handdator

Visa fullständig version : Hur långsam deff kan jag köra?


mommy
2012-03-08, 08:09
Är det dåligt i muskelbevarande syfte att dra ut på deffen så att den bliv väldigt lång?

Har deffat i 5 veckor och det går väldigt långsamt (-2 kg på den tiden) men psykiskt stör det mig inte då jag är bekväm med att äta som jag gör nu och ökar på gymmet, vilket ger en stor motivationsboost.

Om det fortsätter så här kan det ta upp emot 5-6 mån innan jag når mitt mål (vet inte riktigt hur mycket jag har att få bort). Brukar man fixa att inte minska i styrka under kaloriunderskott så länge eller är det dömt att misslyckas?

Blir osäker på om jag ska dra ner på kalorierna mer för att det ska gå snabbare, så jag kan nå mitt mål inom några månader men på köpet må sämre för att kosten måste vara mer strikt eller om jag kan fortsätta så långsamt som jag gör?

Popliteus
2012-03-08, 08:23
Långsam deff är muskelbesparande. Dock får du räkna med att ju längre tid du deffar desto längre tid tar det innan du kan börja lägga dig på balans/kcal+ igen och börja bygga. Frågan är vad man tjänar mest på: korta deffintervaller - långa bulkperioder eller långa deffintervaller - långa bulkperioder. Nu har du deffat i 5 veckor och allt känns lugnt men frågan är hur det känns efter ca 4 månader. Då kan det kännas som en lång utdragen deff är mer påfrestande än en kort mer intensiv deff. Jag personligen hade inte viljat deffa så länge som 5-6 månader men sedan är är jag ett godismonster utan dess like.

mommy
2012-03-08, 08:28
Långsam deff är muskelbesparande. Dock får du räkna med att ju längre tid du deffar desto längre tid tar det innan du kan börja lägga dig på balans/kcal+ igen och börja bygga. Frågan är vad man tjänar mest på: korta deffintervaller - långa bulkperioder eller långa deffintervaller - långa bulkperioder. Nu har du deffat i 5 veckor och allt känns lugnt men frågan är hur det känns efter ca 4 månader. Då kan det kännas som en lång utdragen deff är mer påfrestande än en kort mer intensiv deff. Jag personligen hade inte viljat deffa så länge som 5-6 månader men sedan är är jag ett godismonster utan dess like.

Ja, det är ju svårt att veta hur det känns efter ett tag. Jag funderar på att köra på så här till sista maj och se var jag hamnar då, och känns det för jobbigt ligger jag på balans över sommaren.

Är inte säkert jag kommer ligga på kcal+ igen, då jag har en misstanke om att jag kommer vara rätt nöjd efter en bra deff nog kommer ligga på balans, köra hård styrka och hoppas på små resultat. :)

...och man kan ju äta godis även under deff. ;)

L-Sami
2012-03-08, 08:34
Att ligga på deff gör man främst för att gå ner i vikt och förlora fett och om man sköter allting väl kommer man inte tappa i styrka, kanske den absoluta men relativa styrkan kan man oftast bibehålla.

Vill man bli starkare så är balans och överskott som gäller.

Det är nog en prioriteringsfråga. Förlora vikt och nå målet snabbt eller gå ner långsamt och må bättre och prestera bättre med längre tid till målet. Jag föredrar relativt snabb deff, max 4 månader.

Popliteus
2012-03-08, 08:34
Ja, det är ju svårt att veta hur det känns efter ett tag. Jag funderar på att köra på så här till sista maj och se var jag hamnar då, och känns det för jobbigt ligger jag på balans över sommaren.

Är inte säkert jag kommer ligga på kcal+ igen, då jag har en misstanke om att jag kommer vara rätt nöjd efter en bra deff nog kommer ligga på balans, köra hård styrka och hoppas på små resultat. :)

...och man kan ju äta godis även under deff. ;)

Haha ja det kan man, men inte jag.. En godis = AAAHHH ge mig hela jävla påsen plus en inbakad kebabpizza med daimkulor på!!! Inget godis = äh jag tar lite fluff..

mommy
2012-03-08, 08:38
Att ligga på deff gör man främst för att gå ner i vikt och förlora fett och om man sköter allting väl kommer man inte tappa i styrka, kanske den absoluta men relativa styrkan kan man oftast bibehålla.

