handdator

Visa fullständig version : iPad - the tråd.


Doctor Snuggles
2012-03-11, 20:34
Tänkte det kanske inte skulle vara fel med en tråd för oss har en iPad. :)
Prata lite om appar, spel, tips etc.

Kan börja med en självklarhet vid frukostbordet om man har en iPad, om någon nu lyckats missa den, Flipboard.

mangemani
2012-03-11, 21:12
för en som inte har haft en ipad, inte är påläst men som är lite sugen på att skaffa en, skulle du/ni kunna sprida lite ljus över vissa frågor?

1. hur är den, är den som en PSP eller som någon annan handhållen spel konsoll?
2. går det att he in homebrew på den så man tex kan lira emulatorer?
3. hur är det att surfa på den?
4. filmer och så, hur funkar det och hur bra är bilden/ljudet?kan man slänga över filmer från datorn till den?
5. hur är den att använda som mp3 spelare på ett gym? för klumpig och bökig?

utgår från den nyaste modellen

Doctor Snuggles
2012-03-11, 21:31
Som en spelkonsoll är den ypperlig. Har dock ingen närmre koll på PSP så kan inte göra en direkt jämförelse.
Homebrew, ingen aning, kanske jailbreakad. Finns en del retro spel till den dock, originella titlar också.
Surfa funkar bra för det mesta. Att skriva i forum är det som är sämst, samt att det finns vissa saker som är förenklade. Integrationen med youtube kan vara lite irriterande ibland (går inte att öppna inbäddade filmer i youtube alltid, t.ex).
Filmer är den ypperlig för. Redan 2:an hade en fantastisk skärm, och i 3:an kommer det nog bli sjukt snyggt. Upplösningen är ju 2048x1536, och har stöd för 1080p.. Ja, du kan både strömma från datorn (via appar) och lägga över via itunes, t.ex.
Som portabel mp3 spelare är den nog lite klumpig, ja.

-squat-
2012-03-11, 21:59
Sen jag skaffade MacBook Air, har jag inte använt min iPad 1, speciellt många gånger. Tråden till ära, ska ja nu uppdatera, till iOS 5.1. :)

Granatgiraffen
2012-03-11, 22:02
Som en spelkonsoll är den ypperlig. Har dock ingen närmre koll på PSP så kan inte göra en direkt jämförelse.
Homebrew, ingen aning, kanske jailbreakad. Finns en del retro spel till den dock, originella titlar också.
Surfa funkar bra för det mesta. Att skriva i forum är det som är sämst, samt att det finns vissa saker som är förenklade. Integrationen med youtube kan vara lite irriterande ibland (går inte att öppna inbäddade filmer i youtube alltid, t.ex).
Filmer är den ypperlig för. Redan 2:an hade en fantastisk skärm, och i 3:an kommer det nog bli sjukt snyggt. Upplösningen är ju 2048x1536, och har stöd för 1080p.. Ja, du kan både strömma från datorn (via appar) och lägga över via itunes, t.ex.
Som portabel mp3 spelare är den nog lite klumpig, ja.

Det är en spelkonsol för mer casual games, inte jämförbar med en psp.

GLC
2012-03-11, 22:04
Priserna på eventet visade att Ipad 2 16GB Wifi skulle kosta 399 dollar, vilket i runda slängar blir 2700kr. När väntas dessa prissänkningar? När nya ipad finns i butik?

Larsson
2012-03-12, 15:34
Priserna på eventet visade att Ipad 2 16GB Wifi skulle kosta 399 dollar, vilket i runda slängar blir 2700kr. När väntas dessa prissänkningar? När nya ipad finns i butik?

Antagligen blir prissänkningen när nya iPad släpps i slutet av mars. Fast man kan inte räkna på dollarpriset rakt av. Ta dollarpriset gånger 10 så brukar man hamna rätt nära vad priset blir i svenska butiker. Så runt 4000:- blir det säkert för iPad 2.

Halldin
2012-03-12, 15:35
iPad 2 kostar ju ca 3500 redan idag från Apple Store. Är den inte redan prissänkt mao?

Doctor Snuggles
2012-03-12, 15:49
Det är en spelkonsol för mer casual games, inte jämförbar med en psp.

Vet inte om jag skulle kalla infinity blade, real racing etc för casual, även om det finns extremt många casual games för ios. Den nya har ju mer kraft och minne än ps3 t.o.m, om jag förstått det rätt.

Här är en tråd om det:
http://forums.toucharcade.com/showthread.php?t=102864

Doctor Snuggles
2012-03-12, 15:57
Någon annan som är lite irriterad över appstores layout förändring? För top apps så måste man numer scrolla i sidled. Gillar verkligen inte horisontell scrolling.

Larsson
2012-03-12, 16:09
iPad 2 kostar ju ca 3500 redan idag från Apple Store. Är den inte redan prissänkt mao?

Visst är den prissänkt redan nu. Tittade inte på applestore innan jag svarade. Den var billigare än jag trodde, bra för de som inte vill lägga så mycket pengar på en platta.

Granatgiraffen
2012-03-12, 18:40
Vet inte om jag skulle kalla infinity blade, real racing etc för casual, även om det finns extremt många casual games för ios. Den nya har ju mer kraft och minne än ps3 t.o.m, om jag förstått det rätt.

Här är en tråd om det:
http://forums.toucharcade.com/showthread.php?t=102864

ps3 är 5 år gammal hårdvara, men nej ipad 3 är inte direkt jämförbar med den ändå.

Det som alltid kommer att saknas på en ipad för att göra den till en riktig spelplatform är bra input-saker. Så länge d-pad eller analoga spakar saknas så kan den helt enkelt inte tävla på lika villkor. Dock så är den riktigt bra på casual spel så den fyller helt klart sin plats.

Doctor Snuggles
2012-03-12, 18:58
ps3 är 5 år gammal hårdvara, men nej ipad 3 är inte direkt jämförbar med den ändå.

Det som alltid kommer att saknas på en ipad för att göra den till en riktig spelplatform är bra input-saker. Så länge d-pad eller analoga spakar saknas så kan den helt enkelt inte tävla på lika villkor. Dock så är den riktigt bra på casual spel så den fyller helt klart sin plats.

Du tänker på traditionella spel gjorda för knapptryckningar. De spel som överlag är bäst på iOS är de som är gjorda för touch och/eller gyroskop, som de jag nämnde. Jag jämförde enbart grafiken dessutom, så jo, jämförelsen håller.
Men som sagt, bra, djuplodiga spel är det brist på - vilket nog främst beror på prismodellen där de flesta utvecklare (felaktigt) har tänkt att man måste vara så billig som möjlig.

Granatgiraffen
2012-03-12, 20:11
Du tänker på traditionella spel gjorda för knapptryckningar. De spel som överlag är bäst på iOS är de som är gjorda för touch och/eller gyroskop, som de jag nämnde. Jag jämförde enbart grafiken dessutom, så jo, jämförelsen håller.
Men som sagt, bra, djuplodiga spel är det brist på - vilket nog främst beror på prismodellen där de flesta utvecklare (felaktigt) har tänkt att man måste vara så billig som möjlig.

Nej. Grafikkapaciteten är inte antagligen jämförbar heller, men lam diskussion! Vi lägger ner.

Ajwersson
2012-03-14, 23:59
La en bokning för "the new iPad" på lokala DS store idag, dags att uppgradera från 1:an :)

Duffman
2012-03-15, 00:41
Hur funkar det rent tekniskt att surfa på en Ipad? Måste jag ha ett separat mobilabbonemang extra enbart till Ipaden?

Doctor Snuggles
2012-03-15, 00:51
Nej. Du kan surfa via wi-fi, eller via delat nät från en smartphone.

Kimball
2012-03-15, 10:40
Lite tjatigt kanske, men med tanke på hur simpelt det är att jailbreaka 5.0.1 finns det ju ingen anledning att inte göra det och komma åt alla småtrevliga "tweaks" som gör plattan än mer trevlig att använda! :D

eternallord
2012-03-15, 10:48
Ge exempel på lite grymma grejer man kan göra :)

Ajwersson
2012-03-15, 13:11
har alla PDF:er till alla grejor i skolan på min, epic win att slippa skriva ut grejor =)

chidde
2012-03-15, 13:25
pallar inte kolla pa keynote'n igen, men kommer ipad3 (eller the new ipad, whatever) komma med ios 5.1 eller 5.0.1 ?

ehm, ipaden slapps i affar imorgon... och det ar fan lite sorgligt att det redan finns 5 talt utanfor apple store sen IFORRGAR!! sakert annu fler nu... idioter

dock undrar jag nar det ar mest troligt att man kan fa tag i en, far nog iallafall vanta en 2-3 veckor. nagon som vet hur det var i sverige forra aret? kunde man fa en ipad pa lanseringsdatumet utan att koa?

