handdator

Visa fullständig version : marklyft Teknik bra eller dålig?


Adam87
2012-03-08, 21:40
Har just börjat Marklyfta så tränar på tekniken . Vad ska jag förbättra??


OBS ursäkta för att filmen är felvänd men ni ser hur jag utför övningen i vilket fall.

Ser att jag har en liten lutning på övre rygg är det något som måste fixas för att få den perfekta tekniken ??


Filmen = http://youtu.be/9sgpDMNu2b8

kottovic
2012-03-08, 21:43
Raka marklyft v 1.10?

Adam87
2012-03-08, 21:47
Kanske är mer raka marklyft än vanliga!?. Ska jag gå ner med höften lite längre ner för att få till vanliga marklyft eller vad?

kottovic
2012-03-09, 08:19
Proffsen har säkert en annan åsikt här men jag skulle jobba mer med benen -> ner med röven och så ser det ut som att stången kommer en bit från knät vilket den inte ska göra.

Adam87
2012-03-09, 18:02
Redig träningsvärk har man i ryggen efter träningen igår. Men i bena känns det inget så ska koppla in bena mer i nästa veckas marklyftpass. Tycker dock jag får lite obalans när man trycker ner röven för mycket vad kan det bero på?

TREX
2012-03-09, 18:09
Du ska ner med rumpan mer, typ benböjs läge.

Adam87
2012-03-09, 18:15
Okey så om jag använder samma teknik i utförandet och lägger till att rumpan ska ner mer så är lyftet helt okey då?

Määng
2012-03-09, 21:09
Men är verkligen rumpan för högt? Jag la upp en film på mina marklyft och där är rumpan ungefär lika högt upp, till och med snäppet högre och folk tyckte inte att den var för högt.

Edit; kollade filmen igen och du sträcker ut benen innan du börjat dra upp stången och sen börjar du dra med ryggen och så när lyftet börjar så är ju iofs rumpan för högt.

Är själv osäker på mina marklyft så jag säger inte mer än så...

Matsa
2012-03-09, 21:36
Ner med röven en lite aning kanske men du ska absolut inte ned i knäböjsposition, det är på tok för djupt för de flesta. Böjer man benen så mycket så sätter man dem i en onödigt svag position och resultatet blir antingen att man bara orkar lyfta en bråkdel av vad man kan lyfta med korrekt teknik eller att man kompenserar genom att räta benen för fort vilket resulterar i ett rygglift och det var ju vad man ville undvika till att börja med. Någonstans mellan halvböj och kvartsböj tror jag är lagom för de flesta. Testa att börja med helt raka ben och sedan böjer du benen samtidigt som du drar lätt i stången (tänk att du försöker dra dig ned mot stången). När du kommer till rätt läge ska det kännas som att låren både har mycket belastning på sig och ändå känns starka, om du förstår hur jag menar.

Ett annat tips är att titta på hur mycket du böjer benen när du ska göra ett hopp, de flesta sätter sig inte så djupt som i knäböjsposition utan böjer ganska lätt på benen.

Framförallt tycker jag att du ser ut att ha stången för långt ifrån dig, se till att den löper så nära kroppen som möjligt.

Määng
2012-03-09, 21:45
Ner med röven en lite aning kanske men du ska absolut inte ned i knäböjsposition, det är på tok för djupt för de flesta. Böjer man benen så mycket så sätter man dem i en onödigt svag position och resultatet blir antingen att man bara orkar lyfta en bråkdel av vad man kan lyfta med korrekt teknik eller att man kompenserar genom att räta benen för fort vilket resulterar i ett rygglift och det var ju vad man ville undvika till att börja med. Någonstans mellan halvböj och kvartsböj tror jag är lagom för de flesta. Testa att börja med helt raka ben och sedan böjer du benen samtidigt som du drar lätt i stången (tänk att du försöker dra dig ned mot stången). När du kommer till rätt läge ska det kännas som att låren både har mycket belastning på sig och ändå känns starka, om du förstår hur jag menar.

