handdator

Visa fullständig version : Gillar du facebook?


Tricklew
2012-03-08, 21:19
Det finns säkert en liknande tråd innan, men den är isf gammal, och det kan behövas en ny tråd, nu när facebook har funnits i ett tag.

Jag gillar inte facebook, folk är så tveksamma till att lika våldtäktsskämt, när de måste göra det med deras fulla namn, kontra anonymiteten bakom tex Mini.

Spartansk
2012-03-08, 21:21
Ja. Jag bloggade rätt mycket ett tag - hade ungefär 15 läsare. Nu Facebookar jag - samma sak i princip, men med över 200 läsare (de på min vännerlista).

stevebc
2012-03-08, 21:22
Jag tycker Facebook är bra och jag använder det ibland för viktiga statusuppdateringar och för att hålla koll på gamla vänner.

Folk på min arbetsplats har börjat lämna Facebook och basha sajten som fan: "det tar för mycket tid, man blir beroende". Inte jag. Jag tycker det är ett bra koncept om man vill hålla kontakten med mer än 20 människor i sitt liv.

gratefuldead
2012-03-08, 21:23
Sådär. Det jag ogillar är att alla människors bekräftelsebehov blir så uppenbara så det är löjligt. En del är rent utsagt pinsamma.

Det som är bra är att det är lätt att hålla kontakt med vänner och bekanta. Jag jobbar i butik och annonserar en hel del på Facebook och det är lätt för folk att få upp ögonen för grejer. Saker sprider sig snabbt på Facebook, kan både vara bra och dåligt.

Scratch89
2012-03-08, 21:23
Japp. Facebook är bra. Lätt att hålla koll på folk man känner och vad som händer runt omkring. Vi i klassen har en egen stängd grupp som vi har till att lägga upp information, gamla tentor och liknande i. Jäkligt praktiskt.

stevebc
2012-03-08, 21:27
Det låter som de flesta problem folk har med Facebook inte är med sajten utan med människors beteende i största allmänhet.

Sidan är praktisk för att de flesta har ett konto där. Den är lättmanövrerad. Den är visserligen befolkad av idioter, men det är även Sverige och Danmark.

stridis
2012-03-08, 21:29
Kanske inte är begeistrad i Facebook iom dess mörkare sidor(integritet etc), men som socialt verktyg är det ju najs.:thumbup:

Eztermi
2012-03-08, 21:32
Hyser ett hat för facebook och tjejer som lägger upp bilder på syna nybakta muffins och gårddagens middag. Enda anledningen att jag behåller det är eftersom vissa polare envisas med att använda det som främst kontaktsätt.

Som någon sa så är det nog mer människorna på facebook än själva facebook som jag hatar, men det gör ju inte sakerna bättre. Föredrar skype och liknande, där man slipper se människors idiotiska sidor.

agazza
2012-03-08, 21:35
Saknar Stajlplejs.

Olegh
2012-03-08, 21:35
Absolut inte. Känner mig jäkligt obekväm med att både hitta på fyndiga inlägg om mitt eget gråa liv och att kommentera andras tillvaro på ett konstruktivt vis.

Jag har alltså ett FB-konto med ett fåtal vänner, som jag väldigt sällan är inloggad på.

TREX
2012-03-08, 21:36
Nej, använder det enbart för att frunka.

Ristretto
2012-03-08, 21:50
Gillar. Men inte är det som Dobedo var...

C.E.J.
2012-03-08, 21:52
Jag tycker Facebook är bra och jag använder det ibland för viktiga statusuppdateringar och för att hålla koll på gamla vänner.

Folk på min arbetsplats har börjat lämna Facebook och basha sajten som fan: "det tar för mycket tid, man blir beroende". Inte jag. Jag tycker det är ett bra koncept om man vill hålla kontakten med mer än 20 människor i sitt liv.

"ibland", ikväll är första gången på typ ett halvår som Ni använder internet :(

EkarN
2012-03-08, 21:53
Jag gillar Facebook:)

<Mike>
2012-03-08, 21:55
Stör mig på alla uppmärksamhetssökande användare och statuskopplingarna knutna till bl.a. antal vänner, antal bilder och hur aktiv man är på sin sida. För många är första reaktionen till en relativt oaktiv facebooksida inte ett tecken på ointresse av hemsidan, utan snarare ett ointressant liv. Det får mig att medvetet gå emot strömmen och i princip endast lägga upp larviga bilder och statusuppdateringar, eftersom ett scenario där jag följer normen skulle påvisa att jag faktiskt bryr mig om vad andra tycker. Det ironiska i sammanhanget blir ju naturligtvis att jag, med mitt resonemang, antagligen bryr mig mer om vad andra tycker än de som följer normen utan vidare eftertanke. Men men...

Jag tycker facebook gör kommunikation enklare iaf, och därför tycker jag om det. Som tur är kan man ju unsubscribe'a från folk nu, vilket gör sidan betydligt bättre.

Loke
2012-03-08, 21:56
Ja, gillar det faktiskt mer och mer. Grupperna är ett sjukt användbart verktyg både professionellt och privat.

Events är perfekt för allt sånt där som man eventuellt vill gå på och göra.

Statusmeddelanden är bra för allehanda allmän information.

Sen är det ju bra att man kan bli servad med memes hela dagen om man gillar vissa sidor.

För att inte tala om det smidiga att se vilka gememsamma vänner man har med folk. Ypperligt för vardagsnätverkande. Plötsligt känns uppsala lika gemytligt som en liten håla :)

mangemani
2012-03-08, 22:06
nej, jag hatar facebook(inte själva sidan, utan mer vad folk gör den till), men ändå så har jag det och jag vet inte ens varför jag skapade ett konto där.

hultman
2012-03-08, 22:29
Vet inte. Bra på flera sätt, dåligt på ett par.

Eira
2012-03-08, 22:33
Har man mögliga vänner kan de säkert va skit men jag gillar mina.
Vissa derps har man för att få sig ett skratt såklart

Järvskan
2012-03-08, 22:39
Albatross

L-Sami
2012-03-08, 22:41
Tack vare FB, vet jag vem Joseph Kony är.

