handdator

Visa fullständig version : bänkpress, svank eller ej.


frozzon
2012-03-09, 10:50
HEJ, nu vet jag att det finns trådar som liknar denna men för att vara på den säkra sidan gör jag en ny tråd.

att svanka när man kör bänkpress är självklart för dom som vill flytta mycket vikt, men om man styrketränar för allmänt välmående och för att förhindra skador, borde man inte svanka då? disskuterade detta med 2 personliga tränare och dom båda tyckte att om man tränar för att må bra så skulle man inte svanka under bänkpress pga av trycket man utsätter kotorna när man svankar, jag hade inget argument (och inte dom heller) att detta skulle stämma.

Fishtank
2012-03-09, 11:35
Svanka.
Mindre skaderisk på axlarna.

Zizou
2012-03-09, 11:37
Svanka.
Mindre skaderisk på axlarna.

Är det inte mest det med att dra bak skulderbladen som gör att det blir mindre skaderisk på axlarna?
Det är väl en kombination av båda kanske, men jag har för mig att det är största anledningen.

Fartman
2012-03-09, 11:43
Är det inte mest det med att dra bak skulderbladen som gör att det blir mindre skaderisk på axlarna?
Det är väl en kombination av båda kanske, men jag har för mig att det är största anledningen.

Jo, fast man är så illa tvungen att svanka endel om man ska få ihop skulderbladen ordentligt. Så jag tycker väl att svanka så mycket du behöver för att få ihop skulderbladen och få till en stabil bröstrygg.

dluddeckens
2012-03-09, 14:54
Svanka svanka svanka!

Zizou
2012-03-09, 14:58
Jo, fast man är så illa tvungen att svanka endel om man ska få ihop skulderbladen ordentligt. Så jag tycker väl att svanka så mycket du behöver för att få ihop skulderbladen och få till en stabil bröstrygg.

Alright. Tyckte själv att jag fick sämre teknik och det kändes sämre när jag svankade/bryggade för mycket, så nu kör jag väldigt lite istället som tidigare och det känns bättre.

Kalliban
2012-03-09, 15:06
Man behöver ju inte svanka överdrivet mycket, men lite svank och att hålla ihop skulderbladen. Det ger väl en fördelaktig vinkel för axlarna också om jag inte minns fel.

apfel
2012-03-09, 16:00
speciellt mycket stress läggs inte på kotorna vid svank i bänk.