handdator

Visa fullständig version : Övningar för trapezius ascendens


exevision
2012-03-10, 14:06
Finns det andra övningar än latsdrag, chins och varianter av marklyft som involverar trapezius ascendens på ett bra sätt?

Östlund
2012-03-10, 14:24
Skivstångsrodd är min favorit.

Sheogorath
2012-03-10, 15:22
Dipshrugs.

Silencer
2012-03-10, 15:28
Dipshrugs.

Fått göra många sådana för allmän skulderstabilitet.

312
2012-03-10, 15:45
Shrugs?

tomn
2012-03-10, 16:28
Shrugs?


exevision
2012-03-10, 16:50
Dipshrugs.

Hur gör man den? Bara övre delen av dips?

Sheogorath
2012-03-10, 16:54
Hur gör man den? Bara övre delen av dips?

Ja, eller typ. I dips håller man väl kanske snarare i "topp-positionen" hela tiden (i vart fall så länge man orkar). Men så här gör man själva övningen, dynamiskt:

(Bruden slutat jiddra vid 0:30.)

RlqtGe-h3-8

exevision
2012-03-10, 20:25
En liten fundering.
Tar vanlig sittande rodd i maskin mer på nedre traps än vad latsdrag gör?
Eller visar exrx inte musklerna i ordning efter hur mycket de involveras?
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/LVWideLowGripSeatedRowH.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.html

Sheogorath
2012-03-10, 20:28
En liten fundering.
Tar vanlig sittande rodd i maskin mer på nedre traps än vad latsdrag gör?
Eller visar exrx inte musklerna i ordning efter hur mycket de involveras?
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/LVWideLowGripSeatedRowH.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBFrontPulldown.html

Det tror jag inte, vidare är ExRx en bra, men inte ofelbar sida. Latsdrag tar mer på nedre trapezius skulle jag säga. Sen ska man inte underskatta axelpressar heller. De aktiverar hela trapeziusmuskeln mycket väl genom utåtrotationen av skulderbladet.

exevision
2012-03-10, 23:11
Det tror jag inte, vidare är ExRx en bra, men inte ofelbar sida. Latsdrag tar mer på nedre trapezius skulle jag säga. Sen ska man inte underskatta axelpressar heller. De aktiverar hela trapeziusmuskeln mycket väl genom utåtrotationen av skulderbladet.

Men nedre traps aktiveras väll inte mycket i axelpressar? Nedre ska väll snarare rotera in och även sänka skulderbladet, eller missförstår jag det hela?

Arne Persson
2012-03-10, 23:33
Det tror jag inte, vidare är ExRx en bra, men inte ofelbar sida. Latsdrag tar mer på nedre trapezius skulle jag säga. Sen ska man inte underskatta axelpressar heller. De aktiverar hela trapeziusmuskeln mycket väl genom utåtrotationen av skulderbladet.

Utåtrotationen av scapulae involverar väl inte direkt M. trapezius pars transversa?:)

Arne Persson
2012-03-10, 23:37
Men nedre traps aktiveras väll inte mycket i axelpressar? Nedre ska väll snarare rotera in och även sänka skulderbladet, eller missförstår jag det hela?
Den är mycket aktiv tillsammans med övre delen av trapezius vid just utåtrotationen av scapula vid tex axelpressar.

Sheogorath
2012-03-11, 08:49
Utåtrotationen av scapulae involverar väl inte direkt M. trapezius pars transversa?:)

Jag är inte säker på detta. Att övre och nedre gör det är ju helt klart men om man t.ex. kollar på muskelfiberriktningen på den här översikten känns det inte alls orimligt att även mellersta delen gör utåtrotation genom den horisontella dragriktning på spinae scapulae när armarna är i nolläge:

http://www.healthcare9.com/wp-content/uploads/2011/11/6a010534db265a970c011571b9acc3970b-800wi.jpg

?

Sheogorath
2012-03-11, 09:06
Men nedre traps aktiveras väll inte mycket i axelpressar? Nedre ska väll snarare rotera in och även sänka skulderbladet, eller missförstår jag det hela?

