handdator

Visa fullständig version : Crashdiet upplägg - RFL inspirerat - Era synpunkter


hidden
2012-03-11, 09:37
Jag vet att crashdiet inte är den bästa utvägen, men jag kör på detta nu efter att ha funderat ett tag på det. Crashdieten ska alltså resultera i -10kg under 7v från och med imorgon (12 Mars).

Det jag mest vill ha är feedback och tips på hur jag ska utföra detta.
Såhär kommer förmodligen en vanlig dag se ut:

05.50 Vakna, direkt proteinshake (120kcal, 24g protein)
07.00 Styrketräning, lätt crosstrainer ca 15 min = 150kcal förbrända.
08.15 Proteinshake (120kcal, 24g protein)
08.30-9.30 Lektion, under håltimmen tar jag en shake (120 kcal, 24g protein)
11.00 Lunch (300g kyckling bröstfilé + utfyllnad med sallad, broccoli, 350 kcal , 60 protein)
15.00 Slut på skolan
17.00 Kvällsmat (äter tidigt eftersom det har fungerat för mig innan, 200g kyckling bröstfilé + utfyllnad, 250 kcal, 40g protein + ev. vitaminpiller)

Total matintag under dagen:
kcal: 960 (ca 800kcal räknas pga crosstrainer)
protein: 172g protein.
underskott: -1600kcal

Övriga stats:
Längd: 174cm
Vikt: 80kg (Har redan förlorat ca 12kg om man räkna med vätskan sedan början av december)
Kroppsfett: ca 20%

Styrketräningspass:
Knäböj/Marklyft 3-4set * 4-8
Bänkpress 3-4set * 4-8
Latsdrag/Sittande rodd 3-4set * 6-10
Sidolyft/stående rodd 3-4set * 6-10

Detta ska jag då köra 3gngr per vecka och variera mellan övningarna. Behövs något läggas till? På icke-styrkedagar går jag en promenad så jag förbränner ca 150-200 kcal extra för att uppnå 800kcal i intag per dag.

Tror ni det här upplägget kan hjälpa mig till rapid fat loss och inte rapid muscle loss? Tanken är att om 8 veckor ska jag ha gått ner 10kg, helst det mesta fett självfallet. Det är också tänkt att jag ska hålla detta kcal-intag i ca 7 veckor, vet inte om jag vill hålla på med "refeeds". Är det nödvändigt?

Har ni några tips som kan hjälpa mig på vägen tar jag gärna emot dem.

vicarious
2012-03-11, 09:48
Dumt med så mycket proteinshakes. Ät fast föda istället.

Ditt upplägg lär nog resultera i både rapid fat loss och rapid muscle loss. Byt ut stående rodd mot militärpress.

hidden
2012-03-11, 09:50
Dumt med så mycket proteinshakes. Ät fast föda istället.

Ditt upplägg lär nog resultera i både rapid fat loss och rapid muscle loss. Byt ut stående rodd mot militärpress.

Problemet är dock att jag inte har råd med mer fast föda. Annars hade jag lätt kört på det som du säger.

vicarious
2012-03-11, 09:59
Problemet är dock att jag inte har råd med mer fast föda. Annars hade jag lätt kört på det som du säger.

Ok. LIDLs kvarg är annars billig. Kyckling och tonfisk brukar gå att hitta ganska billigt också. Borde inte vara jättestora prisskillnader jämfört med vassle.

7v med det där upplägget hade nog inte jag klarat. Lär bli riktigt tungt men det finns säkert de som fixar det.

hidden
2012-03-11, 10:08
Ok. LIDLs kvarg är annars billig. Kyckling och tonfisk brukar gå att hitta ganska billigt också. Borde inte vara jättestora prisskillnader jämfört med vassle.

7v med det där upplägget hade nog inte jag klarat. Lär bli riktigt tungt men det finns säkert de som fixar det.

Ja, det kommer bli tungt. Man blir otroligt nojig när någon säger att det istället kan sluta upp med rapid muscle loss istället.

