handdator

Visa fullständig version : Kombinera löpning & styrketräning vid deff


OnMyWay
2012-03-11, 14:49
Tjenare gott folk!

Jag skall börja deffen inför sommaren på måndag och har bestämt mig för att då även börja jogga. Kommer inte jogga för att gå ner snabbare, utan för att få bättre kondition. Vikten jag skall gå ned kommer fixas genom maten.

Under denna deff kommer jag köra Stronglifts5x5 3 ggr i veckan. Det jag undrar är hur ofta jag bör jogga.

Ser detta upplägg bra ut?:

Måndag: SL5x5
Tisdag: Joggning
Onsdag: SL5x5
Torsdag: Joggning
Fredag: SL5x5
Lördag/Söndag: Joggning

Kommer nog bara jogga en gång på lördag/söndag, beror på hur helgen ser ut.

Sedan undrar jag även HUR jag bör jogga.. Långsamt och så lång tid som möjligt? Längsta sträcka möjligt? Ta hänsyn till att jag inte har tränat någon som helst kondition innan.

Tack så mycket för svar på förhand!! :)
Mvh Filip

kalajset
2012-03-11, 14:58
För slitsamt i min åsikt. Jag anser stronglifts under deff vara för slitsamt för de allra flesta utom absoluta nybörjare. (OK, självklart beroende på viktnedgång, utgångsläge etc, men ja). Att då addera såpass mycket löpning på en gång kommer slita ordentligt och antagligen mest i onödan då benstyrkan lär sjunka i botten relativt snabbt samtidigt som löpningen kommer bli förbenat tung av all benträning förlagd intill löppassen.

Jag hade kört något annat program i din situation. Kanske en så att säga mer traditionell tresplitt fördelat på tre pass per vecka eller ett program där man visserligen tränar merparten av kroppen vid varje gymtillfälle men som tillåter mer svängningar i dagsform och där man inte behöver öka vikterna vid varje pass.

EDIT: gällande själva löpningen som sådan gör man oftast bäst i att skynda långsamt då löpning tenderar att slita rätt rejält på kroppen även om man inte märker av det så mycket i början. M ao, - då man vill öka i löpningen gör man klokt i att antingen öka ansträngningsgraden på en given sträcka eller längden på själva sträckan, inte båda samtidigt. Att utgå från två-tre pass lätt jogging i veckan torde fungera bra t ex.

OnMyWay
2012-03-11, 15:11
Tack för ditt svar!

Ja, jag håller med att det blir nog lite mycket för benen. Anledningen till att jag anser SL5x5 vara bra vid deff är att man verkligen får en balanserad träning så att inget försämras pga deffen. Tycker även det är väldigt lätt att ha koll på sin styrka med SL5x5, för att se att deffen inte påverkar styrkan.

Det går väl iofs att ha koll på styrkan i en 3split också, gäller väl bara att notera vikterna noggrant.

kalajset
2012-03-11, 16:13
Det är jättebra att hålla koll på träningsvikterna. Det jag ser som svårt med stronglifts är tyvärr däremot just det faktum att vikterna stegrar hela tiden, och det i samma typ av övning flera gånger i veckan. Det är får förunnat att göra några verkliga styrkeframsteg vad det gäller absoluta tal under viktnedgång i övningar man kört en längre period innan. Om man ska lyckas med det någon längre period som träningsvan bör man helt enkelt dra ner på volymen i nämnda övning för att "vila sig i form". (Alternativt kan man förbättra tekniken, även om detta inte direkt lär göra några underverk om man redan har OK tenik).

I stronglifts med dess hela tiden ökande belastningar med alla påfrestningar och krav på kroppen det innebär, och då i kombination med ökad total träningsvolym i form av adderad löpning, är det helt enkelt som gjort för att styrkeökningarna ska utebli i det långa loppet under en viktnedgång. Visst kan det möjligen fungera, men av vad jag sett i verkligheten är det så gott som inga som lyckas öka den absoluta styrkan i övningar de redan kört en längre period innan annat än rena nybörjare och/eller personer som skär ner på träningsvolymen i nämnda övningar. Det är m ao fullt möjligt att du är på en såpass nivå, antingen kvar i "nybörjarstadiet", eller helt enkelt väldigt talangfull, att du skulle kunna klara av ett sådant schema. Men det är inget jag rekommenderar att prova.

