handdator

Visa fullständig version : Lite funderingar ang. tingsrätt osv.


TcAnders
2012-03-11, 18:57
Hejsan Koloiter!

Det är såhär att jag har blivit kallad till en "Huvudförhandling" där jag ska höras som "Målsägande", då undrar jag hur detta går till?
För ett par år sedan vart jag utsatt för ett bedrägeri över internet där jag förlorade en summa pengar, jag har tills i fredags inte hört något alls ifrån Polis eller liknande så jag var ganska säker på att det var nedläggning på gång.

Men sen damp det alltså ner ett brev i brevlådan, en kallelse till deras huvudförhandling.

Jag är helt novis när det gäller sådana här saker, har läst lite domstol.se men jag blir inte mkt smartare tyvärr.

Så ni som har bättre koll än mig, hur går detta till egentligen?
Kommer själva bedragaren vara på plats? Advokater?

Håll det seriöst nu tack!
Tack!

Hades
2012-03-11, 19:13
Åklagaren har väckt åtal mot en misstänkt bedragare, och de inblandade parterna blir kallade till rättegångens huvudförhandling. Du kommer antagligen få berätta om vad du varit med om samt svara på frågor från åklagaren och den tilltalades försvarare. Det kan ju även finnas andra målsägande med tanke på att det rör sig om bedrägeri. Eventuella vittnen kommer också att vara där och höras, liksom den tilltalade som får berätta sin sida av saken. Jag antar att du i samband med polisanmälan har framfört ett skadeståndsanspråk, och då är det oftast så att åklagaren för din talan gällande detta. Vet inte om du blev klokare av detta?

Anatis87
2012-03-11, 19:18
Som Hades skriver så är det iregel så det går till.... glöm inte ha med papper om lönen /timma och så... du kommer att få betalt för förlorad inkomst, parkering och milersättning. Eftersom försök minnas situationen och vad du sagt i polisanmälan/förhör. vet du inte det så hänvisa hellre till förhör och dyl istället för att anta och gissa.

Lycka till!

TcAnders
2012-03-11, 20:46
Tack så mycket för svaren!

Jag tror absolut att det är fler som blivit bedragna utav samma person, det betyder alltså att dom också kommer att vara där?
Är det då så att det fungerar som man sett i någon film nån gång, dvs. att jag får sätta mig bredvid domaren och blir utfrågad och får förklara vad som hänt.

Eller kommer allt ske i det tysta i olika rum?

Ang. betalning så kommer jag verkligen vilja ha ersättning då det är 21mil enkel resa till själva tingsrätten, tack för att du påminde om lönespec osv..

Tack!
Mvh Anders

Fugly
2012-03-11, 20:59
Tack så mycket för svaren!

Jag tror absolut att det är fler som blivit bedragna utav samma person, det betyder alltså att dom också kommer att vara där?
Är det då så att det fungerar som man sett i någon film nån gång, dvs. att jag får sätta mig bredvid domaren och blir utfrågad och får förklara vad som hänt.

Eller kommer allt ske i det tysta i olika rum?

Ang. betalning så kommer jag verkligen vilja ha ersättning då det är 21mil enkel resa till själva tingsrätten, tack för att du påminde om lönespec osv..

Tack!
Mvh AndersNej, så ser inte domstolar ut i Sverige.

Mantus
2012-03-11, 21:44
Tack så mycket för svaren!

Jag tror absolut att det är fler som blivit bedragna utav samma person, det betyder alltså att dom också kommer att vara där?
Är det då så att det fungerar som man sett i någon film nån gång, dvs. att jag får sätta mig bredvid domaren och blir utfrågad och får förklara vad som hänt.

Eller kommer allt ske i det tysta i olika rum?

Ang. betalning så kommer jag verkligen vilja ha ersättning då det är 21mil enkel resa till själva tingsrätten, tack för att du påminde om lönespec osv..

Tack!
Mvh Anders

Nej, du kommer sitta till vänster i salen tillsammans med åklagare. Domare och nämndemän sitter i mitten och den/de tilltalade sitter till höger med eventuella försvarare.

Vittnen kommer vänta utanför till det är deras tur att vittna, då kommer de kallas till salen och vittna. Vittnena brukar placeras vid ett bord rakt mittemot domarna.



.................................... Domare
............................. ------------------

Åklagare.............. I...................................... I Tilltalad
Målsägande.......... I...................................... I Försvarare
Målsägandebiträde I...................................... I


...................................... ---
......................................Vittne



-------------------------------------------------------------------------
Åhörarplatser




Som här ovan kan en sal se ut.

AhmedGrisen
2012-03-11, 22:28
Åklagaren har väckt åtal mot en misstänkt bedragare, och de inblandade parterna blir kallade till rättegångens huvudförhandling. Du kommer antagligen få berätta om vad du varit med om samt svara på frågor från åklagaren och den tilltalades försvarare. Det kan ju även finnas andra målsägande med tanke på att det rör sig om bedrägeri. Eventuella vittnen kommer också att vara där och höras, liksom den tilltalade som får berätta sin sida av saken. Jag antar att du i samband med polisanmälan har framfört ett skadeståndsanspråk, och då är det oftast så att åklagaren för din talan gällande detta. Vet inte om du blev klokare av detta?

stämmer bra men skadestånds anspråken behöver inte tas upp innan utan man kan göra det under pågående rättegång när domaren frågar om han har något anspråk

AhmedGrisen
2012-03-11, 22:33
Tack så mycket för svaren!

