handdator

Visa fullständig version : Mycket högt blodtryck! 22 år!


Sweety87
2012-03-10, 03:15
Hej! Jag har mätt blodtrycket några gånger den senaste perioden med hjälp av sjuksköterska. Hon använder en sån där grej som blåser upp sig när den sitter på armen.

Kroppsvikt: 91 kg
Midjemått: 93 cm
Längd: 184 cm
Kroppsfett%: 18 % ?

Jag styrketränar regelbundet och är ganska stark. Jag motionerar aldrig i övrigt men promenerar antagligen cirka 1 h per dag i rask takt.

Har gjort 5 olika mätningar vid 5 olika tillfällen utspridda över ett par månader. All har visat ungefär samma. Tog två värden som är ganska representativa:

Systoliskt blodtryck/diastoliskt blodtryck: 162/69 ; puls: 75
Systoliskt blodtryck/diastoliskt blodtryck: 155/70 ; puls: 77

Det relevanta systoliska blodtrycket är katastrofalt högt, och pulstrycket (differensen mellan de två trycken) är också katastrofalt högt! Pulsen är inte perfekt men OK.


Vad beror detta på? Är det normalt att personer som är överviktiga men ej feta i min ålder har såhär högt blodtryck?

Är detta farligt?


Vad ska jag göra åt det? Sjuksköterskan sa att det inte vara några problem för att det systoliska blodtrycket är mindre farligt, men efter att ha läst på om det i efterhand så fick jag veta att det var precis tvärtom.


Tips i stil med "gå till läkaren" vill jag INTE ha, eftersom jag förmodligen kommer att gå dit oavsett. Jag vill ha tips på hur jag åtgärdar detta!


med väldigt vänliga hälsningar!!!

Jens.Andersson
2012-03-10, 03:38
Går du på mediciner? Brukar du äta väldigt salt mat?

Sweety87
2012-03-10, 03:48
Ja, 54 mg Concerta (metylfenidat - centralstimulerande) per dag och en del narkotika, främst opiater, och delvis bensodiazepiner, men opiater borde snarare sänka blodtrycket, och benso borde inte påverka.

Nej, äter sällan salt mat. Äter dock onyttigt, i form av en massa socker, onyttig stärkelse och onyttigt fett.

Fishtank
2012-03-10, 03:55
Ja knarket lär troligtvis inte hjälpa.
Onyttiga fetter i mängder hjälper någon gång inte heller.

Pröva trappa ner på drogerna och är nyttigare en period och se vad som händer.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Sweety87
2012-03-10, 04:00
Ja knarket lär troligtvis inte hjälpa.
Onyttiga fetter i mängder hjälper någon gång inte heller.

Pröva trappa ner på drogerna och är nyttigare en period och se vad som händer.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk Varför? Bara för att det är droger? Nu är drogerna centraldeprimerande och lugnande, vilket om något borde sänka blodtrycket.

Sheogorath
2012-03-10, 06:54
Concerta höjer blodtrycket.

(dessutom kan man väl tänka sig, om vi spekulerar, att en tillvaro med dagligt (?) blandbruk av diverse narkotika vittnar om en inte allt för munter tillvaro. Stress -> högt blodtryck). Men du kanske är lycklig?

Jens.Andersson
2012-03-10, 09:11
Varför? Bara för att det är droger? Nu är drogerna centraldeprimerande och lugnande, vilket om något borde sänka blodtrycket.

Din kropp kanske höjt blodtrycket som ett svar på att du tar droger som sänker
det? Torde dock krävas ett ganska tungt bruk förvisso.

filmjölk
2012-03-10, 09:47
När du missbrukar, kan du inte helt förlita dig på vilka biverkningar folk får av terapeutiska doser. Biverkningar av överkonsumtion kan vara andra än vad vanligt bruk ger. Men visst, Opiater sänker blodtrycket.

Men säg såhär (Nu vet jag inte hur du lever, men jag gissar) du är påtänd flera gånger i veckan, du sover oregelbundet eller i bästa fall rubbat, du har konstant mediciner i kroppen men i väldigt olika koncentration, vissa dagar kanske väldigt lite, nästa dag mycket. Du är dessutom överviktig och har add eller liknande (säkerligen ångestproblematik utöver det och svårighet att hantera stress).

Att du har högt blodtryck är inte så konstigt. Att du har fysiska symptom är inte heller konstigt.

Mitt tips till dig är att (med hjälp av en psykiatriker...inte en allmänläkare) trappa ner bensodiazepinerna till terapeutiska doser, sluta med opiaterna och få stöd och samtalskontakt (förslagsvis av samma psykiatriker).

När du blir "drogfri" (Med det avser jag att du slutat knarka på dina mediciner), abstinensfri, och psykiskt stabil kommer ditt blodtryck bli bättre.

gratefuldead
2012-03-10, 09:49
Du tar fler droger än Thorsten Flinck och undrar varför du har högt blodtryck...

Angel
2012-03-10, 11:25
Alltså, det där är absolut inte galet högt blodtryck, och verkligen inte katastrofalt högt.

