handdator

Visa fullständig version : Hur kommer man tillbaka till livet nu då?


Adamz
2012-03-11, 23:01
Jag har inte kunnat gymmat sedan Juni 2011 något alls.(före det ca 6 månader med halvdan träning pga syltkropp)
Inflammation underarmen/tennis armbåge~
2012 börjar med att man blir singel och flyttar tillbaka till hemstaden från Linköping > Sundsvall (dvs blir arbetslös också)

Nu när jag äntligen fått provanställning i 14 dagar som förmodligen skulle leda till jobb så blir jag misshandlad på väg hem från krogen av två killar.
Dom sparkar mig i huvudet när jag ligger ner ca 20 ggr. Kunde ha dött sa läkarna.
Legat på sjukhuset med hjärnblödning två veckor, ska ligga inne på rehab nu tills vidare.
Fick hjärnblödning och en fraktur i skallen, som gör att jag har tinnitus på ena örat.
Rättegång och sånt kommer väl eventuellt osv när jag "klarar" det.


Får inte arbeta/eller något fysisk aktivitet alls nu på ett bra tag.
Inte köra bil på 6 månader m.m.
Hade börjat med löpning i Januari, 3-5 ggr /veckan + en fotbollsträning.
Jag älskar att gymma/träna/sporta, nu är allt ifråntaget.
Börjat om på ruta 0 fast utan en frisk kropp.

Vet inte vad jag söker för svar eller respons men allt känns skit men behöver skriva av mig.

killenigrillen
2012-03-11, 23:08
Låter förbannat asjävligt i brist på bättre ord.

Låt det inte få det bästa av dig utan ge dig fan på att bli bättre.

Tomma ord kanske men jag önskar dig all vällycka.

L2310
2012-03-11, 23:24
Finns så många idioter i den här världen, man blir ju mörkrädd. Håller med föregående talare, ge dig fan på att bli bättre, komma tillbaka starkare!

Lycka till och krya på dig!

TommyBoy
2012-03-11, 23:36
Jag antar att du är ganska ung så jag delar med mig av lite livserfarenhet.

Hur jävlig en situation än kan verka så kommer den så småningom att blekna till inte mer än som värst ett obehagligt minne. Ta det dag för dag och tillåt dig att känna ilska, hämndbegär eller sorg. Förträng ingenting utan tänk igenom det, tillåt dig att tycka synd om dig själv om du känner att det behövs.

Tänk positivt när du kan. De flesta kriser kan vändas tilllärdomar du kan få nytta av längre fram i livet.

Omge dig med positiva människor, sådana som ger dig energi. Negativa människor är energitjuvar. Fokusera energin på saker som för dig fram i livet. Utbildning, arbete, långvariga relationer, vänskap, nätverkande. Samla livserfarenhet!

Läs och lär dig om allt du stöter på som du inte vet så mycket om. Läser du en bok eller ser en film som innehåller saker som du inte kan, ta reda dem. Låt ingenting passera utan att lära dig om det.

Låt ovanstående och liknande saker bli en guide i livet och se saker långsiktigt.

Gå din egen väg och du kommer att märka att ordet fail bara är ett ord.

Hobbes
2012-03-12, 00:40
Jag antar att du är ganska ung så jag delar med mig av lite livserfarenhet.

Hur jävlig en situation än kan verka så kommer den så småningom att blekna till inte mer än som värst ett obehagligt minne. Ta det dag för dag och tillåt dig att känna ilska, hämndbegär eller sorg. Förträng ingenting utan tänk igenom det, tillåt dig att tycka synd om dig själv om du känner att det behövs.

Tänk positivt när du kan. De flesta kriser kan vändas tilllärdomar du kan få nytta av längre fram i livet.

Omge dig med positiva människor, sådana som ger dig energi. Negativa människor är energitjuvar. Fokusera energin på saker som för dig fram i livet. Utbildning, arbete, långvariga relationer, vänskap, nätverkande. Samla livserfarenhet!

Läs och lär dig om allt du stöter på som du inte vet så mycket om. Läser du en bok eller ser en film som innehåller saker som du inte kan, ta reda dem. Låt ingenting passera utan att lära dig om det.

Låt ovanstående och liknande saker bli en guide i livet och se saker långsiktigt.

Gå din egen väg och du kommer att märka att ordet fail bara är ett ord.

Mycket bra skrivet, instämmer till fullo!!

Adamz
2012-03-12, 00:53
Låter som en väldigt bra idé. Enda problemet just nu är att jag verkligen inte känner för att göra någonting. Ingenting som jag gillar/gillade känns roligt just nu. Så sjukt svårt o få tiden och gå.

Doctor Snuggles
2012-03-12, 01:08
https://www.superbetter.com/

...och allmänt positiv psykologi.
Ex:
http://www.ted.com/talks/shawn_achor_the_happy_secret_to_better_work.html?q uote=1291

En erfarenhet, oavsett hur svår, är vad man gör den till. Gör det bästa du kan av din. Lycka till. :)

TREX
2012-03-12, 01:32
WlBiLNN1NhQ

lanzal
2012-03-12, 01:39
Du har ju verkligen nått botten och haft hela världens jävla otur emot dig men..

Vad kan hända nu för att göra saker o ting värre? Jag menar, allt kan ju BARA bli bättre, du kommer ju ha månader av awesomeness framför dig pga hur skitigt allt vart på senaste tiden.

Hoppas allt löser sig, jag tror stenhårt på att du kommer bli en såååå mycket bättre och uppskatta livet mer som människa nu efter allt skit som har hänt.

Brohugs.

TommyBoy
2012-03-12, 01:41
Låter som en väldigt bra idé. Enda problemet just nu är att jag verkligen inte känner för att göra någonting. Ingenting som jag gillar/gillade känns roligt just nu. Så sjukt svårt o få tiden och gå.