Vill man bli starkare så är balans och överskott som gäller.

Och en på en väl skött deff behåller man styrka oavsett längd på deffen? Blir det svårare att behålla styrka ju längre tid man håller på? Jag vet att syftet inte är att öka, men kan man är det väl knappast en nackdel?

Det är nog en prioriteringsfråga. Förlora vikt och nå målet snabbt eller gå ner långsamt och må bättre och prestera bättre med längre tid till målet. Jag föredrar relativt snabb deff, max 4 månader.

Som jag skrev tidigare kan jag nog tänkas vara ganska nöjd efter deffen så jag har ingen brådska att ligga på balans igen. Men så ska man ju orka med också. Kanske helt enkelt kör tills jag inte står ut längre.

mommy
2012-03-08, 08:41
Haha ja det kan man, men inte jag.. En godis = AAAHHH ge mig hela jävla påsen plus en inbakad kebabpizza med daimkulor på!!! Inget godis = äh jag tar lite fluff..

Mmmmm, daimkebabpizza! *drool*

Men jo jag är lite så också - allt eller inget. Jag köper inte hem godis nu, men kan smaka om maken/nån annan köper hem. Då vill man ju inte äta upp hela deras godispåse så då tar jag bara lite. Mycket godare så egentligen än att trycka i sig.

Jag gillar att baka så jag brukar göra pannacotta, eller nån "nyttig" variant av någon kaka, kanske äppelkaka eller liknande. :)

mommy
2012-03-08, 08:42
Btw, visst läste vi idrottsmedicin tillsammans i somras L-Sami?

L-Sami
2012-03-08, 11:09
Btw, visst läste vi idrottsmedicin tillsammans i somras L-Sami?

Det stämmer :)

L-Sami
2012-03-08, 11:14
Och en på en väl skött deff behåller man styrka oavsett längd på deffen? Blir det svårare att behålla styrka ju längre tid man håller på? Jag vet att syftet inte är att öka, men kan man är det väl knappast en nackdel?

Som jag skrev tidigare kan jag nog tänkas vara ganska nöjd efter deffen så jag har ingen brådska att ligga på balans igen. Men så ska man ju orka med också. Kanske helt enkelt kör tills jag inte står ut längre.

Min erfarenhet är att om man går ner till lågt fettprocent så kommer den absoluta styrkan att minska, men den relativa styrkan detsamma/eller öka, kg man lyfter i förhållande kroppsvikten kommer vara den samma eller öka något. Chins och dips är oftast lättare att göra på lägre kroppsvikt.

Jag har gjort maxreps och 1RM ökningar under den här dieten, sen har jag bara hållt på i 2 månader.

JoHannibal
2012-03-08, 13:39
Börja med att deffa 5 veckor till och se hur du känner dig då och se hur långt det är kvar till målet. Jag är nu inne på vecka 9 av 12 deffveckor och jag kommer ev. förlänga deffen 4-5 veckor till. Det är roligare med delmål :)

Rusk
2012-03-08, 14:18
och man kan ju äta godis även under deff. ;)

Inte om man vill få i sig den mängden protein man behöver samt gå hungrig.

abstract
2012-03-08, 14:31
Inte om man vill få i sig den mängden protein man behöver samt gå hungrig.

False. Klart det finns plats för lite godis om man vill det, inga problem alls.

Fishtank
2012-03-08, 14:34
Inte om man vill få i sig den mängden protein man behöver samt gå hungrig.

Alla är olika.
Jag klarar lätt lite godis varje dag med nog mkt protein och utan hunger.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Sheogorath
2012-03-08, 14:37
Inte om man vill få i sig den mängden protein man behöver samt gå hungrig.

Jag äter marshmallows, Red Bull och Dumle varje måndag för att delvis kompensera för energiförlusten från ett spinningpass. Ligger på protein x 3 och fett x 1 varje dag. Gick ner 0,6 kg förra veckan efter fyra veckors deff och avser fortsätta med den rutinen. Den dagen äter jag 3600 kcal och är inte mer eller mindre hungrig än andra dagar. Så I call bullshit. Godis kanske inte är lämpligt VARJE dag och kanske inte ens för ALLA, men man ska inte generalisera för mycket.

AtomicPuffin
2012-03-08, 15:02
Min filosofi är att det funkar så länge det funkar :)

Så länge vikten och styrkeresultaten pekar åt rätt håll är det bara att köra på om du trivs, börjar någonting vika av får man tänka igenom vad som går att ändra och vad som är viktigast.

Eftersom både styrketräning och diet påverkas av både psyket och gener kommer resultaten vara individuella. Även utgångsläget och målet kommer spela roll.

Själv har jag rent anekdotiskt mini-deffat sen oktober (5 månader kaloriunderskott om än måttligt), gått ner 2,8 kg och ökat ok i styrka (högre vikter, inte bara relaterat till kroppsvikten). Ligger på 8-9% kroppsfett just nu och kalipermåtten pekar entydigt åt rätt håll. Men det är nog dom sista kilona ner till magrutor som kommer bli tuffa nu i vår :)

Jeml
2012-03-08, 15:55
Ligger på 8-9% kroppsfett just nu och kalipermåtten pekar entydigt åt rätt håll. Men det är nog dom sista kilona ner till magrutor som kommer bli tuffa nu i vår :)

sista kilona till magrutor när du ligger på 8-9% kroppsfett?? *screwy*

AtomicPuffin
2012-03-08, 16:22
sista kilona till magrutor när du ligger på 8-9% kroppsfett?? *screwy*

Det baserar sig på kaliperformler, så precisionen är nog i nivå med en hagelbössa. Men eftersom det inte går att mäta bättre på ett enkelt sätt så går jag på det :)

Med rätt ljus har jag synliga magrutor redan nu, men skall det vara hårt är det ett par kilon kvar. Jag håller tummarna för max 2 ;)

Inge Enveten
2012-03-08, 16:40
Det baserar sig på kaliperformler, så precisionen är nog i nivå med en hagelbössa. Men eftersom det inte går att mäta bättre på ett enkelt sätt så går jag på det :)

Med rätt ljus har jag synliga magrutor redan nu, men skall det vara hårt är det ett par kilon kvar. Jag håller tummarna för max 2 ;)

Har du 8-9 % bf och knappt synliga rutor är det inte fettet som är ditt problem vad gäller synlig magmuskulatur. Bygg masmuskler. Cable crunches.

Rusk
2012-03-08, 16:40
Jag äter marshmallows, Red Bull och Dumle varje måndag för att delvis kompensera för energiförlusten från ett spinningpass. Ligger på protein x 3 och fett x 1 varje dag. Gick ner 0,6 kg förra veckan efter fyra veckors deff och avser fortsätta med den rutinen. Den dagen äter jag 3600 kcal och är inte mer eller mindre hungrig än andra dagar. Så I call bullshit. Godis kanske inte är lämpligt VARJE dag och kanske inte ens för ALLA, men man ska inte generalisera för mycket.

Inte om jag vill få i sig den mängden protein jag behöver samt gå hungrig.

Bättre?:D

Ligger på 1800 vilodag och 2000 träningsdag och dör nästan av hunger även om jag inte slänger in godis i smeten.

Sheogorath
2012-03-08, 16:51
Inte om jag vill få i sig den mängden protein jag behöver samt gå hungrig.

Bättre?:D

Ligger på 1800 vilodag och 2000 träningsdag och dör nästan av hunger även om jag inte slänger in godis i smeten.

Bättre. ;)

Spartansk
2012-03-08, 17:48
Eftersom du verkar nöjd med din livssituation nu, så tycker jag du ska köra på sålänge det känns bra. Om du börjar bli trött/hungrig/godissugen/omotiverad ofta, då kan det vara läge att omvärdera upplägget.

