handdator

Visa fullständig version : Skillnad i att lyft tungt och att lyfta explosivt


Shirt
2012-03-10, 13:08
Finns det någon skillnad med att lyfta en tung vikt eller att använda sig av explosiva repetitioner? Såsom jag förstått det får man större muskel fiberrekrytering av båda. Påfrestning av nervsystemet kanske skiljer sig? Ja, vad vet man?

Fishtank
2012-03-10, 13:25
Lyft så tungt du klarar och flytta vikten uppåt så fort som du kan så gör du nog det bästa utan att överanalysera för mycket.

entropy
2012-03-10, 13:43
Att lyfta mindre vikter med maximal kraft ger ökad förmåga att utveckla kraft mot högre vikter, men att lyfta vikter väldigt nära 1RM ger inte ökad förmåga att utveckla kraft mot mindre vikter. De tyngsta vikter du kan lyfta med maximal hastighet har alltså överföring till toppstyrkan, men toppstyrkan har inte överföring till snabbheten. Explosiva lyft sliter enligt min erfarenhet inte heller lika mycket på varken nervsystem eller leder, förutsatt att man har god teknik.
Tidigt i ens karriär är spelreglerna nog lite annorlunda dock - då ger nog all ökning av styrkan ökad snabbhet. Detta i kombination med att explosiva lyft helt enkelt är snabbare och ger kortare tid att tänka på tekniken gör nog att en nybörjare gör bättre i att försöka lyfta tyngre än att försöka lyfta frimärken så snabbt de kan. När man kommit en bit tror jag dock att explosiva lyft på submaximala vikter är ett bra sätt att få in många bra lyft utan att slita ut sig för mycket.

AdrianP
2012-03-10, 14:16
Att lyfta mindre vikter med maximal kraft ger ökad förmåga att utveckla kraft mot högre vikter, men att lyfta vikter väldigt nära 1RM ger inte ökad förmåga att utveckla kraft mot mindre vikter. De tyngsta vikter du kan lyfta med maximal hastighet har alltså överföring till toppstyrkan, men toppstyrkan har inte överföring till snabbheten. Explosiva lyft sliter enligt min erfarenhet inte heller lika mycket på varken nervsystem eller leder, förutsatt att man har god teknik.
Tidigt i ens karriär är spelreglerna nog lite annorlunda dock - då ger nog all ökning av styrkan ökad snabbhet. Detta i kombination med att explosiva lyft helt enkelt är snabbare och ger kortare tid att tänka på tekniken gör nog att en nybörjare gör bättre i att försöka lyfta tyngre än att försöka lyfta frimärken så snabbt de kan. När man kommit en bit tror jag dock att explosiva lyft på submaximala vikter är ett bra sätt att få in många bra lyft utan att slita ut sig för mycket.

Har man 1rm på 100kg lär det gå mycket mer explosivt att lyfta 60kg än om man har ett 1rm på 75. Så maxstyrka spelar väl roll

entropy
2012-03-10, 15:35
Har man 1rm på 100kg lär det gå mycket mer explosivt att lyfta 60kg än om man har ett 1rm på 75. Så maxstyrka spelar väl roll

Okej, jag uttryckte mig otydligt och klantigt. Jag skyller på att jag satt på en mobil och skrev.
När jag talar om mindre vikter menar jag vikter mellan 50 och 60% (kanske upp till 70% för somliga) av 1RM. Dessa kan de flesta lyfta nästan lika snabbt som de kan lyfta bara stången. För att kunna lyfta dessa vikter snabbare krävs det explosiv träning på dessa vikter. Denna träning kommer också ha överföring till förmågan att utveckla kraft mot tyngre vikter.
Lyft på vikter nära 1RM är långsamma. De förbättrar din förmåga att lyfta vikter nära 1RM, men de kommer inte göra att man kan flytta vikter på 50-60% av 1RM snabbare.

stahlberg
2012-03-12, 12:05
entropy : Så du påstår ubgefär såhär :
1) Att träna (enbart) med tunga vikter (t.ex 90-100 % av 1RM) ökar inte förmågan att hantera vikter på 50-60 % av 1RM snabbt, men
2) Att träna (enbart) med 50-60 % av max kan förbättra 1RM?

entropy
2012-03-12, 17:22
entropy : Så du påstår ubgefär såhär :
1) Att träna (enbart) med tunga vikter (t.ex 90-100 % av 1RM) ökar inte förmågan att hantera vikter på 50-60 % av 1RM snabbt, men
2) Att träna (enbart) med 50-60 % av max kan förbättra 1RM?

