handdator

Visa fullständig version : Efter en vecka


Pikatjoo
2004-01-18, 15:25
Nu har det gått en vecka sedan jag började deffa och jag har minskat mitt midjemått med 3cm. Är det en bra utveckling eller?
Tänkte köra på såhär fram till v. 8. Men får se om jag kommer ner till önskad mått snabbare.

King Grub
2004-01-18, 15:32
Om du är nöjd är det väl bra. Om du äter mindre beror säkert midjemåttsminskningen, förutom fettförlust, även på att magsäcken dragit ihop sig, så förvänta dig inte 3 centimeter mindre midja varje vecka. De inre organen kommer inte att försvinna. ;)

Pikatjoo
2004-01-18, 15:56
Jag är väl nöjd eftersom att det har hänt något. Jag har ätit mindre denna vecka men främst låtit bli godis, läsk, onyttig mat skuit ner på kolhydraterna + lagt in tre morgon promenader. Men om magsäcken har krympt så är ju inte det särskilt positivt eftersom så fort jag lägger av med deffen och äter som vanligt kommer den att töja sig igen.?

En till fråga:
Har inte riktigt fattat det här med ätardagar. Vad jag har förstått så ska man lägga en sån en gång i veckan eller en gång var tionde dag och proppa i sig allt som man bara kan drömma om nu under deffen. Men är detta bara för att hålla motivationen uppe? Förstör man inte de man har gjort under veckan?

Tack för dem snabba och bra svaren KingG.

Korgull
2004-01-18, 15:58
En motfråga; Har du översiktlig koll på dit dagliga energiintag?

King Grub
2004-01-18, 16:02
Originally posted by Pikatjoo
En till fråga:
Har inte riktigt fattat det här med ätardagar. Vad jag har förstått så ska man lägga en sån en gång i veckan eller en gång var tionde dag och proppa i sig allt som man bara kan drömma om nu under deffen. Men är detta bara för att hålla motivationen uppe? Förstör man inte de man har gjort under veckan?

Det är mest mentalt med ätardagar, och egentligen är de nog inte direkt nödvändiga, men du får en förbränningsboost, vilket kan vara bra eftersom din ämnesomsättning saktar ner om du hela tiden äter mindre än du gör av med. Och de förstör absolut inte deffen på något sätt. Dagen efter är du självklart tyngre på grund av glykogen, vatten och mat i magen, men det försvinner ju av sig självt.

King Grub
2004-01-18, 16:03
Originally posted by Pikatjoo
Jag är väl nöjd eftersom att det har hänt något. Jag har ätit mindre denna vecka men främst låtit bli godis, läsk, onyttig mat skuit ner på kolhydraterna + lagt in tre morgon promenader. Men om magsäcken har krympt så är ju inte det särskilt positivt eftersom så fort jag lägger av med deffen och äter som vanligt kommer den att töja sig igen.?

Magsäcken är synnerligen töjbar, åt båda hållen, ja. Men förhoppningsvis har du, när deffen är klar, minskat i kroppsfett också, inte bara magsäcksstorlek. ;) Och kroppsfettet kommer ju inte tillbaka med ett "plopp".

Pikatjoo
2004-01-18, 16:11
jag har en ganska bra koll. Ligger på ca 3000kcal om dagen

Pikatjoo
2004-01-18, 16:13
Förutom ätardagar finns det några fler tricks som kan skynda på förbränningen?

King Grub
2004-01-18, 16:20
Originally posted by Pikatjoo
Förutom ätardagar finns det några fler tricks som kan skynda på förbränningen?

Högintensiv intervallträning.

Tung styrketräning.

Koll på insulinutsöndring.

Starkt kryddad mat.

Många små mål istället för ett par stora.

Pikatjoo
2004-01-18, 16:23
Insulinutsöndring? Vad är det? :em:

King Grub
2004-01-18, 17:05
Originally posted by Pikatjoo
Insulinutsöndring? Vad är det? :em:

Hur mycket insulin som utsöndras efter att du ätit olika livsmedel. Allt du äter har ett så kallat InsulinIndexvärde, ju högre desto större insulinutsöndring. Att ha koll på insulinet är kanske det viktigaste när det gäller att maximera fettförbränning/minimera fettökningar och bygga muskler.

Ju mer insulin som utsöndras, desto sämre blir din fettutsöndring, i princip. Därför är det en god idé att välja livsmedel med så lågt II som möjligt, i så stor utsträckning det går, samt att optimera sin insulinkänslighet.

Insulinkänslighet är ett mått på hur känsliga dina insulinreceptorer är. Om du har känsliga receptorer känner de av att du har insulin i blodet på ett effektivare sätt, vilket delst innebär bättre muskeluppbyggnad och glykogeninlagring, dels att inte lika mycket insulin behöver frisättas och därmed minskar du mängden energi som förpassas till fettcellerna.

Ju sämre insulinkänslighet du har, desto mer av ett eventuellt energiöverskott går till fettuppbyggnad istället för muskeluppbyggnad, och även vid energiunderskott försämras fettförbränningen. Dålig insulinkänslighet är en stor bov vid bukfetma. I och för sig har du naturligtvis koll på fläsket så det inte är frågan om någon fetma, men principen är densamma.

Insulinkänsligheten försämras genom att överäta snabba kolhydrater och mättat fett, och genom ett stillasittande leverne, medan den förbättras om man baserar kosten på omättade fetter och långsammare kolhydrater, samt, framför allt, låter korta, intensiva konditionspass vara en del av träningsschemat. Korta, intensiva konditionspass förbättrar alltså muskelbygget! Dessutom har de en anabol effekt i sig.