Apropå, då och då hör man såklart talas om individ "Mr. träningsfreak" som tydligen lyckats med konststycket att gå ner 20kg på två månader, öka sin SL-total med 30kg, samt sänka sin tid på milen med en kvart från 60 minuter till 45 minuter på en och samma gång. Jag törs dock garantera att dessa exempel lyser med sin frånvaro i verkliga livet.

OnMyWay
2012-03-11, 20:09
Det är jättebra att hålla koll på träningsvikterna. Det jag ser som svårt med stronglifts är tyvärr däremot just det faktum att vikterna stegrar hela tiden, och det i samma typ av övning flera gånger i veckan. Det är får förunnat att göra några verkliga styrkeframsteg vad det gäller absoluta tal under viktnedgång i övningar man kört en längre period innan. Om man ska lyckas med det någon längre period som träningsvan bör man helt enkelt dra ner på volymen i nämnda övning för att "vila sig i form". (Alternativt kan man förbättra tekniken, även om detta inte direkt lär göra några underverk om man redan har OK tenik).

I stronglifts med dess hela tiden ökande belastningar med alla påfrestningar och krav på kroppen det innebär, och då i kombination med ökad total träningsvolym i form av adderad löpning, är det helt enkelt som gjort för att styrkeökningarna ska utebli i det långa loppet under en viktnedgång. Visst kan det möjligen fungera, men av vad jag sett i verkligheten är det så gott som inga som lyckas öka den absoluta styrkan i övningar de redan kört en längre period innan annat än rena nybörjare och/eller personer som skär ner på träningsvolymen i nämnda övningar. Det är m ao fullt möjligt att du är på en såpass nivå, antingen kvar i "nybörjarstadiet", eller helt enkelt väldigt talangfull, att du skulle kunna klara av ett sådant schema. Men det är inget jag rekommenderar att prova.

Apropå, då och då hör man såklart talas om individ "Mr. träningsfreak" som tydligen lyckats med konststycket att gå ner 20kg på två månader, öka sin SL-total med 30kg, samt sänka sin tid på milen med en kvart från 60 minuter till 45 minuter på en och samma gång. Jag törs dock garantera att dessa exempel lyser med sin frånvaro i verkliga livet.

Ja, SL blir nog lite för mycket. Speciellt för benen..
Tror jag kommer köra på en 3split (bröst/triceps/axlar, Rygg/Biceps, Ben). Lär väl köra på detta schema löpande varannan dag och springa på "vilodagar". Dock absolut ingen extrem löpning, kanske 5km. Låter det bra?

kalajset
2012-03-11, 22:58
Ja, SL blir nog lite för mycket. Speciellt för benen..
Tror jag kommer köra på en 3split (bröst/triceps/axlar, Rygg/Biceps, Ben). Lär väl köra på detta schema löpande varannan dag och springa på "vilodagar". Dock absolut ingen extrem löpning, kanske 5km. Låter det bra?

Jag tycker fortfarande det låter som ganska mycket träning under ett energiunderskott men tycker samtidigt det ser helt klart bättre ut och kan säkerligen fungera väl. Håll hursomhelst gärna gympassen någorlunda korta och tunga med kvalitet i tankarna snarare än kvantitet.

5km flera gånger i veckan är även det i högsta laget enligt egen åsikt om man inte är löpvan sedan tidigare, men ifall du är någorlunda grundtränad och inte går ut för hårt, (väldigt viktigt), kan det säkert fungera fint trots allt.