Oxe
2012-03-08, 22:43
Tycker inte om det, missbrukar det mycket...

bästa med facebook är att lägga upp bilder på godmat och tagga in folk som dietar

EkarN
2012-03-08, 22:53
Jag gillar Facebook:)

För att utveckla: Mitt sociala liv har utvecklats något enormt tack vare facebook. Har även börjat prata med människor som jag annars bara känt ytligt tack vare facebook.

filmjölk
2012-03-08, 23:17
Japp, men jag trollar väldigt lite och lamt på FB:) Måste vara någotsånär presentabel då chef och kollegor läser och jag är anställd i en organisation med ganska höga krav på hur man beteer sig, även privat.

stridis
2012-03-08, 23:21
Japp, men jag trollar väldigt lite och lamt på FB:) Måste vara någotsånär presentabel då chef och kollegor läser och jag är anställd i en organisation med ganska höga krav på hur man beteer sig, även privat.

Då får vi väl tipsa om ditt kolo-konto här.
http://image.shutterstock.com/display_pic_with_logo/189769/189769,1312153819,2/stock-vector-green-fat-troll-with-smiley-white-avatar-81990055.jpg

Spartansk
2012-03-09, 00:17
Japp, men jag trollar väldigt lite och lamt på FB:) Måste vara någotsånär presentabel då chef och kollegor läser och jag är anställd i en organisation med ganska höga krav på hur man beteer sig, även privat.

Sånt suger. Själv har jag skrivit tillräckligt med skit för att omöjliggöra en framtida politisk karriär. Men så har jag inte så många personer jag måste vara presentabel inför på Facebook heller, även om jag grimaserade lite när mamma, morbror, gymnasielärare och några till lade till mig.

schröder
2012-03-09, 00:21
Facebook tycker jag är ett skönt sett att hålla kontakten med gamla polare som man inte träffar så ofta.
Dock brukar jag försöka undvika att läsa igenom alla dessa statusuppdateringar men slutar ju alltid med att man gör det iaf*screwy*.
Nån blåst brud som VARJE morgon måste skriva om hur kallt det är ute, hur mycket hon saknar sommaren, checka in absolut överallt och lägga in bilder på massa brända muffins.
Eller varför inte sjuttonåringarna som skriver "UTGÅNG" varje fredag och lördag kväll. Sitter hemma på nån rutten hemmafest och informerar även nästa eftermiddag om hur sjukt mycket bärs dom drack och om hur jävla bakis dem är!
Ännu roligare är ju hobbygangstrarna som lägger upp bilder på pitbulls, länkar kartellen videoklipp och skriver om vilken "misär" dem lever i.

Facebook är nice, dock är vissa användare mindre nice........

Liven
2012-03-09, 00:33
Varför tar du inte bort dem ur din vänskapslista? Jag har tagit bort någon minns jag då jag helt enkelt störde mig för mycket på de typen av inlägg hon 'bidrog' med.

ceejay
2012-03-09, 00:36
facebook är bra, a-whores är intebra.

redbrigade
2012-03-09, 00:39
Tycker det är smidigt när man "gillar" sidor som fyller flödet med diverse intressanta länkar som annars inte kommit över.

spoon
2012-03-09, 00:40
facebook är bra, a-whores är intebra.

Hur många a-whores som dyker upp på FB har mycket att göra med vilken bekantskapskrets man har.

Jag gillar FB. Smidigt att hålla sig uppdaterad.

Spartansk
2012-03-09, 00:40
Varför tar du inte bort dem ur din vänskapslista? Jag har tagit bort någon minns jag då jag helt enkelt störde mig för mycket på de typen av inlägg hon 'bidrog' med.

Jag tror inte ens man behöver göra det, jag har för mig att man bara kan ställa in så man inte ser deras uppdateringar. Har inte testat, dock.

spoon
2012-03-09, 00:42
Jag tror inte ens man behöver göra det, jag har för mig att man bara kan ställa in så man inte ser deras uppdateringar. Har inte testat, dock.

Precis. Bara att klicka på deras profil och välja bort uppdateringar om kakor och väder om man inte gillar sånt. Eller som Spartansk be dom hålla tyst :)

Spartansk
2012-03-09, 00:51
Eller som Spartansk be dom hålla tyst :)

:smokin:

rajjan_dammit
2012-03-09, 00:58
Nej, inte nu när folk helt plötsligt har kommit på att det är synd om barnen i Afrika.

mini_Arnold
2012-03-09, 06:59
Facebook kan suga min proteinshake, rakt upp och ner.

schröder
2012-03-09, 08:50
Varför tar du inte bort dem ur din vänskapslista? Jag har tagit bort någon minns jag då jag helt enkelt störde mig för mycket på de typen av inlägg hon 'bidrog' med.

har gjort det ett flertal ggr

drakfelt
2012-03-09, 09:37
Har nu varit Facebook-free i ett halvår och det är så otroligt jävla skönt.

Vill folk prata med mig, så kan dom ringa till mig.

Vill jag veta vad någon annan gör, så ringer jag och frågar.


Postat via en mobil enhet

Akerhage
2012-03-09, 09:43
Tycker det är ett bra tidsfördriv, lätt hålla kontakt med de man vill. Dock klart man stör sig på vissa folk. Och känner sig för snäll för att ta bort vissa av dem. Den nya Timelinen tycker jag suger, dock har jag kommit på dess potential och lyckades få en rolig sådan med. Funkar bra att sitta på spårvagnen till och från jobbet och kika runt lite vad vänner och bekanta har gjort. Sedan som någon annan nämnde så är det ju lätt att prata med folk man annars inte hade ens fått kontakt med. Så + för mig trots vissa negativa saker.

RAUBEZ
2012-03-09, 10:09
FB är väl trevligt, om du har jobbiga vänner så är det bara att dölja deras uppdateringar.

awesomooo
2012-03-09, 10:32
Visst är det trevligt med facebook men hatar att precis ALLT ska connectas med skiten, Spotify är ett exempel.

redbrigade
2012-03-09, 10:39
Har nu varit Facebook-free i ett halvår och det är så otroligt jävla skönt.

Vill folk prata med mig, så kan dom ringa till mig.

Vill jag veta vad någon annan gör, så ringer jag och frågar.


Postat via en mobil enhet

Det har varit ganska tyst va?

drakfelt
2012-03-09, 10:57
Det har varit ganska tyst va?

