handdator

Visa fullständig version : Uträkning av energibehov?


komigen
2012-03-11, 22:32
Tja! Jag har använt mig av detta:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)


Jag får ut: 1827,5

Men frågan är då... ska jag multiplicera 1827,5 med nånting? Dom säger något om 1,2 och 1,4 i ''deff guiden''.

Ni som vet hur man räknar ut så kan jag bara tillägga att jag konditionstränar inte alls mycket, det är bara gymma tre gånger i veckan SL 5x5, sen gympa 2 ggr i veckan som inte ger så mycket.

Hette
2012-03-11, 22:40
Tja! Jag har använt mig av detta:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)


Jag får ut: 1827,5

Men frågan är då... ska jag multiplicera 1827,5 med nånting? Dom säger något om 1,2 och 1,4 i ''deff guiden''.

Ni som vet hur man räknar ut så kan jag bara tillägga att jag konditionstränar inte alls mycket, det är bara gymma tre gånger i veckan SL 5x5, sen gympa 2 ggr i veckan som inte ger så mycket.

1,2 är alltså då en hel dag av degande framför datorn och 2.0 är om du är tex en elitidrottare. Om du varje dag sitter framför datorn och gör inget annat så räknar du med 1.2. Men som du har skrivit så gymmar du tre gånger och gympar någon gång så kan du kanske räkna med 1,4 -1,5 men det är väldigt svårt att räkna ut åt andra. Du får själv avgöra lite vart du ligger på skalan.

marcussalman
2012-03-11, 22:42
Testa på något som du tycker är lagom och sedan ser du om du valde rätt på vågen.

komigen
2012-03-11, 22:48
1,2 är alltså då en hel dag av degande framför datorn och 2.0 är om du är tex en elitidrottare. Om du varje dag sitter framför datorn och gör inget annat så räknar du med 1.2. Men som du har skrivit så gymmar du tre gånger och gympar någon gång så kan du kanske räkna med 1,4 -1,5 men det är väldigt svårt att räkna ut åt andra. Du får själv avgöra lite vart du ligger på skalan.

Hmm, men jag degar oftast framför datorn med läxor och skit så...

1827,5 x 1.2 = 2193
2193 - 500 = 1693

1693 kcal varje dag ska jag köra på! Får se vikten på söndag morgon om det hänt nåt då. Förmodligen så är nog jag rörligare än 1.2 skalan men aja, får testa.

Hette
2012-03-11, 22:52
Hmm, men jag degar oftast framför datorn med läxor och skit så...

1827,5 x 1.2 = 2193
2193 - 500 = 1693

1693 kcal varje dag ska jag köra på! Får se vikten på söndag morgon om det hänt nåt då. Förmodligen så är nog jag rörligare än 1.2 skalan men aja, får testa.

Tror också du är lite aktivare än 1.2 men kör på och kolla, tappar du för mycket får du justera. Man brukar också tappa lite mer i vikt i form av vätska i början på deffen.

komigen
2012-03-11, 22:56
Tror också du är lite aktivare än 1.2 men kör på och kolla, tappar du för mycket får du justera. Man brukar också tappa lite mer i vikt i form av vätska i början på deffen.

Kan det vara därför jag vägde 71,5 - 72 förra söndagen och nu när jag vägde mig i morse så låg jag endast på 70,4?

Hette
2012-03-11, 23:17
Kan det vara därför jag vägde 71,5 - 72 förra söndagen och nu när jag vägde mig i morse så låg jag endast på 70,4?

Ja om du började deffen förra veckan, så kan det ha försvunnit lite vätska från kroppen vilket medför lite mer viktnedgång än planerat. Själv gick jag ner 2.5 kg första veckan då jag låg på på ett underskott av 1000kcal(1kg i veckan).

komigen
2012-03-18, 09:41
Nu ska vi se om jag får något svar.

För två veckor sen vägde jag ca 71-72kg
Förra söndagen (1 vecka sen) 70,4kg
Nu idag på 69,3kg

Jag räknade ut mitt energibehov som att jag satt stilla vid datan varje dag (x 1.2)
Sen på de drog jag av 500 kcal. Jag har käkat ungefär 1600kcal varje dag.
Ändå så har jag gått ner 1 kg denna vecka? Är det fortfarande så att man tappar mycket vätska i början? Eller är det så att jag leker, går bort mig de där extra 3500 kcal?

Eftersom jag har gymnastik i skolan två dar i veckan och så lajar jag o grabbarna lite fotboll varje dag. Får gå en bit också om dagarna, kan det vara det?

begt
2012-03-18, 09:48
Nu ska vi se om jag får något svar.

För två veckor sen vägde jag ca 71-72kg
Förra söndagen (1 vecka sen) 70,4kg
Nu idag på 69,3kg

Jag räknade ut mitt energibehov som att jag satt stilla vid datan varje dag (x 1.2)
Sen på de drog jag av 500 kcal. Jag har käkat ungefär 1600kcal varje dag.
Ändå så har jag gått ner 1 kg denna vecka? Är det fortfarande så att man tappar mycket vätska i början? Eller är det så att jag leker, går bort mig de där extra 3500 kcal?

Eftersom jag har gymnastik i skolan två dar i veckan och så lajar jag o grabbarna lite fotboll varje dag. Får gå en bit också om dagarna, kan det vara det?

Mest troligt så har du legat på 1.3-1.4 i snitt åtminstone. Skulle inte förvåna mig alltför mycket om du legat på 1.5 vissa dagar. 1.2 betyder att du knappt rör dig överhuvudtaget (tänk på att 1.0 är sängliggande hela dagen).

Testa att äta några hundra kcal mer varje dag (typ 200-400) och se om viktminskningen saktar in lite.

komigen
2012-03-18, 09:50
Mest troligt så har du legat på 1.3-1.4 i snitt åtminstone. Skulle inte förvåna mig alltför mycket om du legat på 1.5 vissa dagar. 1.2 betyder att du knappt rör dig överhuvudtaget (tänk på att 1.0 är sängliggande hela dagen).

Testa att äta några hundra kcal mer varje dag (typ 200-400) och se om viktminskningen saktar in lite.

Förmodligen är det så! Men det har ju gått rätt bra men hunger o.s.v
Men kanske det inte är så bra att ligga på för stort underskott, är det lättare att tappa muskelmassa då?

begt
2012-03-18, 09:52
Förmodligen är det så! Men det har ju gått rätt bra men hunger o.s.v
Men kanske det inte är så bra att ligga på för stort underskott, är det lättare att tappa muskelmassa då?

Ja, du riskerar att tappa onödigt mycket muskler. Tänk på att det är mycket lättare att tappa muskler än att bygga upp igen.

komigen
2012-03-18, 09:56
Okej, kanske ska testa räkna x 1.35 kanske?

begt
2012-03-18, 09:58
Okej, kanske ska testa räkna x 1.35 kanske?

Ja, det låter rimligt. Men du vet bäst själv hur pass aktiv du är.

komigen
2012-03-18, 10:03
Japp jag har räknat lite granna, jag låg på 1600 kcal hela veckan, nu kör jag på 1860. Så får jag se hur de ser ut på vågen om en vecka.

begt
2012-03-18, 10:06
Japp jag har räknat lite granna, jag låg på 1600 kcal hela veckan, nu kör jag på 1860. Så får jag se hur de ser ut på vågen om en vecka.

Det kan vara värt att väga sig 2-3 gånger i veckan vilket kan utjämna effekter av ökad salt/glykogeninlagring och maginnehåll t.ex. Annars kan det bli så att vågen visar -0.3 kg en vecka när det verkliga underskottet är -0.7.

komigen
2012-03-18, 10:19
Det kan vara värt att väga sig 2-3 gånger i veckan vilket kan utjämna effekter av ökad salt/glykogeninlagring och maginnehåll t.ex. Annars kan det bli så att vågen visar -0.3 kg en vecka när det verkliga underskottet är -0.7.

Humm, tänker väga mig på onsdag morgon också men vad menar du?

''salt/glykogeninlagring och maginnehåll''

begt
2012-03-18, 10:27
Alltså om du inte äter exakt likadant varje dag och har samma aktiviteter varje dag kan vikten pendla mer än den "borde". Äter du saltrik mat måste kroppen behålla mer vätska för att vätske/saltbalansen ska vara den samma; följden blir att du väger lite mer p.ga. det. Likaså kan ökat maginnehåll (mer mat i magen) göra att vågen visar lite mer trots att du inte har mer fett på kroppen.