Nog inte så mycket annat att göra än att prova några veckor, vilket upplägg du än väljer, och sedan utvärdera. :)

svenbanan
2012-03-11, 23:04
Du skrev tidigare att du var ovan vid konditionsträning. Jag tror inte 3ggr/v behöver vara för mycket om du bara ser till att springa i lugnt tempo (du ska kunna prata med en löparkompis attan att det känns som om du tappar andan). Om du nu är nybörjare på konditionsträning behöver du inget annat än just denna typ av lugn löpning under ett antal månader. Du behöver heller inte fokusera på sträckan du springer. Du kan lika gärna springa 30min och skita i hur långt det blir (detta minskar också risken för att du "tävlar" mot dina egna personbästan).

OnMyWay
2012-03-13, 22:01
Jag sprang tex 6km idag på 35min. Var iofs trött som satan men vafan.. man kan väl inte överträna kondition.. no pain no gain xD

Kan lägga till att jag aldrig någonsin skulle kunna springa 6km för ett år sedan, måste ha fått kondition av all knäböj :P

svenbanan
2012-03-13, 23:44
Jag sprang tex 6km idag på 35min. Var iofs trött som satan men vafan.. man kan väl inte överträna kondition.. no pain no gain xD

Kan lägga till att jag aldrig någonsin skulle kunna springa 6km för ett år sedan, måste ha fått kondition av all knäböj :P

Det var ju ungefär så du inte skulle göra. Detta kommer förmodligen innebära att du antingen kommer kunna springa färre gånger under hela veckan (och totalt sett kortare sträcka och kortare total löptid) vilket ger sämre konditionseffekt. Om du springer på en högre procent av din maxkapacitet kommer du behöva mer vila än om du springer lugnare. Det är nog betydligt lättare att överträna på löpning än styrketräning skulle jag säga.

Eftersom du sprang (relativt) fort så blev du förmodligen trött i benen också. Kan mycket väl innebära att du inte kommer kunna träna ben lika bra (eftersom du redan är trött) nästa pass...

Jag vet att det är ruggigt lätt att hamna i "fällan" att man vill springa så fort/långt man kan. Men det är definitivt inte bästa sättet för dig att sköta konditionsträningen på i detta läge. Särskilt inte om du tänker ligga på energiminus...

OnMyWay
2012-03-14, 07:41
Det var ju ungefär så du inte skulle göra. Detta kommer förmodligen innebära att du antingen kommer kunna springa färre gånger under hela veckan (och totalt sett kortare sträcka och kortare total löptid) vilket ger sämre konditionseffekt. Om du springer på en högre procent av din maxkapacitet kommer du behöva mer vila än om du springer lugnare. Det är nog betydligt lättare att överträna på löpning än styrketräning skulle jag säga.

Eftersom du sprang (relativt) fort så blev du förmodligen trött i benen också. Kan mycket väl innebära att du inte kommer kunna träna ben lika bra (eftersom du redan är trött) nästa pass...

Jag vet att det är ruggigt lätt att hamna i "fällan" att man vill springa så fort/långt man kan. Men det är definitivt inte bästa sättet för dig att sköta konditionsträningen på i detta läge. Särskilt inte om du tänker ligga på energiminus...

Ok, så lägre hastighet och fokusera mer på tiden jag springer alltså. Tex 40min?

Springer
2012-03-14, 10:47
Eller 30 min. Så du vänjer kroppen vid löpningen, det tar ett antal veckor. Pröva en månad och se hur du känner dig.

OnMyWay
2012-03-14, 11:15
Ok! Håller mig till lugn joggning i ca 30min då. Tack för svar!

OnMyWay
2012-03-24, 23:47
Fortsätter att skriva i denna tråd.

Har sprungit ett par gånger nu, kanske 2 veckor totalt. Känns som att konditionen blir bättre riktigt fort. 30min joggning känns väldigt lite.

Idag körde jag 11,57km på 1h 7min, alltså lugnt tempo. Är detta för långt att köra 3ggr i veckan?

OnMyWay
2012-03-25, 12:26
bump

z_bumbi
2012-03-25, 12:34
Du har ju redan fått svaret i tråden.