Om nedre delen aktiveras isolerat från de andra delarna (och tillsammans med ett par andra muskler) kommer skulderbladet att sänkas. Men inåtrotationen sköts främst av pectoralis minor, romboidéerna och levator scapulae. Så har du någon gång fått träningsvärk i "övre traps" av latsdrag så vet du varför ;).

exevision
2012-11-10, 14:50
Ja, eller typ. I dips håller man väl kanske snarare i "topp-positionen" hela tiden (i vart fall så länge man orkar). Men så här gör man själva övningen, dynamiskt:

(Bruden slutat jiddra vid 0:30.)

RlqtGe-h3-8

Är det någon fördel med att träna nedre trapz genom att göra den första rörelsen i chins/latsdrag (sänkningen av skuldran) ist för öveningen du gav som exempel?

Sheogorath
2012-11-10, 15:37
Är det någon fördel med att träna nedre trapz genom att göra den första rörelsen i chins/latsdrag (sänkningen av skuldran) ist för öveningen du gav som exempel?

Skulderbladet är i en mer utåtroterad position om man kör som i chins/latsdrag men vilken skillnad det får rent praktiskt tror jag ingen kan svara på med äran i behåll. Det skulle kanske i så fall vara om man har problem med att fixera skuldran när man kör dips. Då borde dipshrugs vara att föredra.

exevision
2012-11-10, 17:25
Skulderbladet är i en mer utåtroterad position om man kör som i chins/latsdrag men vilken skillnad det får rent praktiskt tror jag ingen kan svara på med äran i behåll. Det skulle kanske i så fall vara om man har problem med att fixera skuldran när man kör dips. Då borde dipshrugs vara att föredra.

Har ju lite problem med just det... Då är det kanske bäst jag forsätter med denna övning då. Kändes så mycket stabilare att köra i chins/lats.

Chaan
2012-11-10, 17:48
Sittande kabeldrag ned till bröstet med smalt grepp och gärna underhandsgrepp också för det ger utåtrotation i axlarna vilker kopplar ur synergisterna teres m.fl

Supermicke
2012-11-10, 18:19
dipshrugs i ringar kan man köra som progression, är väldigt svårt.

pezrulezhaakon
2012-11-10, 19:49
Chaan, det där får du förklara närmare.

Chaan
2012-11-10, 20:44
Det går nog inte utan jag gör en video.
Men jag har ganska kassa nedre trapezius själv, till och med rhomboideus som ligger under den syns bättre på min senaste ryggbild.


På den här instruktören syns den dock bra.

http://www.bodybuilding.com/exercises/detail/view/name/underhand-cable-pulldowns

pezrulezhaakon
2012-11-10, 20:57
Chaan, jo övningen är jag med på. Men hur du menar med att teres...? kopplas ur är jag inte med på.

Arne Persson
2012-11-10, 21:00
Chaan, jo övningen är jag med på. Men hur du menar med att teres...? kopplas ur är jag inte med på.

Förbryllar mig också...:)

Chaan
2012-11-10, 21:10
Vanliga "latsdrag" tar väldigt mycket på teres. Egentligen gör lats bäst en huggande rörelse, inte en rak nerdragning

Därför brukar jag följa med kabeldraget upp, men när jag drar till bröstet, just för att jag försöker få fram min blyga nedre trapezius, så lutar jag mig samtidigt bakåt (ja det går bra på kroppsvikts drag)

För att en rak nerdragning som sagt är det teres gör bäst. Dessutom tar det på bröst!

Men en bakåtlutad nerdragning tar mer på rygg!

Sen har vi underhandsgreppet. Med smalt grepp orkar man dra mer, än med brett eftersom då blir det bara den vikt teres m.fl tar. Om man ska ända ner till bröstet, vilket man ska... eller i praktiken blir det typ tills underarmarna tar i bröstet. V-handtag eller smalt underhandsgrepp ger utåtrotation i axeln, och då förkortas teres, och då kan den ta mer!

pezrulezhaakon
2012-11-10, 23:57
Chaan, då får jag meddela att du fått lite om bakfoten när det gäller muskelaktiviteten i dragövningen, vad gäller latsmuskeln och ev greppvariation.

NNIF
2012-11-11, 00:00
var tycker ni att shrug-dips passar in i ett upplägg då? som uppvärmning / avslutning det passet man kör chins?

Sheogorath
2012-11-11, 00:03
var tycker ni att shrug-dips passar in i ett upplägg då? som uppvärmning / avslutning det passet man kör chins?

Om man bara tänker köra något enstaka set är det ju ganska smidigt att göra det när man kört sitt sista set dips. Bara hänga kvar och shrugga.

NNIF
2012-11-11, 00:08
Om man bara tänker köra något enstaka set är det ju ganska smidigt att göra det när man kört sitt sista set dips. Bara hänga kvar och shrugga.

kör inte dips ^^

Chaan
2012-11-11, 07:29
Chaan, då får jag meddela att du fått lite om bakfoten när det gäller muskelaktiviteten i dragövningen, vad gäller latsmuskeln och ev greppvariation.

Då får jag meddela att du fått lite om bakfoten.

pezrulezhaakon
2012-11-11, 08:47
Chaan, jasså? Vad gör din kroppsbyggnad unik från resten av mänskligheten? Eller kan det vara så att du inte har koll på din anatomi och biomekanik? Jag sätter mina fiskar på det senare alternativet.

Sheogorath
2012-11-11, 08:52
kör inte dips ^^

Om du lägger in dipshrugs för att prioritera nedre traps kan det ju vara klokt att lägga den så långt från "rygg" (och då syftar jag främst på chins/latsdrag) som möjligt. På så vis får muskeldelen specifik träning 2 ggr / vecka. Om axelpressar ligger på ett bra ställe i förhållande till ryggpasset kan du lägga dipshrugs där. Axelpressar tar bra på hela trapezius.

Chaan
2012-11-11, 09:03
Chaan, jasså? Vad gör din kroppsbyggnad unik från resten av mänskligheten? Eller kan det vara så att du inte har koll på din anatomi och biomekanik? Jag sätter mina fiskar på det senare alternativet.

Som sagt, det är mängder med muskler involverade här. Jag kan inte förklara närmare utan en video med skisser - och förstod du inte det jag skrivit hittils kommer du inte förstå det heller. Du skriver ingenting som antyder att du ens har en aning om det här. Du har frågat och jag har svarat, flera gånger dessutom.

Sheogorath
2012-11-11, 09:20
Som sagt, det är mängder med muskler involverade här. Jag kan inte förklara närmare utan en video med skisser - och förstod du inte det jag skrivit hittils kommer du inte förstå det heller. Du skriver ingenting som antyder att du ens har en aning om det här. Du har frågat och jag har svarat, flera gånger dessutom.

Då har du mig, "pez" och Arne mot dig. Och jag tror att du mest trollar.

Anders The Peak
2012-11-11, 09:24
Vilken funktion har M Teres Minor?
Kan hålla med om chaan i frågan även om jag tycker att ni har rätt i princip men det är en viss skillnad i det chaan pratar om och vad ni säger...

Arne Persson
2012-11-11, 09:30
Vilken funktion har M Teres Minor?

Nästan uteslutande utåtrotation i axelleden samt viss extension i dito under vissa omständigheter... (kallas för svärdshuggarmuskeln)...
Sedan hjälper förståss den lilla stackars muskel till med stabilisation i axelleden.
M. teres major gör i princip exakt samma sak som M. latissimus dorsi i axelleden.

Anders The Peak
2012-11-11, 09:32
Nästan uteslutande utåtrotation i axelleden samt viss extension i dito under vissa omständigheter... (kallas för svärdshuggarmuskeln)...
Sedan hjälper förståss den lilla stackars muskel till med stabilisation i axelleden

Och dess huvudsakliga funktion är?

Wormzie
2012-11-11, 09:36
Och dess huvudsakliga funktion är?

extension?

Arne Persson
2012-11-11, 09:42
Och dess huvudsakliga funktion är?

Extension, adduktion och inåtrotation...

Chaan
2012-11-11, 10:30
Hans första svar stämmer: utåtrotation (bland annat alltså)

Arne Persson
2012-11-11, 11:49
Hans första svar stämmer: utåtrotation (bland annat alltså)

Vad stämmer inte?

Chaan
2012-11-11, 11:54
Teres minor gör inte både utåtrotation och inåtrotation

pezrulezhaakon
2012-11-11, 11:57
Chaan, för mig får du ha vilka bilder och filmklipp du vill, för du har målat in dig i hörnet och det finns endast ett sätt att rädda dig ur det.