Smakfullt påhopp, och ja, undantaget mina närmsta vänner och det är precis så jag vill ha det.

Inlägg i min logg från någon gammal bekant, typ "tjenare mannen, längesedan, vi borde hitta på något", undanbedes starkt då det aldrig blir av ändå.


Postat via en mobil enhet

lanzal
2012-03-09, 10:59
Gillar Facebook men tycker inte om det på samma gång, så mycket attentionwhores så det är sjukt.

tjabon
2012-03-09, 11:58
Gillar Facebook men tycker inte om det på samma gång, så mycket attentionwhores så det är sjukt.

En kompis är med i en grupp som heter "Intresseklubben antecknar", där
ser man uppdateringar såsom:
- Går uppför trappan nu,
- Kliar mej på näsan,
-Lade vänsterbenet över höger i Tv-soffan. Byter tillbaka om en halvtimme.

....:D

Ademius
2012-03-09, 12:18
Jag använder det mest för det interna mailsystemet (lättare än att hålla koll på mailadresser), grupperna (mest hemliga för interna diskussioner) och att "hålla koll" även fast det nästan aldrig postas något intressant. Jag filtrerar rätt hårt och tar bort allt som jag stör mig på. I övrigt tycker jag det är rätt tråkigt, men det är ofta enklare att hålla kontakt med folk på det viset än att hålla sig ajour med alla via sms/samtal. För kompiskretsarna är det enklare rentutav ibland att använda sig av events och hemliga grupper. Så jag gillar inte facebook, men jag använder det för att kommunicera med folk.

BelowAverage
2012-03-09, 12:35
Tycker facebook har varit riktigt hjälpsamt de få gånger jag planerat större sammankomster för vänner (folk kan romantisera hur mycket de vill, jag tyckte de var jobbigt förr att ringa runt till alla, fråga om de kanske kunde och sedan underätta dem igen för att berätta om det ens kunde bli av). Eftersom min klass har en facebookgrupp så kan man där få väldigt bra hjälp i plugget. Och det går snabbt och lätt att skapa hemliga facebookgrupper när man har grupparbete etc.
Så, facebook funkar rätt bra att använda "professionellt" i mina ögon. Däremot är ffa flickors statusuppdaterande med citerade låttexter och massvis med hatfyllda kommentarer om pojkvänner de "älskat" två dygn tidigare rätt konstigt, jag har aldrig lyckats förstå poängen.
Det narcissistiska har minskat rätt mycket faktiskt, det var värre för ett halvår sen. Det kan iofs vara för att jag måste ha ignorerat hälften av mina "vänner" :laugh:

Ademius
2012-03-09, 12:56
Det kan iofs vara för att jag måste ha ignorerat hälften av mina "vänner" :laugh: Jag tycker det är rätt lustigt att det kallas vänner när det mest är till för bekanta. Jag är rätt restriktiv annars med vilka jag kallar mina vänner. Problemet med att bara ha sina riktiga vänner på facebook är att det aldrig skulle skrivas något i princip. Så det är mest för att hålla koll på bekantskapskretsen som sin helhet. Skulle iofs klinga lite fel om man började dela upp det på "bekanta", "kollegor", "vänner", "kompisar" etc på facebook :D

BelowAverage
2012-03-09, 13:16
Jag tycker det är rätt lustigt att det kallas vänner när det mest är till för bekanta. Jag är rätt restriktiv annars med vilka jag kallar mina vänner. Problemet med att bara ha sina riktiga vänner på facebook är att det aldrig skulle skrivas något i princip. Så det är mest för att hålla koll på bekantskapskretsen som sin helhet. Skulle iofs klinga lite fel om man började dela upp det på "bekanta", "kollegor", "vänner", "kompisar" etc på facebook :D

Jo jag tycker också det känns konstigt. Har alltid rört mig med små bekantskapskretsar och haft få vänner. Har långt fler addade på facebook än jag har vänner, och då har jag inte ens många addade på facebook.
Jag ser ett värde i att veta om en gammal bekant eller vän åker till Australien eller ens lever för den delen. Däremot skulle jag gärna ta bort människor som addats som jag aldrig har eller har haft kontakt med, men det känns lite otrevligt. *screwy*
Jag gillar facebook, men ogillar de sidor det kan föra fram hos folk. Det är ju inte alla som måste berätta att deras kaffe var 42 grader varmt imorse.

2HE
2012-03-09, 14:57
För tillfället har jag inaktiverat det då jag tror att en kortare "rehab" vore på plats.
Jag tror självaste idén om att ha bättre kontakt med vänner är bra men det känns som att det bara finns två typer på facebook. De som är i behov av att får allt de gör bekräftad samt de som måste få bekräftad om vad andra gör varje minut av dagen.

shadowfire
2012-03-09, 17:17
En kompis är med i en grupp som heter "Intresseklubben antecknar", där
ser man uppdateringar såsom:
- Går uppför trappan nu,
- Kliar mej på näsan,
-Lade vänsterbenet över höger i Tv-soffan. Byter tillbaka om en halvtimme.

....:D

hetter gruppen BabblaBabbla?... tycker mig känna igen den från kolo ;)

shadowfire
2012-03-09, 17:21
Facebook är kul eftersom det är lättsamt att ha kontakt och följa delar ur bekantas liv. Även om man kanske idag inte har någon superbra kontakt med någon, så kan man hamna i en sits där det blir aktuellt och då har man ju redan kontakten etablerad. Nätverk är opti.

Det som är lite jobbigt bara är att nätverket är blandat. När jag hade 10 närmaste vännerna på facebook enbart, så kunde jag verkligen skriva exakt vad jag kände och tyckte. Nu har jag chefer, kommande chefer, gamla ex, kommande nya ex lol och vad som. Helt plötsligt kan min framtid påverkas rejält av vad jag skriver på ett internetforum, det kan avgöra om jag får ett nytt jobb eller ej t.ex.

