handdator

Visa fullständig version : Deffa med större underskott än teoretisk max...


hidden
2012-03-07, 18:09
Hur skulle man påverkas om man deffade med större underskott än teoretiska max (70kcal x fettvikt)?

Tar mig som exempel:
80.3 x 0.2 x 70 = 1 124. Detta betyder alltså att jag kan frisätta (?) max 1 124 kcal från fett per dag?

Vad skulle hända om till exempel:
Man har 15% bf och 75kg kroppsvikt och ligger på minus 1000 kcal? Skulle det innebära att man förbränner muskler?

(75 x 0.15 x 70 = 787.5.)

Varför jag undrar detta är om man överhuvudtaget tjänar någonting alls om man har typ 15% kroppsvikt att ligga på större underskott än ca 500-700 kcal? Målet är då självfallet att gå ner i vikt.

Sheogorath
2012-03-07, 18:14
Ju större underskott desto större risk för muskelförlust, tänker jag (ovavsett vilken sida om "gränsen" man befinner sig på). Det "teoretiska maxet" är inte framtaget på styrketränande individer som håller ett högt proteinintag, näringstimar för maximerad akut MPS och dessutom boostar med stimulantia typ koffein. Däremot tycker jag att det är en rimlig gräns att förhålla sig till på något vis. Håller man sig under den vet man att man har en god chans att behålla sina muskler om man i övrigt sköter sina kort rätt. Faktiskt siktar jag under den här dieten tillsvidare på att hela tiden ha 100 g marginal per vecka (är mitt teoretiska max -0,6 kg siktar jag på -0,5 kg osv.)

hidden
2012-03-07, 18:19
Ju större underskott desto större risk för muskelförlust, tänker jag (ovavsett vilken sida om "gränsen" man befinner sig på). Det "teoretiska maxet" är inte framtaget på styrketränande individer som håller ett högt proteinintag, näringstimar för maximerad akut MPS och dessutom boostar med stimulantia typ koffein. Däremot tycker jag att det är en rimlig gräns att förhålla sig till på något vis. Håller man sig under den vet man att man har en god chans att behålla sina muskler om man i övrigt sköter sina kort rätt. Faktiskt siktar jag under den här dieten tillsvidare på att hela tiden ha 100 g marginal per vecka (är mitt teoretiska max -0,6 kg siktar jag på -0,5 kg osv.)

Så du rekommenderar inte, att om man håller på missa sin deadline, att crashdieta genom samma metod som Rapid Fat Loss? Det känns som att jag kommer missa min deadline och det skulle känna skönt med ca 5 dagar då man dietar lite extremare.

Då är tanken att runt 75kg så kommer jag äta runt 1000 kcal per dag i 5 dagar för att snabbt nå runt 73.5kg för att sedan forsätta mot 70...

ed1234
2012-03-07, 18:19
Du får inte fram något användbart genom att göra exakta beräkningar med den där formeln. Det viktiga den har att säga är att man bör minska nedgångstakten när man kommer ner på lägre BF%. Hur snabbt man kan gå ner utan att tappa muskler är individuellt. Ett bra tips är att ha koll på sin styrka i de stora övningarna. Tappar du för mycket styrka så är underskottet för stort.

Sheogorath
2012-03-07, 18:21
Så du rekommenderar inte, att om man håller på missa sin deadline, att crashdieta genom samma metod som Rapid Fat Loss? Det känns som att jag kommer missa min deadline och det skulle känna skönt med ca 5 dagar då man dietar lite extremare.

Då är tanken att runt 75kg så kommer jag äta runt 1000 kcal per dag i 5 dagar för att snabbt nå runt 73.5kg för att sedan forsätta mot 70...

Well, låt säga att man förbränner mer fett än man annars skulle gjort (sannolikt) men också förlorar mer muskler: det kanske ändå är så att fettprocenten droppar och att det inte kommer vara alltför svårt att bygga tillbaka musklerna man käkat upp när dieten är över.

Men överlag så är jag mer för god planering än sådana nödlösningar.

willtjam
2012-03-07, 18:23
Du kan tänka så här: ifall denna teoretiska siffran hade varit en lag och man tappade 20 kg muskler direkt man gick under den, varför får då folk bra resultat av olika snabbdieter som t.ex. RFL? Det är ju mest troligt inte den bästa viktnedgången, men den fungerar ju.

hidden
2012-03-07, 19:52
Tack för svaren. Får i värsta fall lägga in en RFL vecka... Men det känns såklart inte så bra då jag redan tappat 5kg i bänk. Är rädd för att tappa mer...