Ett annat tips är att titta på hur mycket du böjer benen när du ska göra ett hopp, de flesta sätter sig inte så djupt som i knäböjsposition utan böjer ganska lätt på benen.

Framförallt tycker jag att du ser ut att ha stången för långt ifrån dig, se till att den löper så nära kroppen som möjligt.

Tycker alla säger olika angående hur högt röven ska vara så jag blir lite lätt förvirrad.
Folk brukar ju hänvisa till Rippetoe men när man ser hans filmer så brukar han ju rekommendera en väldigt hög startposition för höften.

kottovic
2012-03-09, 21:46
Tycker alla säger olika angående hur högt röven ska vara så jag blir lite lätt förvirrad.
Folk brukar ju hänvisa till Rippetoe men när man ser hans filmer så brukar han ju rekommendera en väldigt hög startposition för höften.

Som Matsa påpekar så är det ICKE knäböj, många verkar ha fått det om bakfoten att röven ska ner i backen. Det du däremot inte ska gör är att starta med att lyfta röven och skapa ett RAKT marklyft.

Määng
2012-03-09, 21:50
Ursäkta att jag lånar tråden för att gnälla om mina marklyft men once and for all, är röven för högt i dessa lyft?

ZkUzw4E13F8

kottovic
2012-03-09, 21:52
Tycker det ser stabilt ut men skippa den där fula halskedjan...otroligt störande.

Määng
2012-03-09, 21:57
Tycker det ser stabilt ut men skippa den där fula halskedjan...otroligt störande.

Okej tack för feedback.

Halsbandet är en present från min sambo så jag behåller det på.

Matsa
2012-03-09, 22:32
Jag tycker det ser bra ut Määng, känns det bra?

Det syns att du får kämpa för att hålla höftpositionen på de sista repsen men det är inga större konstigheter. Du ser även ut att dippa framåt lite precis när du lyfter så du kanske skulle tjäna på att sitta bak lite mer och tänka på att göra dig tightare (bra buktryck, spänn latsen etc) innan du lyfter.

Det är dock smådetaljer. Som det är nu så ser du ut att ha benen med dig och hålla ryggen bra och det är huvudsaken. Bara att köra på om du frågar mig.

Määng
2012-03-09, 22:37
Jag tycker det ser bra ut Määng, känns det bra?

Det syns att du får kämpa för att hålla höftpositionen på de sista repsen men det är inga större konstigheter. Du ser även ut att dippa framåt lite precis när du lyfter så du kanske skulle tjäna på att sitta bak lite mer och tänka på att göra dig tightare (bra buktryck, spänn latsen etc) innan du lyfter.

Det är dock smådetaljer. Som det är nu så ser du ut att ha benen med dig och hålla ryggen bra och det är huvudsaken. Bara att köra på om du frågar mig.

Härligt mannen!

Vad tycker du om halsbandet då? :D

kottovic
2012-03-09, 22:38
Vad tycker du om halsbandet då? :D

:laugh: :bpump:

mysglenn
2012-03-09, 22:45
Määng, varför svankar du så otroligt mycket? känns onödigt.

Määng
2012-03-09, 22:48
Määng, varför svankar du så otroligt mycket? känns onödigt.

Har själv tänkt på det och har provat att bara spänna bålen och inte medvetet svanka, resultatet av det blir att ryggen rundas nere vid korsryggen.
Jag måste alltså medvetet svanka för att undvika rundning i ryggen.

mysglenn
2012-03-09, 22:51
Har själv tänkt på det och har provat att bara spänna bålen och inte medvetet svanka, resultatet av det blir att ryggen rundas nere vid korsryggen.
Jag måste alltså medvetet svanka för att undvika rundning i ryggen.

Eller öva upp din rörlighet i höftleden, hamstring mm ?

kottovic
2012-03-09, 22:52
Eller öva upp din rörlighet i höftleden, hamstring mm ?

Det Glenn försöker säga är att han vill ha ett likadant halsband. *popcorn*

Määng
2012-03-09, 22:53
Jag tycker det ser bra ut Määng, känns det bra?
.