Försöker styra jobbkontakterna till Linked-in istället, men de ämnar ändå dyka upp på facebook.. gah

snej
2012-03-09, 18:39
Men shadow, det är ju lätt som en plätt att göra listor på FB. Jag har uppdelat i ''nära vänner'', ''vänner'', ''bekanta'', ''familj'', ''kollegor''. På så sätt kan du välja precis vilken grupp du vill dela med dej vad till. Väljer du att göra en uppdatering som bara din familj ska se så väljer du den listan under sekeretessinställningen för det inlägget. Skitsmidigt.

tejpis
2012-03-09, 20:02
Jag använder Facebook sparsamt och har unsubscribat 99% av mina vänner, men likväl har jag användning för det. Byggartumme upp.

shadowfire
2012-03-09, 20:05
Men shadow, det är ju lätt som en plätt att göra listor på FB. Jag har uppdelat i ''nära vänner'', ''vänner'', ''bekanta'', ''familj'', ''kollegor''. På så sätt kan du välja precis vilken grupp du vill dela med dej vad till. Väljer du att göra en uppdatering som bara din familj ska se så väljer du den listan under sekeretessinställningen för det inlägget. Skitsmidigt.

å ingen ser vad man har kategoriserat dem till eller så?

Victuhh
2012-03-09, 20:10
JA! kollar varje timme typ så hinner aldrig hända så mycket, men gillar det ändå. Men där man får reda på allt som händer i bekantskapskretsen.

"Aa vet, jag såg det på facebook"

Ademius
2012-03-09, 23:17
Men shadow, det är ju lätt som en plätt att göra listor på FB. Jag har uppdelat i ''nära vänner'', ''vänner'', ''bekanta'', ''familj'', ''kollegor''. På så sätt kan du välja precis vilken grupp du vill dela med dej vad till. Väljer du att göra en uppdatering som bara din familj ska se så väljer du den listan under sekeretessinställningen för det inlägget. Skitsmidigt.
Inte alls skitsmidigt ju, jag tycker det är rätt krångligt som det fungerar nu. Risken för att missa känns stor också.
Det finns inget smidigt sätt att exkludera folk annat än att lägga till alla man vill skriva till i en grupp och växla mellan stora grupper eller exkludera dem som standard i sekretessinställningarna. Båda är väldigt osmidiga om man vill växla grupper och lägga till och ta bort i grupper ofta.

Till viss del tycker jag hemliga grupper fungerar bättre då folk är medvetna om att det man skriver är privat. Problemet är ju också att det inte används i stort, så det skrivs mycket mindre på facebook än det annars skulle göra. Problemet ligger ju också i att man får mycket irrelevant info.

JA! kollar varje timme typ så hinner aldrig hända så mycket, men gillar det ändå. Men där man får reda på allt som händer i bekantskapskretsen.

"Aa vet, jag såg det på facebook"
"Aa vet, jag såg det på facebook"
Det roligast är ju när man får frågan

"Hur visste du det?"
"Du skrev det på facebook.."
"Aha. Ok."

Lustigt att folk förväntar sig att man inte läser det som de skriver på facebook, sen har de inget att prata om längre *screwy*

TREX
2012-03-09, 23:26
Nej, använder det enbart för att frunka.

Bara jag som varit 100% ärlig i den här tråden?

Spartansk
2012-03-09, 23:33
En sak som stör mig är när folk förväntar sig att det man skriver på Facebook bara är på skoj.

En polare till mig satt och berättade att jag skrev så roliga saker på Facebook och att han läste dem varje gång. När jag sedan sa att jag deffade (detta var under min senaste deff, alltså) blev han jätteförvånad, trots att jag hade skrivit om deffen på Facebook ungefär varannan dag sedan den började planeras.

snej
2012-03-10, 18:18
å ingen ser vad man har kategoriserat dem till eller så?

Nope.

snej
2012-03-10, 18:21
Inte alls skitsmidigt ju, jag tycker det är rätt krångligt som det fungerar nu. Risken för att missa känns stor också.
Det finns inget smidigt sätt att exkludera folk annat än att lägga till alla man vill skriva till i en grupp och växla mellan stora grupper eller exkludera dem som standard i sekretessinställningarna. Båda är väldigt osmidiga om man vill växla grupper och lägga till och ta bort i grupper ofta.


Det är skitsmidigt. Använder ofta listorna för att välja fall ett inlägg/bild jag delar inte ska vara synbart för t.ex kollegor. Lätt som en plätt. Du verkar snarare inte veta hur det fungerar.

Ademius
2012-03-10, 18:37
Det finns inget smidigt sätt att exkludera folk annat än att lägga till alla man vill skriva till i en grupp och växla mellan stora grupper eller exkludera dem som standard i sekretessinställningarna.
Det är skitsmidigt. Använder ofta listorna för att välja fall ett inlägg/bild jag delar inte ska vara synbart för t.ex kollegor. Lätt som en plätt. Du verkar snarare inte veta hur det fungerar. Berätta hur man gör då istället för att vara spydig

snej
2012-03-10, 19:04
Berätta hur man gör då istället för att vara spydig

Du vet hur man skapar listor antar jag, när du sedan väljer att t.ex dela ett inlägg eller bild så väljer du i inställningar-menyn för enbart det inlägget, om du vill dela för endast en lista, eller så går du in på avancerat för att välja om du t.ex vill utesluta en särskild lista och göra det synligt för alla andra. Busenkelt.

Det jobbiga är ju att gå igenom alla sina vänner och placera dem i listorna, men jag har gjort det i omgångar. Dock så känner ju facebook av vem som är vem väldigt effektivt och rekommenderar personer till dina listor, iaf av dina närmsta vänner samt familj/kollegor (antar genom att läsa av arbetsplats, efternamn, mängden kommunikation mellan personer osv). Tycker det gick väldigt smidigt att göra listorna hur som helst, har ca 15-20st pers (förutom bekanta) i varje.

Det är typ ''bekanta'' som är den största listan där jag inte har gått igenom alla än, men tycker inte det är så noga med just bekanta för jag använder mej inte utav den listan direkt. Oftast när jag använder listorna så är det för att bara visa något för ''nära vänner'' och ''familj'' eller för att utesluta ''kollegor'' från något som samtliga övriga kan se.

snej
2012-03-10, 19:18
Anpassade ska det stå på tredje raden, inte avancerat.

