handdator

Visa fullständig version : Färgämne i läsk kan ge cancer


vicarious
2012-03-10, 14:10
Finns det en tråd om detta redan kan denna tas bort.

En studie som organisationen Center for science in the public interest gjort visar att ett färgämne läskedryckerna Coca-cola och Pepsi kan ge cancer. Detta uppger ekot.

Nu har läskedrycksföretagen i Kalifornien beslutat att ändra i receptet. Men i Sverige har man för närvarande ingen avsikt att ändra detta.

Ämnet som kan framkalla cancer heter 4-mei. För att slippa sätta upp varningstrianglar på läskedryckerna som myndigheterna i Kalifornien vill, väljer läskedrycksföretagen istället att ändra i recepten.

http://www.vk.se/592161/fargamne-i-lask-kan-ge-cancer
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5007716

UntillIbleed
2012-03-10, 17:35
Känns som allt kan ge cancer, fan ska man äta/dricka nu för tiden?

tossefar
2012-03-10, 17:39
Känns som allt kan ge cancer, fan ska man äta/dricka nu för tiden?

Ptja, men att läsk är dåligt kan inte komma som en nyhet. Cancer eller ej...

UntillIbleed
2012-03-10, 17:42
Ptja, men att läsk är dåligt kan inte komma som en nyhet. Cancer eller ej...

Haha.. Aftonbladet "NYTT ÄMNE UPPTÄCKT I BARNLEKSAKER KAN GE CANCER"
"FÄRGÄMNE I GODIS GER DIG CANCER" Läsk vart ju dock ingen nyhet :)

kallekula
2012-03-10, 17:48
Ämnet har kopplats till cancer hos möss och råttor, enligt en studie, men det finns inga bevis för att den utgör en hälsorisk för människor, menar USA:s myndighet med ansvar för hälsofrågor (Food and Drug Administration), som representerar hela näringen.

FDA hävdar att en person skulle behöva dricka 1 000 burkar Coca Cola eller Pepsi för att nå samma dos av den kemikalie som gavs till djuren i testet.

This.

http://www.svd.se/mat-och-vin/coca-cola-andrar-recept-for-att-undvika-cancervarning_6912131.svd

Eddie Vedder
2012-03-10, 17:54
Det känns rent spontant som att akrylamid i chips är glömt så nu kan man göra något liknande igen. Fast vi tar läsken den här gången.

Observera att jag inte viftar bort det men även mer seriös media har tyvärr en viss tendens att försora lite såna här saker känner jag. Så ta i alla fall en titt i kallekulas länk.

UntillIbleed
2012-03-10, 18:20
Det känns rent spontant som att akrylamid i chips är glömt så nu kan man göra något liknande igen. Fast vi tar läsken den här gången.

Observera att jag inte viftar bort det men även mer seriös media har tyvärr en viss tendens att försora lite såna här saker känner jag. Så ta i alla fall en titt i kallekulas länk.

Håller faktist med dig att de förstorar upp det rejält.

Hur är det egentligen? Är det individuellt vilka som har lättare chans av att drabbas av just cancer, eller är de som te.x dricker för mycket lightläsk därav den höga halten av det "giftiga ämnet" som drabbas?

Holabandola
2012-03-10, 18:30
Cancer sprider sig explosionsartat i våran generation, något måste vi göra fel.

Allt som kommer i våran kropp som inte är naturligt kan nog med största risk skapa skador och på sikt cancer. Även onaturliga intag av ett förodämne etc kan skapa belastning och skador som i slutändan ger cancer.
What to do?
Jo, att återgå, gör om, gör rätt. Bort med all skit.

King Grub
2012-03-10, 18:34
Cancer sprider sig explosionsartat i våran generation, något måste vi göra fel.

