handdator

Visa fullständig version : Ätardag eller dagar, köra allt på 1 dag eller dela upp på 2?


dfect
2012-03-09, 23:51
Säg att man har en viss mängd nötter, choklad och annat som bara måste ner i magen under en veckas tid. Vad är då bäst, att köra allt på en dag eller att dela upp samma mängd på två dagar, ex fredag och lördag. Har kört och kör på konstant lågkolhydratdiet i veckorna med begränsad kaloriintag och högintag av protein under ganska lång tid och vill alltså veta vad som är bäst för att undvika oönskad tillagring av fettmassa.

nisse1976
2012-03-09, 23:58
Beror lite på vilken mängd vi pratar men jag skulle säga dela upp. Att trycka i sig väldigt mycket fruktos samtidigt är inte så bra. Bättre att dela upp det och göra lite plats i levern under tiden.

Tror även att du kan må rätt mossigt av att trycka i dig massa choklad om du kör hårt på lågkolhydrat.

prOtotype
2012-03-10, 00:11
Varför ska du äta massa nötter?

dfect
2012-03-10, 00:54
Mängd, ca 4000kcal, varav det mesta består av fett från nötter.

Varför nötter? :) För att jag helt enkelt har insett att jag helt enkelt inte mår bra av att trycka i mig ett halvt kilo godis. Chokladen är utan socker och har rätt hög halt kakao.

Sheogorath
2012-03-10, 06:49
Det spelar ingen roll (fysiologiskt) så länge det inte är stora mängder socker (sackaros) som intas samtidigt precis som nisse1976 sa (eller om det intas när du redan är kolhydratladdad till tänderna). Nu säger du att det inte är så mycket socker i din choklad och då gör du precis som du vill. Sett över en tvådagarsperiod kommer din viktförändring i glykogen/fett/muskler sannolikt att vara den samma oavsett hur du gör.

Trött
2012-03-10, 13:45
Ang. fruktos och levern, säg att man äter 250 gram godis (typ gelégodis, mest socker alltså) en gång i månaden utan att ha tränat innan (= levern är inte tömd) och samtidigt som man har ätit kolhydrater som vanligt under dagen, så kommer mer fett att lagras in runt de inre organen, visst?

Säg då att man gör det här i tio år, samtidigt som man ligger på energibalans, kommer då fettet i kroppen långsamt omorientera sig så att man till slut ser ut som Eggman?

Trött
2012-03-11, 12:49
Bumpar tråden...

Sheogorath
2012-03-11, 14:25
Bumpar tråden...

Ingen kan svara på det. Det verkar osannolikt att det skulle göra någon praktisk skillnad. Fysisk aktivitet bränner andelsmässigt mer visceralt fett jämfört med stillasittande så det där lilla extra som lagras in en gång i månaden kanske snabbt förbränns så fort du gör någonting krävande.