Tänk på att stressa ner, ta det lugnt med koffein/nikotin, börja gå lite promenader osv.

Mät ditt tryck alltid efter minst 10min sittande vila, du skall inte druckit koffein, ätit stora måltider eller rökt innan. Mät även på olika tider på dygnet ex f.m och e.m. Går du och stressar upp dig över ditt blodtryck så kommer det garanterat inte hjälpa.


Men lol, läste det med drogerna och benzon efteråt....ja, det känns som du kanske skall börja med att ta tag i den biten i ditt liv om du är orolig för hälsan istället.

kottovic
2012-03-10, 11:31
Lägg ner knarket och börja motionera. Dåre.

Pzorz
2012-03-10, 11:43
skippa moralsnacket om droger om de nu inte är de som är orsaken till det förhöjda blodtrycket?

Fishtank
2012-03-10, 11:47
skippa moralsnacket om droger om de nu inte är de som är orsaken till det förhöjda blodtrycket?

Fast det i kombination med skräpmat som enda kost är nog det som är orsaken eller hur?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Pzorz
2012-03-10, 11:50
Mycket möjligt, är inte tillräckligt påläst i saken för att kunna uttala mig. Detsamma gäller nog bland de flesta här.

mattilainen
2012-03-10, 12:49
hur togs blodtrycket?

det ska tas liggandes med hjärtkudde och du ska helst vila 10 - 15 min.

Fishtank
2012-03-10, 12:58
Ja, 54 mg Concerta (metylfenidat - centralstimulerande) per dag och en del narkotika, främst opiater, och delvis bensodiazepiner, men opiater borde snarare sänka blodtrycket, och benso borde inte påverka.

Nej, äter sällan salt mat. Äter dock onyttigt, i form av en massa socker, onyttig stärkelse och onyttigt fett.

Mycket möjligt, är inte tillräckligt påläst i saken för att kunna uttala mig. Detsamma gäller nog bland de flesta här.

Concerta kan både höja och sänka blodtrycket.
I kombination med den dåliga kosten och säkert stora doser av all medicin lär leda till dåliga sömnvanor och drogerna är lugnande vilket säkert innebär en stressad vardag i övrigt.
Alltså kan man dra den slutsatsen, Om det stämmer eller inte kan inte jag bedöma men det är tipsen man kan ge från vår situation.

Mental
2012-03-10, 13:01
Ditt blodtryck skulle antagligen sjunka en del om du skalade av dig 10-15kg

Eufori
2012-03-10, 13:02
Kolla om du har andningsuppehåll i sömnen. Snarkar du mycket? Prova att gå ner lite i vikt. Sen är väl ditt blodtryck formellt sett att betrakta som hypertoni, men så jävla högt tycker jag inte det var.

filmjölk
2012-03-10, 13:28
skippa moralsnacket om droger om de nu inte är de som är orsaken till det förhöjda blodtrycket?

Visst vi moraliserar, men det är de facto så att knarkar man försämrar man sin hälsa, och om han inte knarkade hade hälsan varit bättre.

xodd
2012-03-10, 14:59
Det enda vettiga förslaget är ett förslag du skrivit att du inte vill ha, dvs gå till läkare.

Sedan kan du ju sluta knarka och försöka gå ner i vikt, men i övrigt är allt bara spekulationer och gissningar från folk som mycket möjligt har läst till sig kunskapen från aftonbladet.

Sweety87
2012-03-10, 15:11
Concerta höjer blodtrycket.

(dessutom kan man väl tänka sig, om vi spekulerar, att en tillvaro med dagligt (?) blandbruk av diverse narkotika vittnar om en inte allt för munter tillvaro. Stress -> högt blodtryck). Men du kanske är lycklig?

När du missbrukar ...

Concerta kan både höja och sänka blodtrycket.
I kombination med den dåliga kosten och säkert stora doser av all medicin lär leda till dåliga sömnvanor och drogerna är lugnande vilket säkert innebär en stressad vardag i övrigt.
Alltså kan man dra den slutsatsen, Om det stämmer eller inte kan inte jag bedöma men det är tipsen man kan ge från vår situation.

Hmm, tack för svaren, ja jag har haft sjmordstankar sedan jag blev tonåring o gjort ett försök en gång med sub "ksanor" (man får la inte skriva olagliga substanser/piller?) och alkohol

Filmjölk: jag har gått hos psykolog i flera år på BUP o det hjälpte inte det minsta, men jag besöker psykatriker och "mentalskötare" (sjsköterska m extra utbildning som arbetar på psykiatri?!) regelbundet...

hur togs blodtrycket?

det ska tas liggandes med hjärtkudde och du ska helst vila 10 - 15 min. Jepp!! Vilade ca 45 min i en stol o pratade med sköterskan under den tiden.


Ditt blodtryck skulle antagligen sjunka en del om du skalade av dig 10-15kg OK! Då gör jag detta! Tack för tipset.


skippa moralsnacket om droger om de nu inte är de som är orsaken till det förhöjda blodtrycket? Tack för sympatin det uppskattar jag*cupid*, men de som svarade var seriösa trots allt och det är det relevanta!

Scratch89
2012-03-10, 21:48
Kanske ska ha annan medicinering i så fall? Litium?

Holabandola
2012-03-11, 14:00
Lite skumt med lågt undre tryck och högt övre. Det indikerar för mig en effekt av medicinerna.
Vid stress och ohälsa stiger generellt det undre och hamnar högt för unga personer.Men för dej är det raka motsatsen.

Det är heller inte bra att gå med stor skillnad mellan det övre och undre trycket.

Kan du inte sluta med medicinerna så BYT mediciner.

Gå ner i vikt, träna, men ta inte ut dej. Det räcker med rask stavgång, cykling simmning etc. Kör du stenhård träning kan det ge motsatt effekt. Du är nog smått utbränd och då fungerar intensiv träning som ytterligare en stress för kroppen att hantera.

Jag själv gick in i väggen i somras och drabbades av högre blodtryck(33år vältränad). Började dricka rött ekologiskt te och mitt blodtryck har helt normaliserats. Jag har också mindre dubbelslag på hjärtat. Så det kan jag rekomendera.

Minska saltkonsumtionen.

Men...byt mediciner, för det är nog ditt grundproblem.

Holabandola
2012-03-11, 14:06
För övrigt så tror jag inte att det där är din vilopuls. Man blir generellt stressad av provtagning och det påverkar både puls och blodtryck. det bästa är att ta puls och blodtryck hemma på sin kammare, direkt när man vaknat.
Lidl säljer en mycket bra mätare för 199kr (WHO-märkt) just nu. Jag har den själv och den är mycket pålitlig (samma mätare kostar 899 på apoteket).
Risken dock för en sådan personlighetstyp som du verkr vara är att du springer och mäter hela tiden och det i sig själv blir stressande och höjer blodtrycket. Så ska du mäta, mät endast 1 ggr i veckan. Alla andra mätningar är onödiga för det hinner inte bli någon skillnad. Därtill så måste man vänta minst 5 min mellan mätningarna, för manschetten trycker upp blod i armen (ökar trycket i armen) vilket som regel alltid ger ett lägre andra mätvärde än det första.

Sweety87
2012-03-21, 12:45
För övrigt så tror jag inte att det där är din vilopuls. Man blir generellt stressad av provtagning och det påverkar både puls och blodtryck. det bästa är att ta puls och blodtryck hemma på sin kammare, direkt när man vaknat.
Lidl säljer en mycket bra mätare för 199kr (WHO-märkt) just nu. Jag har den själv och den är mycket pålitlig (samma mätare kostar 899 på apoteket).
Risken dock för en sådan personlighetstyp som du verkr vara är att du springer och mäter hela tiden och det i sig själv blir stressande och höjer blodtrycket. Så ska du mäta, mät endast 1 ggr i veckan. Alla andra mätningar är onödiga för det hinner inte bli någon skillnad. Därtill så måste man vänta minst 5 min mellan mätningarna, för manschetten trycker upp blod i armen (ökar trycket i armen) vilket som regel alltid ger ett lägre andra mätvärde än det första.

den här grejen på Lidl finns inte kvar nu antar jag. har du tips på andra billiga puls eller blodtrycksmätare?! *cupid*

z_bumbi
2012-03-21, 13:39
skippa moralsnacket om droger om de nu inte är de som är orsaken till det förhöjda blodtrycket?

Blev du skrämd av att knark kan påverka hälsan?

hallar
2012-03-21, 14:10
Kanske ska ha annan medicinering i så fall? Litium?

Har TS bipolär sjukdom, kanske missade det. Litium ökar risken för njurskada. Men brukar funka bra om man har god compliance.

stahlberg
2012-03-21, 21:07
Jag undrar nog om blodtrycket (som jag som lekman inte tycker är direkt alarmerande) är grundproblemet.

Frågan är om inte trådstartarens psykiska mående är det som först borde åtgärdas, tillsammans med att förändra intaget av mediciner alternativt droger.

Jag vet förstås inte om största delen av dessa ämnen är ordinerade av läkare eller självordinerade. Men som sagt så borde man nog först komma åt eventuella bakomliggande problem (depressioner, självmordstankar, eventuella icke nämnda vanförestälnningar etc). Och så borde man se över intaget av droger/psykofarmaka.

Detta har inget med moral att göra. Frågeställaren undrar om sitt blodtryck (sitt mående), och ska han må bra är det nog annat än bara blodtrycket som borde ändras.

Tomten
2012-03-21, 21:38
Blodtrycket låter som ett icke-existerande problem om man jämför med vad du borde ta tag i.

Skit i blodtrycket och ta hand om de bakomliggande problemen. Träna mer gå ner i vikt, få bättre mental hälsa. Försök lära dig leva med dig själv så du kan sluta med drogerna. När du grejar det så ska du se att ditt blodtryck också blivit bättre.

Thewind
2012-03-21, 22:48
Lägg ner knarket och börja motionera. Dåre.

:laugh: