handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kosten


saerdna1
2012-03-08, 07:53
Hej!

Har varit runt här en del och läst men inte registrerat mig förrän nu. Vet att det finns flera såna här trådar, men skulle vilja ha lite synpunkter och tips på just min kost och träning.

Jag är:
19 år
72,5kg
190cm

Jag tränar minst 4, gärna 5-6 gånger i veckan. Har gymschema mån-fre och spelar gärna squash ett par gånger utöver det.

Jag har tränat i drygt en månad nu och verkligen gått in för det, men utan vidare resultat. Jag har ökat i styrka och klarar tyngre lyft, men vad jag har läst så är det ju i början man bör se tydliga resultat.

En vanlig matdag för mig ser ungefär ut såhär:
06:00 - Whey-80 proteinshake, Creatine monohydrate, en tallrik fil/flingor och en banan.

09:00 - Knäckebröd m. ost/skinka

11:30 - Oftast gårdagens tillagning, t.ex. potatis/kött eller dyl.

17:30 - Träning. (borde jag få in ytterligare ett mål innan träning?)

19:00 - Proteinshake direkt efter träningen och strax därefter vanlig mat när jag kommer hem.

Äter inte mycket mer än så, men jag förmodar att det inte räcker. Jag vill få större muskler, men samtidigt inte lägga på mig för mycket fett till sommaren. Tänker mig mer seriös byggning efter sommaren.


Vad borde jag tänka på att få i mig mer/mindre av?
Tips på bra måltider?


Mvh

vicarious
2012-03-08, 08:59
En månad är väldigt kort tid. Om du ökar vikterna hade jag gett det lite mer tid än så. Bygga muskler tar lång tid.

Annars gör lite små förändringar som gör att du får i dig lite mer energi bara. Några extra proteinshakes eller 1-2 extra mackor, frukter osv. Sånt som är enkelt att lägga in.

1684_
2012-03-08, 09:34
JAG tycker din frukost e rätt... snål, för flingor + mjölk e ändå inte mycket kcal i.
JAG tycker ditt mellanmål, KNÄCKEBRÖD e alldeles för fattigt.... Gör iordning en baugette eller släng ihop några mjuka mackor med glas standrd mjölk, 250g fet keso med nötter å banan eller va f*n som helst.

saerdna1
2012-03-08, 10:07
JAG tycker din frukost e rätt... snål, för flingor + mjölk e ändå inte mycket kcal i.
JAG tycker ditt mellanmål, KNÄCKEBRÖD e alldeles för fattigt.... Gör iordning en baugette eller släng ihop några mjuka mackor med glas standrd mjölk, 250g fet keso med nötter å banan eller va f*n som helst.


Jag har tänkt på det med. Har slarvat lite med att få med mig mer till jobbet när man får det stressigt på morgonen, men ska absolut tillägga något mer där. Borde jag kanske få i mig något liknande mellanmål mellan lunch och träning? Eller blir det för tight tidsmässigt? och kanske en "seg" proteindrink blandad med mjölk istället för vatten som nattprotein?

saerdna1
2012-03-08, 10:13
En månad är väldigt kort tid. Om du ökar vikterna hade jag gett det lite mer tid än så. Bygga muskler tar lång tid.

Annars gör lite små förändringar som gör att du får i dig lite mer energi bara. Några extra proteinshakes eller 1-2 extra mackor, frukter osv. Sånt som är enkelt att lägga in.


Ja en månad är väl inte mycket, men tycker man borde se mer resultat ändå. Ibland spelar jag squash bara någon timma efter ett hårt gympass, kan det ha betydelse? För konditionsträning efter styrketräning är väl inte att rekommendera?

Zizou
2012-03-08, 10:14
Du blir starkare och kan lyfta mer, så förstår inte riktigt problemet.
Massa kommer du inte att bygga på 1 månad så att det blir jättesynligt.

1684_
2012-03-08, 14:27
Ja sån där kasein drink innan läggdags hade jag absolut blandat med mjölk, extra kalorier, vitaminer och godare dessutom!

Försök bara ät ordentligt, tänk kalorier men överät inte. Träna hårt, väg dig 1 gång i veckan!

dunlop82
2012-03-08, 14:38
Fisk o skaldjur är alltid ett hett tips på bra träningsmat =)

En grej är att kika på www.minmatbok.se där kan du se hur mycket kalorier / proteiner / kolhydrater m.m du behöver per dag o se hur mycket du får i dig..

saerdna1
2012-03-08, 15:50
Tack för era kommentarer!

Har ni något tips på hur jag ska kombinera squash med gym? Är det illa att spela squash ett par timmar efter ett gympass om man slänger i sig lite snabba kolhydrater efter gym och äter ordentligt efter squashen?

xOr
2012-03-08, 15:59
Spela på, du kommer inte förtvina bara för att du spelar lite squash.

Att tro att man ska se resultat efter 1 månad är ju bara befängt, fortsätt träna hårt och ät mycket mat så kan du nog se resultat med tiden.

1684_
2012-03-08, 16:06
Å de e så att du motionerar mycket med kondition, ät lite extra kolhydrater å protein bara, ev fettkälla. Avokado e smaskens!

Knatcharn
2012-03-08, 16:15
Ett tips är kasein innan läggdags (t.ex. 250g kvarg) och en proteinshake innan träning. Kanske några 100g keso mellan lunch och träning?