Det var ju ungefär så du inte skulle göra. Detta kommer förmodligen innebära att du antingen kommer kunna springa färre gånger under hela veckan (och totalt sett kortare sträcka och kortare total löptid) vilket ger sämre konditionseffekt. Om du springer på en högre procent av din maxkapacitet kommer du behöva mer vila än om du springer lugnare. Det är nog betydligt lättare att överträna på löpning än styrketräning skulle jag säga.

Eftersom du sprang (relativt) fort så blev du förmodligen trött i benen också. Kan mycket väl innebära att du inte kommer kunna träna ben lika bra (eftersom du redan är trött) nästa pass...

Jag vet att det är ruggigt lätt att hamna i "fällan" att man vill springa så fort/långt man kan. Men det är definitivt inte bästa sättet för dig att sköta konditionsträningen på i detta läge. Särskilt inte om du tänker ligga på energiminus...

OnMyWay
2012-03-26, 09:24
Nja.. Jag springer ju fortfarande i lugnt tempo, kör alltså inte nära mitt max. Om jag nu styrketränar 4ggr och springer 3ggr i veckan, vilken tid rekommenderas att springa nu när konditionen förbättrats? Fortsätta med 30min eller köra på 60min per löppass?

svenbanan
2012-03-26, 16:25
Nja.. Jag springer ju fortfarande i lugnt tempo, kör alltså inte nära mitt max. Om jag nu styrketränar 4ggr och springer 3ggr i veckan, vilken tid rekommenderas att springa nu när konditionen förbättrats? Fortsätta med 30min eller köra på 60min per löppass?

Vaddå fortsätta med 30min. I ditt förra inlägg skrev du att du sprang 12km på 67min (eller nåt liknande).

Om du har som främsta mål att inte bli av med muskelmassa då du ligger på energiminus så ska du inte springa vare sig för fort eller för länge skulle jag säga. Du har ju begränsat med energi och behöver få ut så mkt som möjligt av styrketräningen.

Om du är nybörjare/otränad så är din konditionsförbättring linjärt beroende av tilldrygalagd sträcka (så länge du har en puls som är >70% av maxpuls, vilket inte är särskilt hög ansträngningsgrad). Dvs ju fler km per vecka du springer ju bättre ur konditionssynpunkt.

Du tjänar alltså inte på att springa snabbare (så länge du håller den där 70% regeln). När du inte längre är nybörjare så kommer inte detta linjära smband gälla längre.

Om du springer 50km på en vecka får du alltså bättre konditionsutveckling än om du springer 20km (tempot är inte så viktigt). Så länge du klarar av att lägga ned lika mycket kräm i styrketräningen är det väl bara att öka gradvis varje vecka. Om konditionen viktigare för dig än bevarandet av muskelmassa kan du ju också öka på dosen av löpning. Men passa dig för överträning.

Macroman
2012-03-27, 11:40
Om du vill maximera konditionseffekten så kan du köra intervall istället t.ex. 4x4 min med 90 s. vila. Jag gör det 1 g/vecka och det ger effekt. Du ska dock inte göra det 3 ggr/vecka utan skulle kunna minska till 2 och ha ett lugnt pass och ett intervall.

Jag kör SL 5x5.

Spetälsk
2012-03-27, 12:00
5km flera gånger i veckan är även det i högsta laget enligt egen åsikt om man inte är löpvan sedan tidigare, men ifall du är någorlunda grundtränad och inte går ut för hårt, (väldigt viktigt), kan det säkert fungera fint trots allt.5 km är ingenting. jogg belastar andra energisystem än sl.

