maten. Mat är ju sjukt gott också

*bs* *bs* *bs*