handdator

Visa fullständig version : Hur gå vidare med axelproblem?


BengtBurk
2012-03-07, 18:03
Jag har under de senaste 2½ åren haft problem med framför allt min högra men även min vänstra axel. Till en början fick jag bara ont vid tunga pressövningar men det har bara blivit värre och värre. Alla press- och dragövningar gör idag alldeles för ont för att utföra och många andra övningar gör också ont, t.o.m. när jag håller i stången i knäböj brukar kunna göra ont. I vardagen har jag under perioder fått ont då jag lyft saker över huvudet eller ansträngt mig på andra sätt då armarna inte varit intill kroppen. Smärtan från styrketräningen brukar kunna sitta i 1-3 dagar för att därefter försvinna. Jag har nu inte tränat överkroppen på ett halvår och när jag slutade berodde det på att jag hade ont hela dagarna flera veckor efter senaste träningspasset.

Smärtan är svår att beskriva men den är i regel molande vid styrketräning samt då jag ansträngt mig under en längre period (>30 sek). Vid kaströrelser eller övriga snabba rörelser blir smärtan ofta mer stickande men övergår snabbt till mer molande.

Jag har tidigare varit hos två olika sjukgymnaster och en ortoped. De två sjukgymnasterna trodde att det var en inflammation och sa åt mig att ta det lugnt med styrketräningen och köra rehab i form av inåt- och utåtrotationer. Den andra sa även att jag skulle äta antiinflammatoriskt. Ortopeden, som jag var till i höstas, trodde att det kunde vara en labrumskada eller den långa bicepssenan som var orsaken till smärtan. Jag fick då en remiss till magnetröntgen som dock inte visade någonting. Ortopeden sa då åt mig att fortsätta med sjukgymnastiken.

Sjukgymnastiken som jag genomförde under de första två åren gav dock inga vidare resultat. Till en början kändes det bättre men när jag sedan började styrketräna och kom tillbaka till samma styrka som tidigare kom problemen tillbaka. Detta återupprepades flera gånger under två år. I princip var det ungefär 2 månader rehab och sedan två månader styrketräning men när jag blev lika stark eller lite starkare än innan kom smärtan tillbaka. Den enda skillnaden var att det blev fler och fler övningar som gjorde ont.

Nu är min fundering hur jag ska gå vidare med detta? Ortopeden skrev i ett brev att jag skulle fortsätta med sjukgymnastiken men att enbart köra inåt- och utåtrotationer känns inte som någon lösning. Speciellt då ingen lyckats hitta vad som är den egentliga orsaken till smärtan. Är det någon som haft liknande problem som fått bukt på problemet eller någon annan kunnig som kan hjälpa mig?

Mvh Victor

Hetz
2012-03-07, 18:25
I den här tråden: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=170253
har jag kommenterat och bifogat ännu en länk med bra rehabövningar. Läs även igenom tråden och mina svar till de som ställt frågor. Jag är ingen expert på ämnet men efter besök hos naprapat etc kom vi fram till att jag skulle köra programmet jag har bifogat i tråden samt att jag uteslöt allt som involverade belastning/aktivering av axlarna - med andra ord så blev det en hel del benträning + rehab under den här tiden

Sedan jag fick axelproblem i September 2011 så var jag mer eller mindre förstörd till mitten av December då jag började köra rehaben seriöst. Kunde då knappt lyfta ur stången i bänken etc och många pressövningar smärtade men även dragövningar.

Efter 4 veckor rehab mådde jag hyffsat mycket bättre och började då successivt att köra med vikter och öka beroende på hur smärtgränsen flyttade sig. Är helt frisk sen årsskiftet och träningen går ruggigt bra. Har däremot helt plockat bort övningar som t.ex dips

edit: diagnosen på mina axlar var en inklämningsskada (inpinchment) och detta berodde på att jag har naturligt trångt vid axelhaken och inflammationen som uppstod där blev aldrig bättre för att jag fortsatte belasta/aktivera med vikter på det skadade området - därför är det viktigt att OM du kör den här rehaben med alla övningar så skynda långsamt

BengtBurk
2012-03-07, 18:46
Tack för svar, ska läsa igenom den!

Jag kan även tillägga att det är på baksidan av axeln det gör ont och det gör även ont då jag trycker på baksidan.

Hetz
2012-03-07, 19:29
Det är möjligt att rehabövningarna där i dokumentet kan hjälpa ändå - jag gjorde inte specifikt rehabövningar för området där jag hade skadan utan hela axeln för att jobba upp stabiliteten etc

Finns en del övningar för baksida där också

z_bumbi
2012-03-07, 21:48
Om du kom tillbaka till dina gamla vikter på två månader gissar jag att även om det kanske inte är den största orsaken är en del i det hela. Det låter nämligen som en väldigt snabb ökning under de förhållandena.