handdator

Visa fullständig version : skillnad i proteinintag


SannaK
2012-03-08, 22:39
man ska ha protein kroppsvikt *2 vid deff (gärna mer)

MEN jag är ju inte SÅ musklig och är SÅ stor, så frågan om, det gör någon nytta på MIG?

på MIG kanske det räcker med iaf kroppsvikt*1 samt att jag fortfarande (som jag alltid varit) är noga med att underhålla styrketräningen.

det måste ju vara skillnad på mig och en "bodybuilder" (supermusklig/stor) i proteinintag?

benacii
2012-03-08, 23:01
2*kv kan nog vara bra oavsett hur stor du är för att bibehålla musklerna du har.

intaget blir mindre för dej eftersom du väger mindre och har lättare att komma upp i 2*kv. En "supermänsklig stor bodybuilder" väger antagligen bra mycket mer än du och behöver mer gram protein för sina 2*kv.

SannaK
2012-03-08, 23:05
2*kv kan nog vara bra oavsett hur stor du är för att bibehålla musklerna du har.

intaget blir mindre för dej eftersom du väger mindre och har lättare att komma upp i 2*kv. En "supermänsklig stor bodybuilder" väger antagligen bra mycket mer än du och behöver mer gram protein för sina 2*kv.

oavsett? okej.
så en bodybuilder eller någon random här behöver MER än *2 vid deff?

benacii
2012-03-08, 23:06
oavsett? okej.
så en bodybuilder eller någon random här behöver MER än *2 vid deff?

Det var inte det jag skrev.

Om du väger 60kg behöver du ha 120g protein för dina 2*kv i protein.
Säg att en bodybuilder väger 100kg. då behöver han ha 200g protein för sina 2*kv i protein.

SannaK
2012-03-08, 23:11
Det var inte det jag skrev.

Om du väger 60kg behöver du ha 120g protein för dina 2*kv i protein.
Säg att en bodybuilder väger 100kg. då behöver han ha 200g protein för sina 2*kv i protein.

okej, jag förstår, tack!

AndreasBastard
2012-03-08, 23:52
Det kan nog vara bra att försöka hålla sig nära 2g/kg kropp för att säkerställa att du inte tappar muskelmassa i onödan. Det är ju inga hutlösa mängder om du ni inte väger 350kg.

Sen så kan du nog ha en poäng med att behovet av protein för att inte tappa muskler hänger ihop med förhållandet mellan muskler och övrig kroppsmassa. Det låter ju logiskt att en karlakarl som väger 50 kg med 20kg muskler behöver mer protein än en karlakarl på samma vikt men med 10 kg muskler för att underhålla en proteinsyntes i balans.

SannaK
2012-03-09, 17:32
Det kan nog vara bra att försöka hålla sig nära 2g/kg kropp för att säkerställa att du inte tappar muskelmassa i onödan. Det är ju inga hutlösa mängder om du ni inte väger 350kg.

Sen så kan du nog ha en poäng med att behovet av protein för att inte tappa muskler hänger ihop med förhållandet mellan muskler och övrig kroppsmassa. Det låter ju logiskt att en karlakarl som väger 50 kg med 20kg muskler behöver mer protein än en karlakarl på samma vikt men med 10 kg muskler för att underhålla en proteinsyntes i balans.

inga huttlösa mängder, men d är allt krävande!

procentuellt är det ju likadant för mig som med någon karlakar som väger 100kg med bara muskler, så det är ju ändå likadant. men jag har ändå svårt att se för mig att vi behöver lika mycket.

Rubus
2012-03-09, 17:36
inga huttlösa mängder, men d är allt krävande!



Nej.

SannaK
2012-03-09, 19:12
Nej.

Du var en trevlig prick

AndreasBastard
2012-03-09, 23:00
Tonfisk, kvarg och proteinshake är nyckeln.

benacii
2012-03-09, 23:14
Tonfisk, kvarg och proteinshake är nyckeln.

vanlig husmanskost med en extra köttbit per måltid funkar lika bra för den som inte vill krångla.