handdator

Visa fullständig version : Otrolig trötthet under deff.


Leviathan
2012-03-09, 13:30
Ligger just nu på hård deff. Detta är väl första gången som jag gjort detta. Räknar INTE med "vanlig" viktnedgång som jag tidigare gjort utan någon form av träning i princip alls.

Nåja, nu efter ca 8 veckor med rejält kaloriunderskott är jag sjukligt trött under stora delar utav dagen. Och kvällstid har jag svårt som fan att somna även om jag är brutalt trött. Sista veckan nu har jag sovit otroligt dåligt nattetid och har plockat igen lite genom att sova lite dagtid (som i sin tur antagligen jävlas lite extra med nattsömnen).

Det jag funderar över är väl egentligen om detta är något vanligt? funderar på att peta in några hundra kalorier extra varje dag, alternativt köra en redig ätardag nu under helgen och se om det kan påverka positivt. Det var länge sedan jag fuskade nämligen.

Medvetet så skriver jag inte exakt vad jag ligger på rent kalorimässigt per dag då jag inte är ute efter att få svar som tex: "du ska satsa på att tappa 0.5 kg/veckan". Jag är väl informerad om det, men väljer att gå ned snabbare för att jag inte ska tappa min motivation. Planen är att inom någon månad uppnå 0.5kg/veckan i viktnedgång, men just nu vill jag att det ska gå snabbare än så.

Detta blev mycket babblande tyvärr. Men jag vill egentligen bara höra era erfarenheter, tips och tankar kring tröttheten.

dmoller
2012-03-09, 13:41
Brukar ha svårigheter att somna när jag är sjukt hungrig. har åtgärdat detta med att käka lite kasein någon timma innan läggdags, sover som ett barn. och då ligger jag på 1000+ underskott


min första <3

Leviathan
2012-03-09, 13:48
Brukar ha svårigheter att somna när jag är sjukt hungrig. har åtgärdat detta med att käka lite kasein någon timma innan läggdags, sover som ett barn. och då ligger jag på 1000+ underskott


min första <3

Jag är oftast inte hungrig när jag lägger mig, men visst fasen hade man kunnat klämt något en timme eller så innan läggdags! kasein som tillskott eller som typ kvarg el liknande?

Och ja jag ligger också på 1000+ i underskott :) har funkat perfekt hittills, bara detta som sagt med sömnen som känns att det kan kuka ur ordentligt om det inte reder upp sig.

Grapefruit
2012-03-09, 13:49
Som du säger så skulle det säkert hjälpa med en ätar-dag med extra kolhydrater så att du får tillbaka din energi. Jag brukar också bli trött efter en sån period, men en dag rikligt med pasta brukar göra susen :)

Prova att dricka grönt té. Det kör jag med, 2-3 koppar om dagen. Det dämpar hungern och ger extra energi tycker jag.

Du kanske dricker för lite vatten i allmänhet? Kroppen behöver mycket vatten.

Leviathan
2012-03-09, 13:54
Som du säger så skulle det säkert hjälpa med en ätar-dag med extra kolhydrater så att du får tillbaka din energi. Jag brukar också bli trött efter en sån period, men en dag rikligt med pasta brukar göra susen :)

Prova att dricka grönt té. Det kör jag med, 2-3 koppar om dagen. Det dämpar hungern och ger extra energi tycker jag.

Du kanske dricker för lite vatten i allmänhet? Kroppen behöver mycket vatten.

Hmm, man kanske skulle svulla till lite idag då för att testa :)
ah, ok. Ska nog ta och pröva på det. Har även läst att det ska finnas studier som visar att det även ökar förbränning. Så som det varit den sista tiden har jag tryckt ca 300mg koffein på morgnarna ca 30 min innan mina pass, sen gett fan i koffeinet resten av dagen för att det inte ska störa sömnen.

Ja jag är tyvärr dålig på att dricka vatten förutom under styrkepassen. Måste försöka bättra mig där.

Grapefruit
2012-03-09, 14:02
Omega-3 kan vara en bra investering också. Tycker det piggar upp som fasen. Det ska även påverka fettförbränningen.
Jag kör 3 kapslar på morgonen och 3 på kvällen.

Försök o få i dig 4L vatten per dag. Spritt jämnt över dagen.

Leviathan
2012-03-09, 14:07
Omega-3 kan vara en bra investering också. Tycker det piggar upp som fasen. Det ska även påverka fettförbränningen.
Jag kör 3 kapslar på morgonen och 3 på kvällen.

Försök o få i dig 4L vatten per dag. Spritt jämnt över dagen.

Kör på 1000mg omega 3 på morgonen varje dag. Kanske ska klämma mer?