Jag kanske bör börja med att poängtera att min praktiska erfarenhet är begränsad till mig själv och att mina uttalanden till stor del bygger på litteratur. Med det klargjort: ja, det är vad jag påstår. 1 består bara av en komponent, förmågan att utveckla kraft, medan 2 består av två komponenter, snabbhet och förmågan att utveckla kraft. 1 har därför ingen överföring till 2, men 2 har överföring till 1.

Det är i alla fall den uppfattning jag fått av litteraturen på området, även om jag kanske uttrycker mig onyanserat. För att kunna flytta meningsfulla vikter så snabbt som möjligt krävs så klart även styrkekomponenten och det är kanske där jag varit otydlig. Den tunga träningen kommer flytta upp gränsen för vad som räknas som lätta vikter. På så sätt är tung träning intressant även för någon som främst är intresserad av explosivitet, trots att den inte ger snabbheten.

Nu spekulerar jag, men jag tror inte att 2) kommer ge enorma förbättringar av 1RM, då detta till så stor del handlar om tekniken att hantera tunga vikter. Själva kraftkomponenten kommer finnas där, men tekniken kommer inte att göra det. En kombination tror jag däremot har desto större effekt och det är ju vanligt att SL-tränande inkluderar lätt och explosiv träning (Westside tänker jag främst på).

Det skulle vara intressant att höra vad du som har stor praktiskt erfarenhet (om jag inte är ute och cyklar?) har för tankar kring ämnet.

stahlberg
2012-03-13, 14:05
Jag borde förstås redan från början aldrig ha ställt frågan. Det kan nämligen bli ett mycket långt inlägg - som jag kanske måste dela upp i flera ganska långa - från min sida. Detta är det inget fel på, annat än att jag haar så förbaskat ont om tid numera. Men jag ska försöka hålla tråden i minnet och återkomma. För det är det onödigt att kommentera till vilka delar jag håller med och till vilka delar jag inte gör det.

Taalamon
2012-03-13, 16:19
håller med entropy
tror att det kommer att öka styrkan på 1 rm lite mer än entropy kanske tror(svårt att kvantifiera), o håller med om teknikproblemet...

Å andra sidan så kan man vända lite på det och fråga sig vad styrka är för något och/eller vad man vill med sitt styrketränande.
- Att bli biff
- Att lyfta x antal procent av sin kroppsvikt i mätbara övningar
- uthållig styrka
- explosiv skyrka
- eller bara hålla sig "fit"
osv.
Vad jag vill säga att det kanske inte är fel att träna lite explosivitet lite då o då om man vill ha lite mer "kompletta" muskler, och det finns bättre sätt att öka 1 rm, så lär det väl inte skada

exor
2012-03-13, 16:22
Försöker lyfta så explosivt som möjligt i flerledaövningar för att kunna hantera mer vikt. I isolationsövningar söker jag mer kontakt och arbetar långsammare.

Silencer
2012-03-13, 16:51
Ju tyngre du lyfter desto snabbare kopplas muskelfibrerna på.
Har inget att göra med din känsla av hur snabbt du väljer att lyfta vikterna.
Hög intensitet=explosivt.

samsam
2012-03-13, 19:36
Lyft vikten med musklerna, inte momentum.
Exempel: den positiva fasen ska ta 2-5 sekunder.

mikaelj
2012-03-13, 19:38
Lyft vikten med musklerna, inte momentum.
Exempel: den positiva fasen ska ta 2-5 sekunder.

Vad tror du det är som skapar rörelseenergin?