Du verkar inte ha någon deadline för ditt slutmål, och tolkar jag dig rätt i att du kommer vara nöjd när du är färdigdeffad? Du siktar alltså inte på att bygga massa muskler sen? Då är det bara att fortsätta, tycker jag.

Lellan
2012-03-09, 07:35
Känns det bra - så *tadaa* känns det bra OCH blir bra.. Det är iaf vad jag lärt mig, och vad min pt försökt lära mig från början - men jag är lite trög. Tidigare så dövade jag nämligen känslor och "höll ut" när det inte kändes bra, vilket åstadkom värre dippar. En känsla av att "hålla andan" när man bantar och SEN ska man äntligen "leva livet". Bättre att leva gott under tiden, hitta andra kickar än kcal men även unna sig de energitäta kickarna med bra känslor i behåll.

Har minskat drygt 10% i bf sedan september, kör en långsam deff - än långsammare med tiden. Nu är riktlinjen 1 kg bort/4 veckor och den styrka jag tappade inledningsvis med större viktförlust/v har jag på senare återfått.

Så för min del, deff ett halvår nu, och iom att upplägget känns så gött så kan jag gott köra så här hur länge som helst. Känslan ÄR viktig, för mig iaf. Man lever även när man bantar, jag vill inte "deffa - bulka" utan kommer deffa och sedan forma på balans, det är min drömvision. Dessutom upplever jag bättre resultat när de går sakta - inte helt oväsentligt när man som jag är lite äldre och har lite sämre hormonförutsättningar för att forma kroppen.

Så har du hittat något som känns bra, grattis - inte bara för att du mår bra utan jag tror även det är mer hållbart i längden. Lycka till! :)

Popliteus
2012-03-09, 07:41
Det baserar sig på kaliperformler, så precisionen är nog i nivå med en hagelbössa. Men eftersom det inte går att mäta bättre på ett enkelt sätt så går jag på det :)

Med rätt ljus har jag synliga magrutor redan nu, men skall det vara hårt är det ett par kilon kvar. Jag håller tummarna för max 2 ;)

Visuell uppskattning låter mer precist än den kalipermätningen. Släng pp en bild och låt Kolo ge dig sin dom. :devil:

mommy
2012-03-10, 08:40
Börja med att deffa 5 veckor till och se hur du känner dig då och se hur långt det är kvar till målet. Jag är nu inne på vecka 9 av 12 deffveckor och jag kommer ev. förlänga deffen 4-5 veckor till. Det är roligare med delmål :)

Jo, men jag har lite delmål. 30-årsfest 31 mars och en jättestor fest 12 maj är något jag ser fram emot och gör att jag håller motivationen uppe. :)

Eftersom du verkar nöjd med din livssituation nu, så tycker jag du ska köra på sålänge det känns bra. Om du börjar bli trött/hungrig/godissugen/omotiverad ofta, då kan det vara läge att omvärdera upplägget.

Du verkar inte ha någon deadline för ditt slutmål, och tolkar jag dig rätt i att du kommer vara nöjd när du är färdigdeffad? Du siktar alltså inte på att bygga massa muskler sen? Då är det bara att fortsätta, tycker jag.

Jag hade ju gärna varit klar till sommaren (men eftersom jag bor i Norrland har jag ju typ till åtminstone 1 juli innan det verkligen är sommar), men jag är ju inte överviktig och trivs okej med min kropp så så länge jag är på väg mot målet så känns det bra.

Jag tror jag kommer vara nöjd när jag är klar. Har lite svårt att veta hur jag egentligen vill se ut och det är svårt att visualisera hur jag kommer se ut. Men massa muskler kommer jag inte vilja bygga sen, nej. Däremot skulle jag vilja tävla i Fitnessfive, så det tänker jag jobba på - men just nu är jag för tung för att kunna göra nåt bra där.

