handdator

Visa fullständig version : Styrketräning / förbränn fett samtidigt?.


zerek4414
2012-03-07, 15:28
Hej jag tränar 5 dagar i veckan styrketräning . Nu undrar jag om min "metod" borde ge resultat , jag har tränat snart 2 veckor , tränade regelbundet för 5 år sedan men inte varit aktiv med regelbunden träning på 5 år. ligger nu på vikten 93 kg 1,83 lång , alltså 10 kg övervikt. Styrketränar enbart för att jag vill bygga muskler men samtidigt förbränna lite fett , vikt har ingen betydelse försöker få en fastare form samtidigt som jag bygger upp musklerna för att bli större. tex "chipstuttar" som ska bli fastare och få bort lite fett på magen.

Enligt Instruktörer har jag en perfekt kropp för att bygga till en bra "stor" kropp ( vilket jag anser skulle vara i muskler då mitt mål är att bli av med det här underhudsfettet som ligger och tar plats på kroppen ) är 18 år 93 kg 1,83 lång .

Tränar enbart hela överkroppen då jag har en korsbandsskada i högra benet .


Schema

Måndag : bröst/biceps
Tisdag : Rygg
Onsdag : axlar/triceps
torsdag : Mage/rygg
Fredag : bröst/biceps ibland crosstrainer / cykel.
Lördag : vila
Söndag : vila.


Kör 7 set varav 10 till 7 reps inkl höjning.

Mitt mål är då att bli större (muskelmassa) men samtidigt (fastare) inga chipstuttar / kagge.

Äter 3 mål om dagen , frukost lunch middag , äter alltid endast 1 portion med lagom mängd mat + grönt. undviker för mycket pasta , vitt ris , potatis . 60 g protein 5 min efter träning , + 60 g protein innan läggdags. Äter dock inga onyttigheter överhuvudtaget , inget socker och dricker endast vatten/mjölk.

Skulle vara tacksam för Svar / åsikter / tips .

Fredron
2012-03-07, 15:44
Att bli större och fastare samtidigt om du redan har en betydlig mängd muskler går nog inte riktigt tyvärr.
Vill du bli fastare så deffa och sen kan du börja bygga ordentligt.
Annars fortsätt ligga på överskott och bygg, sen kan du deffa dig i form senare.

Sen verkar du ha glömt att träna halva kroppen.

mysglenn
2012-03-07, 15:45
Du säger typ 0 om hur du tränar eller vad du äter, sjukt flummigt.

att gå ner i fett samtidigt som bygga muskler är ganska svårt, står en hel del om det på nätet, rekommenderar att du googlar.

en kommentar om ditt träningsschema som ju bara är en uppdelning av muskler... suck...
du tränar 3presspass men ett för ryggen, du kommer att välkomna framåtroterande axlar min son

du måste gå ner i vikt om du ska ska bli av med fettet, du kommer att förlora fettmassa snabbare än vad du kommer att öka i muskelmassa. Så med andra ord, du måste ligga på ett kaloriunderskott, äta mindre än vad du gör dig av med. Samt du måste ligga högt på protein, minst 2gram/kg kroppsvikt = ca 180gram i ditt fall, varje dag.

Sedan vad för slags protein intar du efter träning och innan läggdags? Näringstiming och proteinval/dos kan vara mycket viktigt om man vill gå ner i vikt men öka i muskler..

zerek4414
2012-03-07, 15:58
Hej , tack för snabb respons .

HAr skrivit att jag bara tränar överkropp 2 månader framåt då jag har en korsbandskada .

HAr googlat en del och om man är (Överviktig) är det inte lika svårt att tappa fett samtidigt som man bygger , är man dock jämnviktig dvs 1,70 lång 70 kg så skall det vara mycket svårt att tappa fett samtidigt.

lunch + 60 g protein efter träning , middag + 60 g protein kvällstid. borde få i mig runt 180 g protein per dag . äter nyttigt och dricker mycket vatten. kör med Whey-80 .

Kör alltid 7 set och 7 reps .

Tyngre pass = 6 set 6 reps .

Tränar med en erfaren vän, dock kan jag inte gå in på detalj på övningar då jag inte kan alla namn på alla övningar osv men eftersom jag kör med en vän som tränat 2 år och byggt riktigt bra så borde min framtid i byggandet gå minst lika bra bara att det kommer ta mer tid.

En annan vän som testade detta körde bara styrketräning 5 dagar i veckan samma schema och tappad 10 cm midjemått under 7 månader , fick bra resultat på byggnaden med.

Kritik hjälper mig , kör på !

zerek4414
2012-03-07, 16:06
Att bli större och fastare samtidigt om du redan har en betydlig mängd muskler går nog inte riktigt tyvärr.
Vill du bli fastare så deffa och sen kan du börja bygga ordentligt.
Annars fortsätt ligga på överskott och bygg, sen kan du deffa dig i form senare.

Sen verkar du ha glömt att träna halva kroppen.

Har varit en soffpotatis i 4 år , tränade dock både fotboll och hockey i 7 - 13 års åldern.

Har en korsbandsskada i högra benet då jag endast tränar överkropp , börjar med ben om ca 1 - 2 månader.

speedy83
2012-03-07, 17:31
Alltså jag är lite i samma sits som dig jag behövde tappa en del fett ca: 10-15 kg och började därför med detta givetvis tränar jag samtidigt även då det kanske inte ger så mycket mer muskler men det gör att jag behåller de jag har samt att jag lär mig utförande och annat på övningar så när jag väl är i bra vikt ohc börjar äta något mer så hoppas jag att resultaten ska komma i bra takt.

Vad vill jag säga med dett då? jo att hitta ett bra program och kör på det men fokusera på att tappa vikten och behålla så mycket som möjligt och ät mycket protein försök få i dig det genom bra mat också och inte bara genom pulver.

Att din kompis tränat i 2 år gör honom inte lämplig att coacha dig det gör honom dock inte olämplig heller allt grundat på hur duktig och kunnig han är men ditt schema ser ju bitvis jobbigt ut.

zerek4414
2012-03-07, 18:26
Alltså jag är lite i samma sits som dig jag behövde tappa en del fett ca: 10-15 kg och började därför med detta givetvis tränar jag samtidigt även då det kanske inte ger så mycket mer muskler men det gör att jag behåller de jag har samt att jag lär mig utförande och annat på övningar så när jag väl är i bra vikt ohc börjar äta något mer så hoppas jag att resultaten ska komma i bra takt.

Vad vill jag säga med dett då? jo att hitta ett bra program och kör på det men fokusera på att tappa vikten och behålla så mycket som möjligt och ät mycket protein försök få i dig det genom bra mat också och inte bara genom pulver.

Att din kompis tränat i 2 år gör honom inte lämplig att coacha dig det gör honom dock inte olämplig heller allt grundat på hur duktig och kunnig han är men ditt schema ser ju bitvis jobbigt ut.

Hej , Mitt schema är lagt för att kunna träna alla olika muskelgrupper fullt ut då jag inte kör samma sak 2 gånger i veckan , alltså bröst och biceps vilar en hel vecka, kör tunga pass varannan vecka och aktiv vila (lättare) pass varannan. jag är ute efter att bara bygga men givetvis borde jag tappa fett även av den styrketräning jag kör var dag . Att gå från att inte vara aktiv alls till att styrketräna och vara aktiv och anstränga sig så borde det ge resultat med rätt kost (vanlig husmanskost). kommer köra deff när jag byggt en hel del och märker resultat dvs om 3-4 månader.

mommy
2012-03-07, 19:00
Angående benträning - kan du inte köra träning för vänsterbenet? Benspark, bencurl, benpress? Man har sett att styrkan ökar i båda benen även om man bara tränar ena benet!

zerek4414
2012-03-07, 19:20
Angående benträning - kan du inte köra träning för vänsterbenet? Benspark, bencurl, benpress? Man har sett att styrkan ökar i båda benen även om man bara tränar ena benet!

Tack för info , det visste jag inte ! :)

apfel
2012-03-07, 19:46
Angående benträning - kan du inte köra träning för vänsterbenet? Benspark, bencurl, benpress? Man har sett att styrkan ökar i båda benen även om man bara tränar ena benet!
nu blev jag nyfiken! skicka gärna länk till studie, detta verkar intressant :)