handdator

Visa fullständig version : Söker tips på träning man kan utföra stolssittande utan att se dum i huvudet ut


Spartansk
2012-03-10, 01:11
Hej!

Jag har fått ett kontorsjobb där jag är tvungen att mest sitta still hela arbetspassen. Jag söker lite tips på träning man kan göra medan man ändå bara sitter där. Eftersom det är i ett öppet kontorslandskap befolkat med personer jag vill kunna prata med på firmafesten är det av stor vikt att man inte ser fullständigt efterbliven ut när man gör övningen. Avancerade yogaposer och allt med utrustning går således bort.

Hittills har jag kommit på:
- Knipövningar a la Susanne Lanefelt.
- Magvacuum (ingen ser att man suger in magen under skjortan).
- Att trycka tungan mot gommen (vad man nu ska med en stark tunga till).
- Bara spänna lite slumpvis utvalda muskler - ger väl lite genomblödning, och extra muskelkoordination.

Grazzafukkinrazzi
2012-03-10, 01:13
Köp några CoC's som du kan förvara i skrivbordslådan som du kan smyga fram och klämma på när du känner för det.

Wiksit
2012-03-10, 01:14
"- Bara spänna lite slumpvis utvalda muskler - ger väl lite genomblödning, och extra muskelkoordination. "

Vad innebär muskelkoordination?

Spartansk
2012-03-10, 01:17
"- Bara spänna lite slumpvis utvalda muskler - ger väl lite genomblödning, och extra muskelkoordination. "

Vad innebär muskelkoordination?

Att när jag tänker "nu ska jag spänna Triceps inre huvud med 80 % av maximal kraft" så spänner jag Triceps inre huvud med 80 % av maximal kraft. :)

Wiksit
2012-03-10, 01:18
Haha förstår. Finns det någon nytta med att bara spänna den till 80% eller bara coolt att kunna? :)

Spartansk
2012-03-10, 01:21
Haha förstår. Finns det någon nytta med att bara spänna den till 80% eller bara coolt att kunna? :)

Enligt vissa så är det bra att kunna spänna enbart muskeln man försöker träna, när man tränar. Sen kan jag tänka mig att det har nytta av andra skäl, att det gör en mer välkoordinerad i allmänhet eller att det hjälper en slappna av musklerna, t ex. Sen är det coolt att kunna. :)

svenbanan
2012-03-10, 01:24
Du kan väl kanske göra lite stoldips om du inte tycker du ser för knepig ut då.

En annan variant som kanske är mindre iögonfallande är att hålla i stolens armstöd och pressa upp till raka armar och sedan räta ut benen framför dig till L-hold.

Häng en ryggsäck runt ena foten och kör benspark.

Spartansk
2012-03-10, 01:25
Benlyft över huvud taget var en bra idé. Att sitta med båda benen lite lyfta lär ju suga gött efter 5 minuter.

svenbanan
2012-03-10, 01:27
Se till att ha handsfree bara, annars blir det nog jäääävligt jobbigt. ;-)

AhmedGrisen
2012-03-10, 01:31
sov på jobbet och spendera nätterna på gymmet

hallar
2012-03-10, 08:11
Smit in på handikapptoaletten, där kan du göra diverse kroppsviktövningar, dips i armstöden osv. Armhävningar enbensknäböj. Sedan kan du äta din tonfisk där med, avsluta med en liten powernap. Eller kan du fokusera på jobbet och träna på din fritid :)

Spartansk
2012-03-10, 08:29
Jag vill poängtera att övningarna helst ska göras sittandes i stolen. Jag har inte så mycket möjlighet att gå på rast.


Eller kan du fokusera på jobbet och träna på din fritid :)

Man kan fokusera på jobbet också. Jobbet innebär en del dödtid, men dödtid då man inte kan lämna stolen.

emi23j
2012-03-10, 09:06
Knuffa undan stolen och sjunk ned i en djup böj. Hang out.. När du klarar sitta i en djup böj utan att tappa balansen kan du börja experimentera. Sträck ut ena benet åt sidan exempelvis. Gör en halvcirkel. Håll det ute ett tag. byt ben. repetera.

Spartansk
2012-03-10, 09:08
Knuffa undan stolen och sjunk ned i en djup böj. Hang out.. När du klarar sitta i en djup böj utan att tappa balansen kan du börja experimentera. Sträck ut ena benet åt sidan exempelvis. Gör en halvcirkel. Håll det ute ett tag. byt ben. repetera.

Ja, det där ser ju inte ett dugg dumt i huvudet ut. :D

emi23j
2012-03-10, 09:21
Med den attityden kommer man ingenstans.

mattilainen
2012-03-10, 09:34
Det nya opti?

simper02
2012-03-10, 09:40
om du inte vill göra en riktig övning för att det skulle se dumt ut? du vill bara sitta och spänna dig så är ju tv-shopprylarna bra för dig sunabelt och abtronic och allt va dem heter