Doctor Snuggles
2012-03-15, 15:01
Lol, man har lyckats som företag då det tältar folk utanför ens affärer.

Duffman
2012-03-15, 15:44
Hur funkar det att använda Ipaden som en fjärrkontroll? Det finns ju appar för det och då måste den väl inte vara uppkopplad på nätet?

Kimball
2012-03-15, 16:38
Ge exempel på lite grymma grejer man kan göra :)

Det är mest småsaker;

manualcorrect - få auto correct att funka som det borde gjort från början.
adblocker - säger sig självt
fakeclockup - snabbare fönsteranimeringar som gör att hela paddan känns mer responsiv
fast copy - slipp delay:et då man ska kopiera / klistra in saker
fildercloser - stänger en mapp automagiskt då man öppnar en app från dessa, annars behöver man stänga mappen själv då man stänger appen
Fullforce + retinapad - spel / appar i fullskärm som annars körs i miniformat för att de endast är optimerade för iphoneformatet
gridtab for safari - mycket mer överskådliga flikar vid safarisurfande med många flikar
infinidock & infinifolder - ta bort begränsningarna på antal appar / mapp samt antal appar i dockan
nolockscreen - slipp låsskärmen på paddan, känns grymt överflödig för min del
remove background + activator - ta bort alla program som ligger i bakgrunden genom att tex trycka på status-bar:en i 1 sekund
winterboard - möjligheten till att tematisera sina ikoner osv

Inget revolutionerande, utan saker som borde vara så från början, imho. Med tanke på enkelheten att jailbreaka är det riktigt värt det.

-squat-
2012-05-02, 15:11
Nu finns Spotify till ipad. :D
yXdD-2wJUac

hurril
2012-05-02, 15:35
Musikvalet i den där reklamen får mig att vilja avinstallera Spotify från alla mina elektroniska enheter.

Löpsko
2012-05-02, 17:22
Har iphone versionen idag och tycker den är OK. Men men, kanske är en vanesak, ska väll ta och installera skiten och se om de är någon skillnad.

KalleTeodor
2012-05-02, 18:46
önödig pryl men när man har den vill man inte lämna. SÅ skulle man kunna säga. Börjar dagen med den och avslutar alltid dagen med den i sängen och surfar och kollar youtube. Ganska onödigt men otroligt soft och skönt. Den e så fin att titta på också <33 har en svart ipad 2.

Kaboffastar
2012-05-02, 21:16
Feber.se
Samt
Existenz.se varje kväll innan sovtime :)

yooii
2012-05-05, 12:34
Skaffade mig precis en iPad. Kommer mest att användas som en ren surfplatta för att slippa sitta med MBPn i knät hela tiden. Den kommer säkerligen också att extraknäcka som skrivmaskin och pdf-läsare i samband med plugg.

Att slippa slösa pengar på utskrifter: winning.

Bara jag som längtar till iOS6?

eng
2012-05-05, 15:23
Någon som känner till en app med liknande funktion som sketchup?
Dvs en sketchapp för att snabbt få till en 3D-sketch, men samtidigt kunna knappa in exakta mått när det behövs.
Men som inte är onödigt komplicerat för någon utan CAD-erfarenhet.

Doctor Snuggles
2012-05-05, 15:44
Ok, nu ska jag ta tag o jailbreaka.
http://thenextweb.com/apple/2012/05/05/impressive-ipad-keyboard-gesture-video-spawns-new-jailbreak-tweak-swipeselection/

Kimball
2012-05-05, 16:48
Ok, nu ska jag ta tag o jailbreaka.
http://thenextweb.com/apple/2012/05/05/impressive-ipad-keyboard-gesture-video-spawns-new-jailbreak-tweak-swipeselection/

:thumbup:

Galet smidigt om man skriver mycket på paddan.

Anton Fräs
2012-05-05, 21:26
Är det värt att skaffa iPad om man har smartphone + laptop?? Känns som det kan vara gött på föreläsning, mailande osv?

Vad tycker ni?