Idag körde jag 11,57km på 1h 7min, alltså lugnt tempo. Är detta för långt att köra 3ggr i veckan?Du har talang! över 11 km i 5-mintempo efter ett par veckor är mycket bra. däremot är det förmodligen för hög fart. de första 6-7 veckorna springer man i prattempo. du ska kunna prata obehindrat när du springer - inget flåsande. distansen är ok mne du springer förmodligen hårdare än vad som är riktigt bra. som sagts i tråden tar det ett tag att komma in i löpandet. gå fram för fort är riskabelt. skador kommer ofta plötsligt. prattempo är tillräckligt för att kondisen ska bli bättre. det påverkar hjärtats pumpvolym, ökar kapilariteten i springmusklerna och mitokondrietätheten = förbättrar kondisen.

var ovbservant på ont i lederna. börjar det kännas minskar du volymen.

Spetälsk
2012-03-27, 12:02
Om du vill maximera konditionseffekten så kan du köra intervall istället t.ex. 4x4 min med 90 s. vila.Det finns olika typer av intervaller och de har alla olika syfte och ger olika effekter. vilken typ kör du?

Morty
2012-03-27, 12:07
Håll dig till 30-minuterspass i lugnt tempo (cirka 6km). Ja, det är kort och man vill fortsätta. Gör inte det. Öka mot sommaren när du äter mer.

Spetälsk
2012-03-27, 12:13
Håll dig till 30-minuterspass i lugnt tempo (cirka 6km).killen är total nybörjare. lugnt i 5-mintempo är lämpligt om man gör milen på ca 41-41:30.

Macroman
2012-03-27, 12:58
Det finns olika typer av intervaller och de har alla olika syfte och ger olika effekter. vilken typ kör du?

Exemplet är ju tröskelfartträning men man kan ju köra lite hårdare för att öka VO2max. Längre vila då uppåt 3-4 min.

svenbanan
2012-03-27, 13:50
Är han nybörjare lär det ska vara effektivast att bara springa i lugnt tempo. Man tjänar alltså inte på att köra intervaller eller snabbdistans... Det som spelar roll är den tilldrygalagda sträckan.

kalajset
2012-03-27, 14:03
5 km är ingenting. jogg belastar andra energisystem än sl.


Jag står fast vid det jag skrev. 5km kan vara "ingenting", det kan samtidigt vara alldeles för mycket. Att diskutera distansen som sådan utan övriga faktorer såsom t ex aktuellt tempo, passfrekvens, eller övrig träning, är däremot tämligen meningslöst. För en individ med normalvikt som ej tränar något annat så kan distansen mycket väl fungera bra ett par gånger i veckan i ett någorlunda lugnt tempo. I detta fall gällde det en eventuell uppstart av ett styrkeprogram med en rejäl styrkeprogression, under ett kaloriunderskott, med en samtida uppstart av löpträning. Då har man inte direkt marginalerna på sin sida till att börja med.

Everest
2012-03-27, 14:39
Är han nybörjare lär det ska vara effektivast att bara springa i lugnt tempo. Man tjänar alltså inte på att köra intervaller eller snabbdistans... Det som spelar roll är den tilldrygalagda sträckan.

+1

Sån jäkla intervallhets bland nybörjare jämt. Att hålla på att formtoppa med 4*4min intervaller när man inte har någon grund är ju totalt värdelöst och endast bra ur ett väldigt väldigt kort perspektiv.

Spetälsk
2012-03-27, 14:49
Jag står fast vid det jag skrev. 5km kan vara "ingenting", det kan samtidigt vara alldeles för mycket. Att diskutera distansen som sådan utan övriga faktorer såsom t ex aktuellt tempo, passfrekvens, eller övrig träning, är däremot tämligen meningslöst. För en individ med normalvikt som ej tränar något annat så kan distansen mycket väl fungera bra ett par gånger i veckan i ett någorlunda lugnt tempo. I detta fall gällde det en eventuell uppstart av ett styrkeprogram med en rejäl styrkeprogression, under ett kaloriunderskott, med en samtida uppstart av löpträning. Då har man inte direkt marginalerna på sin sida till att börja med.Håller med dig under förutsättnignarna, missade kaloriunderskottet tidigare. känns överambitiöst att dra igång tre projekt kondis, styrka och viktminskning samtidigt. men jag tror att löpningen blir mer lidande av styrkeprogrammet än tvärtom. att jogga en halvmil är verkligen inget som sliter på kroppen om den får näring nog.

Spetälsk
2012-03-27, 14:58
+1

Sån jäkla intervallhets bland nybörjare jämt. Att hålla på att formtoppa med 4*4min intervaller när man inte har någon grund är ju totalt värdelöst och endast bra ur ett väldigt väldigt kort perspektiv.+2

sen har jag aldrig fattat intervaller i tröskelfart heller. tröskelfart är lägre än tävlingstempo på milen. miltempot klarar man i över en halvtimme. varför dela upp en kortare distans som man springer på långsammare km-tid i 4 min-delar? jag sprang intervaller för att få tillräcklig total tid/distans i en fart som jag inte klarade i ett svep. det är inte särskilt jobbigt att hålla tröskelfart i 20-30 min kontinuerligt.

Spetälsk
2012-03-27, 15:02
Det som spelar roll är den tilldrygalagda sträckan.ska man vara petig så är det tiden man joggar som är viktig. men lugnt och länge blir lugnt och långt :)

svenbanan
2012-03-27, 15:17
ska man vara petig så är det tiden man joggar som är viktig. men lugnt och länge blir lugnt och långt :)

Så är det nog.

svenbanan
2012-03-27, 15:29
+2

sen har jag aldrig fattat intervaller i tröskelfart heller. tröskelfart är lägre än tävlingstempo på milen. miltempot klarar man i över en halvtimme. varför dela upp en kortare distans som man springer på långsammare km-tid i 4 min-delar? jag sprang intervaller för att få tillräcklig total tid/distans i en fart som jag inte klarade i ett svep. det är inte särskilt jobbigt att hålla tröskelfart i 20-30 min kontinuerligt.

Osäker på om vi pratar om samma sak nu. Men jag provar:

Säg att man klarar 10km på 40min (tävling). Då kanske jag har en tröskelfart på 4:30/km (bara gissar).

Om man springer 10km i tröskelfart (dvs på 45min) så borde ju detta slita mer (och behöva mer återhämtning) än om man kör 4x2,5km i tröskelfart.

Om det nu är så att tröskelintervallerna ger samma träningseffekt som att springa milen kontinuerligt i tröskelfart så kan det ju kanske vara vettigt. Annars är det ju såklart ingen vits.

Själv har jag aldrig ens provat eftersom jag tycker det verkar så trååååkigt.

Everest
2012-03-27, 15:33
sen har jag aldrig fattat intervaller i tröskelfart heller. tröskelfart är lägre än tävlingstempo på milen. miltempot klarar man i över en halvtimme. varför dela upp en kortare distans som man springer på långsammare km-tid i 4 min-delar? jag sprang intervaller för att få tillräcklig total tid/distans i en fart som jag inte klarade i ett svep. det är inte särskilt jobbigt att hålla tröskelfart i 20-30 min kontinuerligt.

För att det sliter mindre. Har man tränat hårt och tex sprungit 7-8 mil under en vecka + xx antal mil på cykeln + ett antal simpass så är det definitivt HÅRT att köra 20-30min i sträck på tröskelintesitet. Då föredrar i alla fall jag att tex köra 3*3km eller liknande.

begt
2012-03-27, 15:33
Osäker på om vi pratar om samma sak nu. Men jag provar:

Säg att man klarar 10km på 40min (tävling). Då kanske jag har en tröskelfart på 4:30/km (bara gissar).

Om man springer 10km i tröskelfart (dvs på 45min) så borde ju detta slita mer (och behöva mer återhämtning) än om man kör 4x2,5km i tröskelfart.

Om det nu är så att tröskelintervallerna ger samma träningseffekt som att springa milen kontinuerligt i tröskelfart så kan det ju kanske vara vettigt. Annars är det ju såklart ingen vits.

Själv har jag aldrig ens provat eftersom jag tycker det verkar så trååååkigt.

