handdator

Visa fullständig version : Sötningsmedel = dåligt för tänderna?


Snobbe
2012-03-09, 16:36
Har funderat på detta ett bra tag nu, jag var hos en tandläkare för 2 år sedan som frågade om jag drack mycke light läsk, vilket jag gjort under ett år då. Och han sa att det skadade emaljen mycket mer än vad vanligt socker gjorde. Huruvida detta är bullshit eller inte har jag ingen aning om men skulle vara roligt om någon vet?

Saken är att emaljen kommer väl inte tillbaka om jag fattat det rätt och innan detta året av lightläsk så drack jag en OFANTLIGT stor mängd vanlig cola. Som jag sedan bytte mot en lite mindre mängd light cola. Jag har aldrig haft någon som klagat på min emalj specifikt innan så jag har ingen aning hur den sett ut längre tillbaks i tiden.

Mago
2012-03-09, 16:46
Om det skadar emaljen mer vet jag inte, men det är till stor del syran i läsk som skadar emaljen, vilket det finns lika gott om i lightläsk som i vanlig.

Snobbe
2012-03-09, 16:50
Om det skadar emaljen mer vet jag inte, men det är till stor del syran i läsk som skadar emaljen, vilket det finns lika gott om i lightläsk som i vanlig.

ah ok så det kanske inte alls har något med socker/sötningsmedel att göra? Utan endast pga syran?

King Grub
2012-03-09, 16:53
Det stämmer inte.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2095316

Mago
2012-03-09, 17:01
ah ok så det kanske inte alls har något med socker/sötningsmedel att göra? Utan endast pga syran?

Socker är en bra födokälla för bakterier i munnen som i sin tur avger syra.