handdator

Visa fullständig version : Motivationsproblem


tigerstrom
2012-03-11, 12:34
Jag har tränat 3-4 ggr i veckan sedan i höstas. Började med ett vanligt standardschema man fick av nån gyminstruktör. Läste på och gick sedan över till stronglift 5x5. Tappade sedan motivationen totalt. Jag ökade som jag skulle enl schemat (började med stången) men tyckte inte det var kul att gå till gymmet längre. Efter ett tag tog jag mig i kragen och gick tillbaka till gymmet!

Nu kör jag ett schema (3-4 ggr i veckan) som jag tycker är riktigt kul:
Rygg/biceps/underarmar:

Marklyft 5x5
Latsdrag 4x8-10
Sittande rodd 3x8-10
Hantelrodd 3x8-10

Skivstångscurl 3x8-10
Hantelcurl 3x8-10
Hammercurl 3x8-10
Underarmscurl 2x15

Bröst/axlar/triceps:

Bänkpress 4x6-8
Sned hantelpress 4x6-8
Cabelflyes 4x6-8

Militärpress 4x8-10
Axelpress 4x8-10
Sidolyft hantel 4x8-10

Liggande triceppress 3x8-10
Pushdowns 3x8-10
Nån mer tricepövning 3x8-10

Ben/mage:

Knäböj 5x5
Benpress i maskin 3x8-10
Liggande lårcurl 3x8-10
Benspark 3x8-10

Plankan
Cabelcrunches
Nån mer magövning

Jag är:
178cm
79 kilo

Vad säger ni om detta? Kan det ge mig resultat i ett längre perspektiv? Har jag sett ut som en falukorv i flera år kan jag göra det några sommarsäsonger till så det är inte beach 2012 som är mitt mål :) Ge mig gärna ändringar och tips på mag och tricepsövningar.

Taalamon
2012-03-11, 13:22
orkade inte läsa schemat... men det skall vara kul o träna och är det en specifik muskel/övning du känner att du måste göra fast den är döden, så gör den inte så ofta eller lättare... lite träning är bättre än ingen alls.

Förstår om du tappade sugen på stronglifts... har kikat på den o känt att den skulle vara ett bra sätt att tappa sugen för mig.

läste igenom schemat nu... saknar drag bakåt med armbågen horisontell.. (alltså framför allt bakre deltamuskeln)
saknar också träning av/för vridning av bålen och skulle vilja ha någon form av ryggresning.

osså tycker jag att du har för många övningar varje gång, men det är jag det, och trivs du med det så är det inga problem.. alla är vi olika.

tigerstrom
2012-03-11, 13:26
orkade inte läsa schemat... men det skall vara kul o träna och är det en specifik muskel/övning du känner att du måste göra fast den är döden, så gör den inte så ofta eller lättare... lite träning är bättre än ingen alls.

Förstår om du tappade sugen på stronglifts... har kikat på den o känt att den skulle vara ett bra sätt att tappa sugen för mig.

läste igenom schemat nu... saknar drag bakåt med armbågen horisontell.. (alltså framför allt bakre deltamuskeln)
saknar också träning av/för vridning av bålen och skulle vilja ha någon form av ryggresning.

osså tycker jag att du har för många övningar varje gång, men det är jag det, och trivs du med det så är det inga problem.. alla är vi olika.

Tack för att du tog dig tid att läsa. Har du några tips på övningar som tränar det du tyckte fattades?

Axa
2012-03-11, 13:45
Är det volym du hade tänkt köra?

tigerstrom
2012-03-11, 13:49
Är det volym du hade tänkt köra?

Jo volym är väl det jag tänkt satsa på!

Taalamon
2012-03-11, 15:54
Ja är det volym så kanske det inte är så många olika övningar

http://www.exrx.net/

är en bra sida (tycker jag) för övningar o vilka muskler som tränas om man vill ha lite olika alternativ... bakre deltamuskeln:
http://www.exrx.net/Lists/ExList/ShouldWt.html#anchor1934542.

Min favvo-bålövning som är fokuserad på bålvridning men tar styggt på hela bålen: Jaaa vad heter den?.
Man står upp med en skivstång på högkant på golvet(med lämplig vikt på toppsidan), så att den är lodrät framför sig med nästan raka armar och "slänger"/svänger den från sida till sida genom att vrida överkroppen, medans man försöker att hålla höften still... kanske någon vet vad den heter ?