handdator

Visa fullständig version : Fråga gällande övningar på mitt schema


phenom
2012-03-11, 00:31
Hallo.

Har dragit igång träningen igen mer regelbundet än det jag har sysslat med de senaste 2 åren.

Men har lite frågor kring några av de övningar jag använder mig av på mitt schema.

Måndag:
benpress 3X10
benspark 3X10
skivstångsrodd 3X10
latsdrag 3X10
ryggresning 3X10
bicepscurl med stång 3X10
vadpress 3X10

tisdag
ledig, ev cardio

onsdag
cardio 60 min crosstrainer/löpband/cykel/rodd varierar beroende på vad som känns roligt för tillfället.

torsdag ledig ev cardio

fredag
Bänkpress 3X10
axelpress 3X10
baksida axlar 3X10
small bänkpress 3X10
tricep press 2X10
situps i maskin 3x15
rotator cuff ut 3X15
rotator cuff in 2X15


lördag och söndag
ledig

Som ni säkert märker är jag ute för att bygga upp en grundfysik på samtliga stora muskelgrupper samt bli av med övervikten. Har hittills kunnat lägga på 5-10kg varje vecka, där tyngre vikter använts, sämre med de små vikterna, rotator cuff och baksida axlar tex.

Fråga 1. Baksida axlar, kör detta i cable cross men har inte sett någon utveckling, började på 5kg per axel och har inte kunnat stiga något, lägger jag på 2.5k så känns det inte som jag har någon kontroll över övningen. Kör ungefär såhär (tekniken kanske inte är 100%) http://www.youtube.com/watch?v=JwIAajlBf1k
Finns det någon bättre övning för baksida axlar? Skulle gärna träna upp dem då jag märker att jag har ingen styrka i dem.

Fråga 2. Har haft bra utveckling på ben och bål men både biceps och tricpes släpar, rejält. smal bänkpress var förut en favorit övning för mig men nu känns det bara fel och jag får inte samma flyt i den. Triceps press är väl den övning som går bäst just nu, men biceps curl med stång går dåligt, försöker hålla mig till vikter så jag klarar rätt teknik istället för att fuska men det går så segt.
Ska jag lägga till någon till biceps övning och byta ut small bänkpress mot något annat, och isåfall vad?

Har kört enligt detta sedan början av året och tänker att efter 6 månader eventuellt byta och börja köra 3 pass i veckan men just nu är bara fokus på grund fysik och bättre kondition.