handdator

Visa fullständig version : Räcker det med Knäböj?


AdrenalineRush
2004-01-18, 16:18
Har läst att Knäböj aktiverar Fram/Baksida lår och röven... Räcker det att man kör knäböj som den ända lårövningen för att få tillräcklig lårträning?? :confused:
Vill egentligen inte ha mycke större lår, men om man kör ca 10reps i knäböj borde man väl få utålliga muskler istället för mer muskelmassa?

Korgull
2004-01-18, 17:13
Jag kör 45graders benpress 6-8* max. Funkar bra för mig. Är du ute efter styrka/uthållighet? Isf, ut och spring i skogen, pojk! Intensiv cardio (3 km intervaller på grusväg) funkar finfint!

Kör hårt:thumbup:

AdrenalineRush
2004-01-18, 17:37
Men konditions träning kan resultera till mindre muskeltillväxt och detta vill jag inte... :nono:
Växer inte dina ben i volym nu när du kör benpress?

King Grub
2004-01-18, 18:10
Originally posted by AdrenalineRush
Men konditions träning kan resultera till mindre muskeltillväxt och detta vill jag inte... :nono:
Växer inte dina ben i volym nu när du kör benpress?

Intensiv intervallträning leder inte till mindre muskeltillväxt. Snarare ökad.

Intensiv cardio ökar utsöndringen av tillväxthormon och IGF-I, vilket har en positiv effekt på muskeltillväxten, samtidigt som den effektivt håller kroppsfettsnivåerna under kontroll. Intensiv cardio stimulerar utsöndring av GH, som i sin tur stimulerar utsöndring av IGF-I, och eftersom ju intensivare cardion är desto större blir också GH-utsöndringen = bättre muskeltillväxt. Plus att den dessutom förbättrar insulinkänsligheten, vilket i praktiken innebär att mer av energin du äter går till musklerna än till fettinlagring.

Knäböj räcker bra som lårövning; däremot bör du nog fundera på att ta med en övning som aktiverar lårbiceps mer, t ex raka marklyft.

Survivor
2004-01-18, 18:21
Originally posted by AdrenalineRush
Har läst att Knäböj aktiverar Fram/Baksida lår och röven... Räcker det att man kör knäböj som den ända lårövningen för att få tillräcklig lårträning?? :confused:
Undrar jag också faktiskt. Varierar säkert en del från person till person och så beror det ju på hur brett man står.

Originally posted by AdrenalineRush
Vill egentligen inte ha mycke större lår, men om man kör ca 10reps i knäböj borde man väl få utålliga muskler istället för mer muskelmassa?
Ökar du belastningen på stången så kommer benen i alla fall öka i volym. 10 reps kan väl knappast betraktas som uthållighetsträning heller, 30-40 reps är väl bättre i så fall.
Att hålla sig till samma vikt på stången pass efter pass är annars ett utmärkt sätt att få uteblivna resultat ;)

AdrenalineRush
2004-01-18, 19:09
Originally posted by King Grub


Intensiv intervallträning leder inte till mindre muskeltillväxt. Snarare ökad.

Intensiv cardio ökar utsöndringen av tillväxthormon och IGF-I, vilket har en positiv effekt på muskeltillväxten, samtidigt som den effektivt håller kroppsfettsnivåerna under kontroll. Intensiv cardio stimulerar utsöndring av GH, som i sin tur stimulerar utsöndring av IGF-I, och eftersom ju intensivare cardion är desto större blir också GH-utsöndringen = bättre muskeltillväxt. Plus att den dessutom förbättrar insulinkänsligheten, vilket i praktiken innebär att mer av energin du äter går till musklerna än till fettinlagring.

Knäböj räcker bra som lårövning; däremot bör du nog fundera på att ta med en övning som aktiverar lårbiceps mer, t ex raka marklyft.