Jo jag vet hur jag egentligen bör dricka. Problemet är att jag ALLTID haft svårt att få i mig tillräckligt med vatten tyvärr. Från det att jag var liten parvel fram till nu (30+)

abstract
2012-03-09, 14:10
Jag känner igen det här. Trött som tusan, men steget till att somna infaller inte. Två nätter på en vecka somnade jag faktiskt inte alls, vilket fick mig att inse att jag måste bryta mönstret. Så la mig på kaloribalans samt ökade kolhydratintaget en aning. Första natten blev lite si och så, men sedan sov jag som innan deffen resten av veckan. Sedan kunde jag "starta om" deffen med nya parametrar att ta hänsyn till...

Så för mig var sömnproblemen i direkt relation till deffen. Så mitt råd, försök hitta en balans där du ligger på ett lagomt underskott och ev dra upp kolhydraterna lite. Fungerade för mig!

Edit; Sömnproblemen kom efter ett tag för mig med, uppskattningsvis 6-8v.

Grapefruit
2012-03-09, 14:13
Jag trycker 3000mg på morgonen och 3000mg på kvällen så jag tycker du ska öka.

Ett till tips är att äta mycket grönsaker, sparris, broccoli, spinat osv. för att få i sig vitaminer och känna sig mätt.

vicarious
2012-03-09, 14:20
För stort underskott. Det är troligtvis inte vanlig trötthet på grund av sömnbrist, utan snarare relaterat till energibrist. Känner igen mig.

Leviathan
2012-03-09, 14:21
Jag känner igen det här. Trött som tusan, men steget till att somna infaller inte. Två nätter på en vecka somnade jag faktiskt inte alls, vilket fick mig att inse att jag måste bryta mönstret. Så la mig på kaloribalans samt ökade kolhydratintaget en aning. Första natten blev lite si och så, men sedan sov jag som innan deffen resten av veckan. Sedan kunde jag "starta om" deffen med nya parametrar att ta hänsyn till...

Så för mig var sömnproblemen i direkt relation till deffen. Så mitt råd, försök hitta en balans där du ligger på ett lagomt underskott och ev dra upp kolhydraterna lite. Fungerade för mig!

Edit; Sömnproblemen kom efter ett tag för mig med, uppskattningsvis 6-8v.

Tack för tipsen! ja jag ska faktiskt pröva redan idag känner jag. Blir till att köra en schysst ätardag idag sen se om jag kanske ska höja kalor och kolhydratintaget något under en vecka eller så och utvärdera :)

Alltid bra att få input från folk som varit i samma sits själv :)

Leviathan
2012-03-09, 14:22
Jag trycker 3000mg på morgonen och 3000mg på kvällen så jag tycker du ska öka.

Ett till tips är att äta mycket grönsaker, sparris, broccoli, spinat osv. för att få i sig vitaminer och känna sig mätt.

Ok ska tänka på Omega 3 :)
i övrigt känner jag mig mestadels mätt och belåten men tack för input :)

Knatcharn
2012-03-09, 14:23
Ett till tips är att äta mycket grönsaker, sparris, broccoli, spinat osv. för att få i sig vitaminer och känna sig mätt.

Broccoli är guld under deff :thumbup:

Leviathan
2012-03-09, 14:24
För stort underskott. Det är troligtvis inte vanlig trötthet på grund av sömnbrist, utan snarare relaterat till energibrist. Känner igen mig.

Ja det verkar absolut som att du har rätt. Tycker bara att det är skumt att det ska ta så lång tid innan man får den där sjuks tröttheten. Men men.. ska som sagt käka ordentligt idag och sedan justera mitt intag så jag får i mig lite mer nu framöver :) tack tack.

Leviathan
2012-03-09, 14:25
Broccoli är guld under deff :thumbup:

Synd bara att det smakar gammal bäver.... *spy*

abstract
2012-03-09, 14:42
Tycker bara att det är skumt att det ska ta så lång tid innan man får den där sjuks tröttheten.

Tror det tar ett tag innan kroppen börjar fatta vad som sker, första veckorna lever man säkert fortfarande på energin från innan man drog ner på kalorierna. (Har inga som helst vetenskapliga belägg för detta, bossarna här inne får gärna bryta in och berätta hur det ligger till på riktigt;)

2HE
2012-03-09, 14:47
Öka kcal intaget alternativt ät annorlunda/bättre på samma kcal som nu. Dina problem låter som sådanna man har när man svälter sig själv.

