handdator

Visa fullständig version : hjärtat "hoppar till"


johan1234
2012-03-08, 21:19
Har nästan blivit frisk från någon märklig sjukdom som jag beskrev här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=179503

Under dessa 7 veckorna har det successivt blivit bättre.
Ingen huvudvärk, ingen magvärk och knappt någon migrerande muskelvärk.
Jag har fortfarande ömmande och svullna lymfkörtlar.

Jag har kunnat cyckla till jobbet och jobba, utan att må dåligt.

Men i tisdags eftermiddag fick jag ett nytt problem.
Det gör inte ont, bara det att hjärtat "hoppar till" och det känns väldigt obehagligt från bröstet.
Det kommer framför allt om jag rör på mig. Lägger jag mig ner och tar det lugnt försvinner det.
När jag gick till ica förut var det iaf väldigt obehaligt då det skuttade till flera gånger.
Någon som känner igen det?
Jag har gjort flera EKG som visat sig vara normala, men det känns ju alltid bra när jag ligger och vilar.
Kan jag ha åkt på en "snäll" variant av hjärtmuskelinflammation?
Någon som känner igen sig?

Jag är inte stressad, förutom över just mitt "nya hjärtproblem"

tillägg: jag hade förresten 10-15 s stickande smärta i bröstet, förut idag när jag promenera. Men det försvann och har inte återkommit

G_lund
2012-03-08, 21:24
Sjukvården använder i vissa fall en sorts bandspelare för att spela in hjärtrytmen.

De klistrar på dig några sladdar och sen har man den på sig ett dygn. Under det dygnet ska du röra på dig som vanligt och även skriva upp tidpunkter då du tycker dig känna att hjärtrytmen ändras.

johan1234
2012-03-08, 21:44
mmmm det låter som en bra grej!
Jag är mest nojig över att det ska bli mycket värre och hjärtat ska "balla" ur.
Det har ju bara varit såhär till och från i 2 dagar nu. Förhoppningsvis försvinner de om 2 dagar och kommer aldrig tillbaka! Ska dock fråga om 24h EKGn

Fredszky
2012-03-08, 21:55
jag har sådär jätteofta. väldigt tydligt samband med stress.. hoppar över slag, slår extra slag, slår volter och har sig. det är rätt mentalt påfrestande, dessutom eftersom jag känner varje normalt hjärtslag också så kan man bli tokig.

i mitt fall är det bara, inte fasen vet jag, sån jag är, inget dom har hittat med grundliga undersökningar och allt är kanon. men irriterande..

om jag äter mat jag inte tål riktigt eller har ont i magen kan jag ha en period av samma besvär mer hjärtat. det är som att det är "irriterat" och får lite signaler om att slå lite hursomhelst.

anyway, kolla upp det om du är orolig. eller ja, kolla upp det i vilket fall, skönt att veta.

johan1234
2012-03-08, 23:10
anyway, kolla upp det om du är orolig. eller ja, kolla upp det i vilket fall, skönt att veta.
Ja, obehagligt helt klart! ska kolla upp de, tack!

gratefuldead
2012-03-09, 00:03
Låter som vanliga hjärtklappningar. Väldigt vanligt vid stress, oro och liknande. Har haft det väldigt mycket i perioder (lider av depression).

Men det kan vara viktigt att kolla upp det, ring din närmaste vårdcentral som sagt.

Tycker dock inte du skall oroa dig i onödan.

Dav0d
2012-03-09, 00:36
Woho, din tidigare tråd och detta du upplever nu är väldigt likt det jag upplever och har gjort de närmaste månaderna. Skrämmande minst sagt och läkarna kan absolut inte ge något konkret svar eller ens en bra gissning. Förtroendet för dem är helt ute då de står som fån och inte ens är någorlunda engagerade. Känns som de tror att man är hypokondriker eller något :)

johan1234
2012-03-09, 07:48
Woho, din tidigare tråd och detta du upplever nu är väldigt likt det jag upplever och har gjort de närmaste månaderna. Skrämmande minst sagt och läkarna kan absolut inte ge något konkret svar eller ens en bra gissning. Förtroendet för dem är helt ute då de står som fån och inte ens är någorlunda engagerade. Känns som de tror att man är hypokondriker eller något :)

Skönt att man inte är ensam;) Mina läkare har dock engagerat sig en hel del.
Tagit massa prover, undersökningar osv. Men allt de kan komma fram till är:
"Antagligen virus, antagligen går det över och vi får antagligen aldrig reda på vad det är". Riktigt obehagligt och irriterande de här.

Scratch89
2012-03-09, 09:44
Panikångest/hjärtklappningar.

PowPow
2012-03-09, 09:48
Så har jag också ibland. Dubbelslag/hjärtat hoppar över ett slag. Antagligen ofarligt, men är man orolig så är det väl bara att kolla upp. Man blir inte mindre stressad av att gå omkring att vara orolig över sina stresssymptom :D
Överkonsumtion av kaffe gör det värre för mig. Och bakfylla.

Danne2k
2012-03-09, 10:56
Hmm, jag har haft liknande konstigheter med hjärtat, dubbelslag/hårda slag med en konstig känsla i bröstet, dock tvärtom mot vad du hade, eftersom jag bara kände av det i vila, aldrig vid ansträngning. Dessutom har jag inga andra besvär. Pratade med en lärare vi hade inom hjärt/kärl-sjukdomar och hon tyckte inte det var värt att kolla upp, allt pekar på att det var stressrelaterat (mycket skit i skolan).

Men för din del kan jag förstå att du vill veta vad det är. Har du gjort arbets-EKG antar jag? Ekokardiograf (ultraljud på hjärtat)? Där kan man tex. se att blodflödet är normalt genom förmak och kammare.

Precis som tidigare postar påtalat så kan sympaticuspåslaget helt klart påverka vid sånna här besvär, dvs. du blir orolig (förståeligt) vilket frisätter stresshormoner och gör att pulsen påverkas ytterligare.

Hoppas du får reda på vad det är och blir frisk. Skönt att du får bra bemötande av läkarna, det är deras skyldighet att reda ut det här, eller åtminstone uteslute allvarligare sjukdomar!

johan1234
2012-03-09, 11:32
Jag fick en tid i eftermiddag hos min läkare. Ultraljud låter bra!
Problemet är ju att problemet försvinner när jag ligger ner. Men jag antar iof. att det inte borde vara något farligt (om det inte syns).
Vill mest försäkra mig om att jag inte dragit på mig någon hjärtmuskelinflammation nu när jag (antagligen) haft virusinfektion ett tag. Får kurera mig med en tråkig helg framför dåliga tv serier :)

Danne2k
2012-03-09, 12:20
Jag fick en tid i eftermiddag hos min läkare. Ultraljud låter bra!
Problemet är ju att problemet försvinner när jag ligger ner. Men jag antar iof. att det inte borde vara något farligt (om det inte syns).
Vill mest försäkra mig om att jag inte dragit på mig någon hjärtmuskelinflammation nu när jag (antagligen) haft virusinfektion ett tag. Får kurera mig med en tråkig helg framför dåliga tv serier :)

Ja, du får pressa läkarna lite ifall dom inte vill köra en ekokardiografi.

Jo, det vore ju jobbigt om du (längre fram) börjar träna med en pågående hjärtmuskelinflammation. Håll dig till promenader och tv-serier, låter klokt.

(Om du vill kan du få en liten enkel sammafattning om hjärt/kärlsjukdomar, symptom, behandling osv, ifall du är intresserad. Fast det kanske bara stressar upp i onödan).
Det känns iaf inte som att du har några speciellt allvarliga hjärtbesvär, utan att du mest behöver återhämta dig och vila.

johan1234
2012-03-09, 13:38
(Om du vill kan du få en liten enkel sammafattning om hjärt/kärlsjukdomar, symptom, behandling osv, ifall du är intresserad. Fast det kanske bara stressar upp i onödan).
Det känns iaf inte som att du har några speciellt allvarliga hjärtbesvär, utan att du mest behöver återhämta dig och vila.

Låter bra x2. Skicka dig ett pm med min email.
Tack!

johan1234
2012-03-09, 17:52
Så då var ännu ett läkarbesök avklarat.
Blev livrädd när inte alla proven var negativa för första gången (hade gjort HIV, hepatit och mycoplasma också).
Men det var bara twarprovet som visade positivt.

Danne2k
2012-03-09, 20:00
Vad är ett twarprov?