Det du säger är att oregelbunden konditionsträning ökar bla insulinkänsligheten, gh-utsöndringen mm? :confused:

King Grub
2004-01-18, 19:14
Originally posted by AdrenalineRush



Det du säger är att oregelbunden konditionsträning ökar bla insulinkänsligheten, gh-utsöndringen mm? :confused:

Oregelbunden? Nej, regelbunden, intensiv konditionsträning, max runt 20 minuter, ökar förutsättningarna för muskeltillväxt genom ovan nämnda anledningar, och det rejält. Intensiv cardio har en given plats i alla träningsupplägg, bulk som deff.

Pontus
2004-01-18, 20:18
Lårcurl tror jag det heter, är det nån övning som duger för baksida lår? Körde Knäböj + benpress idag, sen hade jag tänkt köra raka marklyft vilket jag aldrig kört förut men jag var helt slut så det fick bli runt 6 set lårcurl istället (räknade inte men det låg nog där nånstans). Känns som mina baksida lår är obefintliga, så raka marklyft kanske är ett måste?

Kanske kan lägga den på ryggdagen då jag kör vanliga marklyft. Tror King Grub kör det, några fler som kör på detta vis?

AdrenalineRush
2004-01-18, 20:30
Okej Grub! ;)
Kör du konditionsträning helatiden oavsett om det e deff/bulk?
Det jag har hört är att när man tex springer dvs tränar konditionen bränner man energi i form av fett, muskler och det man stoppat i sig innan... stämmer inte detta då? :confused:

King Grub
2004-01-18, 20:43
Kör du konditionsträning helatiden oavsett om det e deff/bulk?

Självklart! Allt annat vore ett misstag. Korta konditionspass ökar som sagt förutsättningarna för muskelbygge.

Det jag har hört är att när man tex springer dvs tränar konditionen bränner man energi i form av fett, muskler och det man stoppat i sig innan... stämmer inte detta då

Nej. Vid långvarig aerob träning utsöndras kortisol (efter 20 minuters intensivt, oavbrutet arbete ökar utsöndringen dramatiskt), och kortisol frigör energi från vävnad vid stress, i det här fallet konditionsträning, och det verkar föredra att ta från just muskelvävnad. Men så är inte fallet om du håller passen till 20 minuter eller kortare. Tvärtom!

Självklart måste du ersätta energin som du gjort av med under kondispasset om du vill gå ha samma energibalans, men det är snabbt och enkelt gjort. :eating:

mini2
2004-01-18, 23:21
Typ sjuuuuukt intressant tråd! Hur mkt energi bränner man UNGEFÄR på ett sådant pass grub.

aliquis
2004-01-18, 23:23
jag som tänkte äta rejält och köra ett riktigt konditionspass imorrn.. nåja, får väl skärpa till mig o försöka köra korta pass rätt ofta istället då.. vore schysst om man orkade ro 15min i skapligt tempo =P

mini2
2004-01-18, 23:27
Grub, kan du inte gå in lite djupare på hur man ska köra.
Hur ofta och hur ska man göra liksom..springa 15 minuter is träck eller kan man köra intervall med jogga/gå/springa eller hur ska man göra...Jag har jättedålig kondition + astma så jag kan inte jogga i 15 minuter. Dessutom så vill jag få upp aptiten för o öka mitt kcal intag, kommer detta hjälpa mig till det tror du? Eller kommer inte aptiten öka mer än jag gör av med så att säga.

många frågor :) hoppas på nåra svar iafl

Wilson
2004-01-18, 23:42
MYCKET intressant.
Undrar också hur ofta man ska köra intervall-cardio. efter varje pass?

AdrenalineRush
2004-01-18, 23:44
Nu blev detta intressant! :D Har du inga spännbilder Grub?
Hur bör man lägga upp det om man vill börja köra sånna här korta konditionspass? Äta nått innan? Göra det på morgonen osv..
Förrästen om man ökar utsöndringen av gh får man inte gh-mage då? :confused:

aliquis
2004-01-19, 00:03
20mins intervallträning efter varje vanligt pass e väl ok

AdrenalineRush
2004-01-19, 00:32
Förrästen när ni säger "Intervallträning" vad menar ni då?? Är inte riktigt med... :rolleyes:

FyllSkalle
2004-01-19, 01:03
[QUOTE]Originally posted by King Grub
[b]Kör du konditionsträning helatiden oavsett om det e deff/bulk?