Hur skulle det vara om jag körde 800kcal under 3 veckor istället sedan tar jag en vecka vanligt dietande med -1000kcal underskott, sedan återgår till 800kcal per dag under 3 veckor till? Detta blir ungefär -9,5kg. En vecka lär nog inte göra mycket, men lite skillnad bör det väl bli? Annars kan man ta 2 veckor med vanligt dietande och förlänga dieten till 8 veckor vilket är absolut max om jag vill uppnå mitt mål.

vicarious
2012-03-11, 10:28
Varför har du så bråttom?

hidden
2012-03-11, 10:34
Varför har du så bråttom?

Reser utomlands 14 Maj :)
Kan ju egentligen fortsätta dieten när jag kommer hem igen, men det har jag ingen lust med. Vill att det ska vara klart innan juni då jag kan börja "bygga" igen. Dessutom vill jag vara klar en bit innan studenten så att man kan köpa passande kläder etc.

vicarious
2012-03-11, 10:44
Reser utomlands 14 Maj :)
Kan ju egentligen fortsätta dieten när jag kommer hem igen, men det har jag ingen lust med. Vill att det ska vara klart innan juni då jag kan börja "bygga" igen. Dessutom vill jag vara klar en bit innan studenten så att man kan köpa passande kläder etc.

Ok. Tycker inte du ska bry sig så mycket om just vikten. Vad vågen visar är väl mindre intressant. Hur du ser ut i spegeln är väl det viktigaste då. Lycka till!

hidden
2012-03-11, 10:49
Ok. Tycker inte du ska bry sig så mycket om just vikten. Vad vågen visar är väl mindre intressant. Hur du ser ut i spegeln är väl det viktigaste då. Lycka till!

Tack :)

Pepz
2012-03-11, 10:51
om du inte har råd med mat så skulle iaf jag byta ut vasslet mot en blandprotein

vicarious
2012-03-11, 10:54
om du inte har råd med mat så skulle iaf jag byta ut vasslet mot en blandprotein

Fast blandprotein är oftast minst lika dyrt som mat sett till mängd protein per krona.

Pepz
2012-03-11, 11:04
Fast blandprotein är oftast minst lika dyrt som mat sett till mängd protein per krona.

ja det kan nog stämma om man ser till ex kvarg och liknande.

175kr/kg 4,6g protein per krona på ett av de billgare



min åsikt är att det bättre med ett långsamt protein speciellt på kraschdiet. oavsett om detta kommer från mat eller pulver. skulle aldrig köra en dylik diet på vassle

vicarious
2012-03-11, 11:07
ja det kan nog stämma om man ser till ex kvarg och liknande.

175kr/kg 4,6g protein per krona på ett av de billgare



min åsikt är att det bättre med ett långsamt protein speciellt på kraschdiet. oavsett om detta kommer från mat eller pulver. skulle aldrig köra en dylik diet på vassle

Håller med. Body Science Casein är väl ett av de billigaste alternativen om man vill ha blandprotein, antar att det var det du syftade på. 2kg för 349kr. Gott är det också :)

hidden
2012-03-11, 11:10
ja det kan nog stämma om man ser till ex kvarg och liknande.

175kr/kg 4,6g protein per krona på ett av de billgare



min åsikt är att det bättre med ett långsamt protein speciellt på kraschdiet. oavsett om detta kommer från mat eller pulver. skulle aldrig köra en dylik diet på vassle

Varför inte? Har man inte förhöjda aminosyrevärde runt 6h efter intag av vassle? Detta i kombination med animalisk protein borde väl vara nog för att jag inte ska avlida?

vicarious
2012-03-11, 11:19
Varför inte? Har man inte förhöjda aminosyrevärde runt 6h efter intag av vassle?

Inte i vila vad jag vet. Någon timme eller två om jag har förstått det rätt.

hidden
2012-03-11, 11:23
Inte i vila vad jag vet. Någon timme eller två om jag har förstått det rätt.

Ok. Jag ska försöka få tag på lite kaseinprotein.

Jag har dessutom kommit på att jag ska förkorta crashdieten med en vecka eftersom det rekommenderas att hålla den i 6 veckor högst av Lyle. Sista veckan kör jag vanlig diet helt enkelt.

nin
2012-03-13, 13:46
Om du verkligen kör eter Lyle schema så gör du fel för han, vad jag minns, förordar endast 2 pass i veckan som är helkroppspass och att ta proteiner från mat istället för pulver.