Ademius
2012-03-10, 19:19
Du vet hur man skapar listor antar jag, när du sedan väljer att t.ex dela ett inlägg eller bild så väljer du i inställningar-menyn för enbart det inlägget, om du vill dela för endast en lista, eller så går du in på avancerat för att välja om du t.ex vill utesluta en särskild lista och göra det synligt för alla andra. Busenkelt.

Det jobbiga är ju att gå igenom alla sina vänner och placera dem i listorna, men jag har gjort det i omgångar. Dock så känner ju facebook av vem som är vem väldigt effektivt och rekommenderar personer till dina listor, iaf av dina närmsta vänner samt familj/kollegor (antar genom att läsa av arbetsplats, efternamn, mängden kommunikation mellan personer osv). Tycker det gick väldigt smidigt att göra listorna hur som helst, har ca 15-20st pers (förutom bekanta) i varje.

Det är typ ''bekanta'' som är den största listan där jag inte har gått igenom alla än, men tycker inte det är så noga med just bekanta för jag använder mej inte utav den listan direkt. Oftast när jag använder listorna så är det för att bara visa något för ''nära vänner'' och ''familj'' eller för att utesluta ''kollegor'' från något som samtliga övriga kan se. Du missuppfattar mig. Om jag endast vill exkludera vissa personer från ett inlägg och inte hela tiden är det inte smidigt. Då måste jag som du också säger gå igenom alla vänner och kategorisera dem. Hur är det skitsmidigt menar du? Jag tycker det verkar väldigt klumpigt. Jag tycker fortfarande hemliga grupper har en viss poäng. Folk är då medvetna om att det som skrivs där är privat. Jobbigt om man säger något i förtroende till andra och de inte ser någon skillnad från en vanlig uppdatering. Fast det är väl därför jag inte använder listor så mycket. Jag har listor mest för att blockera permanent. Problemet med att det inte används i någon större utsträckning återstår.

Åsberg
2012-03-10, 19:26
Inge fel på de.

snej
2012-03-10, 19:29
Du missuppfattar mig. Om jag endast vill exkludera vissa personer från ett inlägg och inte hela tiden är det inte smidigt. Då måste jag som du också säger gå igenom alla vänner och kategorisera dem. Hur är det skitsmidigt menar du? Jag tycker det verkar väldigt klumpigt. Jag tycker fortfarande hemliga grupper har en viss poäng. Folk är då medvetna om att det som skrivs där är privat. Jobbigt om man säger något i förtroende till andra och de inte ser någon skillnad från en vanlig uppdatering. Fast det är väl därför jag inte använder listor så mycket. Jag har listor mest för att blockera permanent. Problemet med att det inte används i någon större utsträckning återstår.

Alltså, vill du bara exkludera vissa personer så väljer du ju bara den/de personerna direkt i inställningen för statusinlägget, precis som du gör med listor, fast du väljer personen direkt utan någon kategorisering. Det är ju om möjligt ännu simplare. Vill du skapa listor måste du självklart placera personerna i önskad lista, ja. Ser inte det besvärliga i att göra detta, en gång. Du verkar göra det besvärligt för dej, dock.

Ademius
2012-03-10, 19:53
Alltså, vill du bara exkludera vissa personer så väljer du ju bara den/de personerna direkt i inställningen för statusinlägget, precis som du gör med listor, fast du väljer personen direkt utan någon kategorisering. Det är ju om möjligt ännu simplare. Vill du skapa listor måste du självklart placera personerna i önskad lista, ja. Ser inte det besvärliga i att göra detta, en gång. Du verkar göra det besvärligt för dej, dock. Jag tycker fortfarande inte det är användarvänligt eller s k "skitsmidigt".

snej
2012-03-10, 23:44
Jag tycker fortfarande inte det är användarvänligt eller s k "skitsmidigt".

Smaken är som baken.

Exdiaq
2014-06-27, 16:05
Bump.

Tycker att Facebook har gått ner sig rejält senaste 1-2 åren. Får inte de uppdateringar från sidor/personer jag är intresserad av längre i samma grad. Vänner/bekanta avslutar sina konton eller inaktiva. Blir överöst med massa skräp jag inte bryr mig om.

l9ZqXlHl65g

awesomooo
2014-06-27, 16:07
Ser precis allt folk gillar i min feed, porr allt för ofta, måste ha en separat app till mobilen för att kunna använda chatten... Man gör om så ofta och det blir bara till det sämre hela tiden.

spoon
2014-06-27, 16:13
Skriver väldigt sällan något på Facebook men läser väldigt ofta. Har få och rimliga vänner, har dolt eller plockat bort ointressanta människor och idioter. Är med i en del grupper som är intressanta. I första hand styrkelyft-grupper. Som kommunikation i klubben så är det oslagbart. Jag gillar Facebook.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Quint
2014-06-27, 16:13
Tycker också facebook gått ner sig rätt rejält den senaste tiden. Förr kunde man få en liten inblick i vad vänner och gamla bekanta höll på med, men mer och mer känns det, åtminstone om jag ser till mina "vänner", som att folk använder det som en plats för att sprida sina politiska åsikter och/eller hävda sin politiska korrekthet. Vet inte hur många länkningar till artiklar & blogginlägg på formatet "Haha, SD är idioter" jag får i feeden varje dag nuförtiden.

vicarious
2014-06-27, 16:19
Jag tycker det har blivit bättre. Finns fortfarande mycket som kan förbättras men att man kan välja att dölja vissa personer från sin feed helt och hållet är riktigt skönt. Alternativen för att blockera saker har också blivit fler.

En sak jag stör mig på är att ens feed ändrar nyheter från "senaste händelser" till "topphändelser" lite nu och då. Det gör att man lätt missar inlägg från personer som man faktiskt vill se inlägg från och istället bara får se sånt som delats eller kommenterats mycket.

För er som inte märkt det, klicka på "Nyheter" i menyn på vänster sida. Där kan man välja om man vill se topphändelser eller senaste. Jag visste inte detta förrän en kompis berättade det för mig.

filmjölk
2014-06-27, 16:29
Jag gillar facebook. På facebook är de allra flesta så himla glada, lyckliga, trevliga och positiva vilket jag vet är en slags yta och fejk, men skitsamma, jag smittas lite av det och så blir världsbilden lite trevligare.

Inlägg i stil med: "På jobbet med sötaste, coolaste och bästaste kollegan och väninnan Izza!!!" Sådant kanske kan få andra att se rött, men jag blir positivt berörd av den glada stämningen i inlägget.

awesomooo
2014-06-27, 16:53
- "inte nu igen :( :'("
- finns om du vill prata gumman <3
- vad har hänt!?!?!?
- vill inte prata om det.......
- Men gud vad tråckigt jag fins oxså om du vil prata min beste ven. <3

Inlägg likt dessa är guld! Den människan har nog dom flesta på sin feed och sen ska alltid någon med sjukt dålig kunskap i att uttrycka sig i skrift komma in och kommentera.

spoon
2014-06-27, 17:06
Jag har aldrig sett dom uppdateringarna på min feed. Kan det bero på att jag är 32 och skaffade Facebook som relativt gammal?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

filmjölk
2014-06-27, 17:10
Jag har aldrig sett dom uppdateringarna på min feed. Kan det bero på att jag är 32 och skaffade Facebook som relativt gammal?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Jag är 36 och ser liknande inlägg ifrån kvinnor som är 40+, så det beror nog på otur och inte ålder för dig.

awesomooo
2014-06-27, 17:22
Jag har sådana i alla åldrar oavsett kön som bara ska teasa och ragga sympati.

King Grub
2014-06-27, 18:41
Jag tycks ha en fanpage!

https://www.facebook.com/pages/King-GrubAndreas-Abelsson/172923782789819

Det är inte min riktiga facebooksida och jag har ingen aning om vem som startat den.

mangemani
2014-06-27, 18:41
bild 1: "vi är så lyckliga, vi har fått ett barn" - jamen gud vad roligt!
bild 2: "vi har nu lämnat BB och är hemma, vi är så lyckliga" - vad trevligt, glad för eran skull
bild 3: "nu sitter vi i soffan och myser med vårat barn, vad sött va" - jo, sött "gilla knappen"
bild 4: "vi är så lyckliga" - ...........
bild 5: " visst är barnet sött" - suck
bild 6: "idag har vi varit helt förtrollade över hur lyckliga vi är över vårat barn" - jag har förstått det, lets move on
bild 7: "vi är så...." - "blockera sådana inlägg"

sånt här ser man hela tiden, jag fattar efter första bilden, behövs inte 100 bilder till.
sen alla dessa som ska posta bilder utav varje minsta sak de gör med typ 5-10 min mellanrum, så tröttsamt.
blockerar man sådana inlägg så dyker det alltid upp någon ny efter ett tag.
ska nog ta bort sidan.

shadowfire
2014-06-27, 18:48
Jag stör mig rejält på att logga in på fejjan och se filmjölk lägga ut klipp som han kallar militärpress fast att han snedbänkar. Blir inte av med dem ur feeden heller. :P

Utan skämt så en sak jag tycker är märklig är sökfunktionen, att det bara är en enda rad och att jag inte kan filtrera osv. Hade varit kul o hitta gamla vänner man tappat bort genom att filtrera o fylla i olika alternativ osv.

Quint
2014-06-27, 18:55
Utan skämt så en sak jag tycker är märklig är sökfunktionen, att det bara är en enda rad och att jag inte kan filtrera osv. Hade varit kul o hitta gamla vänner man tappat bort genom att filtrera o fylla i olika alternativ osv.

Du kan filtrera, om du i sökraden skriver in ett namn och väljer "visa fler resultat för xyz" som dyker upp längst ner i den dropdownlista du får med resultat, så kommer du till en sida där du kan välja att enbart se personer och sedan lägga till filter för plats, arbetsplats & utbildning.

Så inte jättemånga filter, men några åtminstone. Tyvärr har ju långt ifrån alla fyllt i den informationen, så är inte säkert att ens de få filter som finns hjälper dig.

shadowfire
2014-06-27, 18:56
Du kan filtrera, om du i sökraden skriver in ett namn och väljer "visa fler resultat för xyz" som dyker upp längst ner i den dropdownlista du får med resultat, så kommer du till en sida där du kan välja att enbart se personer och sedan lägga till filter för plats, arbetsplats & utbildning.

Så inte jättemånga filter, men några åtminstone. Tyvärr har ju långt ifrån alla fyllt i den informationen, så är inte säkert att ens de få filter som finns hjälper dig.

Jo men jag saknar fler optioner där, bara som en sådan sak att kunna filtrera på ålder eller liknande. Inte minst då man söker på folk som har vanliga namn, bara att få ringa in födelseåret hade gjort susen.

vicarious
2014-06-27, 19:18
- "inte nu igen :( :'("
- finns om du vill prata gumman <3
- vad har hänt!?!?!?
- vill inte prata om det.......
- Men gud vad tråckigt jag fins oxså om du vil prata min beste ven. <3

Inlägg likt dessa är guld! Den människan har nog dom flesta på sin feed och sen ska alltid någon med sjukt dålig kunskap i att uttrycka sig i skrift komma in och kommentera.

Classic för att fiska uppmärksamhet och kommentarer. Fruktansvärt löjligt beteende.

Jag tycks ha en fanpage!

https://www.facebook.com/pages/King-GrubAndreas-Abelsson/172923782789819

Det är inte min riktiga facebooksida och jag har ingen aning om vem som startat den.

Haha :D Det hade varit kul om det var en bild på din avatar också.

spoon
2014-06-27, 19:37
Jag är 36 och ser liknande inlägg ifrån kvinnor som är 40+, så det beror nog på otur och inte ålder för dig.
Kanske handlar mer om bekantskapskrets än ålder då.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Desertrat
2014-06-27, 19:39
Gillar den nya funktionen att man kan totalblockera folk.
ligger 200+ på blockilistan, 24 vänner nåt.

Lellan
2014-06-27, 19:45
Jag gillar facebook. På facebook är de allra flesta så himla glada, lyckliga, trevliga och positiva vilket jag vet är en slags yta och fejk, men skitsamma, jag smittas lite av det och så blir världsbilden lite trevligare.

Inlägg i stil med: "På jobbet med sötaste, coolaste och bästaste kollegan och väninnan Izza!!!" Sådant kanske kan få andra att se rött, men jag blir positivt berörd av den glada stämningen i inlägget.

This. Jag borde fasen ha dig på fejan! *hint hint*?

