handdator

Visa fullständig version : Hur många set rygg?


Shirt
2012-03-08, 11:16
Hur bestämmer man ett ungefär antal set rygg man ska köra. Om jag exempelvis tränar med 10 set per muskelgrupp, då kan jag väll inte tänka det som en muskelgrupp. Det känns som om det blir för mycket med 10 set traps, 10 set lats samt 10 set korsryggen då dem arbetar som synergister i de flesta ryggövningar. Så hur bestämmer man ungefär? dum fråga :smash:

Tuban
2012-03-08, 11:19
Hur bestämmer man ett ungefär antal set rygg man ska köra. Om jag exempelvis tränar med 10 set per muskelgrupp, då kan jag väll inte tänka det som en muskelgrupp. Det känns som om det blir för mycket med 10 set traps, 10 set lats samt 10 set korsryggen då dem arbetar som synergister i de flesta ryggövningar. Så hur bestämmer man ungefär? dum fråga :smash:

10 sets är alldeles för mycket ?

Fishtank
2012-03-08, 11:24
Kör ett par set marklyft och lite chins så har du täckt in hela ryggen.

frogmachine
2012-03-08, 11:27
Kör ett par set marklyft och lite chins så har du täckt in hela ryggen.

Nej.

lanzal
2012-03-08, 11:29
Nej.
Jo!

10 set fördelat på marken och lats tycker jag funkar bra!

Fishtank
2012-03-08, 11:29
Nej.

Vad har han missat?

Shirt
2012-03-08, 11:33
10 sets är alldeles för mycket ?

Som exempel :)

Vunnis
2012-03-08, 11:45
10 sets är alldeles för mycket ?

Vad händer om man tränar mer än 10 set rygg och under hur lång tidsperiod är det man bara får träna 10 set?

chrille87
2012-03-08, 11:48
Kör dubbelt så många set som när du kör biceps = )

filmjölk
2012-03-08, 11:48
Vad har han missat?

Inte speciellt mycket, kanske litegrann på musklerna mellan skulderbladen- rhomboideus. Men ryggmusklerna är flera, komplexa och gör väldigt många rörelser i kroppen, då kan man kanske tänka sig att kanske ryggen utvecklas bättre om du kör lite fler olika rörelser än chins och marklyft.

Jag tycker, att om man lägger mycket tid på träning, och tränar efter ett splittat program, bör ett ryggpass innehålla:

a) Någon marklyftsvariant
b) Någon tung latsövning eller två (framåtlutande rodd med stång eller hantlar eller sittande rodd i kabel, latsdrag, smala latsdrag, pull-ups, chin-ups)
c) En hög rodd där man jobbar med att klämma ihop skulderbladen (facepulls, bakåtlutade latsdrag, hög framlutande rodd med stång.

Samt utöver detta kan man om man orkar lägga till:
d) Någon övning där man får vrida ryggraden med belastning, (enarmsrodd med hantel, enarmsrodd i kabel)
e) Något för trapezius (shrugs)

Stoltz
2012-03-08, 11:50
Kör dubbelt så många set som när du kör biceps = )

:laugh:

Röda Björnen
2012-03-08, 11:57
10 set totalt kommer du långt med om du vågar ta i lite :)

5 Set Roddövningar
3 Set Chins
2 Set Mark
4 Set Baksida axlar
2-4 Set Biceps

16-18 set totalt för ett rygg pass :)

MVH

Fishtank
2012-03-08, 12:04
Inte speciellt mycket, kanske litegrann på musklerna mellan skulderbladen- rhomboideus. Men ryggmusklerna är flera, komplexa och gör väldigt många rörelser i kroppen, då kan man kanske tänka sig att kanske ryggen utvecklas bättre om du kör lite fler olika rörelser än chins och marklyft.

Jag tycker, att om man lägger mycket tid på träning, och tränar efter ett splittat program, bör ett ryggpass innehålla:

a) Någon marklyftsvariant
b) Någon tung latsövning eller två (framåtlutande rodd med stång eller hantlar eller sittande rodd i kabel, latsdrag, smala latsdrag, pull-ups, chin-ups)
c) En hög rodd där man jobbar med att klämma ihop skulderbladen (facepulls, bakåtlutade latsdrag, hög framlutande rodd med stång.

Samt utöver detta kan man om man orkar lägga till:
d) Någon övning där man får vrida ryggraden med belastning, (enarmsrodd med hantel, enarmsrodd i kabel)
e) Något för trapezius (shrugs)

Sant, Glömde skivstångsrodd.

Raschmus
2012-03-08, 13:48
Testa och köra tills du är trött. Brukar funka.

AtomicPuffin
2012-03-08, 14:11
Jag brukar försöka ha lika mycket press som drag. Lika många övningar och lika många set.

Sen vinklar man runt lite så det blir bra balans mellan uppåt/uppifrån, nedåt/nerifrån och framåt/bakåt.

frozzon
2012-03-09, 23:50
jag kör iaf

3-5 set mark
3-5 set chins
3-5 set rodd
3 set högrodd
3-5 set baksida axlar
3 biceps
3 underarmar

Östlund
2012-03-10, 12:22
Nu har inte jag kört så länge, men på min överkroppsdag så kör jag 5 set skivstångsrodd, och 5 set bred kabelrodd, och även 3 set omvända flyes för baksidan av axlarna.

När jag kör ben och bål så blir det 5 set marklyft..

Detta tycker jag är helt optimalt för mig, och kommer nog köra så ett bra tag framöver..
Dock skulle chins kanske vara bra att klämma in.