Glömde ju svara på detta. Jo, de känns bra. Men jag känner att höften sticker iväg lite för tidigt i början av några reps. Tror dock att jag får löst det problemet om jag börjar tänka mer på att "trycka benen genom marken" mer.

Pepz
2012-03-09, 22:54
det där är ingen överdriven svank.

kör på bara määng. lyssna på matsa

Määng
2012-03-09, 22:57
Eller öva upp din rörlighet i höftleden, hamstring mm ?

Tror du att det skulle hjälpa? Finns det något sätt att testa ifall jag är för stel i de områdena? Jag tror nämligen inte att jag är det men jag kan ju ha fel.

mysglenn
2012-03-09, 22:59
det där är ingen överdriven svank.

kör på bara määng. lyssna på matsa

ser ut som PT-mark

svanka som en anka

Määng
2012-03-09, 22:59
det där är ingen överdriven svank.

kör på bara määng. lyssna på matsa

Tack för rådet.

Blev bra tryck i tråden nu, måste ha berott på halsbandet!

mysglenn
2012-03-09, 22:59
Tror du att det skulle hjälpa? Finns det något sätt att testa ifall jag är för stel i de områdena? Jag tror nämligen inte att jag är det men jag kan ju ha fel.

Lyssna på matsa som sagt.

mysglenn
2012-03-09, 23:02
Tack för rådet.

Blev bra tryck i tråden nu, måste ha berott på halsbandet!

jag föll för kepsen och din megasvank

skulle personliga avråda svank av den kalibern, men nu har pepz och matsa talat, och då lyder man.

Matsa
2012-03-09, 23:12
Vad gäller svanken så minskar den nästan för varje reps och i slutet av setet är ryggen mer eller mindre helt plan, därför tror jag att detta löser sig av sig självt med lite mer vikt på stången. Nu var det ju en ganska lätt vikt och många reps.

Sen tycker jag inte att svanken är speciellt stor, inte alls så överdriven att det är skadligt.

Adam87
2012-03-10, 12:09
Tack för feedbacken ska tänka på det extra mycket vid nästa marklyftträning . Det var jue bra att inte lyften var helt katastrofala i vilket fall så man skadar ryggen. Vet ni någon bra stretch övning för nedre ryggen som ni kan rekomendera??

frozzon
2012-03-10, 14:37
TS, lyft från marken, endel folk försöker köra marklyft från väggen, vilket är väldigt svårt.

Matsa
2012-03-11, 10:04
ser ut som PT-mark

svanka som en anka

På tal om PT mark så kom jag att tänka på den här tråden när jag satt och bläddrade i gamla artiklar, det är tydligen inte bara PTs som förespråkar svankmark. :)

In the start position, your lower back should be arched and your upper back should be relaxed. This provides a safe position for the lumbar spine, while minimizing the total distance of your pull.

To understand the importance of this, think about how many average gym rats you've seen injure their lower back while deadlifting as little as 225 pounds. I bet you can think of quite a few, maybe even that guy you see in the mirror a few times a day.

I've never had a lower back injury, despite handling weights more than four-times that heavy. The difference is that I understand how to keep my lumber spine arched, while too many people let their lumbar spine round. This is a dangerous and biomechanically-weak position.

the_matsson
2012-03-11, 10:37
Jag tycker att ryggpositionen ser föredömlig ut, Määng.

Förstår förresten heller inte riktig hetsen med att sänka röven i marklyft (i allmänhet då alltså, inte i ditt fall). Jag är rätt säker på att min marklyftsteknik kommer låta mig lyfta skadefritt, då ryggen är i sin fina kurvatur. Däremot är det såklart alltid intressant om man kan hitta ett starkare läge att dra i.

Jag har nog alltid tänkt ungefär att bara jag drar i skiten så kommer kroppen ställa sig i en fördelaktig position. Any takes?

Adam87
2012-03-25, 21:25
Uppdatering av Min Marklyftteknik har gjort de förbättringar ni har kommenterat

Video = http://youtu.be/Fd9iJWvY_6A

Kommentera gärna hur det ser ut nu och vad man kan göra bättre eller finslipa dennagång!!

