handdator

Visa fullständig version : "cirkelträning"


speedy83
2012-03-07, 18:26
Undrar lite över vad följande träningsmönster kan ha för fördelar resp. nackdelar.

Betänk att man har fyra övningar man ska köra vilka kan vara:

Benpress
Utfall
Latsdrag
Sittande rodd

I vanliga fall skulle man ju (inte ens köra dessa ihop) men köra benpress 4 set, utfall 4 set, latsdrag 4 set och sittande rodd 4 set i den ordningen. Om man istället gjorde följande: Benpress, latsdrag, utfall och rodd, hade ca: 1 min vila mellan dessa övningar och efter rodden körde längre vila på några minuter och sen körde detta fyra varv (alltså fyra set)

Hur ser ni på det? hoppas ni förstår vad jag menar för när jag läser det känns det smått rörigt, men är för seg i huvudet för att få ordning på det.

willtjam
2012-03-07, 18:42
http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/rebuild_yourself_with_complexes

z_bumbi
2012-03-07, 21:11
"Set in between sets. (Set in set) - Man kör två olika muskler/muskelgrupper med en kortare vila mellan seten.

Om man väljer sådana grupper/muskler som inte påverkar varandra i så hög grad så får man en längre återhämtning för varje muskel eller att den totala träningstiden krymper. Mycket bra om man har ont om tid eller helt enkelt vill ut från gymet fort."

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=37812&highlight=superset

speedy83
2012-03-07, 22:39
Ok tack för svaren det är alltså ganska smidigt sätt att snabba upp passen. Gissar då att det inte ska påverka träningen negativt?

Morty
2012-03-08, 08:28
Jag kan säga att jag aldrig vuxit så bra som när jag körde ett år av cirkelpass, 5 ggr i veckan. 12-20 set per gång.

Jag hade många andra gynnsamma faktorer då, men ändå. Det gav mig mycket.

z_bumbi
2012-03-08, 10:00
Ok tack för svaren det är alltså ganska smidigt sätt att snabba upp passen. Gissar då att det inte ska påverka träningen negativt?

Det beror på vad du vill uppnå och hur du gör det men rätt styrt så funkar det. Den största nackdelen är nog att man belamrar stora delar av gymmet på en gång.

speedy83
2012-03-08, 10:16
Låter bra, målet är ju främst ökad massa men i dagsläget också/främst minska fettprocent. jo det stora problemet är ju att man tar upp i stort sett hela gymmet :) så inte helt lätt att applicera alla gånger.

Men låter bra då ska jag testa det framöver.