handdator

Visa fullständig version : en fråga ang mat efter träning.


solkysst
2012-03-09, 15:44
Hej.
Jag är en smal tjej som brukar träna styrka på kvällarna.
Jag har problem att sova om jag äter på kvällen och brukar bli jag lägger mig sover direkt efteråt utan att äta något.

Hur dåligt är detta?
Vill ju ha muskler men är inte ute efter "bygga muskler", om ni förstår. Tycker jag har lite fett på magen som jag vill bli av med också.

Det jag undrar är vad som händer om jag inte äter något? Räcker det annars jag bara dricker ett glas mjölk typ?
För efter träningen känner jag att musklerna är helt utpumpade och typ döda, som de saknar syre så man känner ju att man kanske borde äta något?

Men hur viktigt är det? Egentligen?

King Grub
2012-03-09, 16:00
Efter styrketräning är muskelnedbrytningen större än muskeluppbyggnaden, tills protein tillförs. Dvs du förlorar muskler till dess du äter.

Det finns bara fördelar med att äta ordentligt efter träning. Om du inte kan äta en rejäl måltid av någon anledning, kanske du kan ta en proteindrink direkt efter passet, följt av det där glaset mjölk och någon smörgås eller liknande när du kommer hem.

solkysst
2012-03-10, 12:34
Aha okej... har försökt med proteinshake men gillar inte den där pulversmaken.. tyckte jag såg på gymmet de hade färdiga shakes, kanske kan prova en sådan o se om de smakar bättre. Hur e det med proteinbars? Känns som det är så mkt socker i sånt?

Men okej, gäller tillföra proteinet då.. får väl trycka i mig nått ändå på kvällen.
Funderade mest på om det verkligen var så viktigt om man inte är ute efter bli stor.

King Grub
2012-03-10, 12:37
Ja, protein i samband träning är alltid viktigt.

Bars går bra. Dom innehåller ofta rätt mycket socker, men det är inte skadligt. Det är inte ens dåligt i samband med träning. Allt går till musklernas återhämtning och kan inte lagras in som kroppsfett överhuvudtaget vid det tillfället.

1684_
2012-03-10, 16:02
ANnars så mättar inte typ, 2 kokt ägg å 1 glas mjölk mycket heller. Går du hem å sover direkt å äter en ordentligt frukost tidigt på morgonen efter e de nog ej fara.

King Grub
2012-03-10, 17:01
Nu handlade det väl inte om mättnad utan om att muskelnedbrytningen är större än muskeluppbyggnaden tills hon äter? Varför skulle hon förlora 6-10 av dygnets timmar till muskelförlust och hur är det ingen fara om man vill ha några resultat av träningen?

tossefar
2012-03-10, 17:37
ANnars så mättar inte typ, 2 kokt ägg å 1 glas mjölk mycket heller. Går du hem å sover direkt å äter en ordentligt frukost tidigt på morgonen efter e de nog ej fara.

Det här tycker jag var ett riktigt dåligt tips. Att träna och att sen inte äta alls på en hel natt är verkligen inte att rekommendera.

KalleTeodor
2012-03-10, 18:27
gillar du inte pulvermaken. köp protein från optimum nutrition. dem har jätte goda smaker. lite dyrare men om du har problem med smaken så är det helt klart värt det!

http://shop.kolozzeum.com/sv/proteiner-amino/optimum-nutrition-100-whey-gold-standard-2273kg.html

solkysst
2012-03-14, 20:00
Okej tack ska testa det... testade en färdig shake på gymmet, 50 g kolhydrater och 50 g protein o den va helt ok att dricka så tänkte kan ta en sån när jag tränar sent.

Men tack för svar ialf, då vet jag att det är viktigt jag får i mig något efteråt, visste soim sagt inte hur viktigt det egentligen var då jag tidigare aldrig riktigt tränat styrka.

tooby
2012-03-14, 20:46
Prova blanda en kvarg med lite mjölk och fun light som kvällsfika, kanske faller dig i smaken.

solkysst
2012-03-14, 21:17
Ahhh ska jag testa.. tänkte först varför ska jag dricka funlight till men googlade o såg det skulle va gott blanda ihop med kvargen :D
Hittade fler saker man kunde blanda kvarg med, ska absolut testas, tack för tipset!

Knatcharn
2012-03-15, 12:39
Ahhh ska jag testa.. tänkte först varför ska jag dricka funlight till men googlade o såg det skulle va gott blanda ihop med kvargen :D
Hittade fler saker man kunde blanda kvarg med, ska absolut testas, tack för tipset!

Tips för kvargrecept:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57828

Det kan också vara värt det att tvinga i sig proteinshaken efter träning precis som alla andra. Inte direkt så att folk dricker det för att det är gott, men det är upp till var och en :)

solkysst
2012-03-15, 14:24
Haha jo jag vet... men jag är en sån som kan i princip svälta mig (okej, överdrift) om det inte finns något som faller mig i smaken så är extremt svårt för mig tvinga i mig nått jag inte gillar..

Men hitta en shake som funka o ska kolla in olika kvarg blandningar!! :D Tack!

nemesis89
2012-03-15, 22:34
Jag har ett liknande problem. Jag blir nästan spyfärdig efter ett gympass. Det sista jag tänker på är mat.
Brukar dock pressa i mig en gainomax (40g kollisar & 20g protein) samt en banan. Det sägs räcka föra att tillföra den mängd näring för stunden efter ett gympass för att kroppen inte ska gå in i katabolt tillstånd.