Nebuchadnezzar
2012-03-25, 21:39
Himla konstig bänkteknik måste jag säga.

Adam87
2012-03-25, 21:43
Hehe joo , ändrade Rubriken nu :P Vad tycker du på rätt väg med marktekniken eller?

Määng
2012-03-25, 22:46
Kan nämna några saker som folk nämnt åt mig då jag bett om feedback.

Vänd dig bort från spegeln, måste ju kännas sjukt att stå en meter från en spegel och marklyfta.

Du håller blicken så högt. Ett tips jag fick var att lägga en vikt eller kloss or whatever tre meter framför mig på golvet och se på den under hela setet.

Sen ser det ut som att ryggen är böjd och nåt lyft såg ut vingligt. Men varför det gör så får nån annan svara på.

Adam87
2012-03-25, 22:54
Bryr mig inte om spegeln men visst det kan jue vara det bästa att strunta att stå just mot spegeln. Själva lyftet känns bra men det är svårt att avgöra själv som sagt.Som jag själv ser på videon är jag osäker på första lyftet och det sista om det är rätt utfört . Men ni som kan Kommentera!! känns som jag får sne rygg om jag inte tittar uppåt humm !!

erha1122
2012-03-26, 00:38
Jävligt schysst halsband.


Tycker att det ser fint ut!

EeJay
2012-03-26, 08:59
Ursäkta att jag lånar tråden för att gnälla om mina marklyft men once and for all, är röven för högt i dessa lyft?



Inte direkt.

Om du har svårt att se skillnad mellan din och TS videos så kolla istället på vinkeln i överkropp än just rumpan. Din har en helt okej vinkel jämtemot golvet och hans är nästan paralell med golvet.
Det är svårt att få jättebra vinklar i marklyft eftersom stången måste passera knäna. Dina axlarna måste alltså någon gång under lyftet komma framför knäna, vilket skulle vara en rätt dålig sak om du skulle knäböja, t.ex.

stromming
2012-03-26, 09:00
Bryr mig inte om spegeln men visst det kan jue vara det bästa att strunta att stå just mot spegeln. Själva lyftet känns bra men det är svårt att avgöra själv som sagt.Som jag själv ser på videon är jag osäker på första lyftet och det sista om det är rätt utfört . Men ni som kan Kommentera!! känns som jag får sne rygg om jag inte tittar uppåt humm !!

Jag tror att en del av osäkerheten kommer av din blick. Ser inte ett dugg bekvämt ut, även om du kanske har vant in det =). Stå två meter längre bort från väggen, och titta lägre så tror jag att det går bättre

Adam87
2012-03-26, 10:23
Jag tror att en del av osäkerheten kommer av din blick. Ser inte ett dugg bekvämt ut, även om du kanske har vant in det =). Stå två meter längre bort från väggen, och titta lägre så tror jag att det går bättre

DÅ ska jag följa ditt råd med detta i nästa marklyft träning. Ryggen ser bra ut i utförandet i vilket fall då?

Är det något skadligt med att ha blicken så högt? Det är kanske en vana jag ska bryta fort då att titta så högt?

Määng
2012-03-26, 10:46
DÅ ska jag följa ditt råd med detta i nästa marklyft träning. Ryggen ser bra ut i utförandet i vilket fall då?

Är det något skadligt med att ha blicken så högt? Det är kanske en vana jag ska bryta fort då att titta så högt?

Jag gjorde samma som dig tidigare. Man försöker liksom behålla ryggen rak genom att hålla upp huvudet och nacken. Sen jag började hålla blicken nere har det gått bättre, det kanske känns som att ryggen kröker sig när du håller ner blicken i början men den gör inte det så länge du spänner upp ryggen, iaf för mig.

mikaelj
2012-03-26, 10:51
Följande skrev jag någon annanstans ang. höfthöjd.

Rent mekaniskt kan du inte generera maximalt med kraft om du går för djupt med höften. Du får alltså inget dragläge. Marklyft är inte knäböj. Om du börjar med höften högre -- dock inte för högt! -- är möjligheten att generera kraft i starten högre. Det får alltså inte gå överstyr så att du rakmarkar upp vikten.

