handdator

Visa fullständig version : Dåligt med för många set?


Kaggsmurfen
2012-03-12, 11:42
Jag kör för närvarande stenhårt på gymmet - fem till sex dagar i veckan, bestående av en timme kondition och resten styrketräning uppdelat på olika muskelgrupper varje dag för att minimera vilodagarna. Detta främst för att träna bort den mage jag har kvar (vilket har fungerat över förväntan; 1-2 cm har jag gått ner i midjemått i ca sju veckor nu). Funderar dock på om jag kanske tränar styrka på fel sätt. Många brukar köra ett bestämt antal set när de styrketränar - det gör inte jag, jag köttar helt enkelt på tills jag inte orkar längre, ofta blir det bänkpress i 7 set, bicepscurl i 10 set etc., för jag är av den uppfattningen att ju mer man tränar varje pass desto mer tränar man upp sina muskler. Har jag fel där? Borde jag istället börja med exempelvis 3 set på varje maskin/övning? Och i så fall, varför? För man ska väl ändå träna tills man är helt slut? Undrar eftersom många proffstränare kör betydligt färre set än jag och antar att det borde finnas någon fördel med det.

ceejay
2012-03-12, 11:47
Många set är bra, hur ser vikt x reps ut när du kör exempelvis 7 set bänk? 10 set curls?

Kaggsmurfen
2012-03-12, 12:21
Många set är bra, hur ser vikt x reps ut när du kör exempelvis 7 set bänk? 10 set curls?

Bicepscurl brukar ligga på 30 x 10 (full utsträckning) de första tre fyra gångerna, sen blir jag trött och behöver sänka till 25 ungefär och kör det i ca 5 set till. Sen kör jag även tre fyra gånger på högre vikt utan full utsträckning (vet inte vad det kallas, skillnaden är att istället för att räta ut armarna helt i avslappnat läge går man bara ner tills man har armarna i horisontellt läge, vilket gör att man orkar högre vikt och enligt vad jag har hört fokuserar mer på träning av endast biceps). Vad gäller bänkpress kör jag vanligtvis 70 kg x 10 och brukar köra detta i ca 5 set (har aldrig testat hur mycket jag maxar). Kör aldrig bicepscurl och bänkpress på samma dag utan delar upp det på olika dagar. Det ska tilläggas att jag inte alltid stannar vid samma maskin/övning tills jag kört alla set, utan byter ofta maskin efter kanske två set och går till en annan för att senare komma tillbaka till den förra maskinen och köra två set till, etc. Vet inte om det är en nackdel eller fördel att variera sig så eller om det inte spelar någon roll.

King Grub
2012-03-12, 12:26
För många set är dåligt. Det säger ju sig självt - det är för många helt enkelt.

Det optimala antalet set (om vi talar muskeltillväxt här) är där muskeluppbyggnaden stimulerats maximalt. Allt utöver det innebär sämre tillväxt och längre återhämtning.

För man ska väl ändå träna tills man är helt slut?

Nej, att bli trött har inget egenvärde för träningsresultaten. Visst är maximalt resultatgivande träning tröttande, men det finns inget dirket tröttare och tröttare och tröttare = bättre-samband.

Pretorian
2012-03-12, 12:35
Hur mycket ökar du från pass till pass?

speedy83
2012-03-12, 12:39
Varför minimiera antalet vilodagar? det är ju som bekant under vila du växer :)

Vad gäller att minska ditt midjemått gör du väl det enklast genom att reglera maten, 1-2cm på 7 veckor känns inte så supervasst heller???

ceejay
2012-03-12, 12:49
Varför minimiera antalet vilodagar? det är ju som bekant under vila du växer :)

Vad gäller att minska ditt midjemått gör du väl det enklast genom att reglera maten, 1-2cm på 7 veckor känns inte så supervasst heller???

mer träning är bättre, i nästan alla fall.

Kaggsmurfen
2012-03-12, 13:00
Varför minimiera antalet vilodagar? det är ju som bekant under vila du växer :)

Vad gäller att minska ditt midjemått gör du väl det enklast genom att reglera maten, 1-2cm på 7 veckor känns inte så supervasst heller???

Jag har gått ner 1-2 cm PER VECKA i snart sju veckor ;)

speedy83
2012-03-12, 13:01
Jag har gått ner 1-2 cm PER VECKA i snart sju veckor ;)

Aha läste nog lite fort :) det är ju ett betydligt bättre resultat :thumbup:

Kaggsmurfen
2012-03-12, 13:01
Hur mycket ökar du från pass till pass?

Inte mycket alls, rör sig om några få kilon i månaden. Bör man kunna öka vid varje pass om man kör på rätt sätt?

tigerofsweden
2012-03-12, 13:04
mer träning är bättre, i nästan alla fall.

Varför är det så? Är uppriktigt sagt nyfiken.

Pretorian
2012-03-12, 13:06
Inte mycket alls, rör sig om några få kilon i månaden. Bör man kunna öka vid varje pass om man kör på rätt sätt?

Jag har som MÅL att öka varje pass. Det kan vara 2,5 kg på någon övning eller ytterligare en repetition men på samma vikt. Det är inte alltid det går framåt, speciellt inte nu när jag ligger på underskott.

Det lät lite som att "du bara kör på" och för MIN del så har jag svårt att utvecklas om jag inte har ett tydligt mål med träningspasset. Det underlättar för MIG att titta i min dagbok (jag lägger in set/reps/vikt/övning i min iPhone) och veta vad jag gjorde sist.

Detta har inte så mycket med din frågeställning att göra men det är ändå ett tips.

Fredrik_S
2012-03-12, 13:36
Inte mycket alls, rör sig om några få kilon i månaden. Bör man kunna öka vid varje pass om man kör på rätt sätt?

Absolut inte, det är endast när du utför en övning helt perfekt in i minsta detalj det är läge för ökning. Att öka ofta leder till att man tummar på utförandet och skador kommer som på beställning på posten. Dock är det ju en belastningsökning automatiskt på samma vikt när du gör övningen teknikst bättre. Ju perfektare teknik för maximal belastning på muskeln desto lättare vikter ända tills tekniken är så perfekt att du måste öka vikten för vidare progression. (notera att det är extremt stor skillnad på teknik för maximal belastning med så lite vikt som möjligt och teknik för minimal belastning med så mycket vikt som möjligt) jag pratar om den tidigare.

pejo
2012-03-12, 14:04
mer träning är bättre, i nästan alla fall.

Detta är min erfarenhet också, men det är klart alla är ju olika. jag har inte varit med om en ända gång när jag lyckats träna för mycket. Inte ens då jag tränade bänk, böj, mark varje dag rullande med följande setvariationer: 4x9, 6x6, 8x4.

Röda Björnen
2012-03-12, 19:39
mer träning är bättre, i nästan alla fall.

Måste nog säga emot, mindre träning är oftast bättre. :whipped:


MVH