handdator

Visa fullständig version : Banan, mjölk och ägg?


Probio
2012-03-12, 07:47
Jag styrketränar och äter direkt efter träningen två bananer, två kokta ägg och en halvliter minimjölk. Sedan kommer jag hem och äter middag med fisk/fågel.

Nu funderar jag över ifall det verkligen är lämpligt att äta såpass direkt efter ett hårt pass, eller om det räcker med en banan?
Och är ägg verkligen att rekommendera direkt efter? Har fått höra lite olika rapporter angående detta och vet inte vad jag ska tro :smash:

vicarious
2012-03-12, 07:53
Om det är något du bör få i dig efter träningen är det protein. Så jag hade definitivt behållt äggen eller iaf mjölken. Bananen kan du göra som du vill med.

Probio
2012-03-12, 13:10
Om det är något du bör få i dig efter träningen är det protein. Så jag hade definitivt behållt äggen eller iaf mjölken. Bananen kan du göra som du vill med.

Behöver inte kroppen bananen för kolhydraterna och musklernas återhämtning?

Holabandola
2012-03-12, 13:17
Fortsätt så.
Om du kan så är det bra att kasta in havre någonstans också.

Är du nybörjare så måste man lära sig att äta mycket, som du gör är en bra början.

Probio
2012-03-12, 13:27
Fortsätt så.
Om du kan så är det bra att kasta in havre någonstans också.

Är du nybörjare så måste man lära sig att äta mycket, som du gör är en bra början.

Funkar det med vanliga havregryn att lägga i mjölkflaskan?
Den type av havre innehåller väl bara kärnan, tänker på om man eventuellt missar något.

Vad tillför havre som bananer, ägg och mjölk inte har?

vicarious
2012-03-12, 13:27
Behöver inte kroppen bananen för kolhydraterna och musklernas återhämtning?

Nej. Eller det är iaf inte lika bråttom med kolhydrat som det är med protein. Kolhydrat kan du fylla på med från den vanliga maten du äter när du kommer hem. Men det är inget fel med att ta bananen efter heller.

Morty
2012-03-12, 13:29
Klart att det är grymt med banan efter träning. 2 bananer blir "bara" 40 gram kolhydater.

Holabandola
2012-03-12, 18:43
bananer efter träning är bra, främst för att det laddar mineralerna och b-vitaminerna i kroppen.
Havre är inget måste efter träning, men havre är så komplett födoämne och matväg klart anabolt att äta iallfall någon gång varje dag..
Jag själv mixar havre till ett mjöl och har i min drink.