handdator

Visa fullständig version : Extrem mjölksyra(?) m. Tibialis anterior


zam_zap
2012-03-07, 23:49
Jag har tanken på att komma igång med konditionsträningen till våren/sommaren genom löpning. Har sen februaris start kört cykel och lite nervarvning på löpband ett par minuter för att vänja mina ben sakta men säkert tänkte jag då jag alltid haft en del problem med benhinnorna. Setat på insidan längs tibia.

Men de senaste veckorna så kan jag knappt ta en "powerwalk" då jag ska gå till gymmet och träna. M. tibialis anterior blir helt stum och stenhård efter ca 10min. Vissa gånger fungerar det bra och nu funderar jag helatiden på mitt steg för att se om jag gör något helt galet men blir mest tokig på det.

Köpte ett par dyra asics som jag nu även börjat använda till vardags i stället för mina sneakers men knappt något förbättring. Utprovning i vanlig sportbutik, har ett pronerande steg.
24år nästan 90kg på mina 182cm. Vältränad, är på gymmet alla dagar i veckan. Slarvar med benträningen. Frisk i övrigt.

Vad kan jag göra? Är det så här kommer skorna aldrig till användning i sommar.

CalleP
2012-03-08, 00:38
Jag som du hade mycket problem med benhinnorna. Har varit rätt aktiv nu i över ett års tid och har sen dess inte haft några problem what so ever.

Saker jag har ändrat på sen problemen
Vara mycket mer aktiv rent allmänt, promenader, mer sport osv
Gått ner cirka 12kg i vikt
Bytt ut dåliga skor

Eftersom du nu redan är rätt vältränad så ska det inte vara några problem med 90kg.
Men jag gör en likadan lista åt dig så kan du skriva om något kanske stämmer;

1. Du har stretchat för dåligt, framsidan av benhinnorna bör enligt mig bli stretchade då det har hjälpt mig. Detta gör du lättaste genom att sätta dig på dina hälar och luta dig bakåt och sträcker då ut framsida lår och framsida vad( Tibialis anterior)

2. Sluta slarva med benträningen. Detta tror jag är en av anledningarna att det har gått lättare för mig är att mina ben har blivit starkare.

3. Ovana. Jogga utomhus varva med gång och cykel när det känns tungt. En annan grej jag har upptäckt är att köra cykel till ett spår, sen löpa en stund gör det hela mycket lättare för benen.



Och för att tillägga jag har ett riktigt uruselt steg och är plattfot men allting löste sig när jag började träna ben mer och stretchade.

zam_zap
2012-03-08, 21:02
Ner i vikt vill jag senast till sommaren och ner 10kg så har jag högst troligt en schysst form. Där jag vill ligga ungefär. Får gräva djupt efter lite motivation att genom föra en diet.

Streching har jag aldrig sysslat med seriöst förutom på den tiden det spelades fotboll. Tränar med bra ROM och så länge jag inte har problem eller vill öka min rörlighet så har jag sagt att jag skippar den biten. Jag vet om det sättet du nämner för att strecha, så körde lite så idag och började fundera lite. Det sliter inte som jag vill i m. tibialis anterior alltså en bit upp på underbenet. Där det känns mest och sliter som satan är i fotleden. Men muskeln går ju ner där och har sitt fäste där någotstand metatarsalben-1 om jag kommer ihåg rätt. Så är det stelt där så spänns foten upp hela tiden? Lite dorsalflextion hela tiden och den får inte slappna av? där av mjölksyra/stumnad i muskeln?.

Ska ge det ett för sök ett par dagar att verkligen sitta på hälarna flera gånger/dag och även sträcka ut vaden lite och sen om det hjälper.

killenigrillen
2012-03-08, 21:15
Hur ser ditt löpsteg ut?
Häl-tå eller landar du på hela foten/framfoten?
Landar du häl-tå kanske du har boven i dramat där.

Scratch89
2012-03-09, 09:55
Kompartmentsyndrom.
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Kompartmentsyndrom/

zam_zap
2012-03-13, 23:33
Hur ser ditt löpsteg ut?
Häl-tå eller landar du på hela foten/framfoten?
Landar du häl-tå kanske du har boven i dramat där.

Har inte kommit så långt att jag springer. Har läst om olika löptekniker och visst avlastar ett framfota-steg muskeln mer och det känns lite bättre. Men det tar tid att byta löpteknik, men ska ge det ett försök när jag kommer dit.

Annars kör jag på streching av benhinnorna, framsidan av underbenet samt vaderna ett par gånger om dagen så får jag se om det blir bättre.

Kompartmentsyndrom såg helt klart ut att kunna passa in på mitt problem.

EeJay
2012-03-14, 18:23
Låter utan tvekan som ett kompartment syndrom.

Det brukar vara lindrigare om man springer än om man power walkar. Power Walk är faktiskt det som påfrestar KS på m. tibialis anterior mest.

Det du kan göra är egentligen att undvika att muskeln blir större och då kan det ge med sig med tiden. Stretcha ut fascian hjälper inte så mycket. Vissa kan uppleva att om man går till muskeltrycket ökat ordentligt och sen stretchar man genom att sätta sig på knä och göra om det hela igen så blir det lite bättre med tiden.

Annars är uppvärmning och cirkulationsövningar viktigt att göra inför påfrestning utav muskeln.

Och i slutändan så är det operation som gäller om du inte blir bättre.

Skorna har ingenting med någonting att göra