Samma förutsättningar som för all annan mark skall gälla, vilket är att du skall sträva efter att "veckla ut" dig själv*. Huvudet/axlarna skall sträva uppåt och höften framåt, samtidigt som du håller stången nära kroppen. Då undviker du att knäna rätar på sig. Allting handlar egentligen om samma sak, vilket är att ha stången så nära kroppens mittpunkt som möjligt.

För tidig uträtning är ett symptom på oförmåga att aktivera benen i lyftet och att istället dra allting med ryggen. Personligen har jag haft goda resultat av att dels träna på lägre vikter (max 80%), samt träna mycket pausmark (60-80%), där jag stannar precis ovanför golvet. Det blir i pausen väldigt tydligt vad du har gjort av dina knän. Optimalt är här att ha snudd på samma vinklar i höft- och knäled som när du börjar dra. Om det är en stor skillnad betyder det att din höft har skjutit upp/knäna rätat sig före stången har lämnat golvet, vilket är dåligt.

* det finns skillnader, men det här är ett bra råd tills man tränat marklyft ett par år och eventuell personlig stil utkristalliserat sig.

Adam87
2012-03-26, 10:53
Låter bra det . Det känns bättre för dig i marklyften nudå Määng?

ChrisDEFC
2012-03-26, 12:50
Uppdatering av Min Marklyftteknik har gjort de förbättringar ni har kommenterat

Video = http://youtu.be/Fd9iJWvY_6A

Kommentera gärna hur det ser ut nu och vad man kan göra bättre eller finslipa dennagång!!

Det jag ser är att du drar in röven i bottenläget vilket göra att du tappar båltrycket. På samma sätt som att du ska trycka framhöften på vägen upp måste du trycka bak höften och röven på vägen ner. jag brukar tänka att jag ska bak med röven så långt bak det går. På så sätt slipper du dra stången i knäna åxå för de försvinner ju bakom stången. Lägg vikten på hälarna och tänka att du ska dra stången snett bakåt. Annars ser det helt okej ut. Däremot skulle jag skippa att överdriva "att titta i taket" vänd dig bort från spegeln och håll upp hakan genom lyftet bara (för då är det lättare att hålla ryggen). Det va lite tips från mig.

Adam87
2012-03-27, 10:01
Det jag ser är att du drar in röven i bottenläget vilket göra att du tappar båltrycket. På samma sätt som att du ska trycka framhöften på vägen upp måste du trycka bak höften och röven på vägen ner. jag brukar tänka att jag ska bak med röven så långt bak det går. På så sätt slipper du dra stången i knäna åxå för de försvinner ju bakom stången. Lägg vikten på hälarna och tänka att du ska dra stången snett bakåt. Annars ser det helt okej ut. Däremot skulle jag skippa att överdriva "att titta i taket" vänd dig bort från spegeln och håll upp hakan genom lyftet bara (för då är det lättare att hålla ryggen). Det va lite tips från mig.



Tack så mycket för dessa Tips ska följa de slaviskt. Alltid kul med folk som vill hjälpa till :D Följer upp med en Video när jag själv tycker att det ser bra ut sen får ni avgöra :D

moppepojken
2012-03-27, 11:19
När du är uppe och ska gå ner igen så ska du först böja ryggen tills stången är förbi knäna. Sen kan du börja böja på benen. Då åker stången rakt upp och rakt ner och inte snett för att knäna är ivägen :D

Adam87
2012-03-28, 11:04
Testade igår och förbättre tekniken men tyckler det är svårt och veta vilken ordning man ska göra det detta gäller vid nedgången. Själva lyftet är helt okey enligt mig men sen när den ska ner igen tappar jag ryggen en aning , detär la inte lika allvarligt som att lyfta vikten fel men iaf man tröttar väll ut ryggen snabbare antar jag.

Kanske ska ha stängen ännu mer längs benen vid nedgången

Funderar på att köpa andra skor att lyfta i mina är somsagt ett par Nike Air med stötdämpning kanske inte är så stabilt att lyfta med??

Tänker rådfråga er ända tills lyften funkar om inte det går får jag fixa det på annat sätt:P

stromming
2012-03-28, 11:17
Testade igår och förbättre tekniken men tyckler det är svårt och veta vilken ordning man ska göra det detta gäller vid nedgången. Själva lyftet är helt okey enligt mig men sen när den ska ner igen tappar jag ryggen en aning , detär la inte lika allvarligt som att lyfta vikten fel men iaf man tröttar väll ut ryggen snabbare antar jag.

Kanske ska ha stängen ännu mer längs benen vid nedgången

Funderar på att köpa andra skor att lyfta i mina är somsagt ett par Nike Air med stötdämpning kanske inte är så stabilt att lyfta med??

Tänker rådfråga er ända tills lyften funkar om inte det går får jag fixa det på annat sätt:P

Som någon annan sa ovan: Böj inte på knäna förrän stången är förbi dem på vägen ner.

Adam87
2012-03-28, 11:27
Ska öva rörelsen med chinsstången jag har hemma så det rörelemönstret sitter till Torsdag.

Adam87
2012-03-30, 18:01
Så nu har jag rättat till de teknikfel ni har gett mig kritik för . Hur tycker ni jag har lyckats?

3gz5uUck6Mk

moppepojken
2012-03-30, 18:38
Ser mycket bättre ut :D
Bara du inte gör det i en sån hackig rörelse när du ska gå ner med ryggen först utan du ska ha jämn rörelse :D

Adam87
2012-03-30, 18:52
Fasen vad goot :D Ska stanna på denna vikt 70kg och nöta tekniken så den sitter ordentligt sen ökar jag succesivt i vikt. Byte skor med så det hjälpte på traven. Yes då ska jag ta det lite lugnare när jag går ner med ryggen. Känner mig inte alls lika trött i ländryggen nu efter det är redigt bra !! har hört att om man inte klarar mer än 4-5 rep på en vikt då är det för tungt stämmer det? Om man bortser från maxlyft då

Ponitus
2012-03-30, 18:54
Dom som kör högreppare i mark då? Är det för tungt för dom hela tiden då eller? :D

Adam87
2012-03-30, 18:59
Det var något jag läst undrade vad de menade med det egenteligen. brukar inte köra mer än 5 reps iaf finns inte så mycket mening iaf inte för mig att köra mer för mister bara i Teknik då. Kanske det är meningen varför de skrev det att det är risk att tekniken försämras , men för proffsen så stämmer det antagligen icke.

AdrianP
2012-03-30, 19:03
Man mister nog tekniken lättare när man kör tunga 5or nära fail än om man kör 10 reppare med 2-3 från fail.

moppepojken
2012-03-30, 19:08
Njae, det beror väl på hur tungt det är. inte hur många reps man gör.

stromming
2012-03-30, 19:10
Man mister nog tekniken lättare när man kör tunga 5or nära fail än om man kör 10 reppare med 2-3 från fail.

Tveksamt. Jag har personligen väldigt svårt att hålla god form på 10 reps, eftersom varje enskilt lyft på något sätt blir mindre viktigt.

straand94
2012-04-05, 19:30
Lånar tråden lite.
Hur är min teknik, antar att jag böjer ryggen för mycket?

http://www.youtube.com/watch?v=NBri3bltWMA

zeusden1
2012-04-05, 19:34
Lånar tråden lite.
Hur är min teknik, antar att jag böjer ryggen för mycket?

http://www.youtube.com/watch?v=NBri3bltWMA

Av med handskarna, på med magnesium och tryck ner rumpan och skjut in med höften. Håll en rakare rygg. Lite av en ostbåge nu.

Xtronal
2012-04-05, 19:44
Lånar tråden lite.
Hur är min teknik, antar att jag böjer ryggen för mycket?

http://www.youtube.com/watch?v=NBri3bltWMA

av med vikt träna teknik. ostbåge nu.

straand94
2012-04-05, 19:46
Av med handskarna, på med magnesium och tryck ner rumpan och skjut in med höften. Håll en rakare rygg. Lite av en ostbåge nu.

Tänker inte köra utan handskar, vill inte ha "valkarna" jag får utan. Ner med ryggen bara dvs?

FrankDrebin
2012-04-05, 19:47
Lånar tråden lite.
Hur är min teknik, antar att jag böjer ryggen för mycket?

http://www.youtube.com/watch?v=NBri3bltWMA

1. Upp med blicken.
2. Upp med bröstet som om din drömkvinna gick förbi.
3. Ner med stjärten - lyft mer med benen.
4. Spänn magen så du slipper ostbågen och håller trycket.
5. Sänk vikterna.

cero
2012-04-05, 19:50
Så nu har jag rättat till de teknikfel ni har gett mig kritik för . Hur tycker ni jag har lyckats?

3gz5uUck6Mk

Lånar tråden lite.
Hur är min teknik, antar att jag böjer ryggen för mycket?

http://www.youtube.com/watch?v=NBri3bltWMA

Adam: Tryck ned höften och räta ut ryggen bara lite till. Jobba på rörligheten i baksida lår om det tar stop där. Men det ser ganska bra ut! Jag tycker själv det är väldigt svårt att få bra position på ryggen genom att räta ut den när man håller stången, testa det jag skriver nedanför:

Strand: Absolut, jobba på rörlighet i baksida lår. När du ska lyfta: Stå rakt upp, få till ett bra buktryck för att "låsa" ryggen i en bra position, böj dig ned genom att ta ut rörligheten i höften och ta tag i stången.

apfel
2012-04-05, 19:50
1. Upp med blicken.
2. Upp med bröstet som om din drömkvinna gick förbi.
3. Ner med stjärten - lyft mer med benen.
4. Spänn magen så du slipper ostbågen och håller trycket.
5. Sänk vikterna.

så han ska först lära sig hur man markar SEN sänka vikterna? :smash:

FrankDrebin
2012-04-05, 19:56
så han ska först lära sig hur man markar SEN sänka vikterna? :smash:

Ordningen är upp-och-ner *spy*

apfel
2012-04-05, 20:01
Ordningen är upp-och-ner *spy*
i call..*bs* / bortförklaring :D

straand94
2012-04-05, 22:37
1. Upp med blicken.
2. Upp med bröstet som om din drömkvinna gick förbi.
3. Ner med stjärten - lyft mer med benen.
4. Spänn magen så du slipper ostbågen och håller trycket.
5. Sänk vikterna.

Tack tack! Får försöka igen nästa vecka och försöka göra som du säger. Kan filma och lägga upp det igen :)

straand94
2012-04-11, 21:28
Så har nu lagt upp en ny video:
http://www.youtube.com/watch?v=L0aCAbJhPSw

Vad behövs förbättras?

Ponitus
2012-04-11, 21:47
Finns tråd - http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181876

Men böj på benen mer.
Krumma inte ryggen.
Låt inte rumpan åka upp före stången.
Ta av handskarna för bättre grepp?
Osv osv

straand94
2012-04-11, 21:51
Finns tråd - http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181876

Men böj på benen mer.
Krumma inte ryggen.
Låt inte rumpan åka upp före stången.
Ta av handskarna för bättre grepp?
Osv osv

Aja flyttar över dit :) Handskarna tar jag inte av, får sås över hela händerna som jag gärna undviker :)

blondyz
2012-04-11, 22:36
Aja flyttar över dit :) Handskarna tar jag inte av, får sås över hela händerna som jag gärna undviker :)

:d

stromming
2012-04-11, 22:51
Aja flyttar över dit :) Handskarna tar jag inte av, får sås över hela händerna som jag gärna undviker :)

Jag markar 125 med magnesium utan problem vad gäller händernas släthet. Får tvärtom ofta höra att jag har lena händer. Däremot fick jag lätt valkar förut, eftersom jag höll fel.

http://www.youtube.com/watch?v=bTqNSgCmM2s

bTqNSgCmM2s

Kolla hela, men framförallt från 1:10

P.S. Antog att du menade sår. Är det sås du får på händerna får någon annan hjälpa till, det har jag ingen erfarenhet av