handdator

Visa fullständig version : ryggpass för tre-split egenviktsträning?


Storhövdingen
2012-03-09, 10:08
Jag och några polare snackade om att ge utomhusträning ett ordentligt försök.
Fungerar upplägget bra rör det sig troligen om ett halvår.

Jag tänkte lägga upp träningen i en tresplit med ett benpass, ett bröstpass och ett ryggpass (mest för att jag har ben och bröstpass jag är väldigt nöjd med). Just ryggpasset känns väldigt svårt att lägga upp, man kan köra lite pullups, någon form av bakvända armhävningar och antagligen hänga uppochner och köra shrugs om man vill slänga in lite traps i det hela, men sen kan jag inte komma på fler övningar.

Bör man skippa att köra egenvikt på ryggpasset och köra det på gym istället?
Kanske glömma tresplitsupplägget, och får man då balanserad träning trots att ryggen inte får lika mycket uppmärksamhet? Eller går det rentav att få ihop ett välbalanserat program utan vikter?

Dribinho
2012-03-09, 10:42
Kör ett gympass i veckan med Marklyft och tunga roddar då? Så kan du komplettera utomhus med de övningar du nämnde, inverted rows mm. Kanske slänga in lite tyngre böjjar när du ändå är på gymmet som komplement till enbensböjar mm som du gör utomhus?

supersize
2012-05-23, 08:24
Bumpar tråden.

Nu när det är så fint väder så vore det väl förträffligt att träna utomhus?!

Ett ryggpass i naturen, hur skulle man kunna bygga upp det med övningar?

Brick
2012-05-23, 12:01
Pull-ups, rack chins/inverted rows. Kanske kan vara en idé att ta med sig ett par handdukar eller liknande som man kan hålla i vid t ex pull-ups, då en gren som är tillräckligt stadig för att göra övningarna i lär vara alldeles för tjock för att hålla i.

Brick
2012-05-23, 12:02
Hur ser dina pass ut för ben och bröst ut? Skulle vara kul att testa :)

Rusk
2012-05-23, 12:56
Som du skrivit, pull-ups eller chin-ups samt inverted rows (http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BWSupineRow.html)
Sen omvända ryggresningar för erector:)

svenbanan
2012-05-23, 14:11
Som du skrivit, pull-ups eller chin-ups samt inverted rows (http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/BWSupineRow.html)
Sen omvända ryggresningar för erector:)

Varför omvända, och inte vanliga?

svenbanan
2012-05-23, 14:16
Är man löjligt stark i ryggen kan man ju försöka sig på front lever och back lever. Finns guider på nätet till olika progressioner.

Även handstående armhävningar (mot vägg) ställer rätt stora krav på ryggen som stabilisator.

Det var ju någon som hade en renodlad bicepsövning där man låg på golvet och gjorde nåt mystiskt. Har för mig den varkade bra, men minns inte hur den såg ut... :(

Annars måste jag slå ett slag för burpees. Fy fan vilken jobbig helvetesövning.

Rusk
2012-05-23, 14:48
Varför omvända, och inte vanliga?

Går lika bra det.

Brick
2012-05-23, 14:55
Varför omvända, och inte vanliga?

Om man inte använder några fria vikter eller maskiner bör man väl använda kroppsvikten i rows?

emi23j
2012-05-23, 15:36
Är man löjligt stark i ryggen kan man ju försöka sig på front lever och back lever. Finns guider på nätet till olika progressioner.

Även handstående armhävningar (mot vägg) ställer rätt stora krav på ryggen som stabilisator.

Det var ju någon som hade en renodlad bicepsövning där man låg på golvet och gjorde nåt mystiskt. Har för mig den varkade bra, men minns inte hur den såg ut... :(

Annars måste jag slå ett slag för burpees. Fy fan vilken jobbig helvetesövning.

+1! på detta.

gymnastik träning är fantastiskt kul. Kommer börja köra ute så fort vädret tillåter här uppe i norr.
Backlever kräver dock inte så mkt styrka, front lever är dock en annan sak. men man kan alltid köra grupperat till att börja med.

finns fantastiskt mkt man kan köra med den egna kroppen som vikt. Jag har dock inte lust, tid eller ork att sitta här och rabbla upp övningar. om man är intresserad kan man kolla på gymnasticbodies forum eller beastskills med jim bathurst.

svenbanan
2012-05-23, 19:11
Om man inte använder några fria vikter eller maskiner bör man väl använda kroppsvikten i rows?

Det var omvända ryggresningar jag pratade om ,inte omvänd rodd...