Jag tror absolut att det är fler som blivit bedragna utav samma person, det betyder alltså att dom också kommer att vara där?
Är det då så att det fungerar som man sett i någon film nån gång, dvs. att jag får sätta mig bredvid domaren och blir utfrågad och får förklara vad som hänt.

Eller kommer allt ske i det tysta i olika rum?

Ang. betalning så kommer jag verkligen vilja ha ersättning då det är 21mil enkel resa till själva tingsrätten, tack för att du påminde om lönespec osv..

Tack!
Mvh Anders

du får prata inför hela rättssalen, du sitter kvar i stolen du sitter i under hela rättegången och får först berätta din version av vad som har hänt sedan blir du utfrågad av åklagaren och sedan den tilltalades advokat. samma med den tilltalade

när man ska vittna får man inte vara med under rättegången utan kallas in när det är ens tur att bli utfrågad.

hultman
2012-03-11, 23:09
Nej, du kommer sitta till vänster i salen tillsammans med åklagare. Domare och nämndemän sitter i mitten och den/de tilltalade sitter till höger med eventuella försvarare.

Vittnen kommer vänta utanför till det är deras tur att vittna, då kommer de kallas till salen och vittna. Vittnena brukar placeras vid ett bord rakt mittemot domarna.



.................................... Domare
............................. ------------------

Åklagare.............. I...................................... I Tilltalad
Målsägande.......... I...................................... I Försvarare
Målsägandebiträde I...................................... I


...................................... ---
......................................Vittne



-------------------------------------------------------------------------
Åhörarplatser




Som här ovan kan en sal se ut.

Skulle säga att det är helt beroende på TR. Har varit med om både höger och vänster och att vittnen sitter i anslutning till åtalad/målsägande.

Mantus
2012-03-11, 23:24
Skulle säga att det är helt beroende på TR. Har varit med om både höger och vänster och att vittnen sitter i anslutning till åtalad/målsägande.

Underligt.
Normalt är att målsäganden är till vänster och tilltalad till höger. Det är väl möjligt att vissa tingsrättssalar ser lite annorlunda ut till sin uppbyggnad (vissa mindre salar har mer rundat möblemang vilket gör att uppsättningen blir mer av en cirkel)men höger/vänsteruppställningen brukar vara densamma var man än kommer.
Nu har jag visserligen bara erfarenhet från Uppsalas och Stockholms tingsrätter men jag har för mig att det ska vara samma ordning överallt. Kanske var annan ordning förut?

daloatf
2012-03-11, 23:35
På alla tr jag har varit mälsägare på har jag suttit till vänster med andra målsägare och åklagare. Svarat på frågor när de ställts. Inte så krångligt. Som en tidigare sa. Räkna ut hur mycket ersättning du ska ha för att ta dig dit så tar de upp det. Om det är rimligt säger de ja eller så justeras det ner.

Hades
2012-03-12, 16:37
stämmer bra men skadestånds anspråken behöver inte tas upp innan utan man kan göra det under pågående rättegång när domaren frågar om han har något anspråk
Nja, det är inte helt sant. Huvudregeln är att talan om enskilt anspråk förs i samband med åtal, men undantag kan göras enligt 45:5 2 st. RB:

45 kap. 5 § 2 st.
Åklagaren eller målsäganden må ock, sedan åtal väckts, utan stämning mot den tilltalade väcka talan om enskilt anspråk på grund av brottet, om rätten med hänsyn till utredningen och andra omständigheter finner det lämpligt. Motsvarande gäller, när anspråket övertagits av annan.

Den tilltalade måste ju ha en rimlig chans att föra bevisning även kring skadeståndsanspråk.

TcAnders
2012-03-13, 19:58
Tack för alla svar!

Nu har jag mer koll på hur det går till..

AhmedGrisen
2012-03-13, 22:12
Nja, det är inte helt sant. Huvudregeln är att talan om enskilt anspråk förs i samband med åtal, men undantag kan göras enligt 45:5 2 st. RB:

45 kap. 5 § 2 st.
Åklagaren eller målsäganden må ock, sedan åtal väckts, utan stämning mot den tilltalade väcka talan om enskilt anspråk på grund av brottet, om rätten med hänsyn till utredningen och andra omständigheter finner det lämpligt. Motsvarande gäller, när anspråket övertagits av annan.

Den tilltalade måste ju ha en rimlig chans att föra bevisning även kring skadeståndsanspråk.



okej då får jag ta tillbaka det där. Jag trodde den åtalade skulle motivera sitt eget krav, alltså även om man hävdar oskyldig så säger den tilltalade vilket skadestånds anspråk som anses rimligt utifall domen blir fällande och därmed kan man föra sin bevisning?