handdator

Visa fullständig version : Teknik för plan hantelpress, hjälp!


DroopySWE
2012-03-08, 18:16
Har börjat komma upp på vikter i plan hantelpress där jag känner att det börjar bli smått svårt med tekniken från sittande ställning till att få upp hantlarna i liggande läge. Tänkte kolla om nån har nån schysst instruktionsvideo för bästa tekniken? Jag "sparkar" upp dom med knäna redan och sen lutar jag mig långsamt bakåt o lägger mig. Men jag känner att det börjar bli smått osäkert nu och att jag kanske tappar vikterna på mig själv pga svaghet i momentet att få upp vikterna från sittande med vikterna i händerna till liggande med dom ovanför mig. Alla tips/videos är varmt välkomna :)

Latissimus Dorsi
2012-03-08, 18:17
http://fitnessguru.se/37991-styrkeovningarnas-fulla-skadepanorama-1 Här går dom igenom detta ganska bra, det är väldigt problematiskt när man når högre vikter..

stromming
2012-03-08, 18:17
Curla upp dom:hbang:

DroopySWE
2012-03-08, 18:23
http://fitnessguru.se/37991-styrkeovningarnas-fulla-skadepanorama-1 Här går dom igenom detta ganska bra, det är väldigt problematiskt när man når högre vikter..

Fan det där va ju riktigt smart :) Lite läskigt kanske, men smart :)

karlsson21
2012-03-08, 19:31
Sätt hantlar så långt ut på knäna du kan och rulla bakåt. Hantlarna hamnar på pattarna och det är bara att börja pressa.

När du är färdig så vräk hantlarna mot knäna och rulla på det sättet automatiskt upp. Ingen "situp" krävs. Var dock noga med siktet, har hänt mig några gånger att jag hamnar sidan om knäet med en eller båda hantlarna och då gäller det att släppa taget så du inte drar av armen, eller om du kan: följa med i svinget som uppstår längs sidan (krävs en del armmuskulatur i detta läge)

Kör med 58.5 kg.

Pudzianovski
2012-03-08, 19:37
http://fitnessguru.se/37991-styrkeovningarnas-fulla-skadepanorama-1 Här går dom igenom detta ganska bra, det är väldigt problematiskt när man når högre vikter..

Det var en bra instruktionsvideo. Jag brukar dock starta med hantlarna i nedsänkt läge. :thumbup:

TREX
2012-03-08, 22:36
Vad är vitsen med att köra så pass tungt så man inte ens kan få upp vikten?

Mollestam
2012-03-08, 22:41
http://fitnessguru.se/37991-styrkeovningarnas-fulla-skadepanorama-1 Här går dom igenom detta ganska bra, det är väldigt problematiskt när man når högre vikter..

Har kört efter det där sen jag gick över 20 kg typ, kom på det själv:)
Har faktiskt aldrig provat att ta upp dem på annat sätt, hur gör ni det egentligen?

Latissimus Dorsi
2012-03-08, 23:23
Vad är vitsen med att köra så pass tungt så man inte ens kan få upp vikten?

Det kommer en punkt när man faktiskt inte kan få upp vikten, det är inte något nytt fenomen. Inte för att jag själv är så pass stark, fast fenomenemet existerar och är mycket vanligt.

Detta faktum leder till att som artikeln nämner, att en stor del av axelskador uppstår just vid fall av pressövningar med hantlar när vikten ska upp. Oftast är det något som kläms åt eller irriteras.

TREX
2012-03-08, 23:25
Det kommer en punkt när man faktiskt inte kan få upp vikten, det är inte något nytt fenomen. Inte för att jag själv är så pass stark, fast fenomenemet existerar och är mycket vanligt.

Det jag inte förstår är varför man ska behöva köra så tungt, inte att det faktiskt blir ett problem.

benacii
2012-03-08, 23:29
Vad är vitsen med att köra så pass tungt så man inte ens kan få upp vikten?

För att ibland är det just den första som är jobbigast. Får man hjälp upp så blir man lite som en fjäder.

Latissimus Dorsi
2012-03-08, 23:41
Det jag inte förstår är varför man ska behöva köra så tungt, inte att det faktiskt blir ett problem.

Ja det mest uppenbara är att man ökar i styrka? Under cirka 3-4 år av träning kanske du ökar från kanske 50kg i bänk till 130 (random siffror dragna från luften. Om vi tar samma siffror i plan hantelpress så blir de från kanske 17kg till 40kg(ännu en gång siffror från luften). Denna 40kg hantel är då extremt lätt att skada sig på, och det blir väldigt knepigt att försöka få båda hantlarna i utgångsläget.

TREX
2012-03-08, 23:50
Ja det mest uppenbara är att man ökar i styrka? Under cirka 3-4 år av träning kanske du ökar från kanske 50kg i bänk till 130 (random siffror dragna från luften. Om vi tar samma siffror i plan hantelpress så blir de från kanske 17kg till 40kg(ännu en gång siffror från luften). Denna 40kg hantel är då extremt lätt att skada sig på, och det blir väldigt knepigt att försöka få båda hantlarna i utgångsläget.

I det fallet skulle jag stanna vid 30, och försöka göra vikten så tung som möjligt istället för att ha så tung vikt som möjligt.

:)

Grotesk
2012-03-09, 00:00
I det fallet skulle jag stanna vid 30, och försöka göra vikten så tung som möjligt istället för att ha så tung vikt som möjligt.

:)

Fan ta den som höjer vikterna någonsin.

DroopySWE
2012-03-09, 00:04
Ja det mest uppenbara är att man ökar i styrka? Under cirka 3-4 år av träning kanske du ökar från kanske 50kg i bänk till 130 (random siffror dragna från luften. Om vi tar samma siffror i plan hantelpress så blir de från kanske 17kg till 40kg(ännu en gång siffror från luften). Denna 40kg hantel är då extremt lätt att skada sig på, och det blir väldigt knepigt att försöka få båda hantlarna i utgångsläget.

Började styrketräna i slutet av november, helt grön. Då fixade jag 3x8 med 12,5kg i plan hantelpress. Numera kör jag 3xFailure och idag fixade jag 14x30kg, 8x30kg och 7x30kg. Okej utveckling? Blir 32,5kg-hantlarna nästa pass.

TREX
2012-03-09, 08:57
Fan ta den som höjer vikterna någonsin.

När det börjar bli så pass så man måste hyra in en flyttfirma för att kunna utföra sina övningar undrar man ju om det är värt det.

Fredriiik
2012-03-09, 21:11
Jag lägger dem på varsitt knä så nära kroppen jag kan så de har kontakt. Sen lutar jag mig bakåt långsamt och har dem då på brösten direkt. Vinklar bara handlederna sen och är i bottenläget så då är det bara att pressa.
Kör dock bara på 42kgs då det är det tyngsta gymmet har. Men funkar kanoners på dem iaf och skulle nog kännas bättre på många kgn till iaf för mig nu när jag lärt mig den tekniken.