Löpning är INTE trist. När man nått en viss nivå känns det som att man klarar att springa hur långt som helst, och så får man endorfin- och dopaminrus som man mår bra av långt efter själva passet.

svenbanan
2012-03-27, 15:41
Löpning är INTE trist. När man nått en viss nivå känns det som att man klarar att springa hur långt som helst, och så får man endorfin- och dopaminrus som man mår bra av långt efter själva passet.

Öööh?

Vad tyckte du att jag skrev egentligen?

Edit: Det jag tyckte verkade tråkigt var tröskelintervaller, inte löpning. Tyckte jag det skulle jag väl inte vara här och skriva...

begt
2012-03-27, 17:42
Sry för missförståndet.

Spetälsk
2012-03-28, 08:51
så borde ju detta slita mer (och behöva mer återhämtning) än om man kör 4x2,5km i tröskelfart.

Själv har jag aldrig ens provat eftersom jag tycker det verkar så trååååkigt.Tröskelfart sliter inte mer än lugna distanspass. man byter bort lite distans mot lite mer fart. kommer inte ens i närheten av syremaxintervaller.

För att det sliter mindre. Har man tränat hårt och tex sprungit 7-8 mil under en vecka + xx antal mil på cykeln + ett antal simpass så är det definitivt HÅRT att köra 20-30min i sträck på tröskelintesitet. Då föredrar i alla fall jag att tex köra 3*3km eller liknande.som mest sprang jag 10 m/v under längre period. tröskelpassen var inga problem att göra och återhämta sig från. men blir kanske mycket jobbigare om man lägger till cykel och simning.

Spetälsk
2012-03-28, 10:36
Om man springer 10km i tröskelfart (dvs på 45min) så borde ju detta slita mer (och behöva mer återhämtning) än om man kör 4x2,5km i tröskelfart.

Själv har jag aldrig ens provat eftersom jag tycker det verkar så trååååkigt."trösklefart" är egentlgien fel ord eftersom farten beror på distansen. "ideala" tröskelpasset är 20 min. tempot man håller då är "tröskelfart". springer man längre sänker man tempot. sänkning i relation till passlängd. 45 min i ett svep är ett mycket långt tröskelpass och farten sänks därmed rätt mycket.

Om du provar så inser du att du tyckte rätt. tröskelintervaller är tråkiga. det är jobbigare att hålla på att accelerera efter vilofasen än att bara jobba sig genom sina minuter i lagom hårt tempo. dela upp dem i intervaller blir varken hårt eller lätt. min åsikt :)

svenbanan
2012-03-28, 14:38
"trösklefart" är egentlgien fel ord eftersom farten beror på distansen. "ideala" tröskelpasset är 20 min. tempot man håller då är "tröskelfart". springer man längre sänker man tempot. sänkning i relation till passlängd. 45 min i ett svep är ett mycket långt tröskelpass och farten sänks därmed rätt mycket.

Om du provar så inser du att du tyckte rätt. tröskelintervaller är tråkiga. det är jobbigare att hålla på att accelerera efter vilofasen än att bara jobba sig genom sina minuter i lagom hårt tempo. dela upp dem i intervaller blir varken hårt eller lätt. min åsikt :)

Jag trodde tröskelfart betydde den fart man har då man har en puls som är precis under den gräns då man ansamlar "mjölksyra". Dvs det högsta tempo man skulle kunna hålla i en timme eller mer.

Men men jag har som sagt aldrig provat.

Morty
2012-03-28, 14:43
Jag trodde också att tröskelfart var den farten som man kunde hålla utan att ansamla mjölksyra.

Spetälsk
2012-03-28, 15:10
Jag trodde tröskelfart betydde den fart man har då man har en puls som är precis under den gräns då man ansamlar "mjölksyra". Dvs det högsta tempo man skulle kunna hålla i en timme eller mer.