Iaf; tex när jag åker till mitt föräldrahem instagrammar o facebookar järnet. Dels för att jag verkligen tycker det ÄR förjäkla fint, men också för att jag vill ha minnen. Innan mamma hamnade på demensboende o pappa fick cancer kände jag inte så, men nu är det en jäkla tröst att kunna fånga de bra ögonblicken. Nätterna när jag kanske gråter mig igenom hela för att jag känner ansvar o ensamhet, eller när pappa sover de flesta av dygnets timmar vilket gör cancern uppenbar, eller när sonen blir orolig för att mormor är förvirrad - det vet både jag o det närmaste ändå liksom.

Så jag tycker inte man ska vara för snabb med att hävda att det är en fasad - det är att förringa allt fint o glatt i livet. Men man kanske vill minnas just det fina och glada, och dela och glädja just sånt, ser inte varför det skulle vara en dödssynd.

Man väljer själv helt enkelt, ett foto tar man på en millisekund så säg att man smattrar på med 10 foton på en dag, tja det är 10 sekunder glädje. Sånt kan man unna sig känner jag, och även unna andra. ;) Man kan ju klicka bort att följa dem man inte orkar med, enkelt.

Grotesk
2014-06-27, 20:42
Det är inte min riktiga facebooksida och jag har ingen aning om vem som startat den.

Det kanske är Lennart, Sir?

XXXL
2014-06-27, 21:14
Jag gillar facebook. På facebook är de allra flesta så himla glada, lyckliga, trevliga och positiva vilket jag vet är en slags yta och fejk, men skitsamma, jag smittas lite av det och så blir världsbilden lite trevligare.

Inlägg i stil med: "På jobbet med sötaste, coolaste och bästaste kollegan och väninnan Izza!!!" Sådant kanske kan få andra att se rött, men jag blir positivt berörd av den glada stämningen i inlägget.

Jag med, jag gillar att leva i en bubbla ibland där allt är precis så perfekt som man vill få det att låta. Tror inte det är bra att vara för "medveten", då känner man sig som 65 när man är 30

Sniggel
2014-06-27, 21:17
Nästan avvecklat helt nu. Tar tid att avgifta sig. Har bara 19 vänner kvar och när de är borta så inaktiverar jag och har inget konto att gå tillbaka till.

Lellan
2014-06-27, 21:22
Jag med, jag gillar att leva i en bubbla ibland där allt är precis så perfekt som man vill få det att låta. Tror inte det är bra att vara för "medveten", då känner man sig som 65 när man är 30

Det där påståendet är bara så jäkla b.. blir aptrött på att det är "fult" att vara glad och uppmärksamma bra saker, och att man är "medveten" och "realist" om man är den där som knyter näven i fickan, suckar, jämrar och minsann "vet hur livets hårda skola är". Suck. Vad säger att elände är mer sanning än de lyckliga stunderna?

Nä, jag älskar positiva uppdateringar, när det går bra för folk. Folk skaffar barn, hus, blir kära, får tjänsten eller tar examen.. geee mig sånt, jag vill höra.

Men jag gillar ändå inte facebook, tror eller ej. Men - ÄR jag på facebook, gillar jag det. Men fenomenet är nog inte bra för människan överlag, personligen är det dock det. :)

XXXL
2014-06-27, 21:26
Det där påståendet är bara så jäkla b.. blir aptrött på att det är "fult" att vara glad och uppmärksamma bra saker, och att man är "medveten" och "realist" om man är den där som knyter näven i fickan, suckar, jämrar och minsann "vet hur livets hårda skola är". Suck. Vad säger att elände är mer sanning än de lyckliga stunderna?

Nä, jag älskar positiva uppdateringar, när det går bra för folk. Folk skaffar barn, hus, blir kära, får tjänsten eller tar examen.. geee mig sånt, jag vill höra.

Men jag gillar ändå inte facebook, tror eller ej. Men - ÄR jag på facebook, gillar jag det. Men fenomenet är nog inte bra för människan överlag, personligen är det dock det. :)

Jag menade de som inte är genuina med det, folk som på riktigt har köpt ett nytt hus och är lyckliga över det absolut att det är bra.

filmjölk
2014-06-27, 21:29
This. Jag borde fasen ha dig på fejan! *hint hint*?

.

Jag är väldigt tråkig och nedtonad på fejan jämfört med här, men gillar du mig i lightvariant får du gärna adda mig! jag vet inte vad du heter på riktigt, så jag kan inte själv:)

Lellan
2014-06-27, 21:54
Jag menade de som inte är genuina med det, folk som på riktigt har köpt ett nytt hus och är lyckliga över det absolut att det är bra.

Men hur vet man det då? Personligen hade jag mina lyckligaste stunder mitt i soppan när livet varit hårt, då kan det ju framstå som fasad fast det faktiskt är att man känner mening i att finnas här o nu typ.. Medans man kanske eg inte alls är lycklig iom ett husköp, man kanske har köpt på sig oro eller ett försök att rädda förhållande, whatever. Tycker det är synd om man är snar att döma ut andras lycktillfällen som fasad. Bättre att förutsätta att den har det bra där o då tänker jag.

Jag är väldigt tråkig och nedtonad på fejan jämfört med här, men gillar du mig i lightvariant får du gärna adda mig! jag vet inte vad du heter på riktigt, så jag kan inte själv:)

Du brukar alltid finnas i den där feeden "folk du kanske känner" men nu gör du inte alls det. En lite suddig bild? (ditt namn har jag dock inte lagt på minnet, sry!) Pm:ar! :) (sen spammar jag sönder din vägg, inte kan du vara nedtonad heller.. ;P *muahahaa-- )

shadowfire
2014-06-27, 22:17
Du brukar alltid finnas i den där feeden "folk du kanske känner" men nu gör du inte alls det. En lite suddig bild? (ditt namn har jag dock inte lagt på minnet, sry!) Pm:ar! :) (sen spammar jag sönder din vägg, inte kan du vara nedtonad heller.. ;P *muahahaa-- )
känd för att snedbänka militärpressar ;)

filmjölk
2014-06-27, 22:26
känd för att snedbänka militärpressar ;)

Känd för att ohpressa dina bänkvikter :)

shadowfire
2014-06-27, 22:27
Känd för att ohpressa dina bänkvikter :)

hahahaha ouch oh noes, you didnt! :P

XXXL
2014-06-27, 22:29
Men hur vet man det då?