Det där stämmer inte riktigt. Vissa cancerformer ökar, andra minskar.

http://www.cancer.org/acs/groups/content/@epidemiologysurveilance/documents/document/acspc-031941.pdf

Visst, jämför du med ett antal årtionden sedan, där medellivslängden kanske var 60-65 år, då får fler (och dör i) cancer nu än då, men det är ju inte så konstigt att fler hinner få cancer när dom i stället lever till runt 80.

spoon
2012-03-10, 18:47
Det där stämmer inte riktigt. Vissa cancerformer ökar, andra minskar.

http://www.cancer.org/acs/groups/content/@epidemiologysurveilance/documents/document/acspc-031941.pdf

Visst, jämför du med ett antal årtionden sedan, där medellivslängden kanske var 60-65 år, då får fler (och dör i) cancer nu än då, men det är ju inte så konstigt att fler hinner få cancer när dom i stället lever till runt 80.

Är det vanligast att man får cancer på ålderns höst?

Edit. Bra länk.

King Grub
2012-03-10, 18:53
Ja, givetvis. Att få cancer före 30 är väldigt ovanligt. England som exempel:

http://info.cancerresearchuk.org/prod_consump/groups/cr_common/@nre/@sta/documents/image/cases_crude_all1_png.png

Sedan kan vad man gör eller utsätts för i unga år lägga förutsättningar för att få cancer senare.

Sverker
2012-03-11, 07:29
Immunförsvaret försvagas med åldern.
När vi blir gamla hinner immunförsvaret inte riktigt med att döda alla celler som förändras och börjar tillväxa i antal. Till slut är det någon svulst som hinner växa i storlek och kanske skicka ut metastaser

Pinarello
2012-03-11, 09:18
Det känns rent spontant som att akrylamid i chips är glömt så nu kan man göra något liknande igen. Fast vi tar läsken den här gången.

Observera att jag inte viftar bort det men även mer seriös media har tyvärr en viss tendens att försora lite såna här saker känner jag. Så ta i alla fall en titt i kallekulas länk.

Ärligt talat så förstår jag inte denna ständiga strävan att försöka förminska risker genom att förlöjliga och raljera.

Det är väl jättebra att Kalifonien utmanar jättar som Coca Cola och Pepsi när det visar sig att det finns indikation på att ett visst färgämne kan orsaka cancer hos möss? Finns det någon som helst anledning till att vi människor ska äta utav det färgämnet, om ens i små små mängder när det finns alternativ?

Jättarna ändrar sina recept och tar bort det problematiska färgämnet - i Kalifonien. Konsumenter i övriga världen får hålla tillgodo med det gamla hederliga färgämnet - med eventuella bieffekter som extra krydda. Grattis till oss! :cool:

kallekula
2012-03-11, 09:52
Ärligt talat så förstår jag inte denna ständiga strävan att försöka förminska risker genom att förlöjliga och raljera.

Det är väl jättebra att Kalifonien utmanar jättar som Coca Cola och Pepsi när det visar sig att det finns indikation på att ett visst färgämne kan orsaka cancer hos möss? Finns det någon som helst anledning till att vi människor ska äta utav det färgämnet, om ens i små små mängder när det finns alternativ?

Jättarna ändrar sina recept och tar bort det problematiska färgämnet - i Kalifonien. Konsumenter i övriga världen får hålla tillgodo med det gamla hederliga färgämnet - med eventuella bieffekter som extra krydda. Grattis till oss! :cool:

Vad får dig att tro att alternativet skulle vara helt "riskfritt"? Det verkar inte ens ha framkommit vad alternativet är!

Och varför inte förlöjliga nyhetsrapportering där man tar bort relevant information. Det är nästan som om att journalisterna som skrivit artiklar om detta har som syfte med att artikeln att få oss att sluta dricka coca cola! Objektivitet, hallå?

Pinarello
2012-03-11, 15:25
Vad får dig att tro att alternativet skulle vara helt "riskfritt"? Det verkar inte ens ha framkommit vad alternativet är!

Och varför inte förlöjliga nyhetsrapportering där man tar bort relevant information. Det är nästan som om att journalisterna som skrivit artiklar om detta har som syfte med att artikeln att få oss att sluta dricka coca cola! Objektivitet, hallå?