Men men jag har som sagt aldrig provat.Precis under, precuis där, precis över. lite olika bud om saken. men det förändrar inte hur man tränar. man springer i den intensiteten för att höja sin mjölksyratröskel. den effekten uppstår när man ligger i närheten av tröskelintensiteten (88-92% av maxpuls). man måste inte ligga precis på eller precis över. man får samma effekt/tid på lite lägre fart också men eftersom man ligger på den lägre farten längre tid så kan den totala effekten bli lika bra eller bättre.

menar att man buden hur man tränar tröskeln (strax under, precis på eller strax över) varierar.

Jag trodde också att tröskelfart var den farten som man kunde hålla utan att ansamla mjölksyra.mjölksyrakoncentrationen i blodet stiger linjärt med hastigheten, tills man når sin tröskelfart. vid den brytpunkten ändrar linjen lutning, blir brantare. en effekt blir att laktatkoncentrationen stiger mycket snabbare. springer man precis under tröskeln så drar man på sig mjölksyra också men mycket långsammare. om din tröskel ligger vid 4 min/km så kommer du att ha en hel del mjölksyra efter en timme om du springer på 4:02 och tekniskt sett under tröskeln. mer än om du springer 5 min/km i en timme.

den här tröskeln har man inte på pulsen eller syreupptaget. de stiger i stort sett linjärt tills man når max.

svenbanan
2012-03-28, 17:46
"trösklefart" är egentlgien fel ord eftersom farten beror på distansen. "ideala" tröskelpasset är 20 min. tempot man håller då är "tröskelfart". springer man längre sänker man tempot. sänkning i relation till passlängd. 45 min i ett svep är ett mycket långt tröskelpass och farten sänks därmed rätt mycket.


Här skriver du nåt annat än i ditt senaste inlägg, eller?

Om du har en tröskelfart (strax under AT) som är 4m/km, så kvittar det väl vilken distans du springer? Du når ju brytpunkten i mjölksyransamling vid denna hastighet ändå.

Spetälsk
2012-03-28, 18:48
Här skriver du nåt annat än i ditt senaste inlägg, eller?

Om du har en tröskelfart (strax under AT) som är 4m/km, så kvittar det väl vilken distans du springer? Du når ju brytpunkten i mjölksyransamling vid denna hastighet ändå.stämmer. hoppas det går att förstå vad jag menar ändå :)

Spetälsk
2012-03-28, 19:05
Här skriver du nåt annat än i ditt senaste inlägg, eller?

Om du har en tröskelfart (strax under AT) som är 4m/km, så kvittar det väl vilken distans du springer? Du når ju brytpunkten i mjölksyransamling vid denna hastighet ändå.det första inlägget handlar om hur man tränar tröskeln, förskjuter den till högre hastigheter. det andra inlägget handlar om definitionen. tror faktiskt inte jag blandar ihop begreppen. men är riktigt trött efter dagens pass.

svenbanan
2012-03-28, 20:41
det första inlägget handlar om hur man tränar tröskeln, förskjuter den till högre hastigheter. det andra inlägget handlar om definitionen. tror faktiskt inte jag blandar ihop begreppen. men är riktigt trött efter dagens pass.

Jag trodde vi pratade om vad tröskelfart var, och varför man skulle vilja köra intervaller i detta tempo... Det var i alla fall det jag pratade om. ;)

Det jag hängde upp mig på var denna formulering:

"trösklefart" är egentlgien fel ord eftersom farten beror på distansen.

Spetälsk
2012-03-29, 11:17
Jag trodde vi pratade om vad tröskelfart var, och varför man skulle vilja köra intervaller i detta tempo... Det var i alla fall det jag pratade om. ;)

Det jag hängde upp mig på var denna formulering:

"trösklefart" är egentlgien fel ord eftersom farten beror på distansen.Tyckte det var tydligt vad jag menade och utan motsägelser. när man tränar sin tröskel så har man olika hög fart beroende på hur länge man springer. definitionen är väl inte så intressant?

Spetälsk
2012-03-29, 11:23
Korrigeringstabell T-pace = treshold pace = tröskelfart. 20min-farten motsvarar tröskeln i förra bilden.