Förhoppningsvis är folk på facebook folk man "känner" tillräckligt bra för att veta vad som är sant eller inte.

Lellan
2014-06-27, 22:39
Förhoppningsvis är folk på facebook folk man "känner" tillräckligt bra för att veta vad som är sant eller inte.

Inte ens jag trodde att jag kunde vara lycklig när jag bodde m pappa på sjukhus tex, men hade några av årets finaste stunder där i misären. Var mycket olycklig, men stundtals lycklig, om inte ens jag trodde jag kunde känna så - hur ska någon som känner en väl göra det? Fick respons som "du behöver inte ha någon fasad inför mig" o "förstår att det är för att hålla skenet uppe". Rätt bra sätt att ta hål på ett lyckligt ögonblick när man delar med sig.. Så jag sms:ade hellre någon som faktiskt kunde ta att jag kände lycka snarare än misstro allt o alla.

Varför inte bara utgå från att folk har det bra om de säger det, fattar inte vad man vinner på att misstro. Dela lyckan istället, njut av det bra i tillvaron. :)

XXXL
2014-06-27, 22:46
Tycker iofs att det låter mer än logiskt att man är lycklig när man får vara med en medlem i sin familj när den är på sjukhuset. Vi kanske bara har totalt olika typer av människor på våra facebooks?

filmjölk
2014-06-27, 22:53
Jag med, jag gillar att leva i en bubbla ibland där allt är precis så perfekt som man vill få det att låta. Tror inte det är bra att vara för "medveten", då känner man sig som 65 när man är 30

Japp, orka vara "medveten" och vakna med en känsla av att "Idag skulle jag gärna vilja vara självmordsbombare"

Jag gillar det där entusiastiska och överdrivna (på ett positivt sätt).: "Superhärlig på jobbet med min allra bästa vän Izza! Bästaste och sötaste kompisen och kollegan!!!"

Inte: "Idag är jag på jobbet med Izza, hon är ganska trevlig, så det blir en hyfsad dag tror jag. Hon är en bra kompis men inte jättebra, dessutom är hon ganska snygg 6,5/10"

Sådan där överdriven entusiasm för en sådan sak som att gå till jobbet och att ha en trevlig kollega är fejk, men smittsamt positivt ändå. Jag gillar det.

Hemi
2014-06-28, 03:17
Nej. Jag jobbar med datorgrejer så närheten till FB fick mig att logga in efter lång tid men det blir inte långvarigt. Fast jag behöver hålla lite koll så kanske jag stannar.

tlk
2014-06-28, 04:50
Upplever facebook som ett väldigt praktiskt verktyg. T.ex. kommunikation med diverse arbetsgrupper och dylikt är vad det huvudsakligen används till i min dator. Och jag kan lägga rätt mycket tid på facebookande, 2-3 timmar i veckan är inget ovanligt.

Lellan
2014-06-28, 06:48
Tycker iofs att det låter mer än logiskt att man är lycklig när man får vara med en medlem i sin familj när den är på sjukhuset. Vi kanske bara har totalt olika typer av människor på våra facebooks?

Neh, alltså.. jag var lycklig när jag var ute o sprang en timme (jogg, ringa sonen) - dvs inte när jag var med honom på sjukhuset när han yrade dödsångest med syrgasmask. Då var jag inte så jävla lycklig, ärligt talat. Men 22-23 h/dygn var jag vid hans sida när jag bodde med honom, då var jag lycklig utan dåligt samvete den timmen som var min egen.

Jag tror inte vi har samma vänner nej, och det var ingen mobb, det var just attityden att ngn tror sig kunna bedöma om en uppdatering är sann eller en "fasad" jag ogillar. :)

Jag tycker som filmjölk, gillar när någon superlativar, det smittar - är det så att den luras har ju iaf jag blivit glad. Tolkar det som att du mer känner dig skeptisk, vilket jag tycker verkar onödigt/osmart när någon uttryckt glädje.

tlk
2014-06-28, 07:15
Tricket med facebook är ju att sätta alla ens vänner på ignore och enbart få ens newsfeed fylld med vettig information från diverse nyhetssajter och företag som man är intresserad av.

Lellan
2014-06-28, 07:23
Tricket med facebook är ju att sätta alla ens vänner på ignore och enbart få ens newsfeed fylld med vettig information från diverse nyhetssajter och företag som man är intresserad av.

Håller med om att det är bäst för sinnesfrid o nöje att bara följa det man vill, men beklagar att dina vänner har tråkiga feeds.

tlk
2014-06-28, 07:30
Håller med om att det är bäst för sinnesfrid o nöje att bara följa det man vill, men beklagar att dina vänner har tråkiga feeds.

Det är mestadels diverse personliga mess i stil med "jag ska gifta mig!", bilder på nyköpta hus, bilder på bebisar, "nu åker jag på semester", OMG JAG KLARADE TENTAN, och dylikt. Självklart finns det undantag som mer ägnar sig åt att posta saker som intresserar mig (eg. samhällsinformation, debattinlägg, vetenskapliga artiklar), men det utgör knappast en majoritet av mina facebook-vänner, så det är inte konstigare än att man väljer att slippa se dem i sin feed.

Ypperligt verktyg för networking, informationssök, och arbetande i arbetsgrupper alla dagar doe. Förenklar livet enormt. 100% behaglig sak. Vet inte varför folk är emot det. Känns lite som att vara emot ordbehandlare och bilar.

Sniggel
2014-06-29, 12:33
Kanske Filmjölk blev utvald att exponeras för mestadels positiva inlägg? :D
http://www.dn.se/ekonomi/facebook-manipulerade-689003-anvandare/

filmjölk
2014-06-29, 13:49
Kanske Filmjölk blev utvald att exponeras för mestadels positiva inlägg? :D
http://www.dn.se/ekonomi/facebook-manipulerade-689003-anvandare/

Kanske det :) Men jag har en del negativa i feeden med, dessutom är jag ju själv ofta negativ.

Spettet
2014-06-29, 13:58
La ner det för ca 1 års sedan, riktigt skönt.