Självklart! Allt annat vore ett misstag. Korta konditionspass ökar som sagt förutsättningarna för muskelbygge.




Mycket intressant läsning..

Grub hur gör du med proteinet + snabba kolhydraterna, tar du det efter efter intervallträningen eller efter gymmandet.?
Skiljer du på bulk och deff när du intar proteinet + kolhydraterna?


t.ex. deff då tar du det efter intervallträningen och bulk direkt efter gymmandet.

jwzrd
2004-01-19, 03:29
Originally posted by King Grub


Knäböj räcker bra som lårövning; däremot bör du nog fundera på att ta med en övning som aktiverar lårbiceps mer, t ex raka marklyft.

Ett mycket bra tips. Knöböj och marklyft på ett pass så har man tränat mer eller mindre rubbet! :bpump:

AndersHermansson
2004-01-19, 10:41
Jag brukar ha ganska mycket kräm kvar i mina quads, så efter knäböj kör jag 45 graders pressen med fötterna nära varandra, och kör ett par tunga set till. :thumbup:

King Grub
2004-01-19, 11:48
Originally posted by mini2
Typ sjuuuuukt intressant tråd! Hur mkt energi bränner man UNGEFÄR på ett sådant pass grub.

Det är inte det som är det intressantaste, och det avgörs av både din vikt, kroppssammansättning, konditionsnivå och passets intensitet. 200-300 kcal kanske.

King Grub
2004-01-19, 11:50
Originally posted by mini2
Grub, kan du inte gå in lite djupare på hur man ska köra.
Hur ofta och hur ska man göra liksom..springa 15 minuter is träck eller kan man köra intervall med jogga/gå/springa eller hur ska man göra...Jag har jättedålig kondition + astma så jag kan inte jogga i 15 minuter. Dessutom så vill jag få upp aptiten för o öka mitt kcal intag, kommer detta hjälpa mig till det tror du? Eller kommer inte aptiten öka mer än jag gör av med så att säga.

många frågor :) hoppas på nåra svar iafl

Båda sätten fungerar; så hög intensitet som möjligt tills man stupar, eller intervaller tokhårt/återhämtningstempo cirka 30 sek/30 sek. Det behöver inte vara löpning heller; trappmaskin (min favorit), rodd, cyker osv fungerar utmärkt.

Det är inte omöjligt att aptiten ökar. Jag har själv märkt detta fenomen.

King Grub
2004-01-19, 11:51
Originally posted by FyllSkalle
[QUOTE]Originally posted by King Grub
[BGrub hur gör du med proteinet + snabba kolhydraterna, tar du det efter efter intervallträningen eller efter gymmandet.?
Skiljer du på bulk och deff när du intar proteinet + kolhydraterna?


t.ex. deff då tar du det efter intervallträningen och bulk direkt efter gymmandet.

Jag kör alltid intervallcardion direkt på styrkepasset, förutom efter benpasset. Därefter proteinet och kolhydraterna. Samma på deff eller bulk.

King Grub
2004-01-19, 11:54
Hur bör man lägga upp det om man vill börja köra sånna här korta konditionspass? Äta nått innan? Göra det på morgonen osv..

Efter styrketräningen eller separat. Valet är ditt. Kör du det ena på morgonen och det andra på kvällen får du två tillfällen med hormonutsöndring, så det kanske är det optimala om man har tid och ork. Alltid laddad med kolhydrater och protein, även om det är på morgonen. Intensiv konditionsträning skall du inte köra på fastande mage.

Förrästen om man ökar utsöndringen av gh får man inte gh-mage då? :confused:

Absolut inte. Du kan inte ens jämföra naturlig GH-utsöndring med missbruk av tillväxthormoner.