Vilken relevant information är borttagen? Foliehattskonspirationer ger jag inte mycket för. Haha

Sverker
2012-03-11, 16:38
4-mei är något som bildas när man tillverkar sockerkulör. Det är bra att ett företag som Coca-Cola med mycket muskler ställer krav på tillverkarna av färgämnet.
Det lär inte ta så lång tid innan det kommer något färgämne som ger samma kulör på colan.

kallekula
2012-03-11, 17:03
Vilken relevant information är borttagen? Foliehattskonspirationer ger jag inte mycket för. Haha

Bra om du följer tråden...

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5649252&postcount=5

Om du sedan läser TS länkar till nyhetsartiklar från bland annat Sveriges Radio, är då inte det relevant information som togs bort där?

Pinarello
2012-03-11, 17:16
Återigen kallekula, vilken relevant information är borttagen? Bra om du svarar på frågan.

kallekula
2012-03-11, 18:09
Wow, får väll försöka från början då!

Ämnet har kopplats till cancer hos möss och råttor, enligt en studie, men det finns inga bevis för att den utgör en hälsorisk för människor, menar USA:s myndighet med ansvar för hälsofrågor (Food and Drug Administration), som representerar hela näringen.

FDA hävdar att en person skulle behöva dricka 1 000 burkar Coca Cola eller Pepsi för att nå samma dos av den kemikalie som gavs till djuren i testet.

Detta stod hos SvD, men inte hos de två länkarna som TS postade, är inte det intressant? Känns det inte som att det finns en agenda bakom rapporteringen då när man tar bort information som kan få budskapet att inte verka lika hemskt?

Eddie Vedder
2012-03-11, 19:37
Ärligt talat så förstår jag inte denna ständiga strävan att försöka förminska risker genom att förlöjliga och raljera.

Om du kallar det här att förlöjliga så är du nog lite överkänslig:

Observera att jag inte viftar bort det men även mer seriös media har tyvärr en viss tendens att försora lite såna här saker känner jag. Så ta i alla fall en titt i kallekulas länk.

Pinarello
2012-03-11, 21:07
Wow, får väll försöka från början då!



Detta stod hos SvD, men inte hos de två länkarna som TS postade, är inte det intressant? Känns det inte som att det finns en agenda bakom rapporteringen då när man tar bort information som kan få budskapet att inte verka lika hemskt?

Nu känns det lite foliehatt igen... :D

Agendan och budskapet är glasklart tydligt. 4-metylimidazol, biprodukt vid tillverkning av sockerkulör, har visat indikationer på att vara cancerframkallade vid djurförsök på möss.

Sen kan jag hålla med om att jämförelsen möss/människa och 10 000 burkar cola (eller hur det nu var) är tämligen ointressant i sammanhanget - indikationerna på att ämnet är cancerframkallade finns där ändå = undvik om möjligt.

Pinarello
2012-03-11, 21:20
Om du kallar det här att förlöjliga så är du nog lite överkänslig:

Du missade att citera din första härligt raljanta mening... :)

Hur som helst så är jag personligen intresserad av detta eftersom jag nog kan klassas som en storkonsument av cola light (+ julmust och påskmust oxo för den delen)

Eddie Vedder
2012-03-12, 12:52
Du missade att citera din första härligt raljanta mening... :)

Hur som helst så är jag personligen intresserad av detta eftersom jag nog kan klassas som en storkonsument av cola light (+ julmust och påskmust oxo för den delen)

Den syftade till tidningsartikeln, inte till fynden. Jag skriver klart och tydligt att jag inte avvisar fynden men att man definitivt ska ta de första mediarapporteringarna med en nypa salt. Sen om det är en fluga eller om det kommer visa sig mer betydande så kommer vi veta det.

Pinarello
2012-03-12, 19:03
Sen om det är en fluga eller om det kommer visa sig mer betydande så kommer vi veta det.

Va skönt!