Du är sannolikt deprimerad. Detta är också OK. Som de säger, livet är ingen dans på rosor. Det går över, hur jävligt allt än känns nu. Du känner säkert att det aldrig kommer att gå över och att inget någonsin igen kommer att bli roligt. Finn tröst i att det inte är sant. Du kommer att bli lycklig igen, och olycklig... det växlar genom livet.

Jag har varit med om såpass mycket i livet att det känns som om jag levt flera gånger om så jag vet vad jag talar om. Som sagt, tillåt dig att vara deprimerad, gråt, tyck synd om dig själv. Det är helt OK.

Hobbes
2012-03-12, 02:16
Du är sannolikt deprimerad. Detta är också OK. Som de säger, livet är ingen dans på rosor. Det går över, hur jävligt allt än känns nu. Du känner säkert att det aldrig kommer att gå över och att inget någonsin igen kommer att bli roligt. Finn tröst i att det inte är sant. Du kommer att bli lycklig igen, och olycklig... det växlar genom livet.

Jag har varit med om såpass mycket i livet att det känns som om jag levt flera gånger om så jag vet vad jag talar om. Som sagt, tillåt dig att vara deprimerad, gråt, tyck synd om dig själv. Det är helt OK.

Instämmer ännu en gång!

Att vara stark är inte att aldrig falla,
att alltid veta eller att alltid kunna.
Att vara stark är inte att alltid orka skratta,
att hoppa högst eller att vilja mest.
Att vara stark är inte att lyfta tyngst,
att komma längst eller att alltid lyckas.
Att vara stark är att se livet som det är,
att acceptera dess kraft och ta del av den.
Att falla till botten, slå sig hårt, men alltid komma igen.
Att vara stark är att våga hoppas när ens tro är som svagast.
Att vara stark är att se ett ljus i mörkret och alltid kämpa för att nå dit.

- Marie Fredriksson

aijou
2012-03-12, 07:07
Jag har inga fina citat eller goda råd att dela med mig av. Det enda jag kan säga med säkerhet är att det kommer bli bättre med tiden bara du tar dig igenom detta.

Men jag önskar dig all lycka och välgång och jag hoppas att karma tar väl hand om monstren som misshandlade dig.

Danne2k
2012-03-12, 10:04
Fyfan vad hemskt, jag kan inte säga annat än ibland suger livet k*k..

Men som de andra sa, stäng inte inne nåt, låt de jobbiga tankarna komma när de väl kommer, acceptera att de finns där men gräv inte ner dig i de mer än absolut nödvändigt. På sikt så är det alltid bättre än att förtränga känslor, för när man lärt sig förhålla sig till sina tankar blir allt så mycket lättare!

Se till att du får en duktig sjukgymnast så att du kan komma igång med någon typ av rörelseträning så fort som möjligt, det har du rätt till! Se även till att få prata med kurator ifall du känner att det behövs, alltid skönt att få ur sig saker.

Kan bara säga lycka till, du kommer komma tillbaka starkare och med nya erfarenheter!

Adamz
2012-03-12, 21:16
Är 21 år.
Varit hemma över helgen på test, tycker det har gått bra. Bara den där j*vla huvudvärken och tinnitus som är jobbig.

Brorsan fyllde 20 och vi var i hans lägenhet med familjen och firade (8 personer)
Och jag började bli yr av allt prat och fick panik och mådde så sjukt dåligt psykiskt . "sprang" ut därifrån, klarade inte. Orkar inte vara bland folk, inte ens nära och kära. Orkar inte prata med någon om det här, känns så mycke enklare att bara skriva av sig.

Är så sjukt nedstämd, blir fan orolig. Vill bara få springa av mig allting, men det går ju inte. Träning får mig att må bra.

Tack alla somsagt. Vet inte vad jag vill egentligen.

Nils.R
2012-03-12, 21:25
Kan inte säga nåt om det andra men kan ge lite råd ang. tinnitus iaf.

De första veckorna är värst, jag var sjukt deppig den första tiden, låg mest på soffan och stirrade i taket, men det blir bättre.
Dels så går ljudet ner lite efter några veckor och du vänjer dig vid det.
Du lär dig även vad som triggar det och lär dig undvika det.

Stress och stelhet gör att tinnitusen blir högre, om du är spänd i nacken så blir den mkt mkt värre.

Lär dig slappna av och varva ner så kommer du till slut inte tänka på den alls större delen av tiden.

Adamz
2012-03-12, 21:28
Har haft ganska rejält ont i nacken, märks mest då mina smärtstillande avtar. Det som förvärrar tinnitus alltså?

Nils.R
2012-03-12, 21:35
Har haft ganska rejält ont i nacken, märks mest då mina smärtstillande avtar. Det som förvärrar tinnitus alltså?


I mitt fall gör det det iaf.
Ju mer spänd och stel jag är i framförallt nacken desto högre låter det.
Stress i största allmänhet gör det värre med.

ChuckTesta
2012-03-13, 01:14
Rök lite cannabis, helt seriöst.

Snobbe
2012-03-13, 01:18
Rök lite cannabis, helt seriöst.

Ser inte hur det kommer förbättra hans liv enormt. Visst kan det vara nice, men han måste göra lite fler saker än bara o röka på för att få ett bra liv.

ChuckTesta
2012-03-13, 01:22
Ser inte hur det kommer förbättra hans liv enormt. Visst kan det vara nice, men han måste göra lite fler saker än bara o röka på för att få ett bra liv.

Jag sa ju inte iofs att alla hans problem skulle försvinna om han rökte en gås. Det han kan göra är att se saker och sina egna tankar ur ett annat perspektiv vilket kan hjälpa honom.