AdrenalineRush
2004-01-19, 15:44
Finns där inget negativt med sånna här konditonspass?? Musklerna mår bara bra av de och "krymper" inte?
Är det långa konditionspass som bryter ner muskelmass pga att muskelmassa lättare omvandlas till energi än fett osv..? :confused:

King Grub
2004-01-19, 15:50
Originally posted by AdrenalineRush
Finns där inget negativt med sånna här konditonspass?? Musklerna mår bara bra av de och "krymper" inte?
Är det långa konditionspass som bryter ner muskelmass pga att muskelmassa lättare omvandlas till energi än fett osv..? :confused:

Nej, inget negativt, så länge du äter före och efter och ser till att ersätta energin du förbrukat. Förutom att det är så in i helskotta jobbigt, förstås. ;) Och ja, musklerna "mår bra" och nej, de krymper inte.

Jag kan inte säga det på flera sätt nu: korta, intensiva cardiopass är postivt för muskeltillväxten!!!

AdrenalineRush
2004-01-19, 15:52
Okej då vet ja de! Ska nog börja köra sånna här intensiva cardio pass. ;)

King Grub
2004-01-19, 15:58
Originally posted by AdrenalineRush
Okej då vet ja de! Ska nog börja köra sånna här intensiva cardio pass. ;)

Förbered dig på blodsmak och spykänslor. :D Styrketräning är rena rama söndagspromenaden i jämförelse.

AdrenalineRush
2004-01-19, 16:17
Haha okej :D Men hur ofta kör du intensiv cardio och hur länge brukar du hålla på att slita? ;)

King Grub
2004-01-19, 16:18
Originally posted by AdrenalineRush
Haha okej :D Men hur ofta kör du intensiv cardio och hur länge brukar du hålla på att slita? ;)

3-5 ggr per vecka. 20 minuter tycker jag är optimalt, men då är sista minuten döden.

AdrenalineRush
2004-01-19, 16:34
Okej! ;) Men Grub har du nårra spännbilder?

Herkulez
2004-01-19, 16:40
Originally posted by AdrenalineRush
Okej! ;) Men Grub har du nårra spännbilder?

se hans avatar, det är en animerad bild av han:thumbup:

AdrenalineRush
2004-01-19, 17:03
hehe just de ja! :rolleyes:

King Grub
2004-01-19, 17:08
Jag har förklarat massor av gånger att jag inte är intresserad, och varför jag inte är intresserad av att lägga ut bilder. De forummedlemmar som vet vem jag är vet också att jag är stendeffad året runt. Med muskler. :D

Officer
2004-01-19, 17:13
Originally posted by King Grub
Jag har förklarat massor av gånger att jag inte är intresserad, och varför jag inte är intresserad av att lägga ut bilder. De forummedlemmar som vet vem jag är vet också att jag är stendeffad året runt. Med muskler. :D



Jag skriver under på det där!

Mina ögon är värdefulla, då de skådat Grub in real life!

Mot en liten summa pengar kan jag dela med mig mina erfarenheter :D

AdrenalineRush
2004-01-19, 17:24
hehe okej Grub... :D kan man få lite mått då? :rolleyes:

King Grub
2004-01-19, 17:28
Originally posted by AdrenalineRush
hehe okej Grub... :D kan man få lite mått då? :rolleyes:

Jag har inte varit framme med måttbandet sedan jag vad tonåring. Fullständigt ointressanta uppgifter. Spegeln är vad som gäller. Dessutom är den här tråden inte om mig. Jag vet inte hur den gled över till att handla om hur jag ser ut.

AdrenalineRush
2004-01-19, 17:58
De har du rätt i... Jag e ingen veteranarmedlem så jag vet juh inte ifall du haft uppe bilder, mått osv... :angel:

mini2
2004-01-19, 23:40
Haha grubben, du pratar så jävla vettigt ibland vet du det, smart är du, eloge:cheers:

Pontus
2004-01-20, 00:33
Originally posted by King Grub
Jag har förklarat massor av gånger att jag inte är intresserad, och varför jag inte är intresserad av att lägga ut bilder. De forummedlemmar som vet vem jag är vet också att jag är stendeffad året runt. Med muskler. :D
Säger man sådär krävs det ju bilder :nono:

Lite fånigt att "tjata" kanske, men om jag inte minns fel så har du sagt att du kan tänka dig att lägga upp en bild på din mage ;)

Karl_alfred
2004-01-20, 00:43
grubben jag vill att du bevisar att gammla gubbar kan vara deffade:thefinger

King Grub
2004-01-20, 07:45
Originally posted by Karl_alfred
grubben jag vill att du bevisar att gammla gubbar kan vara deffade:thefinger

Du får cykla över så kan vi köra ett vaskulärt armpass. :bpump: :D

Karl_alfred
2004-01-20, 17:06
haha vart bor du då? kan bli långt att cykla:D

King Grub
2004-01-20, 17:11
Originally posted by Karl_alfred
haha vart bor du då? kan bli långt att cykla:D

Det frågade du ju för ett par veckor sedan, och jag postade till och med bilder från gymmet. :booty: Norrtälje. Det är en bit, förstås, men inget för en rask yngling som du.

Karl_alfred
2004-01-20, 17:14
jajust det. minnet börjar bli dåligt trots min låga ålder:D

får fundera på saken:D

TCOG
2004-01-20, 17:22
så man ska typ köra rodd/cykel/löpband hårt 30 sek och sen lugnt 30 sek i 20 min?......och vad menas med hårt också? är det inte heller svårt att hela tiden ställa in hårt/inte hårt på respektive maskiner?

kan man inte köra 1 min/1 min istället för 30 sek?

det här ska bli intressant att testa......

King Grub
2004-01-20, 17:26
så man ska typ köra rodd/cykel/löpband hårt 30 sek och sen lugnt 30 sek i 20 min?

Ja, men du kommer inte att klara 20 minuter första gången. ;) Även kortare intervallpass är mycket effektiva; 20 minuter är nog snarare max.

......och vad menas med hårt också?

Så hårt det går.

är det inte heller svårt att hela tiden ställa in hårt/inte hårt på respektive maskiner?

Det är mycket möjligt. Du får väl använda apostlahästarna om du kan, ifall du inte lyckas fippla maskinerna tillrätta.

kan man inte köra 1 min/1 min istället för 30 sek?

Jo... men ingen orkar en minut i maxtempo.

AdrenalineRush
2004-01-20, 17:33
Ska snart fixa en sandsäck, man blir juh hyffsat trött av intensivt boxande! :hbang:
Kan man ha det som sitt intensiva kondtionspass? Vad jag fattat av intervallträning är att man ska hålla på så intensivt som möjligt en kortare tid, sedan köra lungt lika länge och upprepa detta i 10-20 min? :confused:

Hnke
2004-01-20, 17:34
jag hade svimmat.. :D det borde vara ganska lätt på ett löpband att ställa in ju.. o trappmaskin, eller?


hade jag varit dig då hade jag gått ut o sprungit istället för att slå på säck..

Nike
2004-01-20, 17:35
Originally posted by King Grub


Det frågade du ju för ett par veckor sedan, och jag postade till och med bilder från gymmet. :booty: Norrtälje. Det är en bit, förstås, men inget för en rask yngling som du.

off topic så är jag i norrtälje och älmsta lite då och då, senast i helgen faktiskt. vart tränar du?

King Grub
2004-01-20, 17:39
Originally posted by Nike


off topic så är jag i norrtälje och älmsta lite då och då, senast i helgen faktiskt. vart tränar du?

KAC Gym, enda riktiga gymmet i staden.

King Grub
2004-01-20, 17:40
Originally posted by AdrenalineRush
Ska snart fixa en sandsäck, man blir juh hyffsat trött av intensivt boxande! :hbang:
Kan man ha det som sitt intensiva kondtionspass? Vad jag fattat av intervallträning är att man ska hålla på så intensivt som möjligt en kortare tid, sedan köra lungt lika länge och upprepa detta i 10-20 min? :confused:

Ja, det borde gå bra. Och vad är oklart med tiden? Jag kan i alla fall inte förklara mig bättre än vad jag har gjort.