Känns det bra - så *tadaa* känns det bra OCH blir bra.. Det är iaf vad jag lärt mig, och vad min pt försökt lära mig från början - men jag är lite trög. Tidigare så dövade jag nämligen känslor och "höll ut" när det inte kändes bra, vilket åstadkom värre dippar. En känsla av att "hålla andan" när man bantar och SEN ska man äntligen "leva livet". Bättre att leva gott under tiden, hitta andra kickar än kcal men även unna sig de energitäta kickarna med bra känslor i behåll.

Har minskat drygt 10% i bf sedan september, kör en långsam deff - än långsammare med tiden. Nu är riktlinjen 1 kg bort/4 veckor och den styrka jag tappade inledningsvis med större viktförlust/v har jag på senare återfått.

Så för min del, deff ett halvår nu, och iom att upplägget känns så gött så kan jag gott köra så här hur länge som helst. Känslan ÄR viktig, för mig iaf. Man lever även när man bantar, jag vill inte "deffa - bulka" utan kommer deffa och sedan forma på balans, det är min drömvision. Dessutom upplever jag bättre resultat när de går sakta - inte helt oväsentligt när man som jag är lite äldre och har lite sämre hormonförutsättningar för att forma kroppen.

Så har du hittat något som känns bra, grattis - inte bara för att du mår bra utan jag tror även det är mer hållbart i längden. Lycka till! :)

Jättebra inlägg! Jag har faktiskt äntligen lyckats få till en deff som känns som en livsstil och inte en paus i väntan på det riktiga livet. Det känns bra och väldigt hållbart.

Väldigt inspirerande att du lyckats så bra, jag kommer fortsätta med deffen som den är nu och hoppas att jag lyckas lika bra. :)

Spartansk
2012-03-10, 08:59
Jag tror jag kommer vara nöjd när jag är klar. Har lite svårt att veta hur jag egentligen vill se ut och det är svårt att visualisera hur jag kommer se ut. Men massa muskler kommer jag inte vilja bygga sen, nej. Däremot skulle jag vilja tävla i Fitnessfive, så det tänker jag jobba på - men just nu är jag för tung för att kunna göra nåt bra där.

Vad har du för slutmål, då? Har du satt upp ett visst antal kilon du ska väga, eller en viss fettprocent du ska ha, t ex?

Om det är "se bra ut" som är målet så tycker jag redan du verkar lagom smal på din avatar och profilbild. Inte för att ragga eller nåt, vill bara ge konstruktiv input.

Är siktet tävling i Fitness Five bör nog som du säger några kilon plockas bort. För övrigt får du nog satsa på att bygga massa muskler om du vill komma långt inom det. ;) Kolla på bilden här nedanför t ex, som jag tog från Fitness fives hemsida:

http://www.fitnessfive.se/tpl/fitnessfive/img/annmal.jpg

Väldigt musklig för en icke-dopad tjej. :)

mommy
2012-03-11, 18:48
Vad har du för slutmål, då? Har du satt upp ett visst antal kilon du ska väga, eller en viss fettprocent du ska ha, t ex?

Om det är "se bra ut" som är målet så tycker jag redan du verkar lagom smal på din avatar och profilbild. Inte för att ragga eller nåt, vill bara ge konstruktiv input.

Är siktet tävling i Fitness Five bör nog som du säger några kilon plockas bort. För övrigt får du nog satsa på att bygga massa muskler om du vill komma långt inom det. ;) Kolla på bilden här nedanför t ex, som jag tog från Fitness fives hemsida:

http://www.fitnessfive.se/tpl/fitnessfive/img/annmal.jpg

Väldigt musklig för en icke-dopad tjej. :)

Mitt mål ligger på 60 kg till att börja med. Så får jag se vad jag känner efter det. Bilden är en smickrande bild. Jag började på 67,7 kg på 167 cm, vilket är en del och låren på bilden är 61 cm i omkrets, så jag är inte så himla smal.

Jo, jag vet att tjejerna som tävlar i Fintessfive är väldigt muskulösa, men Jenny på bilden har ju vunnit Fitnessfive och är sjukt duktig, jag skulle vara riktigt nöjd med 50 poäng och för det tror jag bara att jag behöver få bort "dövikten".