handdator

Visa fullständig version : "Läsplatta" till modern för att läsa böcker


Tjuckot
2012-03-10, 18:07
Nu har det otroliga hänt, min mor vill ha en läsplatta för att kunna läsa böcker på. Detta är en kvinna som vägrar mobiltelefon och starkt ogillar tv-dosan. Nåväl. Detta är alltså för att läsa böcker på en långresa, så den bör ha bra skärm, bra batteritid och vara ganska lätt. En Ipad eller liknande känns väldigt överkurs med funktioner som inte behövs.

Jag är ganska oinsatt i det hela så tänkte att kolo hjälper såklart alltid :)

Tips på produkter som kan passa? Pris spelar inte så jättestor roll, men det behöver ju inte vara löjligt dyrt.

Mr.Cosybear
2012-03-10, 18:11
En kindle skulle kanske vara något

Edit: http://www.amazon.com/Kindle-eReader-eBook-Reader-e-Reader-Special-Offers/dp/B0051QVESA

snej
2012-03-10, 18:11
Har inte särskilt bra koll på vad som finns, men en Amazon Kindle kanske?

http://www.amazon.com/Kindle-eReader-eBook-Reader-e-Reader-Special-Offers/dp/B0051QVESA

pucktvååååa!

Tjuckot
2012-03-10, 19:17
Som jag förstått det måste man köpa böckerna via amazon när man har en kindle? Inte så mycket svenska böcker där? Inte så bra isf :/ Men något i den stilen vore nog bra.

Supermicke
2014-05-11, 22:51
Såg att de flesta läsplattor är 6", är det bekvämt verkligen? Sedan verkar det vara krångel med pdf på vissa. :S Någon som har erfarenhet?

Sohlsken
2014-05-12, 10:39
Jag har en Asus Google Nexus 7" och den är helt fantastisk att läsa på. Det är i och för sig en surfplatta, inte bara en läsplatta, och den har inga problem med några textformat :) Perfekt storlek, ungefär samma som en stor boksida, och fördelen med det digitala formatet är att du själv får välja hur stor eller liten texten ska vara.

Alexton
2014-05-12, 10:49
Sjukt nöjd med min Ipad mini. Extremt bra batteri tid och bra möjlighet för diverse appar inom ljudböcker/tidningar.

Kindle är väl den som är bäst som ren läsplatta om det är just böcker hon ska om man ser till kostnad.

PureWhey
2014-05-12, 10:50
Sjukt nöjd med min Ipad mini. Extremt bra batteri tid och bra möjlighet för diverse appar inom ljudböcker/tidningar.

Kindle är väl den som är bäst som ren läsplatta om det är just böcker hon ska om man ser till kostnad.

Har kikat lite på en mini, är skärmen tillräcklig för att kolla på serier?

Slartibartfast
2014-05-12, 11:17
Jag läser alla böcker på min iPhone5S med appen Bluefire reader. Sjukt behändigt att kunna ligga på rygg i sängen med alla lampor släckta och läsa från en dimmad skärm som man håller i ena handen. Det går inte med läsplattor.

På tåget/flyget är formatet perfekt för att läsa epub-böcker. Jag ser inte vitsen med en större skärm än en Iphone.

Tomas W
2014-05-12, 11:45
Jag läser alla böcker på min iPhone5S med appen Bluefire reader. Sjukt behändigt att kunna ligga på rygg i sängen med alla lampor släckta och läsa från en dimmad skärm som man håller i ena handen. Det går inte med läsplattor.

På tåget/flyget är formatet perfekt för att läsa epub-böcker. Jag ser inte vitsen med en större skärm än en Iphone.

Kan bero på hur bra man ser med :).

Alexton
2014-05-12, 12:02
Har kikat lite på en mini, är skärmen tillräcklig för att kolla på serier?

Oh ja. Jag brukar ligga i sängen och kolla på serier innan sömnen tar mig.
Eftersom den är mindre än den vanliga så väger den inte alls mycket mer än en tjockare pocketbok (331g) så man orkar ligga på rygg och titta.