Denniss
2012-03-07, 20:11
Tack för svaren. Får i värsta fall lägga in en RFL vecka... Men det känns såklart inte så bra då jag redan tappat 5kg i bänk. Är rädd för att tappa mer...

Hur kan du mäta att du tappat 5kg i bänk? Det kan lika gärna vara så att du var i toppform då och inte har lika bra pass som då.

hidden
2012-03-07, 20:23
Hur kan du mäta att du tappat 5kg i bänk? Det kan lika gärna vara så att du var i toppform då och inte har lika bra pass som då.

Det är självfallet över tid. Jag jämför inte från förra passet och till dagens pass.

Eddie Vedder
2012-03-07, 20:36
Då är tanken att runt 75kg så kommer jag äta runt 1000 kcal per dag i 5 dagar för att snabbt nå runt 73.5kg för att sedan forsätta mot 70...

Det är jag övertygad om att du kan göra utan skada, fem dagar är ingenting. Men det kanske kan vara klokt att köra nästintill enbart protein då. Och EAA kanske. Och styrketräna fast naturligtvis inga högvolympass.

Ola Wallengren
2012-03-08, 09:18
Jag har kört på lite drygt 750 kcal/dag i 5 veckor, och som man brukar säga, "jag har inte dött än, så hur falrligt kan det va".
Inga tydliga tecken på muskelförlust eller minskad styrka.

Springer
2012-03-08, 10:11
Ola, absoluta kcal eller underskott? Vad fick du för resultat på vikt och fettprocent av den dieten?

Och en lite relaterade fråga, går det att köra hyfsad konditionsträning på så stort underskott eller blir man väldigt utmattad av det?

abstract
2012-03-08, 11:01
Jag har kört på lite drygt 750 kcal/dag i 5 veckor, och som man brukar säga, "jag har inte dött än, så hur falrligt kan det va".
Inga tydliga tecken på muskelförlust eller minskad styrka.

+1. Vissa veckor har jag landat på 4000kcal. Då ska jag tillägga att i stort sett varenda kalori kommit ifrån protein, med det största intaget direkt efter passet. Och jag har inte tappat på gymmet.

Personligen kan jag utan problem ligga väldigt lågt i perioder om jag ser till att få i sig rikligt med protein. Min egna uppfattning är att den största muskelförlusten kommer bli ifrån de som på underskott inte lyckas bibehålla samma kraft på gymmet, pga av energitappet, och därför tappar muskler. Snarare än att musklerna alltså "äts upp" av ett större underskott än 70-77kcal/kg kv.

Jag ska dock tillägga att jag en gång i livet har haft +10kg mer muskler på kroppen, under en period för 10 år sedan. Lägger in en brasklapp att detta säkerligen kan spela in i form av muskelminne, men rent vetenskapligt får de mer visa isf bekräfta denna tes;)

Kontentan är dock ändå densamma, jag testade. Jag lever.
Trots väldigt stort underskott;)

För övrigt är det lätt hänt att man blir extremt teoretiska inför en start. Vill veta exakt, och ha precisa siffror. Kalkylerar ekvationer och beräknar detaljer. När styrketräning i själva verket är mer "nothing to it but to do it". Mitt råd, inte bara till dig utan rent generellt; sätt igång! Prova dig fram. När man kör fast eller inte får den utvecklingen man vill: kika då runt efter lösningar och hjälp. I slutändan är det ingen som känner din kropp så bra som du gör, och visst kan väldigt många här inne tipsa om hur du teoretiskt kommer må på underskott, men bara du kan ta reda på hur det faktiskt kommer att fungera.

Det jag vill ha sagt; att det fungerade för Ola kanske beror på någon faktor som gav honom fördelaktiga resultat, precis som min framgång kanske ligger i att jag en gång back in the days varit mer muskulös. Men ingen här kan veta dina faktorer...

Så nothing to it but to do it nu min vän.
Ge gärnet och utvärdera!

kimozabe
2012-03-08, 11:11
Jag har kört på lite drygt 750 kcal/dag i 5 veckor, och som man brukar säga, "jag har inte dött än, så hur falrligt kan det va".
Inga tydliga tecken på muskelförlust eller minskad styrka.

Endast mat eller mycket tillskott?

Ola Wallengren
2012-03-08, 12:03
Totalt intag ca 750 kcal/dag. Mycket tillskott ingen "mat" (förutom på lördagar skall jag tillägga).

hidden
2012-03-08, 14:52
Tack grabbar, då ska jag inte vara rädd för ett stort underskott.

young_george
2012-03-08, 16:45
Totalt intag ca 750 kcal/dag. Mycket tillskott ingen "mat" (förutom på lördagar skall jag tillägga).

Hur mycket har du gått ner i vikt?

Inge Enveten
2012-03-08, 16:47
Sjukt intressant det här med stort underskott under kort tid. Kul att se hur bra det gått för många med den metoden. Kanske något att prova. Någon som vill gissa på lämplig tid mellan dessa lågkaloriperioder?

Ola Wallengren
2012-03-08, 18:24
Hur mycket har du gått ner i vikt?

Inte så mycket som man skulle kunna tro faktiskt. Vi får se vad det blir i slutändan.

Mourten
2012-03-10, 09:32
Inte så mycket som man skulle kunna tro faktiskt. Vi får se vad det blir i slutändan.

Ola hur länge kör du på sånna extremare dieter?


Blev sugen på att testa det en sväng, borde väl va "säkrare" att använda i starten då man har mer fett att tappa?

Ola Wallengren
2012-03-10, 12:11
Jag skall utvärdera lite mer, sedan kanske jag kan ge lite mer underbyggda rekommendationer/råd. Några veckor är inga problem om man är fullt frisk. Se bara till att verkligen få i dig alla livsnödvändiga näringsämnen.

hidden
2012-03-10, 12:13
Jag skall utvärdera lite mer, sedan kanske jag kan ge lite mer underbyggda rekommendationer/råd. Några veckor är inga problem om man är fullt frisk. Se bara till att verkligen få i dig alla livsnödvändiga näringsämnen.

Hur ser en typisk dag ut för dig för näringsintaget?

Fredriiik
2012-04-10, 21:31
Jag skall utvärdera lite mer, sedan kanske jag kan ge lite mer underbyggda rekommendationer/råd. Några veckor är inga problem om man är fullt frisk. Se bara till att verkligen få i dig alla livsnödvändiga näringsämnen.

när kommer du lägga ut redovisning av deffen? Vore OERHÖRT lärorikt att få höra om!!

cero
2012-04-10, 23:19
Känns som att man måste ha ganska bra koll på kost och vad man stoppar i sig för att få i sig alla näringsämnen på 750 kcal. Det motsvarar ju en måltid ungefär.

Ola Wallengren
2012-04-11, 07:00
när kommer du lägga ut redovisning av deffen? Vore OERHÖRT lärorikt att få höra om!!

Väntar några analysresultat som kan dröja någon vecka. Sedan får vi se, men resultaten ser bra ut.

Känns som att man måste ha ganska bra koll på kost och vad man stoppar i sig för att få i sig alla näringsämnen på 750 kcal. Det motsvarar ju en måltid ungefär.

Som sagt, det är knappast tal om mat. Fettsyra-, vitamin- och mineraltillskott.

dluddeckens
2012-04-11, 08:35
Kan man inte permanent sänka sin metabolism om man chocksänker kcalintaget under en längre tid?

Ola Wallengren
2012-04-11, 10:10
Det är inte helt fastslaget och i vilket fall är det inte mycket.

dluddeckens
2012-04-11, 12:14
Det är inte helt fastslaget och i vilket fall är det inte mycket.



Okay!

Det var den kritiken jag fick när jag låg på 1200 kcal samt tränade mycket och hårt i ca 4 veckor.

Personligen märkte jag mest positiva effekter. Det mesta blev bättre, tom vakenheten ^^

Spartansk
2012-04-11, 12:17
Verkar vara väldigt olika från person till person, det här... Jag tappar typ ett kilo i de tre stora för varje kalori jag ligger på underskott, verkar det som. :Virro

Fredriiik
2012-04-11, 14:39
Väntar några analysresultat som kan dröja någon vecka. Sedan får vi se, men resultaten ser bra ut.


Intressant!! Kommer du posta något material/utvärdering och isåntfall var ska jag hålla ögonen öppna? :)

Ola Wallengren
2012-04-11, 14:43
Jag hade tänkt skriva nått till BODY, men vi får se.

vicarious
2012-04-11, 15:00
Jag hade tänkt skriva nått till BODY, men vi får se.

Skiljer sig denna diet något från den du redan diskuterat i Body Radio? Där du intog aminosyror följt av kaseinpulver ett par gånger om dagen.

Fredriiik
2012-04-11, 15:03
Jag hade tänkt skriva nått till BODY, men vi får se.

Just tell us vilket nummer det är så köper jag dirr om du bara publicerar det där!

Ola Wallengren
2012-04-11, 16:07
Jo, i stort sett samma diet men mycket mer kontrollerat denna gång.

Mattiays
2012-04-11, 19:34
Snabb fråga! Ligger på stort underskott, inte märkt några tapp i styrka. Deffat 1 månad på söndag. När FAN ska mitt fett försvinna? Har 15% bf på matematiska uträkningar. Käkar drygt 1k kalorier/dag.

vicarious
2012-04-11, 19:54
Snabb fråga! Ligger på stort underskott, inte märkt några tapp i styrka. Deffat 1 månad på söndag. När FAN ska mitt fett försvinna? Har 15% bf på matematiska uträkningar. Käkar drygt 1k kalorier/dag.

Det beror givetvis på hur mycket fett du har och hur mycket du vill bli av med. Tålamod.

Mattiays
2012-04-11, 20:00
Det beror givetvis på hur mycket fett du har och hur mycket du vill bli av med. Tålamod.
Mjo får kolla upp det. Är kaliper något att lita på? Tålamod...*gah!* Jag vill ha resultat nu ;) Synd att det inte går

Pretorian
2012-04-11, 20:42
Mjo får kolla upp det. Är kaliper något att lita på? Tålamod...*gah!* Jag vill ha resultat nu ;) Synd att det inte går

Du kanske inte ligger på ett så stort underskott som du tror.

Mattiays
2012-04-11, 20:58
Du kanske inte ligger på ett så stort underskott som du tror.
Om jag gått ner från 83kg till 77,5kg på en månad kan det väl inte vara för mycke kalorier? :smash:

greken2000
2012-04-11, 21:42
Börjat min deff och första dagen vägde jag 90 kg och en vecka efter 87.5 kg.
Vet ett de är normalt att gå ner lite mer i början, hur mycket är vanligt at man går ner första veckan-första veckorna?

Mattiays
2012-04-11, 22:00
Börjat min deff och första dagen vägde jag 90 kg och en vecka efter 87.5 kg.
Vet ett de är normalt att gå ner lite mer i början, hur mycket är vanligt at man går ner första veckan-första veckorna?
Beror på hur mycket vatten du har i kroppen samt hur stort underskott. Ligger du på 1000kcal underskott per dag så går du ner 1kg/veckan

Barbastark
2012-04-11, 23:07
Börjat min deff och första dagen vägde jag 90 kg och en vecka efter 87.5 kg.
Vet ett de är normalt att gå ner lite mer i början, hur mycket är vanligt at man går ner första veckan-första veckorna?

Kan inte svara på vad som ärvanligt då jag bara deffat 2-3ggr, men jag kan tex tappa nått kilo bara efter 1-2 dagar om jag inte ätit tillräckligt med kolhydrater. Så glykogen och vätska det binder väger en del vilket kan gå åt snabbt i början av en deff.

Pretorian
2012-04-12, 07:23
Om jag gått ner från 83kg till 77,5kg på en månad kan det väl inte vara för mycke kalorier? :smash:

Jag visste inte att du gått ner i vikt. Du skrev ju att du inte förstår varför fettet inte försvinner.

Popliteus
2012-04-12, 07:37
Om jag gått ner från 83kg till 77,5kg på en månad kan det väl inte vara för mycke kalorier? :smash:

Då har du säkerligen gått ned i fett men kanske inte på dem ställen du vill? Man kan ju inte styra vart det släpper först.. Jag tex har gått ned från 82,5- 76 nu och har inte sett speciellt stora skillnader runt buken men brukar för den delen inte lägga på mig där när jag går upp heller. Istället har fettet tagits från låren och röven, där jag brukar lägga på mig vid överskott också ^^.

Bjern
2012-04-18, 15:54
Hur länge kan man ligga på ett underskott som är hyffsat stort? Säg att jag ligger på 2900kcal på balans, är det riskfritt att ligga på -2000kcal första veckan? Nu tänker jag endast på att behålla muskelmassa, att hålla sig ifrån maten och att det inte är speciellt socialt är skitsamma.

Vet att Ola Wallengren legat lägre än så, men känner inte att jag har vetskapen att genomföra en 4 veckors diet á 750kcal om dagen.

Ronn
2012-04-18, 16:54
Har det inte konstaterats att kroppen klarar i snitt att släppa ca 70kcal/per kg kroppsfett och dag? Varför ska man då gå ner på väldigt låga kalorinivåer långt under det?

Eddie Vedder
2012-04-18, 17:44
Varför ska man då gå ner på väldigt låga kalorinivåer långt under det?

1) Oavsett om man håller sig inom den gränsen kommer det ju kanske inte innebära att maximal mängd fett frisätts eftersom även FFM kan gå förlorad.
2) Man kan förmodligen förlora mer fett än så med rätt upplägg.

Mell
2012-04-18, 19:50
Gissar (och hoppas) på att Ola fått riktigt bra resultat i utvärderingen av dieten eftersom han skriver till Body :). Ska bli mer än intressant att läsa! Kan eventuellt bli att man provar på den till sommarn ifall denna sommars åtaganden inte besväras av en segtänkt deffhjärna i zombie mode.

vicarious
2012-04-18, 20:04
Det finns ju ett Body Radio-avsnitt med Ola redan för den som är intresserad.

Ola Wallengren
2012-04-19, 09:41
Hur länge kan man ligga på ett underskott som är hyffsat stort? Säg att jag ligger på 2900kcal på balans, är det riskfritt att ligga på -2000kcal första veckan? Nu tänker jag endast på att behålla muskelmassa, att hålla sig ifrån maten och att det inte är speciellt socialt är skitsamma.

Vet att Ola Wallengren legat lägre än så, men känner inte att jag har vetskapen att genomföra en 4 veckors diet á 750kcal om dagen.

Så länge du är frisk och verkligen ser till att få i dig tillräckligt av alla livsnödvändiga näringsämen så skall det inte vara några problem med en eller ett par veckor. Om du kommer behålla muskelmassan kan jag inte svara på.

Ronn
2012-04-19, 10:52
1) Oavsett om man håller sig inom den gränsen kommer det ju kanske inte innebära att maximal mängd fett frisätts eftersom även FFM kan gå förlorad.
2) Man kan förmodligen förlora mer fett än så med rätt upplägg.

Intressant, lust att utveckla lite? *flex*

Eddie Vedder
2012-04-19, 13:28
Intressant, lust att utveckla lite? *flex*

Sheo svarar ju redan i inlägg 2. Sen faller det på sin orimlighet. Låt hundra personer marschera ett helt dygn utan mat. Jag kan lova dig att deras kroppar släpper ifrån sig mer fett.

Ronn
2012-04-19, 13:56
Sheo svarar ju redan i inlägg 2. Sen faller det på sin orimlighet. Låt hundra personer marschera ett helt dygn utan mat. Jag kan lova dig att deras kroppar släpper ifrån sig mer fett.

Fast om jag tolkar Sheo rätt så är det bättre att förhålla sig inom teoretiska max? Som sagt risken ökar ju lägre man går men säg att man har ett behov på 2500kcal då känns kanske 750kcal lite väl lågt även om man sköter träning, näringstimining, macrofördelning osv.

Och ditt exempel om att man tappar mer fett beroende på omständningheter kanske ja men man riskerar ju samtidigt tappa fettfri massa i större utsträckning då blir det ju kontraproduktivt om målet är att se rippad ut?

Eddie Vedder
2012-04-19, 15:26
Och ditt exempel om att man tappar mer fett beroende på omständningheter kanske ja men man riskerar ju samtidigt tappa fettfri massa i större utsträckning då blir det ju kontraproduktivt om målet är att se rippad ut?

Visst är det så. Men jag menar att det inte är hugget i sten. Plus att jag, precis som Sheo, inte tycker att man rakt av skall översätta den här siffran till den som styrketränar med högt proteinintag.

Zera
2012-05-08, 19:06
Jag hade tänkt skriva nått till BODY, men vi får se.

Något nytt?
Hade varit intressant läsning :)

Ola Wallengren
2012-05-08, 19:46
Det är på gång.

användaren
2012-05-09, 02:43
om man vill testa på detta upplägg en vecka kan man köra på någon existerande vlcd diet tex nutrilett och lägg till lite protein drinkar?

om jag räknar rätt så får man med tex nutrilett 559 kcal per dag och 57g protein. sen lägger man till 2 protte drinkar a la 240 kcal och 47 g protein. borde väl bli bra för att testa under en vecka? fördelen med en redan existerande vlcd diet borde väl vara att allt redan är uträknat för att man skall få i sig näringsämnena antar jag?

Pretorian
2012-05-09, 06:29
nutrilett

http://images.triplem.com.au/2009/07/30/234989/restaurant-fail-22-600x400.jpg

King Grub
2012-05-09, 06:33
fördelen med en redan existerande vlcd diet borde väl vara att allt redan är uträknat för att man skall få i sig näringsämnena antar jag?

Ja. Det vore inte fel att lägga till lite extra protein / EAA för en styrketränande.