Slutligen så kan du ha ätit lite mer kolhydrater som binder vatten (1 g kolhydrater binder ca 2.7 g vatten), vilket resulterar i ett större utslag på vågen. Kolhydraterna binds upp i kroppen som glykogen, som är den lättillgängliga energin. När den börjar ta slut under träning/tävling får man ofta en rejäl dipp då kroppen tvingas använda mer fett.

komigen
2012-03-18, 10:29
Jag får helt enkelt bara köra på! Det viktigaste är ju egentligen vad som visas i spegeln.

JakeShaft
2012-03-18, 10:45
Jag anser att det är svårt att komma under 1,4 i aktivitetsfaktor om man har någon sysselsättning överhuvudtaget på dagen, stillasittande arbete eller går i skolan samtidigt som man styrketränar någorlunda mycket och någorlunda hårt. Elitidrottare med en aktivitetsfaktor på 2,0 tycker jag låter lågt beroende på vad man menar med idrott. Charlotte Kalla och Markus Hellner lär ha en aktivitetsfaktor på 3,0-3,5 åtminstone. Är man en tyngdlyftare eller styrkelyftare på elitnivå tror jag även då att man kan ligga över 2,0. När jag var sjukskriven och knappt kom upp ur sängen många dagar räknade jag med en aktivitetsfaktor på 1,2 och lade på lite de dagar jag kunde träna. Det är skillnad på att gå i skolan och att vara snudd på sängliggande.

Jag tror att många använder sig av en aktivitetsfaktor som ligger i underkant. Tror.

begt
2012-03-18, 11:10
Mattias Fredriksson som vann världscupen i längdskidor 2002/2003 gjorde av med 7000 kcal om dagen (enligt hans hemsida). Så bortemot 3.5 i aktivitetsfaktor är helt rimligt för Hellner. Vissa dagar säkert mer än så.

När jag var sjukskriven och knappt kom upp ur sängen många dagar räknade jag med en aktivitetsfaktor på 1,2 och lade på lite de dagar jag kunde träna.

Du kanske har mer muskelmassa än vad Harris-Benedict utgår ifrån, eller något högre bmr av annan anledning.

komigen
2012-03-25, 10:27
Det kan vara värt att väga sig 2-3 gånger i veckan vilket kan utjämna effekter av ökad salt/glykogeninlagring och maginnehåll t.ex. Annars kan det bli så att vågen visar -0.3 kg en vecka när det verkliga underskottet är -0.7.

Tjena Begt, får se om du ser det här, men tänkte fråga dig en sak eftersom du kanske har en aning om mitt problem med tanke på vad du skrev här ovanför.

Idag har jag deffat i tre veckor, förra veckan låg jag på 69,3 men jag vägde mig imorn då låg jag på 69,4. Har jag gått upp i vikt tror du eller har det nåt med inlägget du skrev ovanför?

Det jag åt igår: Havregrynsgröt, tacos(sallad, köttfärs, cremefreishe och tacosås), kvarg, banan, annansbitar, kött sallad, 200-300g pommesfrites (inte friterade). Tror jag låg på litet överskott men kände att det kunde gå för sig denna gång. Men alltså! jag kan väll inte ha gått upp i vikt?

Jag ökade ju intaget per dag till 1850 istället för 1650 denna vecka...
Tack som fan om du orkar svara.

komigen
2012-03-25, 11:43
Inte bara Begt som behöver svara på frågan utan vem som helst som är snäll och har ett vettigt svar...

begt
2012-03-25, 11:45
Nej, du har mest troligt inte gått upp i vikt, utan det beror på vad jag skrev förut.

Vad du väger om 2-3 dagar är mer intressant.

komigen
2012-03-25, 11:54
Nej, du har mest troligt inte gått upp i vikt, utan det beror på vad jag skrev förut.

Vad du väger om 2-3 dagar är mer intressant.

Jag skall väga mig imogonbitti och övermorgon! Så får vi se vad det kan bero på...