Tjuckot
2014-05-12, 12:13
Sjukt nöjd med min Ipad mini. Extremt bra batteri tid och bra möjlighet för diverse appar inom ljudböcker/tidningar.

Kindle är väl den som är bäst som ren läsplatta om det är just böcker hon ska om man ser till kostnad.

Hehe, tack för svar, men lite gammal tråd :)

PureWhey
2014-05-12, 12:22
Oh ja. Jag brukar ligga i sängen och kolla på serier innan sömnen tar mig.
Eftersom den är mindre än den vanliga så väger den inte alls mycket mer än en tjockare pocketbok (331g) så man orkar ligga på rygg och titta.

Ok, nice. Har en Z1 som mobiltele, tycker skärmen känns för liten för att kolla serier och ha hyfsat "läsformat".

Desertrat
2014-05-12, 16:29
Denvers plattor skall inte underskattas, bra plattor för sitt pris 7" för 589 kr liksom.
har själv och är förbannat nöjd med den.
Läser PDF, har 27 timmar musik, mm, mm.
Fungerar lysande på resor, flera gånger räddat mina resor.

perak
2014-05-12, 16:48
Hehe, tack för svar, men lite gammal tråd :)

Men lite uppöljning är ju intressant. Vad blev det till din mamma och är hon nöjd nu två år efter?

Tjuckot
2014-05-12, 16:59
Men lite uppöljning är ju intressant. Vad blev det till din mamma och är hon nöjd nu två år efter?

Ja, det är ju sådant man borde veta som son. Hmm.. får återkomma :)

tossefar
2014-05-12, 17:26
Jag är mycket nöjd med min iPad mini som jag köpte endast för läsning. Lätt att lägga in nedladdade böcker också då det synkas över wifi.

Slartibartfast
2015-01-05, 10:38
Bumpar med anledning att jag ofta läser sånt här: http://www.huffingtonpost.com/2014/12/23/reading-before-bed_n_6372828.html

Jag har ganska jobbiga sömnproblem, men har märkt att när jag läser (med night mode, och låg skärmstyrka) så somnar jag efter bara några minuters läsning.

Det låter ju logiskt att sömnen störs, om man lyser en lampa rakt i ögonen innan man ska sova. Men night mode avger ju i princip inget ljus alls. Med den ljusstyrkan jag har på texten nattetid, ser skärmen helt svart ut dagtid. Man kan bara läsa den, om rummet är becksvart. Det är märkligt att dylika artiklar nästan aldrig tar upp den relativt självklara lösningen med night mode, utan pratar mest om appar som tar bort blått ljus. *screwy*

En annan fördel är ju att den som sover bredvid inte störs, då man inte behöver nån läslampa.

Vad har ni för erfarenheter av nattlig e-läsning?

Kaalle
2015-01-05, 12:00
Kindle Paperwhite rekommenderas starkt.

Kryss
2015-01-05, 12:47
Bumpar med anledning att jag ofta läser sånt här: http://www.huffingtonpost.com/2014/12/23/reading-before-bed_n_6372828.html

Jag har ganska jobbiga sömnproblem, men har märkt att när jag läser (med night mode, och låg skärmstyrka) så somnar jag efter bara några minuters läsning.

Det låter ju logiskt att sömnen störs, om man lyser en lampa rakt i ögonen innan man ska sova. Men night mode avger ju i princip inget ljus alls. Med den ljusstyrkan jag har på texten nattetid, ser skärmen helt svart ut dagtid. Man kan bara läsa den, om rummet är becksvart. Det är märkligt att dylika artiklar nästan aldrig tar upp den relativt självklara lösningen med night mode, utan pratar mest om appar som tar bort blått ljus. *screwy*

En annan fördel är ju att den som sover bredvid inte störs, då man inte behöver nån läslampa.

Vad har ni för erfarenheter av nattlig e-läsning?

Därför man använder en ebokläsare med lampa i, som att läsa en vanlig bok fast med fokuserad och mindre belysning.