Arne Persson
2012-11-11, 12:27
Teres minor gör inte både utåtrotation och inåtrotation

Var har jag skrivit det?
Hoppsan, jag trodde Anders syftade på M. teres major eftersom jag ganska tydligt skrev att M. teres minor nästan uteslutande endast utåtroterar. Sorry!

Anders The Peak
2012-11-11, 13:04
Chaan, för mig får du ha vilka bilder och filmklipp du vill, för du har målat in dig i hörnet och det finns endast ett sätt att rädda dig ur det.

Svart eller vitt. Chaans svar på frågan tycker jag är en hygglig redogörelse där han förklarar det han menar men ni fortsätter med att angripa på första uttalandet. Tycker att det är lite småaktigt och det känns som om ni lider av en släng av mindervärdeskomplex och tar varje tillfälle i akt att hugga istället för att pedagogiskt reda ut frågan som vuxna män...

pezrulezhaakon
2012-11-11, 14:44
ATP, om inte Chaans förklaring varken är pedagogisk eller sanningsenlig har man rätt att ifrågasätta.

Anders The Peak
2012-11-11, 15:48
ATP, om inte Chaans förklaring varken är pedagogisk eller sanningsenlig har man rätt att ifrågasätta.

Jag tror att Dale Carnegie kunde vara god läs litteratur för pez, ta ett steg vidare i livet...

straand94
2012-11-11, 17:34
Kan någon sammanfatta det ni sagt angående trapz-övningarna?

Arne Persson
2012-11-11, 18:14
Kan någon sammanfatta det ni sagt angående trapz-övningarna?

"Nedre trapsen" kan man nå utmärkt med sådan vanlig övning som tex Sittande Rodd med ordentligt utsträck i bottenläget och korrekt teknik såsom den tex visas i kultklassikern Pumping Iron. Alltså totalt tvärt emot det där PT-tramset, där man hackar i sönder denna fina övning samt kör den i alldeles för kort ROM mm såsom man ofta ser den utföras på gym, film och vissa tidningar. Suck!

Wormzie
2012-11-11, 18:18
"Nedre trapsen" kan man nå utmärkt med sådan vanlig övning som tex Sittande Rodd med ordentligt utsträck i bottenläget och korrekt teknik såsom den tex visas i kultklassikern Pumping Iron. Alltså totalt tvärt emot det där PT-tramset, där man hackar i sönder denna fina övning samt kör den i alldeles för kort ROM mm såsom man ofta ser den utföras på gym, film och vissa tidningar. Suck!

Du tänker på att man gjort om övningarna från rodd- och latsdrag till olika armdrag? ;)

Chaan
2012-11-11, 18:29
Du tänker på att man gjort om övningarna från rodd- och latsdrag till olika armdrag? ;)

Fast motsatsen blir ju ett traps-drag :) Dvs häng i kabeldraget och shrugga neråt.

Anders The Peak
2012-11-11, 19:45
Fast motsatsen blir ju ett traps-drag :) Dvs häng i kabeldraget och shrugga neråt.

Det ska man alltid göra när man tränar latsdrag uppifrån. När man kör lowrow drar man tillbaks axlarna och nedåt så att pars ascendens kommer med i övningen.

Chaan
2012-11-11, 20:07
Det ska man alltid göra när man tränar latsdrag uppifrån. När man kör lowrow drar man tillbaks axlarna och nedåt så att pars ascendens kommer med i övningen.

Jovisst, jag föredrar också hela övningar, det var ju därför hela diskussionen drog igång ordentligt, annars hade det enklaste svaret varit att häng i latsdraget och gör korta drag med stela axlar, det hade varit en isolationsövning som funkar även för nybörjare (jag tror inte att man gör dipshrugs första året)

pezrulezhaakon
2012-11-11, 22:03
Anders The Peak

Där har vi alla att lära. Men hur det ska förändra Chaans brist på förklaringsmodell kan du gärna få förklara.

Arne Persson
2012-11-11, 22:09
Du tänker på att man gjort om övningarna från rodd- och latsdrag till olika armdrag? ;)

Något åt det hållet ja...


Minst sagt!:d