Nutrid
2012-03-09, 15:01
Tror det tar ett tag innan kroppen börjar fatta vad som sker, första veckorna lever man säkert fortfarande på energin från innan man drog ner på kalorierna. (Har inga som helst vetenskapliga belägg för detta, bossarna här inne får gärna bryta in och berätta hur det ligger till på riktigt;)

Nja första veckorna är väl att ta i men säkert de första dagarna om man exempelvis kör en splitt och har proppfylla glykogenförråd sedan bulken på vissa av muskelgrupperna.

abstract
2012-03-09, 15:13
Nja första veckorna är väl att ta i men säkert de första dagarna om man exempelvis kör en splitt och har proppfylla glykogenförråd sedan bulken på vissa av muskelgrupperna.

Låter mer logiskt än min egna teori såklart, men i praktiken så verkar det vara många likt TS och jagsjälv, som får sömnproblem en bra bit in i deffen. Då utan att ändrat något i upplägget, samt inklusive anpassningar i kaloriunderskottet kontra ny vikt. Tillräckligt många för att det inte ska vara individuella händelseförlopp menar jag, utan snarare att det faktiskt är ett stadie som går att härleda till något...

Doctor Snuggles
2012-03-09, 15:20
Försök öka proteinintaget. D-vitamin kan också pigga upp på vintern.

martikainen
2012-03-09, 15:27
jag har legat extremt lågt på kcal men har aldrig märkt av sömnproblemen, så det kan ju finnas andra samband, tex vitaminbrist. Eller att du bör ändra pår hur många % av de olika makronutrienterna du stoppar i dig

Vattukvinnan
2012-03-09, 18:45
Jag trycker 3000mg på morgonen och 3000mg på kvällen så jag tycker du ska öka.

Ett till tips är att äta mycket grönsaker, sparris, broccoli, spinat osv. för att få i sig vitaminer och känna sig mätt.

+1

Tar dock än mer omega 3....... Ger mättnad, ökar förbränningen, minskar inflammations hämmande o väldigt bra för immunförsvaret.....glöm inte vitaminer spritt jämt över dagen! Lycka till!

tjocke
2012-03-09, 20:08
Ett långsökt men än dock tänkbart skäl är järnbrist. Järnbrist kan leda till anemi(blodbrist) vilket uttrycker sig genom bland annat trötthet. Du kan också få järnbrist på grund utav brist på vitamin b. Något att fundera på kanske, då du såklart helst inte vill öka ditt kcalintag.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Blodbrist/

abstract
2012-03-10, 08:12
Ett långsökt men än dock tänkbart skäl är järnbrist. Järnbrist kan leda till anemi(blodbrist) vilket uttrycker sig genom bland annat trötthet. Du kan också få järnbrist på grund utav brist på vitamin b. Något att fundera på kanske, då du såklart helst inte vill öka ditt kcalintag.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Blodbrist/

Med ditt svar i åtanke kikade jag upp järnvärdet i broccoli, vars intag av jag trodde säkrade min järnkvot för dagen.

Rek. dagsbehov :12-18 mg järn
100g broccoli : 1,5 mg järn

Du ska alltså dagligen sätta i dig ett runt 1kg broccoli om du i övrigt äter järnfattigt. Eftersom jag äter relativt ensidigt i perioder började jag se över vilka livsmedel i min kost som ger mig järn, och kommer inte upp i rdi. Som du säger kanske det inte hjälper, men hursomhelst ska jag personligen öka intaget och det kan ju bara vara bra;)

Baboom
2012-03-10, 08:32
Sluta upp med kardion och höja kolhydraterna under några dagar, kan vara ett bra tips.

Leviathan
2012-03-10, 11:44
Man får tacka för alla tips!

Efter att ha kikat igenom vad alla har att säga har jag bestämt mig för att skaffa någon typ utav multivitamin-tillskott.

Kommer även att ägna helgen till att äta vad helst som faller mig in. Igår blev det en pizza och ett par öl. Slocknade i princip direkt efter jag fått i mig det.

Och förövrigt kör jag ingen kardio alls i nuläget. Jag lyfter bara, och det så tungt som möjligt ;)

Ska även justera upp mitt kcalintag totalt, samt fokusera lite på kolhydraterna då proteindelen ser bra ut.

Leviathan
2012-05-19, 23:56
Bumpar denna tråd lite då jag kom på att det kanske skulle vara vettigt att komma med en uppdatering om någon annan nu skulle ha hjälp utav tråden.

Efter att ha fått en hel del input från er och tänkt till själv, bestämde jag mig för att införskaffa vitamintillskott för att säkra upp det mesta. Jag lade även in en ätardag i veckan.

Efter att ha gjort detta så ordnade allt upp sig. Pillade inte speciellt alls på kcal-intag eller fördelade kolhydraterna speciellt annorlunda. Möjligtvis LITE mer kolhydrater i kosten än tidigare men inte mycket.

Så nu sover jag som ett barn om nätterna :hbang: